U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 22 kwietnia 2004 r.

w sprawie ustawy o świadczeniach przedemerytalnych

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 16 kwietnia 2004 r. ustawy o świadczeniach przedemerytalnych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 3 w ust. 1 po wyrazach "z wyjątkiem" dodaje się wyrazy "świadczeń dla";

2)

w art. 13, art. 39 otrzymuje brzmienie:

"Art. 39. Pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę pracownikowi, któremu brakuje nie więcej niż 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego, jeżeli okres zatrudnienia umożliwia mu uzyskanie prawa do emerytury z osiągnięciem tego wieku.";

3)

w art. 23 w ust. 3 wyrazy "Od pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie dwó ch miesięcy od dnia wejścia w z ycie niniejszej ustawy" zastępuje się wyrazami "Z dniem 1 sierpnia 2004 r.";

4)

w art. 24 w ust. 1 wyrazy "30 dni" zastępuje się wyrazami "14 dni";

5)

w art. 24 w ust. 4 wyrazy "w okresie" zastępuje się wyrazami "w terminie";

6)

w art. 24 w ust. 7 po wyrazie "Zakład" dodaje się wyrazy "Ubezpieczeń Społecznych";

7)

w art. 25 w ust. 1 wyrazy "od pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie dwó ch miesięcy od dnia wejścia w z ycie niniejszej ustawy" zastępuje się wyrazami "z dniem 1 sierpnia 2004 r.";

8)

art. 32 otrzymuje brzmienie:

"Art. 32. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2004 r., z wyjątkiem art. 2-12, art. 14, art. 16, art. 18, art. 20, art. 21, art. 23, art. 25 ust. 1-4 i 6 oraz art. 26-28, które wchodzą w życie z dniem 1 sierpnia 2004 r.".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


Uzasadnienie

Poprawki wniesione przez Senat do ustawy o świadczeniach przedemerytalnych nie zmieniają jej merytorycznych rozwiązań, ich celem jest uściślenie dwóch istotnych kwestii. Pierwsza z nich wiąże się z datą możliwości zastosowania ustawy w praktyce. Termin wejścia w życie ustawy rozpatrywano w kontekście finansowania świadczeń przedemerytalnych. Dotacja budżetowa uwzględniona w planie finansowym Funduszu Pracy będzie przekazywana organowi obecnie realizującemu świadczenia (Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych, który przejmuje zadania związane z przyznawaniem i wypłatą świadczeń przedemerytalnych), dlatego stało się niezbędne określenie terminu wejścia w życie ustawy w sposób jednoznaczny, nie zaś opisowy (poprawka nr 8). Nowe zasady przyznawania świadczeń, ich wysokości, zasad zmniejszania lub zawieszania, będą obowiązywały w terminie przejęcia zadań przez ZUS (poprawki nr 3 i 7), przy czym skrócenie okresu przekazywania przez powiatowe urzędy pracy organom rentowym, dokumentacji dotyczącej świadczeniobiorców, oznacza dla organów rentowych dłuższy okres przygotowania się do realizacji nałożonych przez ustawę zadań (poprawka nr 4). Określony w poprawkach termin wejścia w życie ustawy i realizowania nowego zadania przez ZUS, uwzględnia jednocześnie termin wejścia w życie, przyjętej w dniu 20 kwietnia przez Sejm, ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Druga kwestia łączy się z uregulowaniem zawartym w Kodeksie pracy, dotyczącym okresu ochronnego przed wypowiedzeniem dla pracownika w wieku przedemerytalnym. Senat zachowując wymiar rozszerzonego (4-letniego) okresu ochronnego przyjętego przez Sejm, uściśla przesłankę objęcia tym uprawnieniem - jednoznacznie określając jeden krąg podmiotów, którym okres zatrudnienia umożliwia uzyskanie prawa do emerytury z osiągnięciem wieku emerytalnego.

Pozostałe poprawki mają charakter porządkujący (redakcyjny lub uściślający).