U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 12 czerwca 2003 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz ustawy o Narodowym Banku Polskim

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 21 maja 2003 r. ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz ustawy o Narodowym Banku Polskim, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 1, w ust. 2 skreśla się wyrazy "innych niż określone w art. 2 pkt 1";

2)

w art. 1 w pkt 2 w lit. c, w pkt 4 w lit. b po wyrazach "stosunek pracy" dodaje się wyrazy "w którymkolwiek z tych banków";

3)

w art. 1 w pkt 2 w lit. c, w pkt 4 w lit. c po wyrazie "łącznie" dodaje się wyrazy "co najmniej";

4)

w art. 2 wyrazy "art. 11-13" zastępuje się wyrazami "art. 11, art. 13";

5)

w art. 3 w ust. 1 skreśla się wyrazy "poziomu nieprzekraczającego";

6)

w art. 3 w ust. 2 w pkt 2 wyrazy "80% wypracowanego zysku netto" zastępuje się wyrazami "90% wypracowanego zysku brutto";

7)

w art. 5 w ust. 1 po wyrazach "art. 2 pkt 4 ustawy" dodaje się wyrazy "wymienionej w art. 1, którym uprawnienia do nieodpłatnego nabycia akcji tego banku nadano niniejszą ustawą".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Ryszard Jarzembowski


UZASADNIENIE

Po rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz ustawy o Narodowym Banku Polskim, Senat podjął uchwałę o wprowadzeniu do niej 7 poprawek.

Poprawka nr 1 koryguje przepis dotyczący zakresu stosowania ustawy do tzw. banków usamodzielnionych, zgodnie z założeniem, iż nie ma innych banków spółdzielczych niż zdefiniowane w nowelizowanej ustawie. Bez tej zmiany przepis nie spowodowałby przewidzianych w uzasadnieniu do projektu ustawy skutków, ponieważ wyłączone z jej stosowania zostałyby wyłącznie banki spółdzielcze nie spełniające warunków definicji art. 2 pkt 1, których fundusze własne wynoszą co najmniej 5 mln euro (w tym zakresie przepis byłby martwy), wszystkie inne banki spółdzielcze, w tym również usamodzielnione podlegałyby, inaczej niż dotychczas, w całości rygorom ustawy.

Poprawka nr 2 ma na celu doprecyzowanie, że warunkiem nabycia uprawnień do akcji BGŻ S.A. jest rozwiązanie stosunku pracy z określonych przyczyn w państwowo - spółdzielczym BGŻ lub w BGŻ S.A. a nie w dowolnym zakładzie pracy. Podobny charakter doprecyzowujący ma poprawka nr 3.

Zmiana zaproponowana w pkt 4 uchwały Senatu wyłącza art. 12 z grupy przepisów, do których banki usamodzielnione mają się dostosować w ciągu 1 roku, ponieważ tego artykułu dotyczy inny przepis przejściowy - art. 31. W związku z tym pojawiają się dwie daty dotyczące dostosowania działalności banków do art. 12, poprawka nr 4 ten dualizm usuwa.

Poprawka nr 5 precyzuje, iż bank spółdzielczy będzie korzystał ze zwolnienia podatkowego do czasu osiągnięcia funduszy własnych w wysokości dokładnie 1 mln euro, a nie do czasu uzyskania poziomu tych funduszy nieprzekraczającego tej kwoty.

Poprawka nr 6 modyfikuje warunek skorzystania przez banki ze zwolnienia podatkowego dotyczący przekazywania części zysku na zwiększenie funduszu zasobowego. Ma ona na celu zwiększenie kwot, jakimi będą zasilane fundusze zasobowe banków spółdzielczych, tak aby banki te jak najszybciej osiągnęły poziom funduszy własnych w wysokości 1 mln euro.

Poprawka nr 7 ma na celu doprecyzowanie przepisu wskazując, że wezwanie do złożenia oświadczenia o zamiarze nieodpłatnego nabycia akcji BGŻ S.A. ma dotyczyć tylko osób, którym uprawnienia w tym zakresie zostają przyznane niniejszą nowelizacją.