U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 8 sierpnia 2003 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 23 lipca 2003 r. ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 3, w ust. 4 wyrazy "stosuje się postanowienia zawarte w ust. 2-3 i 5" zastępuje się wyrazami "stosuje się przepisy ust. 2, 3 i 5";

2)

w art. 1 w pkt 4 dodaje się lit. a1 w brzmieniu:

"a1) po pkt 6 dodaje się pkt 6a w brzmieniu:

"6a) udzielania zamówień dotyczących przygotowania i realizacji przedstawień teatralnych, operowych lub operetkowych przez teatry o wartości nieprzekraczającej 130 000 euro,",";

3)

w art. 1 w pkt 5, w ust. 3 wyraz "Wiceprezesów" zastępuje się wyrazami "Dwóch wiceprezesów";

4)

w art. 1 w pkt 8, w art. 15a pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) powszechne usługi pocztowe w rozumieniu ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. Nr 130, poz. 1188),";

5)

w art. 1 w pkt 8, w art. 15a w pkt 5 wyrazy "w planie zagospodarowania przestrzennego" zastępuje się wyrazami "w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego";

6)

w art. 1 w pkt 14, w ust. 2 wyrazy "są udostępniane" zastępuje się wyrazami "są jawne i podlegają udostępnianiu";

7)

w art. 1 w pkt 14, w ust. 2 wyrazy "a dostawca lub wykonawca" zastępuje się wyrazami "jeżeli dostawca lub wykonawca";

8)

w art. 1 w pkt 22 w lit. a, w pkt 2 skreśla się wyrazy "i warunki";

9)

w art. 1 w pkt 22 w lit. a, w pkt 2 wyrazy "w tym sposób powoływania komisji egzaminacyjnej," zastępuje się wyrazami "sposób powoływania komisji egzaminacyjnej i".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


UZASADNIENIE

Rozpatrując uchwaloną przez Sejm w dniu 23 lipca 2003 r. ustawę o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych Senat uznał za stosowne wprowadzenie do niej 9 poprawek.

Poprawka nr 2 zmierza do wyłączenia z zakresu stosowania ustawy o zamówieniach publicznych zamówień dotyczących przygotowania i realizacji przedstawień teatralnych, operowych lub operetkowych przez teatry o wartości nieprzekraczającej 130 000 euro. Senat uznał bowiem, że spektakl teatralny czy operowy to produkt wielokrotnego użytku (ilość granych spektakli tego samego rodzaju), wymagający zbudowania dekoracji z materiałów do tego zakupionych, reżyserii, realizacji światła, oprawy muzycznej, szycia kostiumów, wytworzenia środków inscenizacji, które tworzą swoją wielobranżowością koszty wytworzenia spektaklu, podobnie jak filmu czy audycji telewizyjnej. Obowiązek stosowania regulacji normatywnych wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych w znacznym stopniu zwiększa koszty przygotowania spektaklu. Argumenty te legły u podstaw uchwalenia przedmiotowej poprawki.

Istotą poprawki nr 3 jest sprecyzowanie, że minister właściwy do spraw administracji publicznej powołuje i odwołuje, na wniosek Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, dwóch wiceprezesów tego Urzędu.

Art. 15a pkt 3, w brzmieniu nadanym przez ustawę, posługuje się sformułowaniem "usługi pocztowe o charakterze powszechnym w rozumieniu przepisów o łączności". Należy jednak zauważyć, iż wchodząca w życie w dniu 24 sierpnia b.r. ustawa z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. Nr 130, poz. 1188) nie tylko uchyliła ustawę z dnia 23 listopada 1990 r. o łączności (Dz. U. z 1995 r. Nr 117, poz. 564 ze zm.), ale wprowadziła pojęcie "powszechne usługi pocztowe". W związku z tym Senat wprowadził do ustawy poprawkę nr 4. Do grupy poprawek o charakterze uściślającym należy również zaliczyć poprawki nr 5 i 6. Pierwsza z nich dotyczy pkt 5 powyższego artykułu, który posługuje się pojęciem planu zagospodarowania przestrzennego zamiast miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Z kolei poprawka nr 6 zmierza do tego, aby dodany do art. 26a ust. 2, zawierający zasadę jawności dokumentacji składanej w trakcie postępowania o zamówienie publiczne, stanowił - wzorem art. 74a ustawy o zamówieniach publicznych - że dokumenty te są jawne i podlegają udostępnianiu.

W związku z tym, że art. 92 ust. 1a, w brzmieniu nadanym przez ustawę, określa warunki, który musi spełnić arbiter rozpatrujący odwołania wniesione w postępowaniu o zamówienie publiczne, ust. 1 pkt 2 tego artykułu nie może statuować upoważnienia dla ministra właściwego do spraw administracji publicznej do określenia, w drodze rozporządzenia, warunków wpisu na listę arbitrów. Należy również zauważyć, iż określenie sposobu powoływania komisji egzaminacyjnej, przed którą składa się egzamin ze znajomości przepisów tworzących system zamówień publicznych, nie stanowi elementu określenia ani trybu, ani warunków wpisu na listę arbitrów - niewłaściwe zatem jest sformułowanie "tryb i warunki wpisu na listę arbitrów, w tym sposób powoływania komisji egzaminacyjnej". W związku z tym Senat uchwalił poprawki nr 8 i 9.

Poprawki nr 1 i 7 mają charakter redakcyjny.