U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 15 lipca 2005 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 17 czerwca 2005 r. ustawy o zmianie ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 2, w ust. 2 po wyrazach "o których mowa w ust. 1" dodaje się wyrazy
", w terminie 21 dni od dnia przekazania tych stanowisk";

2)

w art. 1 w pkt 3 w lit. a, w ust. 1 skreśla się wyrazy "na piśmie";

3)

w art. 1 w pkt 3 w lit. a, w ust. 1 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu: "Organy właściwe do wydania opinii mogą rozpatrywać informację o stanowisku Rady Ministrów na wspólnym posiedzeniu.";

4)

w art. 1 w pkt 3 w lit. b, w ust. 3 wyrazy "członek Rady Ministrów" zastępuje się wyrazami "przedstawiciel Rady Ministrów";

5)

w art. 1 w pkt 5 skreśla się lit. b.

WICEMARSZAŁEK SENATU

Ryszard JARZEMBOWSKI


Uzasadnienie

Senat, po rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, postanowił wprowadzić do jej tekstu pięć poprawek.

W poprawce pierwszej, Senat określił termin w jakim powinny wyrazić swoją opinię właściwe komisje w sprawach stanowisk Rządu zawartych w informacjach o przebiegu procedur stanowienia prawa w UE. Zdaniem Senatu, poprawka ta jest niezbędna w sytuacji, gdy opinia właściwej komisji Sejmu, zgodnie ze zmianą dotyczącą art. 10, powinna stanowić podstawę stanowiska Rady Ministrów. Ponieważ opinia ta ma charakter fakultatywny, należy określić termin do którego Rząd powinien oczekiwać jej wydania.

Poprawka druga skreśla wymóg składania pisemnych informacji o stanowisku jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektu aktu prawnego w Radzie UE. Zdaniem Senatu wymóg ten nie jest konieczny, w szczególności w sytuacjach, gdy dany projekt aktu prawnego był już przedmiotem oceny właściwych komisji i materiały z nim związane są przekazywane na piśmie. Ponadto wymóg ten wydłuży organizacyjnie prace właściwych komisji nie wnosząc nowych wartości merytorycznych.

Zdaniem Senatu, ze względów organizacyjnych należy umożliwić prezentacje stanowiska Rady Ministrów na wspólnym posiedzeniu komisji obu izb parlamentu (poprawka trzecia). Ze względu na autonomie obu izb, opinie będą wydawane odrębnie a forma wspólnych posiedzeń ma charakter fakultatywny i zależy wyłącznie od woli obu komisji.

Poprawki czwarta i piąta powodują, iż uprawnionym do reprezentowania Rządu przed właściwymi komisjami nie musi już być wyłącznie członek Rady Ministrów, ale wskazany zgodnie z ustawą o Radzie Ministrów - jej przedstawiciel. Zdaniem Senatu odejście od dotychczasowych zasad, stosowanych m.in. w procesie legislacyjnym, nie znajduje uzasadnienia, a nawet może uniemożliwić funkcjonowanie organizacyjne Rady Ministrów.