U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 4 listopada 2004 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 22 października 2004 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 1 w lit. a, w ust. 2 wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 3" zastępuje się wyrazami "z zastrzeżeniem ust. 1 i 3";

2)

w art. 1 w pkt 5 w lit. b w tiret trzecim, w pkt 14 dwukrotnie użyty wyraz "wartość" zastępuje się wyrazem "wartości";

3)

w art. 1 w pkt 7:

a) w lit. a po tiret czwartym dodaje się tiret w brzmieniu:

"- po pkt 57 dodaje się pkt 57a w brzmieniu:

"57a) nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, z zastrzeżeniem pkt 40, określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek,",",

 

b) w lit. d w zdaniu wstępnym po wyrazach "7c" dodaje się wyrazy "i 7d" oraz dodaje się ust. 7d w brzmieniu:

"7d. Przepis ust. 1 pkt 57a stosuje się odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 40, do składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.";

4)

w art. 1 w pkt 10:

a) w ust. 1e w zdaniu wstępnym po wyrazie "Podatnicy" dodaje się wyrazy ", z zastrzeżeniem ust. 1f1,",

b) po ust. 1f dodaje się ust. 1f1 w brzmieniu:

"1f1. Do podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4a, składających zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, otrzymujących darowizny, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 7 oraz w art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy ust. 1e i 1f stosuje się odpowiednio.";

5)

w art. 1 w pkt 10:

a) w ust. 1e:

- w zdaniu wstępnym po wyrazach "ust. 1 pkt 1" dodaje się wyrazy "i 7",

- w pkt 1 po wyrazach "ust. 1 pkt 1," dodaje się wyrazy "a także celu, o którym mowa w ust. 1 pkt 7,",

b) w ust. 1f w pkt 1 po wyrazach "ust. 1 pkt 1," dodaje się wyrazy "a także celu, o którym mowa w ust. 1 pkt 7,";

6)

w art. 1 w pkt 10, w ust. 1g wyrazy "ust. 1 pkt 1 i 7" zastępuje się wyrazami "ust. 1 pkt 1 lub 7";

7)

w art. 1 w pkt 17, w art. 38b w ust. 1 oraz w art. 38c w ust. 1 skreśla się wyrazy "od dnia 1 stycznia 2005 r." oraz wyrazy "będą sporządzać" zastępuje się wyrazem "sporządzają";

8)

w art. 1 w pkt 17, w art. 38b w ust. 1 oraz w art. 38c w ust. 1 - 3 wyrazy "art. 2 ust. 3 pkt 3" zastępuje się wyrazami "art. 2 ust. 3";

9)

w art. 1 w pkt 17, w art. 38b ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Banki, o których mowa w ust. 1, mogą stosować przepisy art. 16 ust. 1 pkt 25 lit. b) i c), pkt 26, ust. 2, ust. 2a pkt 2, ust. 2b-2d, ust. 3, 3c, 3e i 3f do odpisów aktualizujących z tytułu utraty wartości kredytów (pożyczek) oraz gwarancji (poręczeń) spłaty kredytów i pożyczek dotyczących rezerw na ryzyko związane z działalnością banków, utworzonych zgodnie z przepisami o rachunkowości w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2004 r., a niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


UZASADNIENIE

Po rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, Senat podjął uchwałę o wprowadzeniu do niej 9 poprawek.

Istotne znaczenie merytoryczne mają poprawki nr 3, 7 i 9. Poprawka nr 3 uniemożliwiająca zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów nieopłaconych składek na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych stanowi uzupełnienie rozwiązania przyjętego w nowym brzmieniu art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy nowelizowanej w art. 1. Senat uznał, iż podobnie jak to rozwiązanie przyjęte przez Sejm, proponowana zmiana będzie korzystna dla pracowników, gdyż skłoni pracodawców do terminowego przekazywania obowiązkowych składek.

Poprawki nr 7 i 9 mają na celu umożliwienie zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odpisów aktualizujących wszystkim bankom, które będą sporządzać sprawozdania finansowe zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości, a nie, jak wynika to z brzmienia ustawy, tylko tym, które zastosują te Standardy od dnia 1 stycznia 2005 r. Jest to istotne m. in. dla banków, których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy.

Pozostałe poprawki mają charakter uściślający i korygujący.

Poprawka nr 1 ma na celu jednoznaczne wskazanie, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mają zastosowanie do spółek kapitałowych w organizacji będących spółkami niemającymi osobowości prawnej, do których z mocy art. 1 ust. 2 tej ustawy jej przepisów, co do zasady, nie stosuje się.

Poprawka nr 2 koryguje niewłaściwą formę gramatyczną wyrazów.

Poprawki nr 4 i 5 dotyczą dodawanych przepisów statuujących obowiązki obdarowanych. Zmiana zaproponowana w pkt 4 ma na celu wskazanie jakie przepisy dotyczące obowiązków obdarowanych mają zastosowanie w przypadku kościelnych osób prawnych, które częściowo zwolnione są z obowiązku składania zeznania podatkowego. Poprawka nr 5 zmierza do tego, aby również darowizny na cele kultu religijnego przekazywane przez osoby prawne podlegały obowiązkowi ich wyodrębnienia w zeznaniu podatkowym i identyfikacji darczyńcy, podobnie jak stanowi ustawa w przypadku darowizn przekazywanych przez osoby fizyczne. Ponadto zmiana ta zawiera konieczne, zdaniem Senatu, uzupełnienie katalogu celów, jakie podatnik może wskazywać określając przeznaczenie darowizny.

Poprawka nr 6 poprzez zmianę spójnika zmierza do tego, aby skorzystanie z odliczenia choćby tylko na podstawie jednego z wymienionych przepisów obligowało do wykazania w zeznaniu podatkowym kwoty otrzymanej darowizny i identyfikacji darczyńcy, natomiast zmiana zaproponowana w pkt 8 uchwały Senatu koryguje odesłanie.