U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 16 kwietnia 2004 r.

w sprawie ustawy o Narodowym Planie Rozwoju

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 2 kwietnia 2004 r. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 2:

  1. w pkt 1 po wyrazie "projektu" dodaje się wyrazy "albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7",
  2. w pkt 9 przed wyrazami "lub współfinansowane" dodaje się wyrazy "albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7,";

2)

w art. 2 w pkt 4 skreśla się wyrazy "albo porozumienia";

3)

w art. 2 w pkt 6 po wyrazie "Rozwoju" dodaje się wyrazy "oraz Podstaw Wsparcia Wspólnoty";

4)

w art. 2 w pkt 9 wyrazy "działającą w jej imieniu instytucją pośredniczącą bądź instytucją wdrażającą" zastępuje się wyrazami "instytucją wdrażającą albo działającą w imieniu instytucji zarządzającej instytucją pośredniczącą,";

5)

w art. 2 w pkt 11:

  1. wyrazy "zmieniające i uchylające" zastępuje się wyrazami "zmieniających i uchylających",
  2. wyrazy "rozporządzenie w sprawie" zastępuje się wyrazem "rozporządzeniu w sprawie",
  3. wyrazy "rozporządzenie ustanawiające" zastępuje się wyrazami "rozporządzeniu ustanawiającym";

6)

w art. 2 w pkt 12 po wyrazach "zarząd województwa" dodaje się wyrazy "albo zarządy województw działające w porozumieniu";

7)

w art. 2 pkt 16 otrzymuje brzmienie:

"16) wkład własny - określona w umowie o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7, część nakładów ponoszonych przez beneficjenta na jego realizację, niepodlegająca zwrotowi;";

8)

w art. 9 w zdaniu wstępnym po wyrazie "finansowane" dodaje się wyraz "wyłącznie";

9)

w art. 10:

  1. w ust. 1 w pkt 2 po wyrazie "szczegółowe" dodaje się wyrazy ", zgodne z celami określonymi w Planie",
  2. skreśla się ust. 2;

10)

w art. 11 w ust. 1 skreśla się wyrazy "uszczegółowiające system realizacji programu";

11)

w art. 11 w ust. 2 w zdaniu wstępnym po wyrazie "finansowanych" dodaje się wyraz "wyłącznie";

12)

w art. 11 w ust. 4 wyraz "zatwierdzenia" zastępuje się wyrazem "zaopiniowania";

13)

w art. 11 w ust. 6 wyrazy "działającą w jej imieniu instytucję pośredniczącą, lub instytucję wdrażającą" zastępuje się wyrazami "instytucję wdrażającą lub działającą w imieniu instytucji zarządzającej instytucję pośredniczącą";

14)

w art. 11:

  1. w ust. 6 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 7.",
  2. dodaje się ust. 7 w brzmieniu:

"7. W przypadku, kiedy instytucja zarządzająca albo instytucja pośrednicząca jest jednocześnie beneficjentem, podstawą dofinansowania projektu jest decyzja podjęta odpowiednio przez właściwego ministra, jeśli pełni funkcję instytucji zarządzającej albo instytucji pośredniczącej, albo przez wojewodę jeśli pełni funkcję instytucji pośredniczącej.";

15)

w art. 14 w ust. 1 po wyrazach "art. 13 ust. 2," dodaje się wyrazy "opiniami właściwych komisji Sejmu i Senatu";

16)

w art. 16 w ust. 1 skreśla się wyrazy "opracowuje się zgodnie z przepisami regulaminu pracy Rady Ministrów dotyczącymi projektów aktów normatywnych oraz";

17)

w art. 16 w ust. 3 wyraz "albo" zastępuje się wyrazem "oraz";

18)

w art. 17 w ust. 1:

  1. w pkt 1 i 2 wyraz "programy" zastępuje się wyrazami "projekty programów",
  2. w pkt 3 wyraz "strategię" zastępuje się wyrazami "projekt strategii";

19)

w art. 17 w ust. 4 wyrazy "ust. 1-3" zastępuje się wyrazami "ust. 2 i 3";

20)

w art. 17 w ust. 6 wyrazy "właściwymi ministrami" zastępuje się wyrazami "ministrami właściwymi";

21)

w art. 20 po wyrazach "umowa o dofinansowanie projektu" dodaje się wyrazy "albo decyzja, o której mowa w art. 11 ust. 7";

22)

art. 20 oznacza się jako art. 23a;

23)

w art. 21:

  1. ust. 5 otrzymuje brzmienie:
  2. "5. Umowa zawarta z instytucją zarządzającą programem lub instytucją pośredniczącą określa szczegółowe zadania instytucji wdrażających, o których mowa ust. 1 i 2, zasady i warunki realizacji działań oraz uprawnienia i obowiązki stron w tym zakresie.",

  3. skreśla się ust. 6;

24)

w art. 22:

  1. ust. 2 otrzymuje brzmienie:
  2. "2. Do wyboru instytucji, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. Nr 19, poz. 177).",

  3. skreśla się ust. 3;

25)

w art. 23 w ust. 5 wyraz "jego" zastępuje się wyrazem "ich";

26)

w art. 23 w ust. 9 w pkt 4 wyrazy "nie będący" zastępuje się wyrazem "niebędących";

27)

w art. 23 w ust. 10 w pkt 1 i 2, w art. 39 w ust. 5 w pkt 1 i 2, w art. 42 w ust. 5 w pkt 1 i 2 oraz w art. 45 w ust. 6 w pkt 1 i 2 po wyrazie "stanowili" dodaje się wyrazy "co najmniej";

28)

w art. 24 w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) środków publicznych pochodzących z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz środków publicznych o charakterze bezzwrotnym pochodzących z innych międzynarodowych instytucji finansowych;";

29)

w art. 25 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wieloletnie limity zobowiązań oraz wieloletnie limity wydatków, w kolejnych latach realizacji Planu, są ujmowane w wykazach stanowiących załącznik do ustawy budżetowej.";

30)

w art. 26 w ust. 5 wyrazy "działającą w jej imieniu instytucję pośredniczącą lub instytucję wdrażającą" zastępuje się wyrazami "instytucję wdrażającą lub działającą w imieniu instytucji zarządzającej instytucję pośredniczącą";

31)

w art. 26 w ust. 5 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "albo decyzja, o której mowa w art. 11 ust. 7.";

32)

w art. 27 w ust. 1 i 3 oraz w art. 55 w ust. 1 po użytych w różnym przypadku wyrazach "umowa o dofinansowanie projektu" dodaje się użyte w odpowiednim przypadku wyrazy "albo decyzja, o której mowa w art. 11 ust. 7,";

33)

w art. 27 w ust. 1 po wyrazie "beneficjenta" dodaje się wyrazy "lub wypłacie premii";

34)

w art. 28 w pkt 1 wyrazy "funduszy strukturalnych" zastępuje się wyrazami "publicznych środków wspólnotowych";

35)

w art. 30 w ust. 1 wyraz "lub" zastępuje się przecinkiem oraz po wyrazach "poz. 1966)" dodaje się wyrazy ", ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz.U. Nr 115, poz. 1229, z późn. zm.) lub ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o ustanowieniu programu wieloletniego "Program dla Odry - 2006" (Dz.U. Nr 98, poz. 1067, Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 216, poz. 1827)";

36)

w art. 31 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W zakresie, w którym finansowanie projektów w ramach programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3, stanowi pomoc spełniającą przesłanki określone w art. 87 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, do tego finansowania mają zastosowanie szczegółowe warunki i tryb udzielania pomocy.";

37)

w art. 36 w ust. 8 po wyrazie "projektów" dodaje się wyrazy "albo decyzjach, o których mowa w art. 11 ust. 7";

38)

w art. 42 w ust. 7 wyrazy "art. 39 ust. 8" zastępuje się wyrazami "art. 39 ust. 7";

39)

w art. 43 w ust. 3 wyraz "współfinansowanych" zastępuje się wyrazem ", współfinansowanymi";

40)

w art. 45 w ust. 4 w pkt 7 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:

"zainteresowanych współdziałaniem w efektywnej realizacji kontraktu, znajdujących się na obszarze województwa:";

41)

w art. 55 w ust. 1-3 wyrazy "instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca" zastępuje się wyrazami "instytucja zarządzająca, pośrednicząca lub wdrażająca";

42)

w art. 55 w ust. 1 wyrazy "tą część" zastępuje się wyrazami "tę część";

43)

w art. 68 w ust. 6 po wyrazach "o których" dodaje się wyraz "mowa";

44)

w art. 68 dodaje się ust. 6a i 6b w brzmieniu:

"6a. Do programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3, realizowanych w ramach Planu na lata 2004-2006 nie stosuje się przepisu art. 40 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. Nr 62, poz. 627, z późn. zm.).

6b. Do Strategii Wykorzystania Funduszu Spójności realizowanej w ramach Planu na lata 2004-2006 nie stosuje się przepisów art. 10 ust. 1 pkt 5 i ust 3.".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


U Z A S A D N I E N I E

Senat wprowadził 44 poprawki do ustawy o Narodowym Planie Rozwoju.

Poprawki nr 1, 14, 21, 31, 32 i 37 zmierzają do uwzględnienia w ustawie sytuacji, w której instytucja zarządzająca albo pośrednicząca jest jednocześnie beneficjentem. W myśl poprawek podstawą dofinansowania projektu jest wówczas decyzja podjęta przez właściwego ministra albo wojewodę.

Poprawki nr 2 i 23 zmierzają do tego, aby określenie instytucji wdrażającej oraz jej szczegółowych zadań następowało wyłącznie w formie umowy z instytucją zarządzającą, a nie porozumienia, które zdaniem Senatu także jest umową.

Poprawka nr 3 rozszerza definicję pojęcia "monitorowanie" o gromadzenie i analizowanie informacji dotyczących Podstaw Wsparcia Wspólnoty.

Poprawki nr 4, 13 i 30 zmierzają do precyzyjnego wskazania stron umowy o dofinansowanie projektu. Zdaniem Senatu uchwalone przez Sejm brzmienie przepisów art. 2 pkt 9, art. 11 ust. 6 oraz art. 26 ust. 5 może budzić wątpliwości interpretacyjne, sugeruje bowiem, że instytucja wdrażająca będzie zawierała umowę z beneficjentem końcowym w imieniu instytucji zarządzającej. W rzeczywistości w imieniu instytucji zarządzającej umowy o dofinansowanie projektu zawierać będzie instytucja pośrednicząca. Instytucja wdrażająca będzie zawierała umowy o dofinansowanie projektu z beneficjentem końcowym w swoim imieniu. Takie uprawnienia uzyska na podstawie umowy zawartej z instytucją zarządzającą.

Poprawki nr 5, 25, 26, 39 i 42 usuwają błędy językowe.

Poprawka nr 6 doprecyzowuje definicję regionalnego programu operacyjnego.

Poprawka nr 7 doprecyzowuje definicję wkładu własnego.

Poprawki nr 8 i 11 wskazują, iż w przepisach art. 9 i 11 chodzi o programy finansowane wyłącznie z publicznych środków krajowych.

Poprawka nr 9 porządkuje przepisy dotyczące elementów składowych strategii wykorzystania Funduszu Spójności.

Poprawka nr 10 porządkuje przepisy dotyczące uzupełnienia programu.

Poprawka nr 12 zmienia kompetencje komitetu monitorującego program w zakresie uzupełnienia programu z zatwierdzania na opiniowanie. Zdaniem Senatu skoro uzupełnienie programu jest aktem normatywnym, to nie może być zatwierdzane przed wydaniem tego aktu przez komitet monitorujący program, ponieważ rozporządzenie stanowi akt władztwa państwowego wykonywanego przez konstytucyjny organ, jakim jest minister. Minister nie może być więc związany treścią uzupełnienia zatwierdzoną przez komitet.

Poprawka nr 15 wymaga zaopiniowania Planu przez właściwe komisje Sejmu i Senatu.

Poprawka nr 16 usuwa zbędną wzmiankę, w myśl której długofalową strategię rozwoju regionalnego kraju opracowuje się zgodnie z przepisami regulaminu pracy Rady Ministrów dotyczącymi projektów aktów normatywnych.

Poprawka nr 17 usuwa błąd w wytycznych zawartych w upoważnieniu do określenia szczegółowego trybu i harmonogramu prac nad długofalową strategią rozwoju regionalnego kraju.

Poprawka nr 18 doprecyzowuje przepisy dotyczące przedkładania Radzie Ministrów projektów programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności.

Poprawka nr 19 i 38 usuwają błędy w odesłaniu.

Poprawka nr 20 doprecyzowuje upoważnienie ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego do przyjęcia, w drodze rozporządzenia, strategii wykorzystania Funduszu Spójności.

Poprawka nr 22 przesuwa na koniec rozdziału trzeciego przepis, zgodnie z którym prawa i obowiązki beneficjenta, związane z realizacją projektu, określa umowa o dofinansowanie projektu.

Poprawka nr 24 porządkuje przepisy przewidujące stosowanie ustawy - Prawo zamówień publicznych do wyboru instytucji wdrażających niebędących jednostkami sektora finansów publicznych.

Poprawka nr 27 dotyczy powoływania komitetu sterującego, Komitetu Monitorującego Plan, komitetu monitorującego program i komitetu monitorującego kontrakt wojewódzki. W myśl poprawki organ powołujący te komitety powinien zapewnić, aby przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego stanowili co najmniej 1/3 ich składu oraz partnerów społecznych i gospodarczych - także co najmniej 1/3 ich składu, a nie jak uchwalił Sejm, zarówno w pierwszym jak i w drugim przypadku, dokładnie 1/3 ich składu. Celem poprawki jest uniknięcie ewentualnych problemów i wątpliwości interpretacyjnych w sytuacji, w której liczba członków określonego komitetu nie będzie podzielna przez 3.

Poprawka nr 28 zmierza do uwzględnienia faktu, iż środki pochodzące z Europejskiego Banku Inwestycyjnego nie są bezzwrotne.

Poprawka nr 29 dostosowuje brzmienie przepisu dotyczącego limitów zobowiązań i wydatków w kolejnych latach realizacji Planu - do ustawy o finansach publicznych po ostatniej nowelizacji.

Poprawka nr 33 zmierza do uwzględnienia w ustawie możliwości dofinansowania projektów z publicznych środków wspólnotowych poprzez wypłatę premii. W ramach programów "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich" oraz "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb" zawarte są bowiem działania, przewidziane odpowiednimi przepisami UE, które polegają na wypłacie ryczałtowej premii, niezwiązanej z kosztami inwestycji (wydatkami). Dotyczy to działań w zakresie ułatwiania startu młodym rolnikom oraz złomowania statków.

Poprawka nr 34 ujednolica terminologię ustawy.

Poprawka nr 35 uzupełnia katalog przepisów umożliwiających dofinansowanie wkładu własnego beneficjenta z budżetu państwa o przepisy ustawy - Prawo wodne oraz ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Program dla Odry - 2006".

Poprawka nr 36 doprecyzowuje przepis dotyczący sytuacji, w której finansowanie projektów stanowi pomoc państwa w rozumieniu Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

Poprawka nr 40 doprecyzowuje przepis dotyczący składu komitetu monitorującego kontrakt wojewódzki.

Poprawka nr 41 uzupełnia katalog instytucji uprawnionych do kontroli realizacji Planu o instytucje wdrażające.

Poprawka nr 43 dodaje brakujący wyraz.

Poprawka nr 44 wyłącza stosowanie niektórych przepisów nowej ustawy oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska w odniesieniu do programów oraz strategii wykorzystania Funduszu Spójności - realizowanych w ramach Planu na lata 2004-2006. Treść programów operacyjnych i strategii została uzgodniona z Komisją Europejską i przez nią zatwierdzona. W przedmiotowym okresie programowania, dla programów operacyjnych i strategii, nie sporządza się prognozy oddziaływania na środowisko oraz, w przypadku strategii, nie dołącza się listy projektów, o których mowa w art. 10 ust. 3 ustawy. Z tego względu przyjęcie przepisów w uchwalonym przez Sejm brzmieniu oznaczałoby potrzebę wznowienia zakończonych negocjacji.