U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 19 marca 2004 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej oraz niektórych innych ustaw

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 4 marca 2004 r. ustawy o zmianie ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej oraz niektórych innych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1, ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Przepisów ustawy nie stosuje się do:

1) osób, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 31 lipca 1981 r. o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe (Dz.U. Nr 20, poz. 101 z późn. zm.);

2) członków zarządów jednostek samorządu terytorialnego, wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz zastępcy wójta (burmistrza, prezydenta miasta);

3) żołnierzy oraz funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Służby Celnej, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Więziennej oraz Biura Ochrony Rządu.";

2)

w art. 4 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) dodatkowe wynagrodzenie roczne dla:

a) osób, o których mowa w art. 2 ustawy wymienionej w art. 2,

b) członków zarządów jednostek samorządu terytorialnego, wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz zastępcy wójta (burmistrza, prezydenta miasta);".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Kazimierz KUTZ


UZASADNIENIE

W toku rozpatrywania uchwalonej przez Sejm ustawy o zmianie ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej oraz niektórych innych ustaw kontrowersje wzbudzał jej zakres podmiotowy. Ustawa została uchwalona w wyniku prac nad dwoma poselskimi projektami ustaw, które miały na celu pozbawienie dodatkowego wynagrodzenia rocznego osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz dodatkowego uposażenia posłów i senatorów. Poddanie reżimowi ustawy również niektórych pracowników samorządowych powoduje, że jej zakresowi podmiotowemu - w kontekście konstytucyjnej zasady równości - brak jednolitego kryterium wyodrębnienia. Zdaniem Senatu może to oznaczać zasadność zarzutu naruszenia konstytucyjnej zasady równości.

Zważywszy na przedstawioną wyżej argumentację Izba uznała za stosowne wprowadzenie do ustawy poprawek zmierzających do tego, aby katalog pracowników samorządowych, którym nie przysługuje dodatkowe wynagrodzenie roczne ograniczał się jedynie do członków zarządów jednostek samorządu terytorialnego, wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz zastępcy wójta (burmistrza, prezydenta miasta).