U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 8 sierpnia 2002 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 24 lipca 2002 r. ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 11 w lit. e), w ust. 7 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) w terminach do dnia 1 lutego, 1 czerwca, 1 października każdego roku kalendarzowego objętego zezwoleniem, okazanie przedsiębiorcy zaopatrującemu dany punkt sprzedaży napojów alkoholowych odpowiedniego zaświadczenia potwierdzającego dokonanie opłaty, o której mowa w art. 111, wydanego przez gminę,";

2)

w art. 1 w pkt 14, w art. 184 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Opłata za wydanie zezwolenia na wyprzedaż posiadanych, zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych, wnoszona na rachunek gminy, wynosi:

    1. 1,4% wartości sprzedaży zinwentaryzowanych napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa,
    2. 1,4% wartości sprzedaży zinwentaryzowanych napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa),
    3. 2,7% wartości sprzedaży zinwentaryzowanych napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.".

 

WICEMARSZAŁEK SENATU

Kazimierz KUTZ


U Z A S A D N I E N I E

Po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm w dniu 24 lipca 2002 r. ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, Senat postanowił wprowadzić do niej 2 poprawki.

Poprawka nr 1 do art. 18 ust. 7 pkt 4, modyfikuje jeden z warunków, jaki przedsiębiorca musi spełnić aby mógł prowadzić sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych. Przedsiębiorca powinien w terminach do dnia 1 lutego, 1 czerwca i 1 października każdego roku kalendarzowego objętego zezwoleniem, okazać przedsiębiorcy zaopatrującemu dany punkt sprzedaży napojów alkoholowych, odpowiednie potwierdzenie dokonania opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Poprawka nawiązuje do przepisu art. 111 ust. 7 ustawy nowelizującej, który przewiduje, iż przedmiotowa opłata będzie płacona w trzech równych ratach w terminach do dnia 31 stycznia, 31 maja i 30 września. Przepis art. 18 ust. 7 pkt 4, w wersji przyjętej przez Sejm wskazuje tylko jeden termin okazania przedsiębiorcy potwierdzenia dokonania opłaty - do dnia 1 lutego. Pozostawienie art. 18 ust. 7 pkt 4 w takim brzmieniu oznaczałoby, iż przedsiębiorca zaopatrujący dany punkt sprzedaży, posiadał by jedynie informację o wpłacie pierwszej raty tej opłaty, a tym samym nie mógł by stwierdzić na podstawie tego dokumentu, czy odbiorca napojów alkoholowych posiada nadal zezwolenie na ich sprzedaż. Zgodnie bowiem ze zmienionym art. 18 ust. 12 pkt 5, nieuiszczenie opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych powoduje wygaśnięcie tego zezwolenia. Senat postanowił również doprecyzować, iż dowodem dokonania opłaty będzie zaświadczenie wystawione przez gminę, a nie dowolne potwierdzenie dokonania opłaty.

Poprawka nr 2 do art. 184 ust. 2, zmienia zasady obliczania wysokości opłaty ponoszonej z tytułu wydania przez gminę zezwolenia na wyprzedaż zinwentaryzowanych napojów alkoholowych. W brzmieniu przyjętym przez Sejm, przepis art. 184 ust. 2 określa wysokość tej opłaty kwotowo i nie różnicuje jej ze względu na wartość zinwentaryzowanych napojów alkoholowych. Oznacza to, ze bez względu na ilość napojów alkoholowych, które pozostały przedsiębiorcy w magazynie, zapłaci on taką samą opłatę za zezwolenie. Propozycja senacka zmierza do tego, aby opłata była zróżnicowana w zależności od wartości sprzedaży zinwentaryzowanych napojów alkoholowych i aby wynosiła 1,4% wartości sprzedaży zinwentaryzowanych napojów alkoholowych zawierających do 18% alkoholu, oraz 2,7% wartości sprzedaży zinwentaryzowanych napojów alkoholowych zawierających powyżej 18% alkoholu.