U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 29 stycznia 2004 r.

w sprawie ustawy o systemie informacji oświatowej

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 29 stycznia 2004 r. ustawy o systemie informacji oświatowej, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 3 w ust. 3 w pkt 1 w lit. m skreśla się wyrazy "przez dziecko w wieku 6 lat";

2)

w art. 3 w ust. 3 w pkt 2 w lit. k wyrazy ", motorowerową lub prawo jazdy" zastępuje się wyrazami "lub motorowerową";

3)

w art. 3 w ust. 3 w pkt 4 skreśla się wyrazy ", z wyłączeniem danych osobowych";

4)

w art. 3 w ust. 4 w pkt 1 w lit. j wyraz "i" zastępuje się wyrazem "albo";

5)

w art. 3 w ust. 5 w pkt 2 skreśla się wyraz "pozaszkolnych";

6)

w art. 3 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. W przypadku szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez osoby fizyczne i osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego:

1) którym przysługują dotacje na podstawie art. 80 ust. 2, 3, 3a i 5 oraz art. 90 ust. 2a, 2b, 3, 3a, 4b i 4c ustawy o systemie oświaty:

a) zbiór danych, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, nie zawiera danych dotyczących wysokości dodatków, o których mowa w art. 54 ust. 3 i 5 Karty Nauczyciela, oraz zamiast danych dotyczących wynagrodzenia, z wyszczególnieniem jego składników, zawiera dane dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych,

b) nie prowadzi się zbiorów danych, o których mowa w ust. 4 pkt 2 i 3;

2) które mogą otrzymywać dotacje na podstawie art. 80 ust. 3b oraz art. 90 ust. 3b i 4d ustawy o systemie oświaty, albo którym dotacje nie przysługują:

a) zbiór danych, o którym mowa w ust. 2, nie zawiera danych o kosztach prowadzenia szkoły,

b) zbiór danych, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, nie zawiera danych o wysokości wynagrodzenia oraz wysokości dodatków, o których mowa w art. 54 ust. 3 i 5 Karty Nauczyciela,

c) nie prowadzi się zbiorów danych, o których mowa w ust. 4 pkt 2 i 3.";

7)

w art. 5 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Podmioty prowadzące bazy danych oświatowych są obowiązane do korzystania z oprogramowania udostępnionego nieodpłatnie lub zaakceptowanego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.";

8)

w art. 5 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania:

1) ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", specyfikację formatu wymiany danych oświatowych oraz wskaże protokoły komunikacyjne i szyfrujące, stosowane przy przekazywaniu danych pomiędzy oprogramowaniem podmiotów prowadzących bazy danych oświatowych;

2) nieodpłatnie udostępnia oprogramowanie lub dostęp do serwera internetowego, pozwalające na sprawdzenie poprawności wdrożenia specyfikacji i protokołów, o których mowa w pkt 1, w oprogramowaniu wykonanym przez osoby trzecie, oraz na wniosek tych osób wyda decyzję o akceptacji takiego oprogramowania;

3) nieodpłatnie udostępnia oprogramowanie umożliwiające zakładanie, aktualizowanie zbiorów danych, budowę baz danych oświatowych i ich scalanie, w wersjach działających w systemach operacyjnych powszechnie użytkowanych na obszarze kraju.";

9)

w art. 6 w ust. 4 wyrazy "programu informatycznego udostępnionego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania" zastępuje się wyrazami "oprogramowania, o którym mowa w art. 5 ust. 2";

10)

w art. 7 w ust. 4 wyrazy "niekompletności, niepoprawności lub niezgodności ze stanem faktycznym" zastępuje się wyrazami "odpowiednio niekompletności lub niepoprawności" oraz po wyrazach "innych baz danych oświatowych" dodaje się wyrazy "lub powzięcia wątpliwości co do ich zgodności ze stanem faktycznym,".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Ryszard JARZEMBOWSKI


UZASADNIENIE

Po rozpatrzeniu ustawy o systemie informacji oświatowej, Senat proponuje wprowadzenie do jej tekstu 10 poprawek.

Istotne rozwiązania, dla tworzonego niniejszą ustawą systemu informacji oświatowej, zawierają poprawki nr 6, 7, 8 i 9. Pierwsza z wymienionych poprawek dotyczy zróżnicowania zakresu informacji gromadzonych przez podmioty prowadzące bazy danych oświatowych. Senat stanął na stanowisku, iż rozwiązanie, zgodnie z którym przesłanką do zawężenia zakresu informacji gromadzonych przez szkoły i placówki jest fakt prowadzenia tej szkoły (placówki) przez osoby fizyczne i prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego, nie jest właściwe. Zważywszy, iż tworzony system informacji oświatowej ma służyć między innymi usprawnieniu finansowania zadań oświatowych, a więc umożliwić kontrolę wydatkowania środków z budżetu państwa na ten cel, wydaje się, iż szczegółowość danych gromadzonych o szkole (placówce), uczniach (słuchaczach) tej szkoły (wychowankach placówki) i kadrze pedagogicznej powinna odpowiadać stopniowi, w jakim szkoła (placówka) partycypuje w tych wydatkach. Uznając słuszność takiej argumentacji, Senat przyjął poprawkę modyfikującą treść art. 3 ust. 6.

Poprawki nr 7, 8 i 9 mają na celu zapewnienie podmiotom zobowiązanym do prowadzenia baz danych oświatowych większej swobody przy tworzeniu tych baz w systemach informatycznych. Cel ten realizowany jest w dwojaki sposób: po pierwsze poprawki zobowiązują ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do udostępniania oprogramowania w wersjach, możliwych do zastosowania w różnych systemach operacyjnych, a po drugie, umożliwiają podmiotom zobowiązanym do prowadzenia baz danych oświatowych, korzystanie z oprogramowania innego niż udostępnione przez tego ministra.

Przyjmując poprawkę nr 2, Senat wyłączył z zakresu informacji zbieranych o uczniach, słuchaczach i wychowankach, informacje o liczbie uczniów (słuchaczy, wychowanków), którzy uzyskali prawo jazdy, uznając iż uzyskiwanie takiej informacji nie jest konieczne dla realizacji celów ustawy.

Poprawki nr 1, 4 i 10 doprecyzowują rozwiązania ustawowe. Poprawka nr 1 zmierza do tego, aby informacja o spełnianiu przez dzieci obowiązku przygotowania przedszkolnego obejmowała wszystkie dzieci, które ten obowiązek spełniły niezależnie od wieku tych dzieci. Senat zwrócił bowiem uwagę, iż zgodnie z ustawą o systemie oświaty obowiązek odbycia przygotowania przedszkolnego może dotyczyć również dzieci starszych, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, a więc dane uzyskane na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 1 lit. m w jego aktualnym brzmieniu, byłyby niekompletne, co ogranicza ich przydatność dla celów statystyki oświatowej. Poprawka nr 4 usuwa niespójność w przepisie, zaś poprawka nr 10 modyfikuje przepis, który nakłada na określone podmioty obowiązek powiadamiania o niekompletności, niepoprawności lub niezgodności ze stanem faktycznym informacji zawartych w bazach danych oświatowych, tak aby uwzględniał zróżnicowanie zakresu obowiązków nałożonych na te podmioty w przepisach wcześniejszych.

Poprawka nr 3 usuwa zbędne wyrazy, natomiast poprawka nr 5 ma na celu uzyskanie spójności pomiędzy terminologią przyjętą w niniejszej ustawie i stosowaną w ustawie o systemie oświaty. Senatorowie zwrócili uwagę, iż w pojęciu "form pozaszkolnych" zdefiniowanym w ustawie o systemie oświaty, nie mieści się uczęszczanie na zajęcia realizowane w ramach działalności oświatowej przez osoby fizyczne i prawne na podstawie art. 83a ust. 2 ustawy o systemie oświaty, jak również realizowanie przygotowania zawodowego u pracodawcy. Oznacza to, iż , iż nie jest uprawnione użycie tego terminu jako pojęcia zbiorczego dla wszystkich form spełniania obowiązku nauki, wymienionych w art. 16 ust. 5a pkt 2 - 4 ustawy o systemie oświaty.