U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 21 listopada 2003 r.

w sprawie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 29 października 2003 r. ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 2 skreśla się ust. 3;

2)

w art. 3 w ust. 2 w pkt 1 po wyrazie "planem," dodaje się wyrazy "a także przestrzenny zasięg wdrażania tych działań,";

3)

w art. 5 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Decyzje administracyjne w zakresie przyznawania rent strukturalnych wydaje Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w przypadku, gdy przekazano mu funkcje agencji płatniczej w zakresie przyznawania i wypłaty rent strukturalnych.";

4)

w art. 5 w ust. 4 po wyrazie "organy" dodaje się wyrazy ", o których mowa w ust. 3,";

5)

po art. 5 dodaje się art. 5a w brzmieniu:

"Art. 5a. 1. Na wniosek właściciela gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, który ubiega się o przyznanie renty strukturalnej lub na wniosek jego małżonka Agencja Nieruchomości Rolnych:

1) pośredniczy w sprzedaży lub wydzierżawianiu wskazanej nieruchomości, lub

2) przejmuje nieodpłatnie, w drodze decyzji Prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych, wskazaną we wniosku nieruchomość na własność Skarbu Państwa.

2. W sprawach, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio tryb postępowania dotyczący stwierdzenia niemożliwości sprzedaży nieruchomości oraz przejmowania nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa określony w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników.";

6)

w art. 6 skreśla się ust. 5;

7)

w art. 8 w ust. 2 wyrazy "sposób i tryb postępowania przy doradzaniu" zastępuje się wyrazami "warunki, sposób i tryb prowadzenia szkoleń dla podmiotów, których dotyczą działania objęte planem, oraz doradzania";

8)

w art. 8 dotychczasowy ust. 2 oznacza się jako ust. 3, a dotychczasowy ust. 3 oznacza się jako ust. 2;

9)

w art. 9:

a) w zdaniu wstępnym po wyrazach "pkt 3" dodaje się wyrazy "i 4",

b) w pkt 3 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

"4) małżonek osoby, o której mowa w pkt 3, jeżeli renta strukturalna współfinansowana ze środków Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej wypłacana jest wraz z dodatkiem na tego małżonka.";

10)

w art. 10 w pkt 2 w lit. b, w ust. 5 wyrazy "jego wykonanie" zastępuje się wyrazami "wykonanie zalesienia";

11)

w art. 13 w ust. 3 po wyrazie "dotychczasowe" dodaje się wyrazy "z tym, że w zakresie zgłoszonych wniosków o wyrażenie takiej zgody przekraczających roczny limit zalesienia na 2003 r. i lata następne, postępowanie umarza się".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Ryszard JARZEMBOWSKI


UZASADNIENIE

Na posiedzeniu w dniu 21 listopada 2003 r. Senat rozpatrzył ustawę o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej i zaproponował wprowadzenie do treści ustawy 11 poprawek.

Poprawka nr 1 zmierza do tego, aby przepis art. 2 nie miał charakteru incydentalnego. Określenie w tym artykule terminu obligującego Radę Ministrów do zatwierdzenia projektu planu rozwoju obszarów wiejskich do 15 marca 2004 r. sugerować mogłoby bowiem, że przepisy ustawy dotyczące opracowywania i zatwierdzania planu mają charakter jednorazowy, co byłoby niezgodne z intencją ustawodawcy. Celem ustawodawcy jest uregulowanie wyżej wskazanej problematyki w sposób umożliwiający wdrażanie kolejnych edycji planu rozwoju obszarów wiejskich.

Wprowadzając poprawkę nr 2 Senat uznał za konieczne uściślenie kompetencji Rady Ministrów w zakresie wyznaczania zasięgu przestrzennego wdrażania działań objętych planem rozwoju obszarów wiejskich. W szczególności jest to istotne w przypadku działań polegających na wspieraniu przedsięwzięć rolnośrodowskowych oraz wspieraniu działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania.

Zdaniem Senatu konieczne jest także wyraźne wskazanie, że decyzje administracyjne w zakresie przyznawania rent strukturalnych wydawać będzie Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w przypadku, gdy przekazano mu funkcje agencji płatniczej w zakresie przyznawania i wypłaty rent strukturalnych. Rozwiązanie to zgodne jest z ustaleniami przyjętymi w projekcie planu rozwoju obszarów wiejskich (poprawka nr 3).

Poprawka nr 5 zmierza do tego, aby przedmiotowa ustawa określała działania, jakie Agencja Nieruchomości Rolnych będzie podejmowała na wniosek właściciela gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego ubiegającego się o przyznanie renty strukturalnej lub na wniosek małżonka tego właściciela. Poprawka ta uwzględnia przewidziane w planie rozwoju obszarów wiejskich postanowienia, w myśl których rolnik, który nie znajdzie następcy, może przekazać należące do niego grunty nieodpłatnie na rzecz Agencji Nieruchomości Rolnych.

Przyjmując poprawkę nr 6 wzięto pod uwagę w szczególności fakt, że art. 6 ust. 5 nie wskazuje trybu, w jakim miałyby być rozpatrywane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole pokontrolnym. Nie znajdzie bowiem zastosowania w tym przypadku kodeks postępowania administracyjnego (zastrzeżenia nie są ani decyzją administracyjną, ani postanowieniem). Zdaniem Senatu skreślenie przepisu art. 6 ust. 5 nie powinno rodzić obaw, że podmiot niezgadzający się z wynikami kontroli będzie pozbawiony możliwości dochodzenia swych racji, przysługiwać mu będzie bowiem odwołanie od decyzji administracyjnej podjętej przez Agencję w rezultacie ustaleń z kontroli. Poprawka nr 6 uzasadniona jest także koniecznością zapewnienia racjonalności prawa. Niczym nieuzasadnione jest, aby Agencja, o której mowa w art. 6 ust. 1, dwukrotnie rozpatrywała zastrzeżenia do protokołu. Doszłoby do tego, jeśli podmiot odwołujący się od decyzji administracyjnej Agencji (podjętej w efekcie ustaleń zawartych w protokole) dowodziłby, że dotycząca go decyzja administracyjna wydana została w oparciu o wyniki kontroli, które budzą zdaniem odwołującego zastrzeżenia.

Poprawka nr 7 zmierza do tego, aby minister właściwy do spraw rozwoju wsi określał, w drodze rozporządzenia, warunki, sposób i tryb prowadzenia szkoleń dla podmiotów, których dotyczą działania objęte planem rozwoju obszarów wiejskich. Senat uznał, że ustawodawca powinien zapewnić jednolity system przeprowadzenia szkoleń dla podmiotów, które będą w przyszłości korzystały z pomocy finansowej ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej.

Wprowadzenie poprawki nr 9 uzasadnione jest koniecznością uwzględnienia w ustawie, że ubezpieczeniu emerytalno-rentownemu rolników podlegać powinien także małżonek osoby pobierającej rentę strukturalną współfinansowaną ze środków Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, jeżeli renta ta wypłacana jest wraz z dodatkiem na tego małżonka. Rozwiązanie to zgodne jest z treścią planu rozwoju obszarów wiejskich.

Poprawka nr 11 ma na celu uniknięcie ewentualnych roszczeń ze strony osób, które wystąpiły z wnioskami o wyrażenie zgody na przeznaczenie gruntu rolnego do zalesienia, jakie mogłyby mieć miejsce w przypadku nieumorzenia postępowań w sprawie wniosków przekraczających roczny limit zalesienia na 2003 r. i lata następne.

Poprawki nr 4 i 10 zmierzają do uściślenia brzmienia przepisów. Natomiast poprawka nr 8 porządkuje układ przepisów w art. 8.