U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 16 grudnia 2004 r.

w sprawie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 25 listopada 2004 r. ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 3 w pkt 7 wyrazy "do którego" zastępuje się wyrazami "dla którego";

2)

w art. 11 w ust. 4 wyrazy "oświadczenie o zapewnianiu sieci" zastępuje się wyrazami "oświadczenie o podleganiu obowiązkowi zapewniania sieci";

3)

w art. 12 w ust. 2 wyrazy "są obowiązani do naliczenia i wpłacenia, przed wystawieniem faktury nabywcy pojazdu" zastępuje się wyrazami "są obowiązani do wniesienia";

4)

w art. 12 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. W przypadku, gdy wprowadzający pojazd, o którym mowa w ust. 1, który nie zapewnia sieci, dokonał zbycia pojazdu, obowiązany jest przekazać niezwłocznie nabywcy pojazdu dowód wpłaty, o którym mowa w ust. 2.";

5)

w art. 13 w ust. 3 skreśla się wyraz "trwałego";

6)

w art. 13 w ust. 4 w pkt 1, w art. 31 w ust. 2 w pkt 1 i 3, w art. 36 w ust. 2 w pkt 1 i 3 i w art. 42 w ust. 2 w pkt 1 wyrazy "nazwisko i adres" zastępuje się wyrazami "nazwisko, miejsce zamieszkania i adres";

7)

w art. 13 w ust. 4 w pkt 4 i w art. 42 w ust. 2 w pkt 2 wyraz "adresy" zastępuje się wyrazami "miejscowości i adresy";

8)

w art. 14 w ust. 1 wyrazy "naliczenia i wpłacenia" zastępuje się wyrazem "wniesienia";

9)

w art. 15 w ust. 2 wyrazy "kierując się potrzebą ujednolicenia treści sprawozdań" zastępuje się wyrazami "uwzględniając zakres niezbędnych danych";

10)

w art. 16 w ust. 1 wyraz "obliczenia" zastępuje się wyrazem "ponoszenia";

11)

w art. 17 w ust. 3 wyrazy "opłat za brak sieci" zastępuje się wyrazami "opłat, o których mowa w ust. 1 i 2,";

12)

w rozdziale 3 dodaje się art. 17a w brzmieniu:

"Art. 17a. Właściciel pojazdu lub upoważniona przez niego osoba, przedstawiająca pojazd do pierwszego badania technicznego lub okresowego badania technicznego, jest obowiązany do wpłacenia opłaty recyklingowej w wysokości 5 zł.";

13)

w art. 18, w art. 19 w zdaniu wstępnym, w art. 48 i w art. 57 w pkt 4 w lit. a w tiret drugim i trzecim wyrazy "do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów" zastępuje się wyrazami "przedsiębiorcy prowadzącemu stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącemu punkt zbierania pojazdów";

14)

dodaje się rozdział 3a w brzmieniu:

"Rozdział 3a

Obowiązki przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdó w

Art. 20a. 1. Przedsiębiorca prowadzący stację kontroli pojazdów pobiera opłatę recyklingową, o której mowa w art. 17a.

2. Przedsiębiorca, o któ rym mowa w ust. 1, otrzymuje prowizję w wysokości 10% pobranej opłaty recyklingowej.

Art. 20b. 1. Wpływy z tytułu opłaty recyklingowej, pomniejszone o prowizję, o której mowa w art. 20a ust. 2, przedsiębiorca, o którym mowa w art. 20a ust. 1, przekazuje w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po upływie każdego kwartału kalendarzowego na wyodrębniony rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

2. Przedsiębiorca, o którym mowa w art. 20a ust. 1, przekazuje informację o liczbie wykonanych pierwszych badań technicznych i okresowych badań technicznych oraz wysokości pobranych opłat recyklingowych do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w terminie, o którym mowa w ust. 1.";

15)

w art. 27 wyrazy "ujednolicenia treści zaświadczeń" zastępuje się wyrazami "uwzględnienia zakresu niezbędnych danych";

16)

w art. 28 w ust. 3 po wyrazach "R1-R9" dodaje się wyrazy ", R13 i R14";

17)

w art. 28 w ust. 4 po wyrazach "R2-R9" dodaje się wyrazy "i R14";

18)

w art. 28 dodaje się ust. 4a i 4b w brzmieniu:

"4a. Przy obliczaniu poziomów odzysku i recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji przedmioty wyposażenia i części pojazdów przeznaczone do ponownego użycia zalicza się do odzysku i recyklingu.

4b. Ilość odpadów poddanych odzyskowi lub recyklingowi ustala się na podstawie ewidencji odpadów prowadzonej przez przedsiębiorcę prowadzącego stację demontażu oraz dokumentów potwierdzających dokonanie odzysku i recyklingu, które zawierają w szczególności:

1) nazwę, siedzibę i adres albo imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu;

2) nazwę, siedzibę i adres albo imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres przedsiębiorcy prowadzącego działalność w zakresie odzysku i recyklingu.";

19)

w art. 28 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Minister właściwy do spraw środowiska, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki, kierując się potrzebą ujednolicenia metodyki obliczania poziomów odzysku i recyklingu oraz uwzględniając zakres niezbędnych danych, określi, w drodze rozporządzenia:

1) frakcje materiałowe pochodzące ze strzępiarki, których zagospodarowanie zalicza się do recyklingu;

2) frakcje materiałowe pochodzące ze strzępiarki, których zagospodarowanie zalicza się do innych procesów odzysku niż recykling;

3) rodzaje i wzory dokumentów potwierdzających dokonanie odzysku i recyklingu;

4) sposób obliczania poziomów odzysku i recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.";

20)

w art. 29 skreśla się ust. 1, 3 i 6;

21)

w art. 29 w ust. 4 wyrazy "prowadzącego działalność w zakresie odzysku" zastępuje się wyrazami "prowadzącego działalność w zakresie odzysku lub recyklingu";

22)

w art. 30 w ust. 1 w pkt 2 oraz w art. 58 w pkt 2, w art. 410a w ust. 2 oraz w pkt 3 w lit. a, w ust. 5b w pkt 3 wyrazy "przekazanych do ponownego użycia" zastępuje się wyrazami "przeznaczonych do ponownego użycia";

23)

w art. 30 w ust. 1 w pkt 3 i w art. 58 w pkt 3 w lit. a, w ust. 5a wyrazy "nazwiska i adresu" zastępuje się wyrazami "nazwiska, miejsca zamieszkania i adresu";

24)

w art. 30 w ust. 1 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:

"3a) przedsiębiorcach, którym przekazano odpady do unieszkodliwiania, z podaniem nazwy, siedziby i adresu albo imienia, nazwiska, miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy;";

25)

w art. 30 w ust. 1 w pkt 4 wyrazy "i po tym dniu" zastępuje się wyrazami "i w okresie późniejszym";

26)

w art. 30 w ust. 4 skreśla się wyrazy ", kierując się potrzebą ujednolicenia sprawozdań," oraz po wyrazie "przekazywania" dodaje się wyrazy ", uwzględniając zakres niezbędnych danych oraz możliwość jego przekazywania w drodze elektronicznej";

27)

w art. 33 w ust. 3 i w art. 35 w ust. 1 wyrazy "do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu" zastępuje się wyrazami "przedsiębiorcy prowadzącemu stację demontażu";

28)

w art. 39 w ust. 7 wyrazy "adres punktu zbierania pojazdów" zastępuje się wyrazami "miejscowość, na terenie której położony jest punkt zbierania pojazdów,";

29)

w art. 50 w pkt 3 wyrazy ", w tym recyklingu" zastępuje się wyrazami "lub recyklingu";

30)

w art. 51 w ust. 1 po wyrazach "nie wydaje" dodaje się wyrazy "właścicielowi pojazdu zaświadczenia o demontażu pojazdu" oraz wyrazy "zaświadczenia o demontażu pojazdów" zastępuje się wyrazami "tego zaświadczenia";

31)

w art. 51 w ust. 2 po wyrazach "nie wydaje" dodaje się wyrazy "właścicielowi pojazdu zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu" oraz wyrazy "zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu" zastępuje się wyrazami "tego zaświadczenia";

32)

w art. 55, w pkt 16b i w art. 56, w pkt 19b wyrazy "i art. 14" zastępuje się wyrazami ", art. 14 i art. 17a";

33)

w art. 57 w pkt 3, w pkt 9 wyrazy "oświadczenia o zapewnianiu sieci" zastępuje się wyrazami "oświadczenia o podleganiu obowiązkowi zapewniania sieci";

34)

w art. 57 w pkt 3 w zdaniu wstępnym po wyrazach "w art. 72" dodaje się dwukropek, pozostałą treść oznacza się jako lit. a i dodaje się lit. b w brzmieniu:

"b) w ust. 2 w pkt 5 kropkę na końcu zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6) pojazdu innego niż określony w art. 3 pkt 4 ustawy z dnia ... ... o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji - w zakresie ust. 1 pkt 9.";";

35)

w art. 57 w pkt 4 w lit. a w tiret drugim i w lit. c po wyrazach "o demontażu pojazdu, o którym mowa" dodaje się wyrazy "w ust. 2, bądź";

36)

w art. 57 w pkt 4 w lit. a w tiret drugim i w lit. c oraz w pkt 5 wyrazy "art. 24 ust. 1" zastępuje się wyrazami "art. 24 ust. 1 pkt 2";

37)

w art. 57 w pkt 4 w lit. a w tiret trzecim po wyrazie "eksploatacji" dodaje się wyrazy ", albo równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie";

38)

w art. 57 w pkt 4 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W przypadku przekazania przedsiębiorcy prowadzącemu stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącemu punkt zbierania pojazdów pojazdu innego niż określony w art. 3 pkt 4 ustawy z dnia ... ... o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, w celu jego wyrejestrowania, przedsiębiorca wydaje zaświadczenie o demontażu tego pojazdu, odpowiadające wymogom określonym dla zaświadczenia, o którym mowa w art. 24 ust. 1 pkt 2 lub art. 33 ust. 3 tej ustawy.",";

39)

w art. 57 w pkt 4 w lit. c, w ust. 3 po wyrazach "tej ustawy," dodaje się wyrazy "albo równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie,";

40)

w art. 57 w pkt 5, w lit. j po wyrazach "o którym mowa" dodaje się wyrazy "w art. 79 ust. 2, bądź";

41)

w art. 57 w pkt 6 w lit. b, w ust. 8 wyrazy "kierując się potrzebami ujednolicenia wniosków oraz usprawnienia procesu udostępniania danych z centralnej ewidencji pojazdów" zastępuje się wyrazami "uwzględniając zakres niezbędnych danych";

42)

w art. 58 w pkt 1, w art. 401 w ust. 7 po wyrazach "wpływy z" dodaje się wyrazy "należności i";

43)

w art. 58 w pkt 1, w art. 401 w ust. 11 i 12, w pkt 2, w art. 410b i w pkt 3 w lit. a, w ust. 5b w pkt 1 wyrazy "oraz art. 17 ust. 1 i 2" zastępuje się wyrazami ", art. 17 ust. 1 i 2 oraz art. 17a";

44)

w art. 58 w pkt 3 w lit. c, w ust. 10 skreśla się wyrazy ", kierując się potrzebą ujednolicenia informacji," oraz po wyrazach "i 5b" dodaje się wyrazy ", uwzględniając możliwość ich przekazywania w drodze elektronicznej oraz zakres niezbędnych danych";

45)

w art. 63 w pkt 1 wyrazy "art. 7 i art. 8" zastępuje się wyrazami "art. 7, art. 8, art. 44, art. 45, art. 57 pkt 2 i art. 62";

46)

w art. 63 w pkt 2 wyrazy "art. 11-17" zastępuje się wyrazami "art. 11-17a, art. 20a,
art. 20b";

47)

w art. 63 w pkt 2 wyrazy "art. 28, art. 57 pkt 3" zastępuje się wyrazami "art. 28, art. 47, art. 55, art. 56, art. 57 pkt 3, art. 58 pkt 1 i 3 w zakresie dotyczącym art. 401 ust. 11 i 12 i art. 415 ust. 5a i 5b, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,";

48)

w art. 63 w pkt 3 na końcu dodaje się średnik i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

"4) art. 58 pkt 1 w zakresie dotyczącym art. 401 ust. 1-10 i 13-16, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Jolanta DANIELAK


UZASADNIENIE

W wyniku rozpatrzenia uchwalonej przez Sejm w dniu 25 listopada 2004 r. ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, Senat wprowadził do niej 48 poprawek.

Poprawki nr 1-3, 5-8, 10, 11, 13, 21-23, 25, 27-31, 33 i 36 mają na celu zapewnienie wewnętrznej spójności ustawy, spójności z obowiązującym systemem prawnym i zgodności z regułami poprawnej techniki legislacyjnej, doprecyzowanie przepisów ustawy oraz zachowanie poprawnych konstrukcji redakcyjnych.

W toku rozpatrywania ustawy Senat uznał za stosowne wprowadzenie do niej trzech grup poprawek, zmierzających do istotnej zmiany merytorycznej jej przepisów.

Po pierwsze, uznając potrzebę rozszerzenia katalogu źródeł finansowania systemu recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, Senat wprowadził do ustawy poprawki nr 12, 14, 32, 43 i 46, które zmierzają do wprowadzenia opłaty recyklingowej w wysokości 5 zł, pobieranej od właściciela pojazdu lub upoważnionej przez niego osoby przy pierwszym badaniu technicznym lub okresowym badaniu technicznym tego pojazdu.

Po drugie, Senat zmodyfikował przepisy dotyczące obliczania poziomów odzysku i recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (poprawki nr 16-20).

Po trzecie, Izba stanęła na stanowisku, iż nowelizacja ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym wymaga uzupełnienia o przepisy regulujące problematykę przekazywania przedsiębiorcy prowadzącemu stację demontażu lub punkt zbierania pojazdów pojazdu innego niż określony w art. 3 pkt 4 ustawy (poprawki nr 34, 35, 38 i 40).

Uchwalając poprawkę nr 4, Izba stanęła na stanowisku, iż pożądane jest ustanowienie zasady, w myśl której w przypadku, gdy wprowadzający pojazd - wprowadzający na terytorium kraju nie więcej niż 1000 pojazdów w roku kalendarzowym i nie zapewniający sieci zbierania pojazdów - dokonał zbycia pojazdu, obowiązany jest przekazać niezwłocznie nabywcy pojazdu dowód wniesienia opłaty od pojazdu wprowadzonego na terytorium kraju.

Analizując statuowane przez ustawę przepisy upoważniające do wydania stosownych rozporządzeń przez właściwych ministrów, Senat uznał, że nie zawierają one prawidłowo sformułowanych wytycznych dotyczących ich treści. W przepisach art. 15 ust. 2, art. 27, art. 30 ust. 4, art. 57 pkt 6 lit. b oraz art. 58 pkt 3 lit. c ustawy zawarte zostały sformułowania bardzo ogólne, które nie mogą być uznane za wytyczne w rozumieniu art. 92 ust. 1 Konstytucji RP. Z uwagi więc na fakt, iż wytyczne mają być konkretnymi na gruncie danej delegacji ustawowej wskazówkami wyznaczającymi treść rozporządzenia lub sposób ukształtowania jego treści Senat uchwalił poprawki nr 9, 15, 26, 41 i 44.

Uznając potrzebę poszerzenia zakresu informacji przedstawianych Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewodzie przez przedsiębiorcę prowadzącego stację demontażu, Senat opowiedział się za tym, aby przekazywane tym podmiotom roczne sprawozdanie zawierało - oprócz danych wymienionych w art. 30 ust. 1 ustawy - informacje o przedsiębiorcach, którym przekazano odpady do unieszkodliwiania (poprawka nr 24).

Art. 79 ust. 1 pkt 1 ustawy - Prawo o ruchu drogowym, w brzmieniu nadanym przez ustawę, stanowi, że pojazd podlega wyrejestrowaniu przez organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, na wniosek jego właściciela, w przypadku przekazania pojazdu przedsiębiorcy prowadzącemu stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącemu punkt zbierania pojazdów, na podstawie zaświadczenia o demontażu pojazdu, o którym mowa w art. 24 ust. 1 lub art. 33 ust. 3 ustawy, albo równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie. Oceniając pozytywnie unormowanie honorujące równoważny dokument, o którym mowa w powołanym przepisie, Senat zwrócił uwagę na potrzebę dokonania odpowiednich zmian w innych przepisach ustawy - Prawo o ruchu drogowym, które dotyczą problematyki wyrejestrowania pojazdu na wniosek jego właściciela (art. 79 ust. 1 pkt 6, w brzmieniu dodanym przez ustawę) oraz wyrejestrowania pojazdu z urzędu przez organ rejestrujący (art. 79 ust. 3, w brzmieniu nadanym przez ustawę). Tym samym Senat uznał, że zasada uznawania równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie powinna odnosić się zarówno do zaświadczenia o demontażu pojazdu, jak również zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu (poprawki nr 37 i 39).

Poprawka nr 42 zmierza do tego, aby art. 401 ust. 7 ustawy - Prawo ochrony środowiska, w brzmieniu nadanym przez ustawę, stanowił, że przychodami Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej są wpływy z należności i opłat, o których mowa w art. 142 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne.

W toku senackiego postępowania legislacyjnego zwracano uwagę, że jeżeli zamiarem ustawodawcy jest zróżnicowanie terminów wejścia w życie poszczególnych przepisów ustawy, to powinno być ono dokonane w sposób konsekwentny, tj. obejmować wszystkie przepisy powiązane ze sobą treściowo. Ustawa w sposób niepełny uczyniła zadość powołanej zasadzie, przewidując inne terminy wejścia w życie dla określonych przepisów merytorycznych, inne zaś dla ściśle związanych z nimi przepisów karnych, przepisów zmieniających lub przepisów przejściowych. Dążąc do zmiany tego stanu rzeczy, Senat uchwalił poprawki nr 45 i 47.

W zakresie modyfikacji przepisu końcowego, o której mowa w poprawce nr 48, Senat kierował się inną motywacją niż wyrażoną powyżej. Mianowicie, wyrażając przekonanie, że zmiany w art. 401 ust. 1-10 i 13-16 ustawy - Prawo ochrony środowiska, w brzmieniu nadanym przez ustawę, które określają przychody Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz innych funduszy ochrony środowiska, powinny wejść w życie możliwie jak najwcześniej, zaproponował 14-dniową vacatio legis w tym zakresie.