U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 15 lipca 2005 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 17 czerwca 2005 r. ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 1, w art. 17:

a) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Z dniem powołania do Komisji z członkiem Komisji zawiera się umowę o pracę. Odwołanie członka Komisji może nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych w niniejszej ustawie.",

b) w ust. 5-7 wyraz "wyznacza" zastępuje się wyrazem "powołuje",

c) ust. 8 otrzymuje brzmienie:

"8. Minister właściwy do spraw transportu może, na wniosek Komisji uchwalony bezwzględną większością głosów, odwołać przewodniczącego lub innego członka Komisji, z zastrzeżeniem ust. 11.",

d) w ust. 9 wyrazy "Cofniecie wyznaczenia" zastępuje się wyrazami "Odwołanie",

e) ust. 11 otrzymuje brzmienie:

"11. Minister właściwy do spraw transportu odwołuje członka Komisji:

1) który przestał spełniać wymagania określone w ust. 10,

2) z przyczyn, o których mowa w art. 52 lub 53 Kodeksu pracy (Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.),

3) w przypadku rezygnacji z członkostwa w Komisji.",

f) ust. 12 otrzymuje brzmienie:

"12. Odwołanie, o którym mowa w ust. 11 pkt 1 i 2, jest równoznaczne z rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia.";

2)

w art. 1 w pkt 7 w zdaniu wstępnym wyrazy "w art. 67b ust. 1" zastępuje się wyrazami "art. 67b ";

3)

w art. 1 w pkt 9, art. 67d otrzymuje brzmienie:

"Art. 67d. 1. Koszty koordynacji w porcie lotniczym pokrywane są z opłat za koordynację wnoszonych do budżetu koordynatora.

2. Opłaty za koordynację, z zastrzeżeniem ust. 3, wnoszone są przez:

1) przewoźników lotniczych posiadających koncesję wydaną przez Prezesa Urzędu, którzy w dwóch ostatnich sezonach rozkładowych wykonali co najmniej 52 loty handlowe do i z portu lotniczego - proporcjonalnie do liczby wykonanych przez nich lotów w wyżej wymienionym okresie, w łącznej wysokości 50% budżetu koordynatora,

2) zarządzającego lotniskiem - w wysokości 50% budżetu koordynatora.

3. W przypadku wyznaczenia koordynatora dla więcej niż jednego portu lotniczego opłaty, o których mowa w ust.1, wnoszone są przez :

1) przewoźników lotniczych posiadających koncesję wydaną przez Prezesa Urzędu, którzy w dwóch ostatnich sezonach rozkładowych wykonywali loty handlowe do i z co najmniej jednego z portów lotniczych - proporcjonalnie do liczby lotów wykonanych przez nich w wyżej wymienionym okresie, przy czym do puli przypadającej na danego przewoźnika wlicza się tylko loty handlowe do i z danego portu lotniczego, o ile ich liczba wynosiła co najmniej 52 - w łącznej wysokości 50 % budżetu koordynatora,

2) zarządzających lotniskami - proporcjonalnie do liczby lotów handlowych wykonanych w danym porcie lotniczym, w dwóch ostatnich sezonach rozkładowych - w łącznej wysokości 50% budżetu koordynatora.

4. Opłaty, o których mowa w ust. 1, mogą być wnoszone przez przewoźników innych, aniżeli określeni w ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 1, na ich wniosek zaakceptowany przez Prezesa Urzędu. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

5. Loty, o których mowa w ust. 2 i 3, obejmują start i lądowanie statku powietrznego w porcie lotniczym.

6. Koordynator przedstawia Prezesowi Urzędu do zatwierdzenia, projekt budżetu koordynatora, opracowany po zasięgnięciu opinii podmiotów, o których mowa w ust. 2 i 3. Zatwierdzenie oraz odmowa zatwierdzenia budżetu koordynatora następuje w drodze decyzji administracyjnej.

7. Projekt budżetu, o którym mowa w ust. 6, przedstawia się do zatwierdzenia nie później niż na dwa miesiące przed rozpoczęciem roku obrotowego, a w przypadku nowo powołanego koordynatora - nie później niż w terminie 2 miesięcy od dnia jego powołania.";

4)

w art. 1 w pkt 14, w art. 135:

a) w ust. 3 w zdaniu wstępnym po wyrazie "incydenty" dodaje się wyraz "lotnicze",

b) w ust. 7 po wyrazie "wypadku" dodaje się wyraz "lotniczego",

c) w ust. 10 po wyrazie "wypadkowi" dodaje się wyraz "lotniczemu";

5)

w art. 1 w pkt 15, w art. 135a w ust. 4 wyraz "represjonować" zastępuję się wyrazem "dyskryminować";

6)

w art. 1 w pkt 15, w art. 135b:

a) w ust. 1 skreśla się wyraz "komputerowej" oraz dodaje się zdanie drugie w brzmieniu: "W bazie danych nie rejestruje się nazwisk ani adresów osób.",

b) w ust. 3 skreśla się zdanie drugie;

7)

w art. 1 w pkt 15, w art. 135b w ust. 2 wyrazy "państwa członkowskie" zastępuje się wyrazami "właściwe organy państw członkowskich";

8)

w art. 1 w pkt 15, w art. 135b w ust. 4 wyrazy "w ust. 1-3" zastępuje się wyrazami "w ust. 1";

9)

w art. 1 w pkt 20, w art. 191 po ust. 6 dodaje się ust. 6a - 6c w brzmieniu:

"6a. Procedurę konkursową, o której mowa w ust. 6, przeprowadza się z poszanowaniem nabytych wcześniej przez przewoźników lotniczych praw do wykonywania przewozów na tej trasie.

6b. Upoważnienie lub wyznaczenie, które zostało udzielone w wyniku konkursu, o którym mowa w ust. 6, może być cofnięte w razie stwierdzenia, że przewoźnik lotniczy:

1) nie rozpoczął wykonywania przewozów lotniczych do końca sezonu rozkładowego następującego po sezonie, w którym upoważnienie zostało mu przyznane,

2) przerwał wykonywanie przewozów lotniczych, do których został upoważniony i nie wznowił ich w czasie dwóch następujących po sobie sezonach rozkładowych

- chyba że udowodni, iż niewykonywanie przewozów lotniczych było następstwem okoliczności, na które nie miał wpływu.

6c. Upoważnienie lub wyznaczenie, które zostało udzielone w wyniku konkursu, o którym mowa ust. 6, może być cofnięte na pisemny wniosek przewoźnika lotniczego złożony do Prezesa Urzędu, informujący o rezygnacji z korzystania z przyznanych przewoźnikowi praw przewozowych.";

10)

w art. 1 dodaje się pkt 23a w brzmieniu:

"23a) art. 209 otrzymuje brzmienie:

"Art. 209. 1. Przewoźnicy lotniczy i użytkownicy statków powietrznych ubezpieczają odpowiedzialność cywilną za szkody powstałe w związku z przewozem lotniczym i ruchem statków powietrznych zgodnie z rozporządzeniem nr 785/2004/WE z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W przypadku niehandlowej eksploatacji statków powietrznych o maksymalnej masie startowej nie przekraczającej 2 700 kg, minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w odniesieniu do każdego pojedynczego pasażera w ramach jednego lotu z tytułu jednego zdarzenia, którego skutki objęte są ubezpieczeniem, wynosi równowartość 100 000 SDR.

3. Przedsiębiorcy wykonujący obsługę naziemną oraz zarządzający lotniskami użytku publicznego ubezpieczają odpowiedzialność cywilną za szkody powstałe w związku z prowadzoną przez nich działalnością lotniczą.";";

11)

art. 2 otrzymuje brzmienie:

"Art. 2. 1. Do czasu wprowadzenia koordynacji lub organizacji rozkładów lotów i powołania koordynatora lub organizatora rozkładów lotów zgodnie z przepisami ustawy, o której mowa w ust. 1, w portach lotniczych, w których do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy wykonywane były czynności z zakresu koordynacji lub organizacji rozkładów lotów, zadania określone w niniejszej ustawie dla koordynatora lub organizatora rozkładów lotów wykonuje osoba wyznaczona przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, nie dłużej jednak niż do dnia 1 lipca 2006 r.

2. Do osoby, o której mowa w ust. 1, stosuje się przepisy określające zadania koordynatora lub organizatora rozkładów lotów, z wyłączeniem art. 67b ust. 2, art. 67c ust. 2 - 4 i art. 67e ust. 1 i 3 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.";

12)

dodaje się art. 2a w brzmieniu:

"Art. 2a. 1. Przepisy art. 67d ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się od dnia powołania koordynatora lub organizatora rozkładów lotów, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

2. Kosztami koordynacji lub organizacji rozkładów lotów objęte są loty wykonywane przez przewoźników lotniczych od dnia wejścia niniejszej ustawy w życie.

3. W przypadku gdy okres od wejścia w życie niniejszej ustawy do powołania koordynatora lub organizatora rozkładów lotów jest krótszy niż dwa sezony rozkładowe, opłaty za koordynację lub organizację rozkładów lotów naliczane są proporcjonalnie do liczby lotów w tym okresie.";

13)

w art. 3 w ust. 1 skreśla się wyrazy "oraz mogą być zmieniane" oraz dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Zachowane w mocy przepisy wykonawcze, o których mowa w ust. 1, mogą być zmieniane przez ministra właściwego do spraw transportu, w drodze rozporządzenia, w granicach określonych w art. 18 ust. 3 oraz w art. 139 ustawy, o której mowa w art. 1, w ich dotychczasowym brzmieniu.";

14)

w art. 3:

a) w ust. 2 i 3 wyraz "Komisja" zastępuje się wyrazami "Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych";

b) w ust. 3 po wyrazach "Prezes Urzędu" dodaje się wyrazy "Lotnictwa Cywilnego";

15)

dodaje się art. 3a w brzmieniu:

"Art. 3a. W odniesieniu do przewoźników lotniczych będących przedsiębiorcami zagranicznymi z państw członkowskich Unii Europejskiej, ustanowionymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z Traktatem o ustanowieniu Wspólnot Europejskich, przepisy art. 191 ust. 6 - 6c stosuje się od dnia 26 marca 2006 r.".

 

WICEMARSZAŁEK SENATU

Ryszard JARZEMBOWSKI


UZASADNIENIE

Senat, po rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze, postanowił wprowadzić do jej tekstu 15 poprawek.

Poprawka nr 1 ma na celu wyraźne określenie zasad powoływania i odwoływania członków Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. Zdaniem Senatu powołanie to ma charakter wyłącznie aktu inwestytury na określoną funkcję. Aby zagwarantować członkom Komisji niezależność i związane z tym bezpieczeństwo zatrudnienia członkowie Komisji będą mogli być odwoływani wyłącznie w przypadkach przewidzianych w ustawie.

Poprawka nr 3 powoduje, iż kosztami koordynacji obciążeni będą jedynie przewoźnicy koncesjonowani w Polsce i tylko ci, którzy intensywnie korzystają z danego portu lotniczego. Zdaniem Senatu, Polska powinna stosować identyczne zasady jak większość międzynarodowych portów lotniczych, w przeciwnym wypadku porty te mogłyby, na zasadzie wzajemności, obciążyć tymi kosztami polskich przewoźników lotniczych.

Przyjmując poprawki nr 9 i 15 Senat stanął na stanowisku, iż procedurę konkursową przeprowadzaną w przypadku gdy dwóch lub więcej przewoźników występuje o upoważnienie lub wyznaczenie do wykonywania przewozów na tej samej trasie, powinno się przeprowadzać z uwzględnieniem praw dotychczasowych przewoźników na danej trasie. Zdaniem Senatu poprawka ta będzie służyła ochronie polskich przewoźników. Również z tego powodu Senat dodał przepis przejściowy, który stanowi, iż procedurę konkursową będzie się stosowało wobec przedsiębiorców z UE dopiero od letniego sezonu rozkładowego, tj. od dnia 26 marca 2006 r.

Poprawka nr 10 ogranicza, zgodnie z Rozporządzeniem UE w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia, obowiązek ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej wyłącznie do przewoźników i użytkowników statków powietrznych. Poprawka określa także minimalną sumę gwarancyjną ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w przypadku niehandlowej eksploatacji statków powietrznych oraz nakłada jedynie obowiązek ubezpieczenia się przez obsługę naziemną oraz zarządzających lotniskami bez określenia kwot ubezpieczeniowych. Zdaniem Senatu, poprawka ta przyczyni się do obniżenia kosztów funkcjonowania lotnictwa w Polsce i ułatwi konkurowanie z podmiotami zagranicznymi.

Przyjmując poprawkę nr 11 Senat uznał, iż należy doprecyzować przepis umożliwiający Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego czasowe wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za koordynację lub organizację rozkładów lotów, ponieważ dotychczasowa regulacja budziła wątpliwości z powodu barku odniesienia do wykonywanych już czynności koordynacji lub organizacji rozkładów lotów.

Zdaniem Senatu, należy również wyraźnie stwierdzić, iż kosztami koordynacji przewoźnicy będą obciążeni dopiero od momentu powołania koordynatora. Do tego czasu przewoźnicy muszą te opłaty jedynie naliczać (poprawka nr 12).

Przyjmując poprawkę nr 13, Senat stanął na stanowisku, iż niedopuszczalne jest jedynie ogólne zezwolenie ustawodawcy na zmianę utrzymanych w mocy przepisów wykonawczych. Przyjęta poprawka ma na celu zastosowanie prawidłowej, zgodnej z Konstytucją, techniki legislacyjnej umożliwiającej nowelizację utrzymanych w mocy rozporządzeń, poprzez wyraźne wskazanie przepisów upoważniających, których brzmienie zostało zmienione niniejszą ustawą.

Pozostałe poprawki mają charakter porządkowy.