U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 6 lutego 2003 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji

oraz o zmianie ustawy o Biurze Ochrony Rządu

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 8 stycznia 2003 r. ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz o zmianie ustawy o Biurze Ochrony Rządu, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 5 wyrazy "ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:" zastępuje się wyrazami "dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 oraz dodaje się ust. 2 i 3 w brzmieniu:";

2)

w art. 1 w pkt 5 po wyrazach "art. 7" dodaje się dwukropek, pozostałą treść oznacza się jako lit. b i dodaje się lit. a w brzmieniu:

"a) kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 2.",";

3)

w art. 1 w pkt 6, art. 8 otrzymuje brzmienie:

"Art. 8. W rozumieniu ustawy bronią pneumatyczną jest niebezpieczne dla życia lub zdrowia urządzenie, które w wyniku działania sprężonego gazu jest zdolne do wystrzelenia pocisku z lufy lub elementu ją zastępującego i przez to zdolne do rażenia celu na odległość, a energia kinetyczna pocisku opuszczającego lufę lub element ją zastępujący przekracza 17 J.";

4)

w art. 1 w pkt 9, w art. 9 w ust. 3 skreśla się wyrazy "3 i";

5)

w art. 1 w pkt 9, w art. 9 w ust. 4 skreśla się wyrazy "na podstawie pozwolenia wydanego przez";

6)

w art. 1 w pkt 9, w art. 9 w ust. 8 wyrazy "osoby dopuszczonej do posiadania broni, o którym" zastępuje się wyrazami "osoby dopuszczonej do posiadania broni, o której";

7)

w art. 1 w pkt 10, w ust. 4a wyrazy "4 i 7" zastępuje się wyrazami "4, 7 i 10";

8)

w art. 1 w pkt 11, w art. 10a w ust. 1 skreśla się zdanie drugie;

9)

w art. 1 w pkt 13, w art. 13 w ust. 1 po wyrazach "w ciągu 5 dni" dodaje się wyrazy "od dnia nabycia";

10)

w art. 1 w pkt 13, w art. 13 w ust. 7 w pkt 2 w lit. b wyrazy "z użyciem przemocy lub groźby bezprawnej" zastępuje się wyrazami "przeciwko życiu, zdrowiu lub mieniu";

11)

w art. 1 w pkt 13, w art. 13:

  1. w ust. 8 po wyrazie "decyzję" dodaje się wyraz "administracyjną",
  2. w ust. 9 po wyrazie "decyzji" dodaje się wyraz "administracyjnej";

12)

w art. 1 pkt 15 otrzymuje brzmienie:

"15) użyte w art. 15 ust. 1 pkt 5, art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz w art. 26 w różnym przypadku wyrazy "miejsce zamieszkania" zastępuje się użytymi w odpowiednim przypadku wyrazami "miejsce stałego pobytu";";

13)

w art. 1 w pkt 16 dodaje się lit. c1 w brzmieniu:

"c1) w ust. 6 po wyrazach "Agencji Wywiadu," dodaje się wyrazy "Biura Ochrony Rządu,",";

14)

w art. 1 w pkt 17 po wyrazach "w art. 17" dodaje się dwukropek, pozostałą treść oznacza się jako lit. a oraz dodaje się lit. b w brzmieniu:

"b) dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:

"3. Właściwy organ Policji odmawia wydania pozwolenia na broń osobie, która nie zdała egzaminu, o którym mowa w art. 16 ust. 1.

4. Właściwy organ Policji odmawia wydania pozwolenia na broń osobie, która nie przedstawiła orzeczenia lekarskiego i psychologicznego, o którym mowa w art. 15 ust. 3.";";

15)

w art. 1 w pkt 22, w art. 23 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) Policja lub Żandarmeria Wojskowa - w przypadku przejęcia jej do depozytu w trybie określonym w art. 19 ust. 1 i 3 lub w art. 36 ust. 2, oraz przekazania do depozytu przez znalazcę,";

16)

w art. 1 w pkt 22, w art. 23 w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) osoba deponująca ją w trybie, o którym mowa w art. 41 ust. 2, art. 42 ust. 5, art. 43 ust. 4 i 7 oraz w art. 54.";

17)

w art. 1 w pkt 23, w art. 24 po wyrazach "szczegółowe zasady" dodaje się wyraz "zbywania, ";

18)

w art. 1 dodaje się pkt 23a w brzmieniu:

"23a) dodaje się art. 24a w brzmieniu:

"Art. 24a. Osoba posiadająca pozwolenie na broń w celu, o którym mowa w art. 10 ust. 3 pkt 1, jest obowiązana zawiadomić właściwy organ Policji o użyciu broni w tym celu.";";

19)

w art. 1 w pkt 25 po wyrazach "w art. 26" dodaje się dwukropek, pozostałą treść oznacza się jako lit. a oraz dodaje się lit. b w brzmieniu:

"b) wyrazy "organ Policji właściwy" zastępuje się wyrazami "właściwy organ Policji";";

20)

w art. 1 w pkt 26 dodaje się lit. d w brzmieniu:

"d) w ust. 6 wyrazy "adres zamieszkania" zastępuje się wyrazami "adres miejsca stałego pobytu";";

21)

w art. 1 w pkt 27 lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) w zdaniu wstępnym wyrazy "Pozwolenie na broń na okaziciela, zwane dalej "świadectwem broni", może być wydane:" zastępuje się wyrazami "Świadectwo broni może być wydane:",";

22)

w art. 1 w pkt 27 skreśla się lit. b;

23)

w art. 1 w pkt 27 w lit. c, pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) podmiotom, którym broń jest niezbędna dla wzywania pomocy, prowadzenia akcji ratowniczych i poszukiwawczych oraz sygnalizowania rozpoczęcia konkurencji w zawodach sportowych.";

24)

w art. 1 dodaje się pkt 27a w brzmieniu:

"27a) w art. 30 w ust. 1 po wyrazach "art. 16 ust. 1" dodaje się wyrazy "i 2";";

25)

w art. 1 w pkt 29, w ust. 3a zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Przepisy ust. 1, 2 i 4 stosuje się.";

26)

w art. 1 w pkt 29 po wyrazach "w art. 42" dodaje się dwukropek, pozostałą treść oznacza się jako lit. a oraz dodaje się lit. b w brzmieniu:

"b) w ust. 8 wyrazy "miejsce stałego zamieszkania" zastępuje się wyrazami "miejsce stałego pobytu";";

27)

w art. 1 dodaje się pkt 30a w brzmieniu:

"30a) w art. 49 po wyrazach "Agencji Wywiadu," dodaje się wyrazy "Biura Ochrony Rządu,";";

28)

w art. 1 w pkt 31 w lit. c, w ust. 3:

  1. pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) legitymacji posiadacza broni lub Europejskiej karty broni palnej albo innego dokumentu upoważniającego do posiadania broni,",

b) skreśla się pkt 3;

29)

w art. 1 w pkt 31 dodaje się lit. d w brzmieniu:

"d) dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Osoba posiadająca pozwolenie na broń w celu, o którym mowa w art. 10 ust. 3 pkt 1, która nie dopełnia obowiązku zawiadomienia właściwego organu Policji o użyciu broni w tym celu, podlega karze grzywny.";";

30)

w art. 6 w pkt 1 wyrazy "oraz pkt 32" zastępuje się wyrazami ", pkt 32 oraz art. 2".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


UZASADNIENIE

Dnia 8 stycznia 2003 r. Sejm, na 39. posiedzeniu, uchwalił ustawę o zmianie ustawy
o broni i amunicji oraz o zmianie ustawy o Biurze Ochrony Rządu.

Senat, w dniu 6 lutego 2003 r., wprowadził do jej tekstu 30 poprawek.

Senat, poprawką nr 3, wprowadził modyfikację definicji broni pneumatycznej poprzez obniżenie wartości kinetycznej pocisku, którą powinien mieć ten pocisk przy wystrzeleniu
z broni - z wartości co najmniej 24,2 J do wartości co najmniej 17 J.

Poprawka nr 5 skutkuje tym, że żołnierze zawodowi będą uprawnieni do posiadania broni pneumatycznej na podstawie karty rejestracyjnej tej broni, a nie na podstawie wydawanego pozwolenia w trybie decyzji administracyjnej. Z uzasadnienia do przedłożenia rządowego projektu zmiany ustawy o broni i amunicji wynika, że intencją było wprowadzenie zliberalizowanych zasad posiadania broni pneumatycznej dla wszystkich osób i podmiotów, które zainteresowane są posiadaniem takiej broni.

Z przepisu wprowadzającego do ustawy Europejską kartę broni palnej, poprawką nr 8, Senat wykreślił regulację odnoszącą się do obowiązku noszenia tej karty w każdym przypadku korzystania z broni palnej. Poprawka ta ma na celu wyeliminowanie rozbieżności w stosowanej w ustawie terminologii. Pojęcie "korzystania" z broni nie występuje w innych przepisach ustawy, a we wprowadzonym przepisie, odnoszącym się do Europejskiej karty broni palnej, nie zostało zdefiniowane. Wystarczającym bowiem do wyegzekwowania obowiązku noszenia Europejskiej karty broni palnej przy sobie jest przepis karny ustawy.

Podjętą uchwałą Senat zmienił zakres informacji z Krajowego Rejestru Karnego, którą należy przedstawić w celu zarejestrowania broni pneumatycznej - informacja ta dotyczyć będzie faktu karalności za przestępstwa przeciwko życiu, zdrowiu i mieniu (poprawka nr 10). Wprowadzona poprawka ma na celu ujednolicenie przepisu odnoszącego się do zasad rejestracji broni pneumatycznej z przepisem dotyczącym zasad wydawania pozwoleń na broń. Będzie ona skutkowała odmową rejestracji broni pneumatycznej w przypadku skazania prawomocnym orzeczeniem za tego samego rodzaju przestępstwa, których popełnienie wyklucza wydanie pozwolenia na broń.

Poprawki nr 13 i 27 wyłączają literalnie funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu i strzelnice Biura Ochrony Rządu spod regulacji ustawowych. Jest to konsekwencja wyłączenia expressis verbis tej formacji spod zakresu przedmiotowego ustawy (w art. 1 pkt 2 ustawy uchwalonej przez Sejm).

Poprawką nr 14 Senat wprowadził przesłanki obligatoryjnej odmowy wydania pozwolenia na broń, obok już funkcjonujących przesłanek fakultatywnej odmowy wydania pozwolenia na broń.

Przyjmując poprawki nr 15 i 16 Senat wprowadził szerszy katalog, który zgodnie
z ustawą uchwaloną przez Sejm ma charakter zamknięty, przypadków pokrywania kosztów związanych z deponowaniem broni i amunicji przez Policję lub Żandarmerię Wojskową oraz przez osobę deponującą. W aktualnie obowią
zujących przepisach co do zasady koszty te ponosi Policja, a wyjątki są enumeratywnie wyliczone. Nowe brzmienie art. 23 ust. 1 nadane ustawą uchwaloną przez Sejm wskazuje na próbę enumeratywnego wyliczenia w jednym przepisie przypadków ponoszenia kosztów związanych z deponowaniem broni i amunicji. Poprawka ma zatem na celu stworzenie wyczerpującego katalogu zamkniętego przypadków pokrywania powyższych kosztów przez Policję lub Żandarmerię Wojskową oraz osobę deponującą.

Podjętą uchwałą została również rozszerzona delegacja ustawowa udzielona ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych o określenie szczegółowych zasad zbywania broni i amunicji przejętej przez właściwy organ Policji do depozytu (poprawka nr 17).

Poprawki nr 18 i 29 mają na celu wprowadzenie, dla osoby posiadającej pozwolenie na broń w celu ochrony osobistej lub ochrony bezpieczeństwa innych osób oraz mienia, obowiązku zawiadomienia właściwego organu Policji o użyciu broni w tym celu oraz wprowadzenie sankcji za niedopełnienie tego obowiązku.

Senat nie zaakceptował wprowadzonej przez Sejm zasady, zgodnie z którą wprowadzono możliwość uzyskania pozwolenia na broń na okaziciela w celu zwalczania zwierząt - szkodników rybackich. Poprawka nr 22 przywraca zatem obecnie obowiązującą zasadę w tym zakresie.

Poprawką nr 24 funkcjonariusze państwowych formacji uzbrojonych zostali zwolnieni z egzaminu ze znajomości przepisów dotyczących posiadania i używania danej broni oraz z umiejętności posługiwania się nią przed wydaniem decyzji o dopuszczeniu do posiadania broni.

Ponadto, cudzoziemcy przybywający na terytorium RP w celach sportowych lub łowieckich, a przywożący broń na podstawie Europejskiej karty broni palnej, będą uprawnieni na jej podstawie nabyć amunicję do tej broni. Poprawka nr 25 ma zatem na celu przyznanie uprawnienia dla posiadaczy broni legitymujących się Europejską kartą broni palnej, które przysługuje obecnie posiadaczom broni, posiadającym zaświadczenie wydane przez właściwego konsula RP.

Z kolei, w stosunku do nowelizacji ustawy o Biurze Ochrony Rządu, poprawką nr 30, został wprowadzony 14-dniowy okres vacatio legis.

Oprócz powyższych poprawek, Senat wprowadził dziesięć poprawek o charakterze legislacyjnym bądź techniczno-legislacyjnym (poprawki nr 1, 2, 4, 7, 12, 19, 20, 21, 23 i 26), jedną poprawkę o charakterze redakcyjnym (poprawka nr 6) oraz trzy poprawki o charakterze doprecyzowującym (poprawki nr 9, 11 i 28).