U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 28 lipca 2004 r.

w sprawie ustawy o międzynarodowym obrocie odpadami

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 15 lipca 2004 r. ustawy o międzynarodowym obrocie odpadami, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 7 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, wzór listu przewozowego stosowanego w międzynarodowym obrocie odpadami, uwzględniając zakres niezbędnych danych wynikający z decyzji Komisji nr 94/774/WE z dnia 24 listopada 1994 r. dotyczącej standardowego listu przewozowego określonego w rozporządzeniu Rady nr 259/93/EWG w sprawie nadzoru i kontroli przesyłania odpadów w obrębie, do Wspólnoty Europejskiej oraz poza jej obszar.";

2)

w art. 13 w ust. 1 w zdaniu wstępnym wyrazy "wniosków o wydanie zezwoleń, zgłoszeń i decyzji" zastępuje się wyrazami "zgłoszeń, decyzji i wniosków o wydanie zezwoleń";

3)

w art. 14:

a) w ust. 3 – 5 użyte w różnym przypadku wyrazy "zezwolenie lub decyzja, o których" zastępuje się użytymi w odpowiednim przypadku wyrazami "zezwolenie, o którym",

b) w ust. 7 skreśla się wyrazy "decyzjach lub" oraz wyrazy "lub decyzji";

4)

w art. 16 w ust. 1:

a) w pkt 1 wyrazy "jeżeli międzynarodowego obrotu odpadami, dokonał" zastępuje się wyrazami "jeżeli za nielegalny międzynarodowy obrót odpadami odpowiedzialność ponosi",

b) w pkt 2 wyrazy "jeżeli międzynarodowego obrotu odpadami dokonał" zastępuje się wyrazami "jeżeli za nielegalny międzynarodowy obrót odpadami odpowiedzialność ponosi";

5)

w art. 16:

a) dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Jeżeli odpady zostały wywiezione z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na skutek nielegalnego międzynarodowego obrotu odpadami, za który odpowiedzialność ponosi wysyłający, Główny Inspektor Ochrony Środowiska, w drodze decyzji, nakazuje przywóz i zagospodarowanie tych odpadów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na koszt wysyłającego.",

b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Jeżeli nie można wszcząć postępowania egzekucyjnego w sprawie decyzji, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 1a, lub egzekucja okazała się bezskuteczna, Główny Inspektor Ochrony Środowiska dokonuje gospodarowania odpadami na koszt odbiorcy w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, lub na koszt wysyłającego w przypadku, o którym mowa w ust. 1a.";

6)

w art. 19 w ust. 1 wyrazy "Kto bez zgody, powiadomienia lub wymaganego zezwolenia" zastępuje się wyrazami "Kto bez wymaganej zgody, wymaganego zgłoszenia lub zezwolenia";

7)

w art. 20 w ust. 1 skreśla się pkt 1;

8)

w art. 22, w ust. 37a pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1) na obrót odpadami z zagranicą, obejmujący wielokrotne przemieszczanie odpadów - 1380 zł;

2) na obrót odpadami z zagranicą, obejmujący jednokrotne przemieszczenie odpadów - 690 zł.".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Ryszard JARZEMBOWSKI


UZASADNIENIE

Po rozpatrzeniu ustawy o międzynarodowym obrocie odpadami Senat wprowadził do niej 8 poprawek. Mają one charakter uzupełniający, doprecyzowujący bądź korygujący.

Istotnym uzupełnieniem ustawy jest uregulowanie zasad odpowiedzialności za nielegalny międzynarodowy obrót odpadami w przypadku wywozu odpadów z terytorium Polski, w sposób analogiczny do przyjętego przez ustawę w odniesieniu do nielegalnego wwozu odpadów (poprawka nr 5). Charakter uzupełniający ma również poprawka nr 1 dodająca delegację do wydania rozporządzenia określającego wzór listu przewozowego stosowanego w międzynarodowym obrocie odpadami. Decyzja Komisji Europejskiej dotycząca standardowego listu przewozowego określonego w rozporządzeniu Rady nr 259/93/EWG skierowana została do państw członkowskich wiążąc ich organy, list przewozowy ma być natomiast wypełniany przez podmioty dokonujące międzynarodowego obrotu odpadami, stąd wydaje się celowe implementowanie jego wzoru do prawa krajowego.

Poprawki nr 4, 6 i 8 zmierzają do doprecyzowania przepisów ustawy. Pierwsza z nich ma na celu wyraźne wskazanie, że przesłanką nałożenia określonych obowiązków na wysyłającego odpady lub ich odbiorcę jest ponoszenie przez nich odpowiedzialności za nielegalny międzynarodowy obrót odpadami. Poprawka nr 6 polega na zastąpieniu w przepisie karnym nieznanego ustawie pojęcia "powiadomienie" używanym w niej terminem "zgłoszenie" oraz na odniesieniu określenia "wymagany" nie tylko do pozwolenia, ale też do zgody i zgłoszenia. Zmiana zaproponowana w pkt 8 uchwały Senatu ma na celu doprecyzowanie przepisu załącznika do ustawy o opłacie skarbowej poprzez rozróżnienie, zgodnie z ustawą o międzynarodowym obrocie odpadami, zezwoleń na wielokrotne i jednokrotne przemieszczanie odpadów w ramach obrotu nimi z zagranicą, bowiem ustawa będąca przedmiotem poprawek Senatu nie przewiduje zezwoleń na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie obrotu z zagranicą odpadami.

Pozostałe poprawki korygują przepisy w celu poprawienia ich czytelności (poprawka nr 2), usunięcia zbędnych odesłań (poprawka nr 3) lub zbędnych jednostek redakcyjnych (poprawka nr 7).