U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 9 stycznia 2004 r.

w sprawie ustawy o organizacji rynku rybnego i pomocy finansowej w gospodarce rybnej

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 10 grudnia 2003 r. ustawy o organizacji rynku rybnego i pomocy finansowej w gospodarce rybnej, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 3 w ust. 2 w pkt 2 po wyrazie "decyzji" dodaje się wyraz "administracyjnej";

2)

w art. 10 wyrazy "wykonuje działalność jako podmiot mający" zastępuje się wyrazem "ma";

3)

w art. 22 w ust. 1 w zdaniu wstępnym skreśla się wyraz "następujących";

4)

w art. 22 w ust. 3 po wyrazach "pkt 1-4" dodaje się wyrazy "i 6";

5)

skreśla się art. 23 i 25;

6)

w art. 26 w ust. 1 i 4 oraz w art. 28 w ust. 4 wyraz "pomocy" zastępuje się wyrazem "rekompensaty";

7)

w art. 26 w ust. 4, w art. 29 w ust. 4, w art. 30 w ust. 4 oraz w art. 31 w ust. 4 wyrazy "na podstawie" zastępuje się wyrazami "po zasięgnięciu";

8)

w art. 28 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Przedsiębiorcy, który nie wprowadza na rynek produktów rybnych, o których mowa w art. 27, albo wycofuje te produkty z rynku przysługuje rekompensata finansowa.";

9)

w art. 28 w ust. 3 w pkt 1 po wyrazie "wartość" dodaje się wyrazy "i ilość";

10)

w art. 28 w ust. 3 w pkt 1 wyrazy ", o których mowa w ust. 1" zastępuje się wyrazami "określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 27";

11)

w art. 29 w ust. 6 wyrazy "obowiązujące w tym zakresie przepisy Unii Europejskiej" zastępuje się wyrazami "w szczególności wykazanie informacji o ilości i rodzajach utrwalonych i przechowywanych produktów rybnych, a także o poniesionych kosztach utrwalenia i przechowywania tych produktów";

12)

w art. 30 w ust. 3 po wyrazie "morskiego" dodaje się wyrazy "właściwego ze względu na siedzibę organizacji producentów albo";

13)

w art. 33 w ust. 1 w pkt 2 wyrazy "dla nich" zastępuje się wyrazami "w przepisach Unii Europejskiej";

14)

w art. 33 w ust. 1 w pkt 2 na końcu dodaje się przecinek oraz dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) wprowadza na rynek produkty rybne po cenach niższych niż określone w przepisach wydanych na podstawie art. 27".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


Uzasadnienie

Na posiedzeniu w dniu 9 stycznia 2004 r. Senat rozpatrzył ustawę o organizacji rynku rybnego i pomocy finansowej w gospodarce rybnej. Mając na uwadze konieczność zapewnienia prawidłowej organizacji i funkcjonowania rynku rybnego oraz efektywność pomocy finansowej udzielanej na podstawie rozpatrywanej ustawy, a także prawidłowość legislacyjną ustawy, Senat zaproponował przyjęcie 14 poprawek.

Poprawka nr 2 ma na celu wyraźne wskazanie, że organizacja producentów rybnych ma osobowość prawną. Wprowadzając tą poprawkę Senat uznał, że dotychczasowe brzmienie przepisu art. 10 może rodzić wątpliwości odnośnie osobowości prawnej organizacji producentów rybnych. W świetle dotychczasowego przepisu organizacje producentów rybnych będą podmiotami mającymi osobowość prawną jedynie w ograniczonym zakresie, a mianowicie w ramach prowadzonej przez siebie działalności.

Poprawki 4 i 5 zmierzają do uwzględnienia, że pomoc finansowa dla organizacji producentów z tytułu poniesionych kosztów związanych z działalnością oraz z tytułu realizacji programu na rzecz poprawy jakości produktów rybnych udzielana będzie na podstawie przepisów ustawy o Narodowym Planie Rozwoju oraz według procedur określonych w Sektorowym Programie Operacyjnym "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb".

W przepisach art. 26 ust. 4, art. 29 ust. 4, art. 30 ust. 4 oraz art. 31 ust. 4 ustawodawca określił sposób współuczestniczenia Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w procesie wydawania decyzji przyznającej lub odmawiającej przyznania pomocy finansowej. W myśl tych przepisów decyzje ministra miałyby być wydawane na podstawie opinii Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Mając na uwadze, że polski system prawa nie przewiduje formy współuczestniczenia polegającej na podejmowaniu przez organ czynności na podstawie opinii (dopuszczalne formy współuczestnictwa określone są w § 74 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie "Zasad techniki prawodawczej") przepisy te mogłyby w przyszłości rodzić wątpliwości co do skutków prawnych takiej formy współuczestniczenia, w szczególności, czy opinia taka ma charakter wiążący, czy też nie. Wątpliwości mogłyby dotyczyć także wzajemnej relacji pomiędzy formą współuczestnictwa przewidzianą we wskazanych wyżej przepisach, a wydaniem decyzji po zasięgnięciu opinii, o której to formie stanowi art. 28 ust. 4. Mając na uwadze powyższe kwestie Senat wprowadził poprawkę nr 7.

Poprawka nr 8 zmierza do uwzględnienia w pełni w art. 28 ust. 1 postanowień art. 8 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 104/2000 z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie organizacji wspólnego rynku na produkty rybne i pochodzące z akwakultury. Zgodnie z wymienionym przepisem rozporządzenia unijnego państwo członkowskie może przyznać rekompensatę finansową producentom, którzy nie są członkami organizacji producentów i mają siedzibę w państwie członkowskim w odniesieniu do produktów, które ze względu na ustanowione ceny wycofania nie mogą być wprowadzone do obrotu lub zostały wycofane z obrotu.

Poprawka nr 9 zmierza do tego, aby do wniosku o przyznanie rekompensaty finansowej, o której mowa w art. 28 ust. 1, dołączane były również dokumenty potwierdzające ilość produktów rybnych wprowadzonych na rynek po cenach określonych na podstawie art. 27. Z punktu widzenia ministra wydającego decyzję o przyznaniu rekompensaty finansowej, informacja dotycząca ilości określonych produktów rybnych jest równie istotna jak informacja odnośnie wartości tych produktów.

Poprawka nr 11 uzupełnia przepis ustawy upoważniający ministra właściwego do spraw rolnictwa do określenia, w drodze rozporządzenia, sposobu prowadzenia ewidencji utrwalonych i przechowywanych produktów rybnych o brakujące wytyczne.

W związku z tym, że zasadą będzie, iż dokumenty określające wysokość kosztów poniesionych z tytułu magazynowania produktów rybnych potwierdzać będzie okręgowy inspektor rybołówstwa morskiego właściwy ze względu na siedzibę organizacji producentów, Senat uznał za konieczne wskazać to w przepisie art. 30 ust. 3 (poprawka nr 12).

Wprowadzając poprawkę nr 13 uznano, że przepis ten powinien wskazywać, w jakich przepisach określone są standardy rynkowe odnoszące się do produktów rybnych.

Poprawka nr 14 zmierza do tego, aby wprowadzanie na rynek produktów rybnych po cenach niższych niż określone w przepisach wydanych na podstawie art. 27, podlegało karze pieniężnej. Zdaniem Senatu, dotychczasowe przepisy nie dawały należytej gwarancji, że podmioty niebędące członkami organizacji producentów rybnych nie będą wprowadzać do obrotu produktów rybnych po cenach niższych niż określone na podstawie art. 27. Wydaje się, że sankcja w postaci kary pieniężnej pozwoli zrealizować cel, dla którego przepis art. 27 został w ustawie zawarty.

Poprawki nr 1 i 6 ujednolicają terminologię ustawy.

Poprawka nr 3 ma charakter redakcyjny.

Poprawka nr 10 uściśla przepis ustawy.