U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 16 czerwca 2005 r.

w sprawie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych"

 

 

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 3 czerwca 2005 r. ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych", wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 4 skreśla się pkt 1;

2)

w art. 4 skreśla się pkt 2;

3)

w art. 6 w ust. 2 skreśla się pkt 3;

4)

w art. 6 w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) pięciu przedstawicieli nauki i praktyki w dziedzinie onkologii.";

5)

w art. 6 w ust. 4 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) proponowanie wysokości środków finansowych przeznaczonych na realizację Programu w kolejnych trzech latach;";

6)

w art. 6 w ust. 4 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) opracowanie zakresu działań niezbędnych do realizacji Programu;";

7)

w art. 7 skreśla się ust. 3.

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


Uzasadnienie

Senat podziela przekonanie o potrzebie uchwalenia uregulowania rangi ustawowej dotyczącego "Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych". Ustawa zapewniając stabilne finansowanie realizacji programu, zawiera jednak w art. 7 w ust. 3 poważne ograniczenie w realizowaniu programu. Obligatoryjnie określona, procentowa, wysokość rocznych nakładów na realizację wymienionych działań - z zakresu wczesnego wykrywania chorób nowotworowych, ze wskazaniem na kolejne lata programu, stanowi daleko idące ograniczenie wykorzystania środków, zarówno co do ich wysokości, jak i zakresu działań. Takie uregulowanie pozornie ma charakter ochronny i zabezpieczający środki finansowe na określone cele, jednakże w rzeczywistości "usztywnia" zakres istniejących możliwości w realizowaniu programu, a tym samym realnie działa także na niekorzyść pacjentów. Z punktu widzenia interesu społecznego jest to niekorzystne, stąd, zdaniem Senatu, celowa jest poprawka nr 7.

Inne poprawki (nr 1 i nr 6 oraz nr 2 i nr 5) dotyczą materii uprawnień ministra zdrowia, który jest wykonawcą programu i zakresu zadań Rady do Spraw Zwalczania Chorób Nowotworowych. Poprawki zwiększają zakres zadań Rady jako organu pomocniczego ministra, odciążając go od niektórych działań i pozostawiając jednak w zakresie kompetencji ministra podejmowanie decyzji (w myśl poprawki nr 6, Rada będzie właściwa do opracowywania zakresu działań niezbędnych do realizacji programu, zaś poprawka nr 5 uprawnia Radę do proponowania ministrowi zdrowia wysokości środków finansowych na realizację programu w trzech kolejnych latach, konsekwencjami tych poprawek są odpowiednio poprawki - nr 1 i 2).

W zakresie składu Rady, Senat uznał za niecelowe wyodrębnienia przedstawiciela uczelni medycznych jako osobnej kategorii. Wystarczające z punktu widzenia legislacyjnego i stwarzające ministrowi właściwemu do spraw zdrowia szeroką możliwość odpowiedniego ukształtowania składu Rady jest przyjęcie, że do Rady wchodzi pięciu przedstawicieli nauki i praktyki w dziedzinie onkologii (poprawki nr 3 i 4).