U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 16 czerwca 2005 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych oraz niektórych innych ustaw

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 20 maja 2005 r. ustawy o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych oraz niektórych innych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 11, w art. 58a w ust. 1 wyraz "realizuje" zastępuje się wyrazami "zamierza realizować";

2)

w art. 1 w pkt 11, w art. 58a ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. W przypadku nieotrzymania przez pracownicze towarzystwo informacji, o której mowa w ust. 1, w terminie 3 miesięcy od dnia powiadomienia, o którym mowa w ust. 2, pracownicze towarzystwo może rozpocząć realizację programu emerytalnego pracodawcy zagranicznego po upływie tego terminu.";

3)

w art. 1 w pkt 15, w art. 76 w ust. 2 wyrazy "jego członków" zastępuje się wyrazami "członków funduszu";

4)

w art. 1 w pkt 15, w art. 76 w ust. 2 po wyrazach "zagranicznego organu" dodaje się wyraz "nadzoru";

5)

w art. 5 w pkt 21 w lit. b, w ust. 6 wyrazy "grupowe ubezpieczenie, o którym mowa w ust. 1, środki zgromadzone w ramach tego ubezpieczenia" zastępuje się wyrazami "grupowe gromadzenie środków na cele emerytalne, o którym mowa w ust. 1, zgromadzone środki".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


UZASADNIENIE

Po rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych oraz niektórych innych ustaw, Senat postanowił wprowadzić do jej tekstu 5 poprawek.

Poprawka nr 1 doprecyzowuje przepis poprzez wskazanie, że na etapie otrzymania zezwolenia na utworzenie pracowniczego towarzystwa dopiero zamierza ono realizować program emerytalny.

Poprawka nr 2 ma na celu jednoznaczne określenie sytuacji, w której pracownicze towarzystwo obowiązane jest wstrzymać się z realizacją programu przez trzy miesiące od powiadomienia o wysłaniu stosownego zawiadomienia do zagranicznego organu nadzoru. Przepisy ust. 4 i 5 w dodawanym art. 58a, inaczej niż dyrektywa, nie precyzują, że ust. 5 stosuje się jedynie w przypadku, gdy pracownicze towarzystwo nie otrzyma informacji, o której mowa w ust. 1, czyli że, po pierwsze, nie zawsze muszą upłynąć trzy miesiące od dnia wskazanego w ust. 5, by towarzystwo mogło rozpocząć realizację programu, po drugie - że w razie bezskutecznego upływu tego terminu może rozpocząć działalność pomimo nieotrzymania informacji.

Poprawka nr 3 usuwa błąd polegający na przypisaniu pracownikom członkostwa w pracowniczym towarzystwie, podczas gdy mogą być oni tylko członkami funduszu, natomiast zmiana zaproponowana w pkt 4 uchwały Senatu ma na celu ujednolicenie terminologii ustawy.

Istotne znaczenie ma poprawka nr 5, która poprzez zmianę odesłania rozszerza krąg pracodawców uprawnionych do przekazania środków do programu o tych, którzy prowadzili inną niż grupowe ubezpieczenie na życie formę grupowego gromadzenia środków na cele emerytalne. Niewłaściwe odesłanie doprowadziło w tym przypadku do niezamierzonego zawężenia kręgu podmiotów, którym ustawa przedłuża termin na przekształcenie umów grupowych w pracownicze programy emerytalne.