U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 8 sierpnia 2003 r.

w sprawie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 11 lipca 2003 r. ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 4:

a) w ust. 3 wyrazy "i specjalności wojskowych" zastępuje się wyrazem "osobowych",

b) w ust. 5 wyrazy "i specjalności wojskowe" zastępuje się wyrazem "osobowe",

c) w ust. 6 wyrazy "oraz określonej grupy uposażenia i specjalności wojskowej" zastępuje się wyrazami ", grupy uposażenia oraz korpusu osobowego i grupy osobowej";

2)

w art. 5 w ust. 1 skreśla się wyraz "administracyjną";

3)

w art. 5 w ust. 3 w pkt 4 wyrazy "specjalności wojskowych" zastępuje się wyrazami "grup osobowych";

4)

w art. 5 w ust. 3 w pkt 5 po wyrazie "państwa" dodaje się wyrazy "oraz po powrocie do kraju";

5)

w art. 5 w ust. 4 w pkt 2 wyrazy "lub specjalności wojskowej" zastępuje się wyrazem "osobowej";

6)

w art. 5 w ust. 5 w pkt 2 po wyrazach "ust. 4 pkt 1 i 2" dodaje się wyrazy ", jak również żołnierzy nadterminowej zasadniczej służby wojskowej i zasadniczej służby wojskowej ubiegających się o powołanie do zawodowej służby wojskowej";

7)

w art. 5 w ust. 7 po wyrazie "właściwe" dodaje się wyraz "wojskowe";

8)

w art. 5 w ust. 8 w pkt 4 po wyrazie "kierowania" dodaje się wyrazy "do wojskowych komisji lekarskich";

9)

w art. 6 w ust. 1 w pkt 3 w lit. g wyrazy "i specjalnością wojskową" zastępuje się wyrazem "osobową";

10)

w art. 6 w ust. 1 w pkt 8 wyrazy "na których służba przygotowuje do objęcia stanowisk głównych" zastępuje się wyrazami "na których pełnienie służby przygotowuje ich do objęcia stanowisk głównych";

11)

w art. 6:

a) w ust. 1 dodaje się pkt 19 i 20 w brzmieniu:

"19) "jednostka wojskowa" - jednostkę wojskową, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2002 r. Nr 21, poz. 205, Nr 74, poz. 676, Nr 81, poz. 732, Nr 113, poz. 984 i 985, Nr 156, poz. 1301, Nr 166, poz. 1363, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679 i 1687 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 90, poz. 844 i Nr 96, poz. 874), oraz jednostki organizacyjne podporządkowane Ministrowi Obrony Narodowej i przez niego nadzorowane, przedsiębiorstwa państwowe, dla których jest on organem założycielskim, oraz komórki organizacyjne Ministerstwa Obrony Narodowej;

20) "decyzja" - również rozkaz personalny.",

b) skreśla się ust. 2 i oznaczenie ust. 1;

12)

w art. 7 w ust. 1 w zdaniu wstępnym po wyrazie "uprawnienia" dodaje się wyrazy "i obowiązki";

13)

w art. 8 w ust. 2 w pkt 3 wyrazy "albo specjalności wojskowej" zastępuje się wyrazem "osobowej";

14)

w art. 11 skreśla się wyraz "szczególnie";

15)

w art. 11 skreśla się wyrazy "odbyciu szkolenia wojskowego i";

16)

w art. 24 w ust. 4 wyrazy "do pełnienia służby poza granicami państwa" zastępuje się wyrazami "do tej służby";

17)

w art. 26 w ust. 2 w pkt 4 wyraz "wojskowe" zastępuje się wyrazem "służbowe";

18)

w art. 26 w ust. 2 skreśla się pkt 5;

19)

w art. 32:

a) w ust. 3 po wyrazie "służbowe" dodaje się wyrazy ", z zastrzeżeniem ust. 4",

b) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Na pierwszy stopień wojskowy w korpusach podoficerów zawodowych i szeregowych zawodowych mianuje Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.";

20)

w art. 34:

a) w ust. 1 wyrazy "i specjalności wojskowej" zastępuje się wyrazem "osobowej",

b) w ust. 2 wyrazy "albo specjalności wojskowej" zastępuje się wyrazem "osobowej";

21)

w art. 37 w ust. 4 skreśla się wyraz "personalnej";

22)

w art. 38 w ust. 5 po wyrazie "oceny" dodaje się wyrazy "bardzo dobrej lub";

23)

w art. 43 w ust. 3 skreśla się wyraz "szczególnie";

24)

w art. 46 w ust. 1 w pkt 3 oraz w ust. 2 w pkt 3 wyrazy "albo specjalności wojskowej" zastępuje się wyrazem "osobowej";

25)

w art. 48 w ust. 3 po wyrazie "rodzinnego" dodaje się wyraz ", wyróżnień";

26)

w art. 49 w ust. 6 wyrazy "z uwzględnieniem przeznaczenia oraz wykorzystania kart i tabliczek tożsamości przez żołnierzy" zastępuje się wyrazami "mając na względzie przeznaczenie kart i tabliczek tożsamości oraz sposób ich wykorzystania";

27)

w art. 57 w ust. 1 wyrazy "fundacji i innych przedsiębiorców" zastępuje się wyrazami "innych przedsiębiorców oraz fundacji";

28)

dodaje się art. 57a w brzmieniu:

"Art. 57a. 1. Żołnierz zawodowy zajmujący stanowisko służbowe dowódcy jednostki wojskowej, jego zastępcy lub głównego księgowego jest obowiązany do złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym. Oświadczenie o stanie majątkowym dotyczy majątku odrębnego oraz objętego małżeńską wspólnością majątkową. Oświadczenie to powinno zawierać w szczególności informacje o posiadanych zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach handlowych, a ponadto o nabytym przez żołnierza zawodowego albo jego małżonka od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków mieniu, które podlegało zbyciu w drodze przetargu. Oświadczenie to powinno również zawierać dane dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej oraz pełnienia przez małżonka żołnierza zawodowego funkcji w spółkach handlowych lub spółdzielniach, z wyjątkiem funkcji w radzie nadzorczej spółdzielni mieszkaniowej.

2. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, żołnierz zawodowy składa Ministrowi Obrony Narodowej, który dokonuje analizy zawartych w nim danych.

3. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, składa się przed objęciem stanowiska służbowego, a następnie co roku do dnia 31 marca, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, a także w dniu zwolnienia ze stanowiska służbowego.

4. Informacje zawarte w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 1, stanowią tajemnicę służbową, chyba że żołnierz zawodowy, który złożył oświadczenie, wyraził pisemną zgodę na ich ujawnienie. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Minister Obrony Narodowej może je ujawnić pomimo braku zgody składającego oświadczenie.

5. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, przechowuje się przez sześć lat.

6. Do złożenia oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio formularz określony przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz.U. Nr 106, poz. 679, z 1998 r. Nr 162, poz. 1126, z 1999 r. Nr 49, poz. 483, z 2000 r. Nr 26, poz. 306 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 214, poz. 1806), dotyczącymi oświadczenia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 tej ustawy.";

29)

w art. 66 w ust. 6 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) zakres badań lekarskich, o których mowa w ust. 3 i 4;";

30)

w art. 66 w ust. 6 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) grupy żołnierzy zawodowych, którzy kierowani są na turnusy leczniczo-profilaktyczne;";

31)

w art. 66 w ust. 6 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) tryb kierowania żołnierzy zawodowych na turnusy leczniczo-profilaktyczne oraz program tych turnusów.";

32)

w art. 66 w ust. 7 wyrazy "leczniczo-adaptacyjnym" zastępuje się wyrazami "leczniczo-profilaktycznym";

33)

w art. 66 w ust. 7 skreśla się wyrazy ", gdyby zachodziła taka konieczność";

34)

w art. 77 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Minister Obrony Narodowej, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy, określi, w drodze rozporządzenia, stawki uposażenia zasadniczego dla poszczególnych grup uposażenia z uwzględnieniem, że stawka uposażenia zasadniczego dla najniższej grupy uposażenia nie będzie niższa niż wysokość kwoty bazowej, o której mowa w art. 70 ust. 2.";

35)

w art. 79 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Dodatki do uposażenia przyznaje, w formie decyzji, organ, o którym mowa w art. 103.";

36)

w art. 79 w ust. 7 wyrazy ", oraz sposób ustalania porównywanego wynagrodzenia, wynikającego" zastępuje się wyrazami "oraz sposób ustalania porównywanego wynagrodzenia aplikantów i asesorów wynikający";

37)

w art. 95 w ust. 2 w pkt 1 wyraz "jest" zastępuje się wyrazem "było";

38)

w art. 98 w ust. 1 w pkt 1 skreśla się wyrazy ", przysługującego żołnierzom nieobjętym obowiązkowym ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym,";

39)

w art. 99 w ust. 1 w pkt 1 skreśla się wyrazy ", przysługującego żołnierzom nieobjętym obowiązkowym ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym,";

40)

w art. 107 w ust. 4 po wyrazie "wojskowych" dodaje się wyrazy "z uwzględnieniem doradczego charakteru tych organów";

41)

w art. 110 w pkt 4 po wyrazie "lub" dodaje się wyraz "nieusprawiedliwionego";

42)

w art. 113 w ust. 3 skreśla się wyraz "administracyjną";

43)

w art. 118 w ust. 1 wyrazy "w administracji publicznej oraz" zastępuje się wyrazami "w administracji publicznej";

44)

w art. 131 wyrazy "art. 8 ust. 2" zastępuje się wyrazami "art. 8";

45)

w art. 137 w ust. 7 skreśla się wyrazy "oraz obowiązków żołnierza, któremu nadano przydział, i dowódcy, któremu w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny podporządkowano tego żołnierza";

46)

w art. 139 w ust. 2 po wyrazie "rozkazie" dodaje się wyraz "dziennym";

47)

w art. 139 w ust. 3 wyrazy "dowódca jednostki wojskowej w swoim rozkazie" zastępuje się wyrazami "w rozkazie dziennym dowódca jednostki wojskowej, w której żołnierz objął stanowisko służbowe";

48)

w art. 140 wyrazy "art. 35-48" zastępuje się wyrazami "art. 35-47";

49)

w art. 141 w ust. 4 skreśla się wyrazy "i obowiązki";

50)

w art. 143 w ust. 2 w zdaniu wstępnym po wyrazie "zawodowego" dodaje się wyrazy "i żołnierza pełniącego służbę kandydacką";

51)

w art. 145 w ust. 2 w pkt 3 wyrazy "decyzją (rozkazem) organu, o którym" zastępuje się wyrazami "decyzjami organów, o których";

52)

w art. 148 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Minister Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb udzielania oraz odwoływania z urlopów, o których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem sposobu postępowania w przypadku odwołania z urlopu żołnierza zawodowego lub żołnierza pełniącego służbę kandydacką.";

53)

w art. 155:

a) w ust. 1 po wyrazie "ewidencji" dodaje się wyrazy ", o której mowa w art. 48
ust. 2,",

b) w ust. 2 po wyrazie "ewidencji" dodaje się wyrazy ", o której mowa w art. 48
ust. 2,",

c) dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Dla żołnierzy zawodowych i żołnierzy pełniących służbę kandydacką, którzy w razie ogłoszenia mobilizacji, ogłoszenia stanu wojennego i w czasie wojny polegli, zmarli lub zostali uznani za zmarłych albo zaginęli, prowadzi się odrębną ewidencję.",

d) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Minister Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, organy prowadzące ewidencję, o której mowa w ust. 2a, a także zakres i sposób prowadzenia tej ewidencji, z uwzględnieniem miejsca zgonu lub zaginięcia i okoliczności, w których nastąpiło to zdarzenie.";

54)

w art. 158 w pkt 9 w lit. b, w ust. 6 w zdaniu wstępnym wyrazy "ust. 1" zastępuje się wyrazami "ust. 5";

55)

w art. 158 w pkt 12 po wyrazach "w art. 27" dodaje się dwukropek, pozostałą treść oznacza się jako lit. a oraz dodaje się lit. b w brzmieniu:

"b) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Żołnierzowi służby okresowej zwolnionemu z czynnej służby wojskowej nie spełniającemu warunków do nabycia prawa do emerytury wojskowej lub wojskowej renty inwalidzkiej, od jego uposażenia wypłaconego po dniu 31 grudnia 1998 r. do dnia zwolnienia ze służby, od którego nie odprowadzono składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, przekazuje się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składki za ten okres przewidziane w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.) na zasadach określonych w art. 6a ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2002 r. Nr 11, poz. 108 i Nr 74, poz. 676 oraz z 2003 r. Nr 56, poz. 498 i Nr ..., poz. ...).";";

56)

w art. 158 w pkt 16 w lit. b, w ust. 4 skreśla się wyrazy ", przysługującego żołnierzom nieobjętym obowiązkowym ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym,";

57)

w art. 158 w pkt 21, w ust. 2 w pkt 1 po wyrazie "pieniężnych" dodaje się wyrazy "z uwzględnieniem, że wypłata uposażenia będzie dokonywana miesięcznie z góry";

58)

w art. 159:

a) po wyrazach "poz. 498)" dodaje się wyrazy "wprowadza się następujące zmiany:" oraz pozostałą treść oznacza się jako pkt 1,

b) dodaje się pkt 2 w brzmieniu:

"2) po art. 6 dodaje się art. 6a w brzmieniu:

"Art. 6a. 1. Jeżeli żołnierz zwolniony z czynnej służby nie spełnia warunków do nabycia prawa do emerytury wojskowej lub wojskowej renty inwalidzkiej, od uposażenia wypłaconego żołnierzowi po dniu 31 grudnia 1998 r. do dnia zwolnienia ze służby, od którego nie odprowadzono składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, przekazuje się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składki za ten okres przewidziane w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.).

2. Przez uposażenie stanowiące podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, o którym mowa w ust. 1, rozumie się:

1) kwotę najniższego wynagrodzenia ustalaną na podstawie odrębnych przepisów - za okres służby wojskowej w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego przed dniem 1 stycznia 2003 r.,

2) kwotę minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w grudniu roku poprzedniego, ustalonego na podstawie odrębnych przepisów - za okres służby wojskowej w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego po dniu 31 grudnia 2002 r.,

3) uposażenie stanowiące podstawę wymiaru składek na podstawie art. 18 ustawy, o której mowa w ust. 1 - za pozostałe okresy służby.

3. Składki, o których mowa w ust. 1, przekazuje się również w przypadku, gdy żołnierz spełnia jedynie warunki do nabycia prawa do wojskowej renty inwalidzkiej. Przekazanie składek następuje na wniosek żołnierza.

4. Składki podlegają waloryzacji wskaźnikiem waloryzacji składek określonym na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. Nr 162, poz. 1118, z późn. zm.).

5. Przy obliczaniu kwoty należnych składek, waloryzowanych na podstawie ust. 4, stosuje się odpowiednio art. 19 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, o której mowa w ust. 1.

6. Przepisy ust. 1-5 stosuje się również do żołnierza, który pozostawał w służbie przed dniem 2 stycznia 1999 r., jeżeli po zwolnieniu ze służby, pomimo spełnienia warunków do nabycia prawa do emerytury wojskowej, zgłosił wniosek o przyznanie emerytury z tytułu podlegania ubezpieczeniom społecznym.

7. W przypadku, o którym mowa w ust. 6, kwotę należnych, zwaloryzowanych składek przekazuje się niezwłocznie na podstawie zawiadomienia przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych o nabyciu przez żołnierza prawa do emerytury przewidzianej w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

8. Kwota należnych, zwaloryzowanych składek stanowi przychody Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

9. Minister Obrony Narodowej, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego, określi, w drodze rozporządzenia, tryb i terminy przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, o których mowa w ust. 1, 3, 4 i 7, oraz jednostki do tego właściwe, mając na uwadze konieczność zapewnienia prawidłowego, niezwłocznego wykonywania czynności związanych z przekazywaniem tych składek.

10. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego, określi, w drodze rozporządzenia, tryb i terminy przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, o których mowa w ust. 1, 3, 4 i 7, za żołnierzy zawodowych pełniących służbę w jednostkach podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz jednostki do tego właściwe, mając na uwadze konieczność zapewnienia prawidłowego i niezwłocznego wykonywania czynności związanych z przekazywaniem tych składek.".";

59)

w art. 163 w pkt 5:

a) w zdaniu wstępnym wyrazy "ust. 1" zastępuje się wyrazami "ust. 2",

b) w lit. a, w pkt 3 wyraz "wymieniona" zastępuje się wyrazem "wymienioną";

60)

w art. 163 w pkt 6, pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) żołnierzy zasadniczej służby wojskowej, studentów i absolwentów szkół wyższych odbywających przeszkolenie wojskowe, żołnierzy rezerwy odbywających ćwiczenia wojskowe i okresową służbę wojskową oraz żołnierzy nadterminowej zasadniczej służby wojskowej, a także kandydatów na żołnierzy zawodowych oraz szeregowych zawodowych i podoficerów zawodowych - odpowiednio podoficer zawodowy lub oficer zawodowy,";

61)

w art. 164 w pkt 2:

a) w zdaniu wstępnym wyrazy "lit. c i d otrzymują" zastępuje się wyrazami "lit. c otrzymuje",

b) w lit. c skreśla się wyrazy ", którzy podjęli służbę przed dniem 1 stycznia 1999 r.",

c) skreśla się lit. d;

62)

w art. 164 w pkt 3:

a) zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:

"po art. 29e dodaje się art. 29f w brzmieniu:"

b) art. 29e oznacza się jako art. 29f i wyrazy "1 stycznia 2004 r." zastępuje się wyrazami "1 lipca 2004 r.";

63)

w art. 165, w pkt 2 skreśla się wyrazy ", po odliczeniu składki na obowiązkowe ubezpieczenie emerytalne i rentowe, określonej w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, jeżeli żołnierz podlega temu ubezpieczeniu";

64)

dodaje się art. 166a w brzmieniu:

"Art. 166a. W ustawie z dnia 9 lipca 2003 r. o Wojskowych Służbach Informacyjnych (Dz.U. Nr 139, poz. 1326) w art. 8 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Minister Obrony Narodowej wyznacza Szefa WSI i jego zastępców spośród żołnierzy zawodowych pełniących zawodową służbę wojskową na podstawie kontraktu na pełnienie służby stałej.".";

65)

w art. 167, w art. 168 w ust. 3 i 4, w art. 170 w ust. 3 i 4, w art. 174 w ust. 1, w art. 175 w ust. 1, w art. 176 w ust. 1 i 2, w art. 178 w ust. 1, w art. 180, w art. 181, w art. 184, w art. 185 oraz w art. 188 wyrazy "1 stycznia 2004 r." zastępuje się wyrazami "1 lipca 2004 r.";

66)

w art. 168 w ust. 1, w art. 169, w art. 170 w ust. 1 i 2 oraz w art. 179 wyrazy
"31 grudnia 2003 r." zastępuje się wyrazami "30 czerwca 2004 r.
";

67)

w art. 168 w ust. 4 po wyrazie "zawodowych," dodaje się wyrazy "w stosunku do";

68)

w art. 169 wyrazy "fundacji i innych przedsiębiorców" zastępuje się wyrazami "innych przedsiębiorców oraz fundacji";

69)

w art. 169 wyrazy "30 czerwca 2004 r." zastępuje się wyrazami "31 grudnia 2004 r.";

70)

w art. 171 oraz w art. 172 w ust. 3 wyrazy "31 stycznia 2004 r." zastępuje się wyrazami "31 lipca 2004 r.";

71)

art. 173 otrzymuje brzmienie:

"Art. 173. 1. Przepisu art. 31 nie stosuje się do żołnierza zawodowego pełniącego w dniu 1 lipca 2004 r. zawodową służbę wojskową, posiadającego niższy stopień wojskowy od stopnia etatowego stanowiska służbowego, które zajmuje.

2. Żołnierz zawodowy, o którym mowa w ust. 1, w terminie do 31 grudnia 2006 r. może być:

1) mianowany do stopnia wojskowego odpowiadającego stopniowi etatowemu zajmowanego stanowiska służbowego, z zastrzeżeniem ust. 3;

2) wyznaczony, za jego zgodą, na stanowisko o stopniu etatowym odpowiadającym posiadanemu przez żołnierza stopniowi wojskowemu.

3. W przypadku, gdy różnica między posiadanym przez żołnierza zawodowego stopniem wojskowym a stopniem etatowym stanowiska służbowego, które zajmuje, jest większa niż jeden stopień, wówczas mianowanie żołnierza zawodowego może następować nie częściej niż raz w roku, pod warunkiem posiadania przez niego pozytywnej opinii specjalnej wydanej na tę okoliczność.

4. Jeżeli mianowanie lub wyznaczenie, o którym mowa w ust. 2, nie nastąpiło, żołnierza zwalnia się z zawodowej służby wojskowej z mocy prawa z dniem 1 stycznia 2007 r.";

72)

w art. 176:

a) w ust. 1 i 2 wyrazy "grudzień 2003 r." zastępuje się wyrazami "czerwiec 2004 r.",

b) w ust. 2 wyrazy "styczeń 2004 r." zastępuje się wyrazami "lipiec 2004 r.";

73)

w art. 179 po wyrazach "zajmowanego stanowiska służbowego" dodaje się wyrazy "lub posiadanego stopnia wojskowego";

74)

w art. 185 wyraz "tym" zastępuje się wyrazem "wyższym";

75)

w art. 186 wyrazy "31 grudnia 2004 r." zastępuje się wyrazami "30 czerwca 2005 r.".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


Uzasadnienie

Na posiedzeniu w dniu 8 sierpnia 2003 r. Senat rozpatrzył ustawę o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Mając na względzie poprawność legislacyjną ustawy, jej zupełność i spójność Senat uchwalił 75 poprawek.

Wprowadzając poprawki nr 1, 3, 5, 9, 13, 20, 24 Senat uznał, że podział korpusów kadry na korpusy osobowe, grupy osobowe i dodatkowo na specjalności wojskowe, nie przystaje do struktur sojuszniczych, co wykazał udział naszych żołnierzy w misjach wojskowych, a także przygotowania do wyjazdu do Iraku. Ponadto zwrócono uwagę, że wyposażenie armii w nowy sprzęt wymuszałoby konieczność dokonywania ciągłych zmian aktów prawnych różnej rangi (zarządzenia i rozporządzenia) tylko dlatego, że powstawałyby (lub zmieniały nazwy) nowe stanowiska związane z obsługą tego sprzętu. Dlatego też zdaniem Senatu wystarczający będzie podział korpusów osobowych na grupy osobowe, które będą wynikały z przyjętego w szkolnictwie wojskowym systemu szkolenia, bardziej uniwersalnego, aniżeli odnoszenie się do konkretnej specjalności. Odpowiednikiem specjalności wojskowej będzie pełna nazwa stanowiska służbowego zajmowanego przez żołnierza, określanego w etacie i w rozkazie personalnym wyznaczającym na konkretne stanowisko służbowe.

Mając na względzie, że decyzje, o których mowa w art. 5 ust. 1, w art. 37 ust. 4 oraz art. 113 ust. 3 mają ten sam charakter prawny Senat, poprawkami nr 2, 21 i 42, ujednolicił pojęcie "decyzji".

Uznano także, że w związku z niejednokrotnie ekstremalnymi warunkami pełnienia przez żołnierzy zawodowych służby poza granicami kraju, konieczne jest komisyjne orzekanie o ich stanie zdrowia po powrocie do kraju. Co więcej żołnierze ci powinni być kierowani do wojskowej komisji lekarskiej z urzędu (poprawka nr 4).

Zdaniem Senatu zaistniała potrzeba uzupełnienia art. 5 ust. 5 pkt 2 o żołnierzy nadterminowej zasadniczej służby wojskowej i zasadniczej służby wojskowej ubiegających się o powołanie do zawodowej służby wojskowej. Dotychczasowe brzmienie przepisu rodziło bowiem wątpliwości co to tego, jaki podmiot jest władny kierować tych żołnierzy do wojskowych komisji lekarskich (poprawka nr 6).

Poprawka nr 11 usuwa nieznajdujące uzasadnienia merytorycznego wyodrębnienie do art. 6 ust. 2 definicji ustawowych "jednostki wojskowej" i "decyzji".

Ponadto Senat uznał, że żołnierze zawodowi zajmujący stanowisko służbowe dowódcy jednostki wojskowej, jego zastępcy lub głównego księgowego powinni być obowiązani do składania oświadczeń o swoim stanie majątkowym. Zdaniem Senatu ważne jest, aby pewne mechanizmy antykorupcyjne odnosiły się również do żołnierzy zawodowych. Jak się wydaje zarówno dodawany przepis, jak również przepis art. 57 umożliwią podjęcie działań przeciwko zjawiskom korupcyjnym w polskich Siłach Zbrojnych i pozwolą unikać w przyszłości sytuacji korupcjogennych (poprawki nr 12, 28).

Wprowadzając poprawkę nr 15 uznano, że z punktu widzenia interesu Sił Zbrojnych oraz osoby, która miałaby być powołana do zawodowej służby wojskowej na podstawie art. 11, znacznie korzystniejsze pod względem organizacyjno-merytorycznym będzie przeprowadzenie szkolenia wojskowego dopiero po powołaniu tej osoby do zawodowej służby wojskowej. Ponadto należy zwrócić uwagę, że brak jest obecnie zorganizowanej formy szkolenia wojskowego dla osób niepowołanych jeszcze do zawodowej służby wojskowej.

W związku z tym, że w art. 122 przewidziano wydawanie żołnierzom zwalnianym z zawodowej służby wojskowej świadectw służby, Senat proponuje, aby specjalna opinia służbowa nie musiała być sporządzana w przypadku zwolnienia żołnierza ze służby (poprawka nr 18). Obecnie obowiązujące przepisy nie przewidują wydawania zwalnianym żołnierzom świadectw służby, dlatego też wydaje się im opinię specjalną.

Wprowadzając poprawkę nr 19 Senat uznał, że mianowanie na pierwszy stopień wojskowy w korpusach podoficerów zawodowych jest aktem tak doniosłym, że powinien tego dokonywać Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.

Poprawka nr 22 ma na celu umożliwienie wyznaczania na stanowisko służbowe zabezpieczające o tym samym stopniu etatowym, jakie żołnierz zajmował, również oficerów zawodowych pełniących służbę wojskową na stanowiskach zasadniczych, którzy w okresowej opinii służbowej otrzymali ocenę ogólną bardzo dobrą. Nie znajduje bowiem uzasadnienia ograniczenie podmiotowe art. 38 ust. 5 jedynie do żołnierzy, którzy otrzymali ocenę ogólną dobrą.

Mając na uwadze przepisy ustawy z dnia 4 września 1997 r. o dyscyplinie wojskowej oraz w związku z charakterem ewidencji, jako zbioru danych dotyczących m.in. przebiegu czynnej służby wojskowej, uznano, że w ewidencji wojskowej, o której mowa w art. 48 ust. 2 powinno umieszczać się również informacje dotyczące wyróżnień przyznanych na mocy postanowień ustawy o dyscyplinie wojskowej (poprawka nr 25). Jest to szczególnie istotne, jeśli wziąć pod uwagę fakt, że w ewidencji tej znajdą się również dane o orzeczeniach wydanych w stosunku do żołnierza w postępowaniu sądowym, administracyjnym lub dyscyplinarnym.

Poprawki nr 27 i 68 usuwają nieścisłość co do charakteru prawnego fundacji. Dotychczasowe brzmienie przepisów art. 57 ust. 1 i art. 169 mogłoby sugerować, że każda fundacja jest przedsiębiorcą.

Poprawki nr 34, 36, 38, 39, 56, 61 oraz 63 mają na celu dostosowanie przepisów pragmatyki do przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Konieczność ta wynika z faktu, że z dniem wejścia w życie ostatniej nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wszyscy żołnierze zawodowi objęci będą jednym zaopatrzeniowym systemem emerytalnym.

Poprawki nr 40 i 57 uzupełniają przepisy o brakujące wytyczne, czyniąc w ten sposób zadość postanowieniom art. 92 ust. 1 Konstytucji RP.

Zdaniem Senatu przyczyną obligatoryjnego zwolnienia żołnierza z zawodowej służby wojskowej może być jedynie fakt nieusprawiedliwionego niezgłoszenia się do wojskowej komisji lekarskiej w określonym terminie i miejscu. Nietrudno bowiem wyobrazić sobie sytuacje uniemożliwiające żołnierzowi stawiennictwo przed wojskową komisją lekarską, które nie są zależne od woli żołnierza (np. choroba). Zwalnianie żołnierza ze służby bez względu na przyczynę niestawiennictwa przed komisją byłoby rażąco niesprawiedliwe (poprawka nr 41).

Poprawka nr 43 ogranicza zakres przyznanego żołnierzom zwolnionym z zawodowej służby wojskowej przywileju pierwszeństwa w zatrudnianiu jedynie do stanowisk w administracji publicznej związanych z obronnością państwa. Dotychczasowe brzmienie art. 118 ust. 1, w myśl którego zakres przywileju obejmowałby wszystkie stanowiska w administracji publicznej (a więc również w administracji samorządowej), bez względu na to czy stanowiska związane są z obronnością kraju, czy też nie, budziło wątpliwości co zgodności tego przepisu z art. 32 Konstytucji RP. Dokonując zmiany przepisu Senat wziął również pod uwagę fakt, że jedną z przyczyn "uprzywilejowującego" zwolnienia ze służby jest otrzymanie przez żołnierza dostatecznej ogólnej oceny w okresowej opinii służbowej. Dochodziłoby więc do paradoksalnej sytuacji, w której osoba nie spełniająca oczekiwań polskich Sił Zbrojnych, chociażby ze względu na niedostateczne kwalifikacje, otrzymywałaby od państwa bonus w postaci przywileju pierwszeństwa w zatrudnieniu na wszystkich stanowiskach w administracji publicznej.

Dotychczasowe brzmienie art. 131 rodziło pytanie, dlaczego do żołnierzy pełniących służbę kandydacką stosowany miałby być odpowiednio jedynie art. 8 ust. 2. Przepis art. 8 ust. 2 formułuje wyjątki od generalnej zasady zaskarżalności do właściwego sądu administracyjnego decyzji wydanych przez właściwe organy w sprawach określonych w ustawie. Senat wyszedł z założenia że, w przypadku kiedy do żołnierzy pełniących służbę kandydacką ma być stosowany odpowiednio przepis określający wyjątki od zasady, należy również odpowiednio stosować przepis statuujący ogólną zasadę.

Poprawki nr 45 i 49 zmierzają do wyłączenia z zakresu przedmiotowego delegacji ustawowych określania obowiązków. Rozporządzenia bowiem nie są aktami prawnymi właściwymi do określenia obowiązków. Materia ta zarezerwowana jest dla ustaw.

Poprawka nr 48 umożliwi stosowanie w razie ogłoszenia mobilizacji, ogłoszenia stanu wojennego i w czasie wojny przepisów ustawy dotyczących prowadzenia ewidencji wojskowej. Jest to szczególnie istotne mając na uwadze art. 155 ust. 1 i 2, a także fakt, że również w razie ogłoszenia mobilizacji, ogłoszenia stanu wojennego i w czasie wojny odpowiednie organy wojskowe będą przecież musiały prowadzić ewidencję żołnierzy.

Poprawka nr 50 zmierza do tego, aby przepis regulujący fakultatywną możliwość zwalniania żołnierza zawodowego z zajmowanego stanowiska służbowego w razie ogłoszenia mobilizacji, ogłoszenia stanu wojennego i w czasie wojny, mógł być stosowany również w odniesieniu do żołnierzy pełniących służbę kandydacką. Dotychczasowe brzmienie przepisu uniemożliwiało zwolnienie żołnierza pełniącego służbę kandydacką z zajmowanego stanowiska, jeśli brak było przesłanek określonych w art. 143 ust. 1. Prowadzić mogłoby to do sytuacji, kiedy pomimo uzasadnionych potrzeb Sił Zbrojnych, innych aniżeli w art. 143 ust. 1, kandydat na żołnierza zawodowego nie mógłby być zwolniony z zajmowanego stanowiska. Żołnierz ten nie mógłby być również zwolniony ze stanowiska na swój wniosek.

Poprawka nr 53 ma na celu doprecyzowanie przepisu oraz określenie materialnej podstawy prowadzenia ewidencji żołnierzy zawodowych i żołnierzy pełniących służbę kandydacką, którzy w razie ogłoszenia mobilizacji, ogłoszenia stanu wojennego i w czasie wojny polegli, zmarli lub zostali uznani za zmarłych albo zaginęli.

Poprawki nr 55 i 58 dostosowują przepisy ustawy do przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (po ostatniej nowelizacji) i zmierzają do tego, aby żołnierze zawodowi zwolnieni ze służby, którzy nie nabędą uprawnień do wojskowego zaopatrzenia emerytalnego, mieli przekazywane składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Poprawki te usuwają lukę prawną w tym zakresie.

Poprawka nr 60 usuwa lukę polegającą na tym, że ustawa o dyscyplinie wojskowej nie wskazywałaby podmiotu mogącego pełnić funkcję rzecznika dyscyplinarnego (prowadzącego postępowanie wyjaśniające) w stosunku do żołnierzy odbywających okresową służbę wojskową. Ponadto poprawka ta zmierza do tego, aby rzecznikiem dyscyplinarnym mógł być również podoficer zawodowy.

Poprawka nr 64 wynika z konieczności dostosowania przepisów ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o Wojskowych Służbach Informacyjnych do przepisów ustawy pragmatycznej, która wprowadziła instytucję "kontraktu na pełnienie służby stałej".

Poprawki 62 lit. b, 65, 66, 69, 70, 72 i 75 mają na celu przesunięcie z dnia 1 stycznia 2004 r. na dzień 1 lipca 2004 r. terminu wejścia w życie ustawy oraz dokonanie innych zmian będących konsekwencją tego przesunięcia. Senat uznał, że w związku z późnym zakończeniem prac legislacyjnych nad ustawą (zakładano, że prace zakończą się w pierwszej połowie 2003 r.) pozostałoby zbyt mało czasu na wydanie kilkudziesięciu aktów wykonawczych, a tym samym umożliwienie sprawnego wejścia w życie ustawy. Ponadto ustawa pragmatyczna reguluje tak ważkie kwestie, jak chociażby system uposażeniowy. Wdrożenie tego systemu do dnia 1 stycznia 2004 r. wydaje się praktycznie niewykonalne.

Brzmienie uchwalonego przez Sejm art. 173 zakłada automatyzm mianowania na wyższy stopień wojskowy w sytuacji, gdy różnica między stopniem posiadanym przez żołnierza, a stopniem etatowym stanowiska, które będzie zajmował w chwili wejścia w życie ustawy wynosi jeden stopień. Sformułowanie przepisu w ten sposób wymusiłoby na Prezydencie RP mianowanie na stopień generała brygady żołnierzy zajmujących stanowiska zaszeregowane do tego stopnia etatowego, a posiadających stopień podpułkownika. Analogiczna sytuacja byłaby z generałami zajmującymi stanowiska wyżej zaszeregowane, aniżeli posiadany przez nich stopień generalski. Także Minister Obrony Narodowej oraz organy wojskowe byłyby w takiej sytuacji zmuszone do mianowania żołnierzy zawodowych na wyższe stopnie wojskowe bez merytorycznego rozważenia zasadności takiego działania. W związku z powyższym Senat uznał, że przełożeni powinni mieć możliwość rozważenia i weryfikacji działań kadrowych. Poprawka nr 71 zakłada, że do końca 31 grudnia 2006 r. właściwi przełożeni będą mogli podjąć decyzję, czy konkretnego żołnierza należy mianować na wyższy stopień, wyznaczyć na stanowisko zgodne z posiadanym stopniem, czy też zwolnić z zawodowej służby wojskowej.

Poprawka nr 73 zmierza do uwzględnienia dotychczas obowiązującego prawa, w myśl którego uprawnienie do dodatkowej powierzchni mieszkalnej osobnej kwatery stałej żołnierze nabywali nie tylko z tytułu zajmowanego stanowiska służbowego, ale również z tytułu posiadanego stopnia wojskowego.

Poprawki nr 7, 14, 17, 23, 30, 31, 32, oraz 51 ujednolicają terminologię ustawy.

Poprawki nr 8, 29, 35, 46, 47, 52, 54, 59 lit. a, 62 lit. a i 74 zmierzają do uściślenia przepisów ustawy.

Poprawki nr 10, 16, 26, 33, 37, 59 lit. b oraz 67 mają charakter redakcyjny i nadają przepisom ustawy brzmienie poprawne językowo.