U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 10 lipca 2003 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym

oraz niektórych innych ustaw

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 11 czerwca 2003 r. ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 1, w art. 3 w ust. 1 w pkt 3 wyrazy "ratownictwa medycznego" zastępuje się wyrazami "zespołów ratownictwa medycznego";

2)

w art. 1 w pkt 1, w art. 3 w ust. 1 w pkt 3 wyraz "lub" zastępuje się wyrazem "oraz";

3)

w art. 1 w pkt 1, w art. 3 w ust. 2 pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2) w ramach usług polegających na przewozie odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych,

3) przez podmioty niebędące przedsiębiorcami";

4)

w art. 1 w pkt 1, w art. 3 w ust. 2 w zdaniu końcowym po wyrazach "stosuje się" dodaje się wyraz "odpowiednio";

5)

w art. 1 w pkt 2 w lit. a, w pkt 4 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) przedsiębiorca legitymuje się tytułem prawnym do dysponowania pojazdami samochodowymi,";

6)

w art. 1 w pkt 3 w lit. a, w ust. 1 skreśla się wyrazy ", z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2";

7)

w art. 1 w pkt 3 w lit. b w tiret drugim, w pkt 3 w zdaniu wstępnym skreśla się wyraz "odpowiednio";

8)

w art. 1 w pkt 3 w lit. b w tiret drugim, w pkt 3 w zdaniu wstępnym wyrazy "bilansem rocznym" zastępuje się wyrazami "ostatnim bilansem rocznym";

9)

w art. 1 w pkt 3 w lit. b w tiret drugim, w pkt 4 wyrazy "Prawa o ruchu drogowym" zastępuje się wyrazami "ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym";

10)

w art. 1 w pkt 3 w lit. b w tiret drugim, w pkt 4 wyrazy "ochronie środowiska" zastępuje się wyrazem "środowisku";

11)

w art. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) w art. 6 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) spełnia wymagania określone w art. 5 ust. 3 pkt 1 i pkt 5 oraz w art. 39a ust. 1,";";

12)

w art. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) w art. 8:

a) w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) numer w rejestrze przedsiębiorców albo w ewidencji działalności gospodarczej,",

b) w ust. 3:

- pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) odpis z rejestru przedsiębiorców albo z ewidencji działalności gospodarczej,",

- pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) kserokopię certyfikatu kompetencji zawodowych przedsiębiorcy lub osoby zarządzającej transportem drogowym w przedsiębiorstwie,",

- pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) dokumenty potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 3,",

- pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8) wykaz pojazdów samochodowych wraz z kserokopiami dowodów rejestracyjnych albo kserokopie dowodów rejestracyjnych, a w przypadku gdy przedsiębiorca nie jest właścicielem tych pojazdów - również dokument potwierdzający prawo do dysponowania nimi.";";

13)

w art. 1 w pkt 6 dodaje się lit. b1 w brzmieniu:

"b1) uchyla się ust. 4,";

14)

w art. 1 w pkt 7 w lit. a, w ust. 3 wyrazy "Organ, o którym mowa w art. 7 ust. 2 pkt 3, udzielający licencji," zastępuje się wyrazami "Organ udzielający licencji, o którym mowa w art. 7 ust. 2 pkt 3,";

15)

w art. 1 w pkt 9 lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) uchyla się ust. 3,";

16)

w art. 1 w pkt 11 w lit. a, pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) w krajowym transporcie drogowym - wydanego, w zależności od zasięgu tych przewozów odpowiednio przez:

a) wójta - na wykonywanie przewozów na liniach komunikacyjnych na obszarze gminy,

b) burmistrza albo prezydenta miasta - na wykonywanie przewozów na liniach komunikacyjnych w komunikacji miejskiej,

c) burmistrza albo prezydenta miasta, któremu powierzono to zadanie na mocy porozumienia, o którym mowa w art. 4 pkt 7a - na wykonywanie przewozów na liniach komunikacyjnych w komunikacji miejskiej w granicach określonych w art. 4 pkt 7a lit. a albo lit. b,

d) burmistrza albo prezydenta miasta, będącego siedzibą związku międzygminnego, o którym mowa w art. 4 pkt 7a - na wykonywanie przewozów na liniach komunikacyjnych na obszarze gmin, które utworzyły związek międzygminny,

e) starostę, w uzgodnieniu z wójtami, burmistrzami lub prezydentami miast właściwymi ze względu na planowany przebieg linii komunikacyjnej - na wykonywanie przewozów na liniach komunikacyjnych na obszarze powiatu, z wyłączeniem linii komunikacyjnych określonych w lit. a-d,

f) marszałka województwa, w uzgodnieniu ze starostami właściwymi ze względu na planowany przebieg linii komunikacyjnej - na wykonywanie przewozów na liniach komunikacyjnych wykraczających poza obszar co najmniej jednego powiatu, jednakże niewykraczających poza obszar województwa,

g) marszałka województwa właściwego dla siedziby albo miejsca zamieszkania przedsiębiorcy, w uzgodnieniu z marszałkami województw właściwymi ze względu na planowany przebieg linii komunikacyjnej - na wykonywanie przewozów na liniach komunikacyjnych wykraczających poza obszar co najmniej jednego województwa,",";

17)

w art. 1 w pkt 14, w ust. 2 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "uwzględniając zakres niezbędnych danych.";

18)

w art. 1 w pkt 16 w lit. c po wyrazach "w ust. 3" stawia się dwukropek, dotychczasową treść oznacza się jako drugie tiret i dodaje się pierwsze tiret w brzmieniu:

" - pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) przebieg trasy przewozu dla każdej grupy osób, uwzględniający miejsce początkowe i docelowe przewozu, długość tej trasy podaną w kilometrach oraz przejścia graniczne,",";

19)

w art. 1 w pkt 17, w ust. 5 w zdaniu wstępnym skreśla się wyrazy "lub według potrzeb";

20)

w art. 1 w pkt 17, w art. 22a w ust. 6 wyrazy "analizę rynkową" zastępuje się wyrazami "analizę, o której mowa w ust. 3,";

21)

w art. 1 w pkt 20 w lit. a, w ust. 2 w pkt 2 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) przez przedsiębiorców posiadających uprawnienia do wykonywania transportu drogowego.";

22)

w art. 1 w pkt 20 dodaje się lit. a1 w brzmieniu:

"a1) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać: oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę (miejsce zamieszkania) i adres, numer w rejestrze przedsiębiorców albo w ewidencji działalności gospodarczej, rodzaj i zakres wykonywania przewozów drogowych na potrzeby własne oraz rodzaj i liczbę pojazdów samochodowych.",";

23)

w art. 1 skreśla się pkt 23 i 24;

24)

w art. 1 w pkt 25, w art. 39a w ust. 2 po wyrazach "pojazdem samochodowym" dodaje się wyrazy "lub zespołem pojazdów";

25)

w art. 1 w pkt 25, w art. 39c w ust. 2 w pkt 2 wyrazy "co 2 lata" zastępuje się wyrazami "co 3 lata";

26)

w art. 1 w pkt 25, w art. 39c w ust. 3 wyrazy "w ust. 2" zastępuje się wyrazami "w ust. 1";

27)

w art. 1 w pkt 25, w art. 39c w ust. 3 wyrazy "zgodnie z przepisami określonymi w przepisach Prawa o ruchu drogowym" zastępuje się wyrazami "zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym";

28)

w art. 1 w pkt 25, w art. 39d w ust. 2 w pkt 2 wyrazy "co 2 lata" zastępuje się wyrazami "co 3 lata";

29)

w art. 1 w pkt 25, w art. 39d w ust. 3 wyrazy "w przepisach Prawa o ruchu drogowym" zastępuje się wyrazami "w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym";

30)

w art. 1 w pkt 26 w lit. b, w ust. 4 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "mając na względzie usprawnienie procedur pobierania opłat.";

31)

w art. 1 w pkt 27 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) zakładów pracy chronionej lub zakładów aktywności zawodowej.";";

32)

w art. 1 dodaje się pkt 27a w brzmieniu:

"27a) po art. 42 dodaje się art. 42a w brzmieniu:

"Art. 42a. Przepisu art. 42 nie stosuje się do podmiotów niebędących przedsiębiorcami, a zaliczonych do sektora finansów publicznych.";";

33)

w art. 1 w pkt 30 dodaje się lit. a1 w brzmieniu:

"a1) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wpływy uzyskane z innych opłat niż wymienione w ust. 1 i 1a stanowią odpowiednio dochód właściwego organu samorządu terytorialnego lub budżetu państwa.";";

34)

w art. 1 w pkt 30 w lit. b, w ust. 3 wyrazy "Minister właściwy do spraw transportu może przeznaczyć część wpływów, o których mowa w ust. 1 i 1a," zastępuje się wyrazami "Część wpływów, o których mowa w ust. 1 i 1a, może zostać przeznaczona";

35)

w art. 1 w pkt 32, w art. 51 w ust. 5 wyrazy "mogą wykonywać" zastępuje się wyrazem "wykonują";

36)

w art. 1 w pkt 38 w lit. a, w ust. 3 skreśla się wyrazy ", a także sposób postępowania z tym związany";

37)

w art. 1 skreśla się pkt 41;

38)

w art. 1 w pkt 47 w lit. c wyrazy "po ust. 3a dodaje się ust. 3b" zastępuje się wyrazami "po ust. 3 dodaje się ust. 3a" oraz oznaczenie ust. 3b zastępuje się oznaczeniem ust. 3a;

39)

w art. 1 w pkt 50 w lit. a, w ust. 1 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Nie później niż w terminie 2 lat od dnia wejścia w życie ustawy przedsiębiorcy powinni wystąpić do ministra właściwego do spraw transportu z wnioskiem o udzielenie licencji na międzynarodowy transport drogowy.";

40)

w art. 3, w art. 8a w ust. 3 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Kwotę dopłaty, o której mowa w ust. 2, stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi.";

41)

w art. 3, w art. 8a w ust. 4 w pkt 3 wyraz "określając" zastępuje się wyrazem "określającą";

42)

w art. 4 w pkt 1, w pkt 4 wyrazy "art. 95a pkt 2" zastępuje się wyrazami "art. 95a ust. 1 pkt 2";

43)

w art. 4 w pkt 5, w art. 99a wyrazy "jazdy, pozwoleń" zastępuje się wyrazami "jazdy i pozwoleń";

44)

w art. 4 w pkt 6, w pkt 2 wyrazy "cofanie i przywracanie" zastępuje się wyrazami "cofaniem i przywracaniem";

45)

w art. 4 w pkt 10 skreśla się wyrazy ""Wymagania w stosunku do kierowców wykonujących transport drogowy"";

46)

w art. 4 w pkt 11, w art. 122 w ust. 2 w pkt 2 wyrazy "co 2 lata" zastępuje się wyrazami "co 3 lata";

47)

w art. 4 w pkt 11, w art. 122 dodaje się ust. 9 w brzmieniu:

"9. W stosunku do osób, o których mowa w art. 97 ust. 3, decyzję o skierowaniu na badanie lekarskie, w trybie określonym w ust. 1 pkt 4, wydaje wojewoda mazowiecki.";

48)

w art. 4 dodaje się pkt 12a w brzmieniu:

"12a) w art. 124b dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Wojewoda skreśla psychologa z ewidencji psychologów uprawnionych do wykonywania badań psychologicznych i orzekania w zakresie zdolności do prowadzenia pojazdów mechanicznych w przypadku:

1) śmierci psychologa,

2) gdy psycholog przestał spełniać wymagania, określone w art. 124a ust. 2 pkt 1,

3) naruszenia przez niego przepisów, zasad lub metodyki przeprowadzania badań.";";

49)

w art. 4 w pkt 13, w art. 125:

a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) szczegółowe warunki i tryb:

a- kierowania osób na badania psychologiczne,

b- odwoływania się od orzeczeń psychologicznych,",

b) dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) szczegółowy tryb uzyskiwania i cofania uprawnień w zakresie przeprowadzania badań psychologicznych i orzekania oraz uzyskiwania i cofania zezwoleń przedsiębiorcom przeprowadzającym te badania,";

50)

w art. 4 w pkt 14, w pkt 2 wyraz "zaświadczenie" zastępuje się wyrazem "zaświadczenia";

51)

w art. 5 skreśla się wyrazy "do ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r.";

52)

w art. 5 wyrazy "w pkt 17" zastępuje się wyrazami "w pkt 18", wyrazy "pkt 18" zastępuje się wyrazami "pkt 19" oraz pkt 18 oznacza się jako pkt 19;

53)

w art. 6 w pkt 2 w lit. b, w pkt 2 skreśla się wyrazy "na potrzeby własne";

54)

w art. 6:

a) pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) w art. 5:

a- w zdaniu wstępnym po wyrazie "przewozów" dodaje się wyraz "drogowych",

b- w pkt 3 po wyrazach "droga przejazdu" dodaje się wyrazy "od przystanku początkowego do przystanku końcowego",

c- pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) wykorzystywanymi do wykonywania robót kanalizacyjnych, drogowych i mostowych, ochrony przeciwpowodziowej, wodociągowych, gazowniczych i energetycznych, usług oczyszczania, telegraficznych, powszechnych usług pocztowych, transmisji radiowej, usług telewizyjnych oraz związanych z wykrywaniem nadajników, odbiorników radiowych lub telewizyjnych,",

d- w pkt 12 wyrazy "na potrzeby własne" zastępuje się wyrazami "w celach prywatnych";",

b) skreśla się pkt 6-8;

55)

w art. 6 w pkt 9 w lit. a, w ust. 1 po wyrazie "prowadzenia" dodaje się wyraz "pojazdu";

56)

w art. 6 skreśla się pkt 15;

57)

w art. 9 wyrazy "w art. 5" zastępuje się wyrazami "w art. 6";

58)

w art. 10 wyrazy "przepisów Prawa o ruchu drogowym" zastępuje się wyrazami "przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym";

59)

w art. 11 w ust. 1 w zdaniu wstępnym i w pkt 2 oraz w ust. 2, w art. 12 i w art. 15 w ust. 1 wyrazy "art. 3" zastępuje się wyrazami "art. 4";

60)

w art. 11 w ust. 1 w zdaniu wstępnym wyrazy "w art. 6" zastępuje się wyrazami "w art. 7";

61)

w art. 15 przed ust. 1 dodaje się ust. … w brzmieniu:

"… Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy wymienionej w art. 2, zachowują moc do czasu wydania nowych przepisów wykonawczych na podstawie upoważnienia w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.";

62)

w art. 15 w ust. 1:

a) skreśla się wyrazy "art. 76 ust. 2, art. 86 ust. 2, art. 88 ust. 6,",

b) po wyrazach "art. 100" dodaje się wyrazy ", art. 115 ust. 2";

63)

w art. 15 w ust. 1 wyrazy "art. 100" zastępuje się wyrazami "art. 100 ust. 1 pkt 1 i 2";

64)

w art. 15 w ust. 2 wyrazy "art. 115 ust. 2 ustawy, o której mowa w ust. 1" zastępuje się wyrazami "art. 115c ust. 3 ustawy wymienionej w art. 4";

65)

w art. 15 w ust. 2 wyrazy "art. 39b ust. 6" zastępuje się wyrazami "art. 39b ust. 7".

66)

w załączniku do ustawy Lp. 1.3.1. otrzymuje brzmienie:

1.3.1.

Wykonywanie przewozu kabotażowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez wymaganego zezwolenia

15 000

 

WICEMARSZAŁEK SENATU

Jolanta DANIELAK


UZASADNIENIE

Rozpatrując uchwaloną przez Sejm ustawę o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, Senat wprowadził do niej 66 poprawek.

Poprawki nr 1-15, 19, 20, 22, 24, 26, 27, 29, 31-33, 35, 36, 38, 40-45, 47 oraz 50-66 doprecyzowują i porządkują przepisy ustawy, wprowadzają konsekwencje zmian przyjętych przez Sejm, usuwają błędy w oznaczeniu przepisów innych ustaw, likwidują błędne odesłania, dostosowują język prawny do zasad techniki legislacyjnej, a także wprowadzają odpowiednie korekty redakcyjne.

Poprawka nr 16 zawiera określenie właściwości organów w zakresie wydawania zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych. Senat uznał bowiem, że art. 18 ust. 1 pkt 1, w brzmieniu nadanym przez Sejm, jest nieczytelny i nieprecyzyjny, wobec czego powinien zostać odpowiednio zmodyfikowany.

Poprawki nr 17 i 30 zmierzają do określenia wytycznych dotyczących treści rozporządzeń.

Celem poprawki nr 18 jest sprecyzowanie jednego z elementów wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie przewozów wahadłowych i okazjonalnych w międzynarodowym transporcie drogowym.

Poprawka nr 21 zmierza do tego, aby obowiązek uzyskania zaświadczenia potwierdzającego zgłoszenie przez przedsiębiorcę prowadzenia przewozów drogowych jako działalności pomocniczej w stosunku do jego podstawowej działalności gospodarczej nie dotyczył przedsiębiorców posiadających uprawnienie do wykonywania transportu drogowego.

Poprawka nr 23 zmierza do rezygnacji z uregulowania zakładającego wyznaczanie przez ministra właściwego do spraw transportu jednostek certyfikujących, wydających certyfikaty kompetencji zawodowych przedsiębiorcy na rzecz uregulowania zakładającego wyznaczanie przez tego ministra jednostki certyfikującej, wydającej certyfikaty.

Senat uznał za stosowne, aby kierowca wykonujący transport drogowy, którego wiek wynosi od 56 lat do 65 lat, był obowiązany do przeprowadzania okresowych badań lekarskich i psychologicznych nie co 2 lata, lecz co 3 lata (poprawki nr 25 i 28). Ponadto poprawka nr 46 zmierza do tego, aby kierowca pojazdu uprzywilejowanego, instruktor, egzaminator i kierujący tramwajem, których wiek wynosi od 55 lat do 65 lat, byli obowiązani do przeprowadzania okresowych badań lekarskich nie co 2 lata, lecz co 3 lata.

Poprawka nr 34 zmierza do ustanowienia zasady, że część wpływów z tytułu określonych opłat może zostać przeznaczona na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i budowy autostrad oraz na druk kart opłat za przejazd po drogach krajowych. Zdaniem Senatu, z punktu widzenia konstrukcji prawnej środka specjalnego uregulowanej w ustawie z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) brak jest podstaw do unormowania przewidzianego w art. 46 ust. 3, w brzmieniu nadanym przez ustawę, w myśl którego minister właściwy do spraw transportu może przeznaczyć część wpływów, o których mowa w ust. 1 i 1a, na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i budowy autostrad oraz na druk kart opłat za przejazd po drogach krajowych. Przepisy art. 46 ust. 1 i 1a stanowią bowiem, że wpływy te są przekazywane na wyodrębniony rachunek środków specjalnych w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, z przeznaczeniem na budowę i utrzymanie dróg krajowych.

Poprawka nr 37 zmierza do rezygnacji z uregulowania, w myśl którego centralna ewidencja naruszeń stwierdzonych w wyniku przeprowadzanych kontroli, prowadzona przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego, ma obejmować również informacje o przeprowadzonych kontrolach w trakcie których nie stwierdzono tych naruszeń. Zważywszy na to, że informacje o takich kontrolach obejmować będą określone dane i informacje, w tym dane osobowe, Senat uznał, że przepis ten budzi zasadnicze wątpliwości z punktu widzenia art. 51 ust. 2 Konstytucji RP, który stanowi, że władze publiczne nie mogą pozyskiwać, gromadzić i udostępniać innych informacji o obywatelach niż niezbędne w demokratycznym państwie prawnym.

Istotą poprawki nr 39 jest sformułowanie zasady, zgodnie z którą nie później niż do dnia 1 stycznia 2004 r., a nie 3 miesiące przed dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej, przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie transportu drogowego przed dniem 1 stycznia 2002 r. powinni wystąpić do ministra właściwego do spraw transportu z wnioskiem o udzielenie licencji na międzynarodowy transport drogowy. W sensie prawnym uzyskanie członkostwa w Unii Europejskiej jest bowiem zdarzeniem przyszłym i niepewnym.

Zgodnie z art. 125 pkt 1 lit. b ustawy - Prawo o ruchu drogowym, w brzmieniu nadanym przez ustawę, minister właściwy do spraw zdrowia został zobowiązany do określenia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, w drodze rozporządzenia, szczegółowych warunków i trybu uzyskiwania i cofania zezwoleń przedsiębiorcom przeprowadzającym badania psychologiczne. Należy jednak podkreślić, iż zgodnie z obowiązującymi unormowaniami konstytucyjnymi wszelka reglamentacja działalności gospodarczej musi mieć za podstawę regulację ustawową. W związku z tym Senat, w drodze poprawek nr 48 i 49, zmienił ten stan rzeczy, dokonując zarazem modyfikacji przytoczonej delegacji.