U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 11 grudnia 2003 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz o zmianie innych ustaw

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 27 listopada 2003 r. ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz o zmianie innych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 5 skreśla się lit. a;

2)

w art. 1 w pkt 10, w ust. 2 skreśla się wyraz "wszelkich";

3)

w art. 1 dodaje się pkt 11a w brzmieniu:

"11a) w art. 39 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Stopa rezerwy obowiązkowej może być zróżnicowana ze względu na umowny okres przechowywania środków pieniężnych, rodzaj waluty, a także rodzaj dokonywanych operacji finansowych stanowiących źródło pozyskania środków.";";

4)

w art. 1 pkt 12 otrzymuje brzmienie:

"12) w art. 39:

a) w ust. 2 uchyla się zdanie drugie,

b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Środki pieniężne z tytułu oprocentowania rezerwy obowiązkowej przekazywane są bankom, z zastrzeżeniem ust. 5.",

c) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Na wyodrębniony rachunek w NBP przekazuje się:

1) 80% środków pieniężnych z tytułu oprocentowania rezerwy obowiązkowej utrzymywanej w 2004 roku,

2) 60% środków pieniężnych z tytułu oprocentowania rezerwy obowiązkowej utrzymywanej w 2005 roku,

3) 50% środków pieniężnych z tytułu oprocentowania rezerwy obowiązkowej utrzymywanej w 2006 roku

- z przeznaczeniem na cele związane z prefinansowaniem oraz współfinansowaniem zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy pomocowych Unii Europejskiej.";";

5)

w art. 1 dodaje się pkt 12a w brzmieniu:

"12a) art. 40 otrzymuje brzmienie:

"Art. 40. 1. Zarząd NBP ustala:

1) zasady i tryb naliczania oraz utrzymywania rezerwy obowiązkowej,

2) rodzaje środków pieniężnych, których nie dotyczy obowiązek utrzymywania rezerwy obowiązkowej,

3) zasady naliczania oprocentowania rezerwy obowiązkowej i przekazywania środków pieniężnych należnych z tytułu tego oprocentowania.

2. Zarząd NBP może określać wysokość zapasu gotówki w złotych, którego utrzymywanie w kasach bankowych będzie równoznaczne z utrzymywaniem rezerwy obowiązkowej w NBP.

3. Do przekazywania środków, o którym mowa w art. 39 ust. 5, stosuje się zasady dotyczące przekazywania środków pieniężnych z tytułu oprocentowania rezerwy obowiązkowej ustalone dla banków.";";

6)

w art. 5:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Przepisy art. 13 ust. 7 i 8 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym stosuje się do Rady Polityki Pieniężnej i członków tej Rady, powołanych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.",

b) skreśla się ust. 3;

7)

w art. 6 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Do badania rocznego sprawozdania finansowego Narodowego Banku Polskiego, sporządzonego według stanu na dzień 31 grudnia 2003 r., stosuje się przepis art. 69 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.";

8)

w art. 7 wyraz "Przepis" zastępuje się wyrazami "Przepisy art. 12 ust. 2 pkt 2,";

9)

w art. 7 po wyrazach "art. 39" dodaje się wyrazy "i art. 40";

10)

w art. 9 wyrazy "po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia" zastępuje się wyrazami "z dniem 31 grudnia 2003 r".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Jolanta Danielak


UZASADNIENIE

Po rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz o zmianie innych ustaw Senat zaproponował wprowadzenie do niej 10 poprawek.

Poprawka nr 1 znosząca wymóg zasięgania przez Radę Polityki Pieniężnej opinii Rady Ministrów przy ustalaniu założeń polityki pieniężnej usuwa sprzeczność przyjętego przez Sejm brzmienia art. 12 ust. 1 ustawy o Narodowym Banku Polskim z art. 227 Konstytucji oraz zasadą niezależności banku centralnego, której przestrzegania wymaga prawo Unii Europejskiej.

Zmiana zaproponowana w pkt 2 ma na celu usunięcie wyrazu, który w przekonaniu Senatu jest zbędny.

Poprawka nr 3 rozszerzająca podstawy różnicowania stopy rezerwy obowiązkowej wpisuje się, zdaniem Senatu, w główny cel nowelizacji jakim jest harmonizacja przepisów dotyczących narodowego banku centralnego z prawem Unii Europejskiej, w szczególności ze Statutem Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego. W ramach ESBC, którego członkiem stanie się Polska w dniu akcesji do Unii Europejskiej, narodowe banki centralne mogą różnicować stopę rezerwy obowiązkowej m. in. ze względu na rodzaj operacji finansowych stanowiących źródło pozyskania środków pieniężnych.

Zmiany zaproponowane w pkt 4 i 5 uchwały Senatu mają na celu przekazanie w trzech kolejnych latach części należnych bankom środków pieniężnych z tytułu oprocentowania ich rezerwy obowiązkowej na wyodrębniony rachunek w Narodowym Banku Polskim z przeznaczeniem na wsparcie finansowe zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy pomocowych Unii Europejskiej. System ten oparty na porozumieniu między Ministrem Finansów i Ministrem Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej a Związkiem Banków Polskich zwiększy, zdaniem Senatu, perspektywy korzystania przez polskich przedsiębiorców z funduszy unijnych, bez obciążania dodatkowym ryzykiem kredytowym systemu bankowego. Wszystkie zmiany związane ze zniesieniem zasady nieoprocentowania rezerwy obowiązkowej powinny wejść w życie w jednym dniu, stąd Senat wprowadził poprawki do art. 7 (nr 8 i 9).

Propozycja zmiany art. 5 ma na celu uproszczenie przepisu, poprawka nr 7 zmierza do wyeliminowania ewentualnych wątpliwości co do podmiotu, który ma badać sprawozdanie finansowe NBP za rok 2003 uwzględniając zarazem krótki okres vacatio legis nowelizacji, natomiast ostatnia poprawka zapobiega sytuacji, w której przepis nakazujący dokonanie czynności w dniu 31 grudnia 2003 r. wszedłby w życie po tym dniu.