U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 15 lipca 2005 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 17 czerwca 2005 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1, w ust. 1 wyrazy "w przypadku olejów opałowych 233 zł od 1000 litrów" zastępuje się wyrazami "na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 233 zł od 1000 litrów gotowego wyrobu, na ciężkie oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 60 zł od 1000 kilogramów gotowego wyrobu";

2)

w art. 1, w ust. 1 po wyrazach "do napędu" dodaje się wyrazy "pojazdów samochodowych";

3)

w art. 1 po wyrazach "w art. 65" dodaje się dwukropek, pozostałą treść oznacza się jako lit. a oraz dodaje się lit. b w brzmieniu:

"b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. W przypadku użycia olejów opałowych lub olejów napędowych, przeznaczonych na cele opałowe, które nie spełniają, warunków określonych w odrębnych przepisach, w szczególności wymogów w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia, użycia ich niezgodnie z przeznaczeniem, a także sprzedaży ich za pomocą odmierzaczy paliw ciekłych, stawka akcyzy wynosi:

1) dla olejów opałowych lub olejów napędowych, przeznaczonych na cele opałowe - 2000 zł od 1000 litrów gotowego wyrobu;

2) dla ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe - 1800 zł od 1000 kilogramów gotowego wyrobu.".";

4)

skreśla się art. 2;

5)

art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Art. 3 Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.".

 

WICEMARSZAŁEK SENATU

Ryszard JARZEMBOWSKI


Uzasadnienie

Senat, po rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, postanowił wprowadzić do jej tekstu pięć poprawek.

Przyjmując poprawkę nr 1, Senat uznał za konieczne odrębne określenie stawki podatku dla ciężkich olejów opałowych. Ponieważ podstawą opodatkowania ciężkich olejów jest liczba kilogramów, bez wspomnianego uzupełnienia oleje te w ogóle nie podlegałyby opodatkowaniu.

Poprawka nr 2 ma charakter doprecyzowujący. Senat stanął na stanowisku, iż należy wyraźnie wskazać, że tylko gaz używany do napędu pojazdów samochodowych będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Poprawka nr 3 polega na dodaniu przepisu warunkującego stosowanie preferencyjnych stawek opodatkowania olejów opałowych i olejów napędowych używanych do celów opałowych. Brak ustawowego określenia takich warunków powodowałby, iż sprzedawcy nie musieliby się liczyć z obowiązkiem barwienia i znakowania paliw, ponieważ nie groziłoby im zastosowanie "karnych", maksymalnych stawek podatku.

Poprawka nr 4 skreśla zbędny, zdaniem Senatu, przepis przejściowy. Stosowanie przepisu przejściowego utrzymującego w mocy dotychczasowe regulacje podustawowe lub utrzymujące je częściowo powinno mieć miejsce jedynie w przypadku ingerencji ustawodawcy w treść upoważnień do wydania aktów wykonawczych. Niniejsza ustawa nie zmienia upoważnienia do wydania rozporządzenia. W przypadku kolizji rozporządzenia z ustawą adresaci rozporządzenia są chronieni przez regułę porządku hierarchicznego a organ wydający rozporządzenie i tak będzie musiał je zmienić, ponieważ upoważnienie stanowi o prawie do obniżania stawki akcyzy, a nie do jej określania w wysokości identycznej z wysokością wynikającą z ustawy.

Poprawka nr 5 - w związku z tym, iż Minister Finansów przywrócił dotychczasowe stawki akcyzy i znikła przyczyna uzasadniająca natychmiastowe wejście ustawy w życie, Senat postanowił, że ustawa może wejść w życie z 30 dniowym vacatio legis.