U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 8 sierpnia 2003 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o restrukturyzacji finansowej górnictwa siarki oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 11 lipca 2003 r. ustawy o zmianie ustawy o restrukturyzacji finansowej górnictwa siarki oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 2, w art. 7 przed ust. 1 dodaje się ust. ... w brzmieniu:

"... Minister właściwy do spraw gospodarki sprawuje nadzór nad przebiegiem likwidacji zakładów górniczych, w szczególności wyraża akceptację dla programów likwidacji jednostek oraz rocznych planów likwidacji zakładu górniczego, analizuje przedkładane mu roczne sprawozdania z dotychczasowej realizacji likwidacji zakładu górniczego oraz miesięczne rozliczenia otrzymanych rat dotacji.";

2)

w art. 1 w pkt 2, w art. 7 w ust. 2 skreśla się wyrazy "jak również wydatki poniesione na restrukturyzację zatrudnienia w jednostkach,";

3)

w art. 2 w pkt 1, w pkt 5a wyrazy "art. 7" zastępuje się wyrazami "art. 7 ust. 2";

4)

w art. 2 w pkt 2 w zdaniu wstępnym wyrazy "ust. 1a" zastępuje się wyrazami "ust. 1a i 1b" oraz dodaje się ust. 1b w brzmieniu:

"1b. Dotacja, o której mowa w ust. 1a, wykorzystana niezgodnie ze szczegółowym harmonogramem prac likwidacyjnych i rekultywacyjnych podlega zwrotowi do Narodowego Funduszu.".

 

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


Uzasadnienie

Przyjmując poprawkę pierwszą, Senat uznał za niezbędne, dla procesu restrukturyzacji finansowej górnictwa siarki, pozostawienie dotychczasowych kompetencji nadzorczych ministra właściwego do spraw gospodarki. W tym celu postanowiono wyposażyć ministra w odpowiednie instrumenty nadzoru, takie jak: prawo do akceptacji programów likwidacji jednostek oraz rocznych planów likwidacji zakładu górniczego, a także w obowiązek analizy przebiegu realizacji likwidacji oraz miesięcznych rozliczeń otrzymanych dotacji.

Poprawka druga wykreśla obowiązek finansowania wydatków na restrukturyzację zatrudnienia ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Należało usunąć ten obowiązek, ponieważ restrukturyzacja zatrudnienia całkowicie wykracza poza określone ustawowo proekologiczne zadania Narodowego Funduszu. Ponadto takie rozszerzenie zadań funduszu celowego stwarza niebezpieczny precedens dla żądań finansowania również innych sfer życia gospodarczego.

Poprawka trzecia ma jedynie precyzyjnie wskazać, w którym przepisie jest mowa o wydatkach finansowanych przez Narodowy Fundusz.

Poprawka czwarta ma na celu zabezpieczenie środków Narodowego Funduszu przed ich wykorzystywaniem na cele niezgodne z przeznaczeniem. W dotychczasowym stanie prawnym podobny przepis znajdował się w akcie wykonawczym dotyczącym rozliczania dotacji dla górnictwa siarki.