U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 4 marca 2004 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo pocztowe

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 19 lutego 2004 r. ustawy o zmianie ustawy - Prawo pocztowe, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

w art. 1 w pkt 1, w ust. 1a wyraz "publiczny" zastępuje się wyrazami "świadczący powszechne usługi pocztowe";

2)

w art. 1 w pkt 3, w art. 48a:

a) w ust. 1 w zdaniu wstępnym skreśla się wyraz "publiczny",

b) w ust. 4 i 5 skreśla się wyraz "publicznego";

3)

w art. 1 w pkt 3, w art. 48a w ust. 3 w pkt 1:

a) w lit. a po wyrazach "5 dnia" dodaje się wyrazy "od dnia nadania przesyłki listowej",

b) w lit. b po wyrazach "7 dnia" dodaje się wyrazy "od dnia nadania przesyłki listowej";

4)

w art. 1 w pkt 5, art. 50a otrzymuje brzmienie:

"Art. 50a.  1. Subsydiowanie powszechnych usług pocztowych niebędących usługami zastrzeżonymi z przychodów z usług zastrzeżonych jest zabronione, z wyjątkiem przypadku, gdy jest ono dokonywane w rozmiarze niezbędnym do wywiązania się operatora publicznego z nałożonego na niego obowiązku świadczenia powszechnych usług pocztowych w zakresie usług niebędących usługami zastrzeżonymi.

2. Operator publiczny, przed uruchomieniem subsydiowania, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do przedstawienia Prezesowi URTiP wniosku o wyrażenie zgody na uruchomienie subsydiowania.

3. Prezes URTiP wydaje, w drodze decyzji, zgodę na uruchomienie subsydiowania w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku. Prezes URTiP może, w drodze decyzji, w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, zgłosić sprzeciw wobec uruchomienia subsydiowania, jeżeli byłoby ono sprzeczne z przepisami prawa.

4. Prezes URTiP w okresie przewidzianym na wykonanie czynności, o których mowa w ust. 3, może zobowiązać pisemnie operatora publicznego do udzielenia, w terminie 7 dni od dnia doręczenia pisma, dodatkowych informacji umożliwiających wydanie decyzji.

5. W przypadku zgłoszenia sprzeciwu, o którym mowa w ust. 3, operator publiczny nie może uruchomić subsydiowania.".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Ryszard JARZEMBOWSKI


UZASADNIENIE

Senat, rozpatrując uchwaloną przez Sejm w dniu 19 lutego 2004 roku ustawę o zmianie ustawy - Prawo pocztowe, postanowił wprowadzić do jej tekstu 4 poprawki.

Zmiany zaproponowane w dwóch pierwszych poprawkach dotyczą zobowiązania operatorów do doręczania przesyłek listowych w określonych ustawowo terminach. Senat uznał, że w związku z liberalizacją rynku pocztowego obowiązek ten powinien odnosić się do wszystkich operatorów świadczących powszechne usługi pocztowe, a nie wyłącznie do Poczty Polskiej jako operatora publicznego.

Tym samym, zgodnie z intencjami Izby, skarga z tytułu opóźnionego doręczenia przesyłki listowej będzie przysługiwała konsumentom nie tylko w ramach usług oferowanych przez Pocztę Polską, ale i przez innych operatorów świadczących powszechne usługi pocztowe.

W konsekwencji przedstawionych zmian Senat nałożył obowiązek przedstawiania Prezesowi URTiP informacji o liczbie złożonych skarg z tytułu nieterminowego doręczenia przesyłek na wszystkich operatorów świadczących powszechne usługi pocztowe.

Poprawka nr 3 jest wyrazem przekonania Izby, że konieczne jest doprecyzowanie przepisu określającego dzień, od którego konsument może występować ze skargą z tytułu opóźnionego doręczenia przesyłki listowej. Dodawany art. 48a nie wskazuje bowiem momentu, od którego powinien być naliczany graniczny termin 5- lub 7-dniowy.

W toku prac legislacyjnych Senat wiele uwagi poświęcił dopuszczalności tzw. subsydiowania krzyżowego. Senat stanął na stanowisku, że uprawnienia Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty jako organu regulacyjnego są w tym zakresie niewystarczające. Przekonanie to wynika z przyjętego przez Sejm rozwiązania, w myśl którego opinia Prezesa URTiP w sprawie zasadności uruchomienia subsydiowania nie musi być dla Poczty Polskiej wiążąca.

Z tego względu Senat proponuje rozwiązanie (poprawka nr 4), zgodnie z którym warunkiem koniecznym uruchomienia subsydiowania przez operatora publicznego będzie zgoda Prezesa URTiP, natomiast sprzeciw Prezesa w tej materii będzie skutkował niemożliwością uruchomienia takiego subsydiowania.