U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 18 lutego 2005 r.

w sprawie ustawy o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych

i spółce europejskiej

 

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 20 stycznia 2005 r. ustawy o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 60 wyrazy "sporządzeniu planu utworzenia SE i opublikowaniu" zastępuje się wyrazem "ogłoszeniu";

2)

w art. 60 wyrazy "zależnej SE albo przekształcenia spółki akcyjnej w SE" zastępuje się wyrazami "przekształcenia spółki akcyjnej w SE albo uzgodnieniu planu powstania zależnej SE";

3)

w art. 69 w ust. 2 po wyrazach "w razie" dodaje się wyrazy "jego śmierci";

4)

w art. 75 w ust. 1 wyrazy "art. 76" zastępuje się wyrazami "art. 76 ust. 1 i 2 oraz art. 81 ust. 2";

5)

w art. 81 w ust. 2 wyraz "głosy" zastępuje się wyrazem "głosów";

6)

w art. 86 w ust. 1 wyrazy "w terminie określonym w art. 77" zastępuje się wyrazami "po upływie terminu, o którym mowa w art. 77,";

7)

w art. 88 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Członkowie organu przedstawicielskiego w liczbie ustalonej zgodnie z art. 64 ust. 1-3 są wyznaczani lub wybierani zgodnie z prawem państwa członkowskiego lub praktyką tego państwa.";

8)

w art. 88 w ust. 3 wyrazy "odpowiednio w art. 69 ust. 1 i 2" zastępuje się wyrazami "w art. 69 ust. 1";

9)

w art. 90 w ust. 1 skreśla się wyrazy "w liczbie ustalonej zgodnie z art. 64";

10)

w art. 90 w ust. 1 wyrazy "art. 65 i 68" zastępuje się wyrazami "art. 65 ust. 1-4 i 7 oraz art. 66-68";

11)

w art. 94 skreśla się wyrazy "obecnych członków";

12)

w art. 103 skreśla się wyraz "innego";

13)

w art. 134 w pkt 2 w lit. a, w pkt 2a wyrazy "ustaniu wspólności majątkowej" zastępuje się wyrazami "powstaniu rozdzielności majątkowej".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Ryszard JARZEMBOWSKI


U Z A S A D N I E N I E

Większość poprawek Senatu do ustawy o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej zmierza do doprecyzowania przepisów tej ustawy, nie zmieniając ich sensu merytorycznego.

W poprawce nr 1 Senat usunął błędną wzmiankę, w myśl której specjalny zespół negocjacyjny powołuje się niezwłocznie po sporządzeniu planu utworzenia spółki europejskiej (SE). Postanowienia rozporządzenia nr 2157/2001/WE, dyrektywy nr 2001/86/WE ani przepisy rozpatrywanej ustawy nie przewidują sporządzania dokumentu w postaci planu utworzenia SE w odniesieniu do każdego typu SE, mówią jedynie o planie połączenia, planie utworzenia holdingowej SE oraz planie przekształcenia spółki akcyjnej w SE. W związku z tym błędna jest wzmianka w art. 60, w myśl której specjalny zespół negocjacyjny powołuje się niezwłocznie po "sporządzeniu planu utworzenia SE". Przepis ten bez tej wzmianki będzie czytelniejszy, wymienia on zresztą w dalszej części wszystkie plany, których sporządzenie jest obowiązkowe w zależności od sposobu zakładania SE. Senat jednocześnie zastąpił wyraz "opublikowaniu" wyrazem "ogłoszeniu" w celu ujednolicenia terminologii ustawy.

W związku z przepisem art. 60 Senat powziął także wątpliwość, czy prawidłowe jest uzależnienie terminu powołania specjalnego zespołu negocjacyjnego od ogłoszenia planu utworzenia zależnej SE. Wspomniane postanowienia i przepisy nie przewidują sporządzania takiego planu ani tym bardziej jego ogłaszania. W poprawce nr 2 Senat posłużył się użytym w dyrektywie sformułowaniem "po uzgodnieniu planu powstania zależnej SE".

Poprawka nr 3 uzupełnia katalog przyczyn wygaśnięcia mandatu członka specjalnego zespołu negocjacyjnego będącego przedstawicielem organizacji związkowej - o przypadek jego śmierci. Pozwoli to uzupełnić skład tego zespołu na podstawie art. 69 ust. 3 również w przypadku śmierci członka zespołu.

Poprawka nr 4 koryguje odesłanie. Podejmowanie uchwały przez specjalny zespół negocjacyjny kwalifikowaną większością głosów przewiduje także art. 81 ust. 2 (uchwała o niepodejmowaniu negocjacji lub o ich zakończeniu bez zawarcia porozumienia).

Poprawka nr 5 usuwa błąd gramatyczny.

Senat dostrzegł, iż przepisie art. 86 ust. 1 chodzi o dokonanie wyboru przez specjalny zespół negocjacyjny formy uczestnictwa, która znajdzie zastosowanie w SE, po upływie terminu przewidzianego na prowadzenie negocjacji lub przed upływem tego terminu, jeżeli strony zgodnie oświadczą, że negocjacje nad zawarciem porozumienia zakończyły się niepowodzeniem - analogicznie jak w art. 85 pkt 2 lit. b i pkt 3 lit. b (poprawka nr 6).

Poprawki nr 7 i 9 należy rozpatrywać łącznie. Chodzi w nich o przeniesienie z art. 90 do art. 88 wzmianki o liczbie członków organu przedstawicielskiego reprezentujących pracowników zatrudnionych w danym państwie członkowskim, z uwagi na to, że obowiązujące w tym zakresie zasady dotyczą każdego państwa członkowskiego. W poprawce nr 7 Senat doprecyzował jednocześnie odesłanie do art. 64.

Poprawka nr 8 koryguje odesłanie. Organ przedstawicielski składa się wyłącznie z pracowników SE, jej spółek zależnych i zakładów, dlatego błędne jest odesłanie do art. 69 ust. 2, który mówi o wygaśnięciu mandatu członka specjalnego zespołu negocjacyjnego będącego przedstawicielem reprezentatywnej organizacji związkowej (a nie pracownikiem spółki uczestniczącej, spółki zależnej lub zakładu, mających wejść w skład SE).

Poprawka nr 10 koryguje odesłanie. Do wybierania lub wyznaczania członków organu przedstawicielskiego nie powinny mieć zastosowania przepisy art. 65 ust. 5 i 6, organ przedstawicielski składa się bowiem wyłącznie z pracowników SE, jej spółek zależnych i zakładów, powinny natomiast mieć zastosowanie art. 66 i 67 regulujące tryb przeprowadzania wyborów.

Poprawka nr 11 ujednolica przepisy regulujące kwestię większości koniecznej do podjęcia uchwały przez organ przedstawicielski oraz specjalny zespół negocjacyjny, umożliwiając podejmowanie uchwał przez organ przedstawicielski poza posiedzeniami (np. w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość).

Poprawka nr 12 usuwa zbędny wyraz.

Poprawka nr 13 dostosowuje terminologię zmienianego przepisu ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym do aktualnej terminologii przepisów Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego dotyczących stosunków majątkowych między małżonkami.