U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 14 października 2004 r.

w sprawie ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 24 września 2004 r. ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 2 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) 16 wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego, których terytorialny zasięg działania obejmuje obszar województwa właściwego ze względu na siedzibę tego ośrodka, zwane dalej "ośrodkami doradztwa".";

2)

w art. 2 skreśla się ust. 4;

3)

w art. 4 w ust. 4 w zdaniu wstępnym po wyrazie "usługi" dodaje się wyrazy
", w szczególności";

4)

w art. 4 w ust. 4 w pkt 3 kropkę na końcu zastępuje się średnikiem oraz dodaje się
pkt 4 i 5 w brzmieniu:

"4) sporządzania:

a) opracowań oceny możliwości inwestycyjnych gospodarstw rolnych,

b) analiz i opracowań ekonomicznych, finansowych i technologicznych,

c) oceny użyteczności maszyn rolniczych,

d) planów nawozowych lub planów przechowalnictwa nawozów naturalnych,

e) planów rolno-środowiskowych,

f) planów przestawienia gospodarstwa rolnego na produkcję metodami ekologicznymi lub planów produkcji w gospodarstwach ekologicznych;

5) wypełniania wniosków lub innych dokumentów niezbędnych do ubiegania się o przyznanie pomocy finansowanej lub współfinansowanej ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej lub innych instytucji krajowych i zagranicznych.";

5)

w art. 4 skreśla się ust. 5;

6)

w art. 6 w ust. 5 skreśla się wyrazy "od wojewody";

7)

w art. 9 w ust. 5 w pkt 1:

a) w lit. c wyrazy "6 przedstawicieli" zastępuje się wyrazami "4 przedstawicieli",

b) w lit. d:

- wyrazy "1 przedstawiciel zgłoszony" zastępuje się wyrazami "po 1 przedstawicielu zgłoszonym",

- średnik zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się lit. e w brzmieniu:

"e) 1 przedstawiciel konwentu marszałków;";

8)

w art. 9 w ust. 5 w pkt 2:

a) w lit. c wyrazy "6 przedstawicieli" zastępuje się wyrazami "4 przedstawicieli",

b) w lit. d kropkę zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się lit. e w brzmieniu:

"e) 2 przedstawicieli szkół ponadgimnazjalnych kształcących dla potrzeb rolnictwa.";

9)

w art. 11 w ust. 1 w pkt 2 wyrazy "wykonywanych usług, o których mowa w art. 4 ust. 4" zastępuje się wyrazami "prowadzonej działalności gospodarczej";

10)

w art. 20 w ust. 1 w pkt 1, 2 i 7 użyty w różnym przypadku wyraz "nieruchomości" zastępuje się użytym w odpowiednim przypadku wyrazem "grunty";

11)

w art. 22 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Pracownicy Regionalnych Centrów Doradztwa Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich w Barzkowicach, Płońsku, Przysieku, Radomiu, Starym Polu, Wrocławiu i Częstochowie, wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego oraz ośrodków doradztwa rolniczego, z dniem wejścia w życie ustawy, stają się pracownikami terytorialnie właściwych ośrodków doradztwa.";

12)

w art. 22 skreśla się ust. 3;

13)

w art. 22 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Do pracowników, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się przepisy art. 231 Kodeksu pracy.".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


UZASADNIENIE

Po rozpatrzeniu ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego, Senat wprowadził do niej 13 poprawek.

Część z nich to poprawki o charakterze merytorycznym, zmieniające lub modyfikujące przyjęte przez Sejm rozwiązania. Do takich należą poprawki zawarte w pkt 2, 3, 5 i 9 uchwały Senatu, zmieniające przepisy dotyczące realizacji zadań doradczych.

Zgodnie z przyjętą przez Sejm zasadą, jednostki doradztwa rolniczego nie prowadzą działalności gospodarczej, z wyjątkiem usług, na których odpłatne wykonywanie ustawa im zezwala. Rozwiązanie polegające na enumeratywnym wskazaniu w przepisie art. 4 ust. 4 rodzaju odpłatnie wykonywanych przez ośrodki usług, zdaniem Senatu, znacznie zawęża prowadzenie przez ośrodki doradztwa rolniczego tego rodzaju działalności gospodarczej i tym samym ogranicza możliwość pozyskiwania środków na nieodpłatną działalność doradczą.

W koncepcji przyjętej przez Senat katalog usług wykonywanych odpłatnie jest otwarty (poprawka 3). Rozwiązanie takie jest zbliżone do proponowanego przez Rząd w projekcie inicjującym ustawę (druk nr 2786), w myśl którego ośrodki doradcze mogły uzyskiwać środki finansowe z wydzielonej działalności gospodarczej, innej niż realizacja ustawowych zadań tych jednostek.

Ponadto, wprowadzając poprawkę nr 4, Senat wskazał na potrzebę prowadzenia w ramach doradztwa rolniczego usług odpłatnych w zakresie sporządzania niektórych opracowań, analiz i ocen oraz wypełniania dokumentów niezbędnych do ubiegania się o przyznanie pomocy finansowej ze środków unijnych.

W poprawkach zawartych w pkt 7 i 8 uchwały Senat dokonał modyfikacji w przepisach dotyczących członkostwa w Radach Społecznych Doradztwa Rolniczego.

W Radzie działającej przy Centrum Doradztwa Senat ograniczył ilość przedstawicieli związków zawodowych rolników, proponując w ich miejsce przedstawiciela szkół wyższych lub jednostek badawczo-rozwojowych oraz przedstawiciela konwentu marszałków. Natomiast, w Radach działających przy ośrodkach doradztwa Senat zaproponował uwzględnienie w składzie Rady przedstawicieli szkół ponadgimnazjalnych kształcących dla potrzeb rolnictwa.

Pozostałe poprawki mają one na celu doprecyzowanie przepisów ustawy, co pozwoli uniknąć ewentualnych wątpliwości w praktyce wykonania ustawy.

Poprawka zawarta w pkt 1 uchwały przesądza, że na terenie województwa może powstać tylko jeden ośrodek doradztwa rolniczego.

Z przepisu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy w brzmieniu przyjętym przez Sejm nie wynika, że na terenie województwa może działać tylko jeden ośrodek doradztwa rolniczego a w przepisie art. 22 ustawy jest mowa o wojewódzkich ośrodkach doradztwa rolniczego, właściwych ze względu na siedzibę dotychczasowych Regionalnych Centrów Doradztwa oraz o wojewódzkich ośrodkach doradztwa rolniczego, właściwych miejscowo dla dotychczasowych wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego oraz ośrodków doradztwa rolniczego. Jeśli zamiarem ustawodawcy jest utworzenie jedynie szesnastu wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego, należało doprecyzować wskazane przepisy, co oprócz poprawki w pkt 1 jest celem poprawek Senatu zawartych w pkt 11 i 12 uchwały.

Poprawka zawarta w pkt 10 uchwały Senatu dąży do uściślenie przepisu. Zawarte w nim pojęcie nieruchomości dostosowane zostało do kodeksowej definicji instytucji użytkowania wieczystego.

Poprawką nr 13 Senat dodał przepis, jego zdaniem, korzystny dla pracowników doradztwa rolniczego, których status pracowniczy ulega zmianie w związku z zaproponowaną w ustawie reorganizacją. Przepis ten odsyła do stosowania szczególnych przepisów Kodeksu pracy, odnoszących się do sytuacji przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę.