U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 21 lipca 2005 r.

w sprawie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 1 lipca 2005 r. ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w odnośniku nr 1 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Przepisy niniejszej ustawy wdrażają postanowienia dyrektywy 2002/96/WE z dnia 27 stycznia 2003 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (Dz. Urz. UE L 37 z 13.02.2003, str. 34 i L 345 z 31.12.2003, str. 106)";

2)

w art. 2 w ust. 3 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) sprzętu będącego częścią składową urządzenia, które nie jest sprzętem w rozumieniu przepisów ustawy.";

3)

w art. 3 w pkt 13 w zdaniu wstępnym skreśla się wyrazy "na terytorium kraju";

4)

w art. 17:

a) w ust. 1 po wyrazach "osobie prawnej" dodaje się wyrazy "reprezentującej wprowadzających sprzęt, którzy posiadają łącznie nie mniej niż 75% udziału w masie wprowadzanego sprzętu",

b) skreśla się ust. 2;

5)

w art. 18 w ust. 1 w zdaniu końcowym wyrazy "ze sprzętu" zastępuje się wyrazami "z tego samego rodzaju sprzętu, określonego w załączniku nr 1 do ustawy";

6)

w art. 18 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wysokość zabezpieczenia finansowego, o którym mowa w ust. 1, oblicza się jako iloczyn stawki opłaty produktowej dotyczącej recyklingu zużytego sprzętu oraz masy sprzętu, o której mowa w ust. 2.";

7)

w art. 21 po wyrazach "działalności gospodarczej" dodaje się wyrazy ", o której mowa w art. 6";

8)

art. 27 otrzymuje brzmienie:

"Art. 27. 1. Wprowadzający sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych jest obowiązany do zapewnienia odbierania od prowadzących punkty zbierania zużytego sprzętu oraz przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu, i unieszkodliwiania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych.

2. Koszty działań, o których mowa w ust. 1, pokrywa wprowadzający sprzęt.";

9)

w art. 28 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 i 3 w brzmieniu:

"2. Wprowadzający sprzęt, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany osiągnąć poziom zbierania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych w wysokości od 1% do 40% masy wprowadzonego sprzętu w zależności od grupy sprzętu określonej w załączniku nr 1 do ustawy.

3. Minister właściwy do spraw środowiska może określić, w drodze rozporządzenia, poziom zbierania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych z podziałem na grupy sprzętu określone w załączniku nr 1 do ustawy, z którego powstał zużyty sprzęt, kierując się potrzebą zapewnienia poziomu zbierania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych w wysokości nie mniej niż 4 kg na mieszkańca rocznie, jeżeli osiągnięcie zebrania tej masy jest zagrożone.";

10)

w art. 30 w ust. 6 po wyrazach "obliczania tych poziomów" dodaje się wyrazy "i poziomów zbierania zużytego sprzętu, o których mowa w art. 28 ust. 2";

11)

w art. 32 w ust. 2 wyrazy "poziomy odzysku i recykligu" zastępuje się wyrazami "poziomy zbierania, odzysku i recyklingu";

12)

w art. 33 w ust. 4 w pkt 7 wyrazy "umowy z zakładami przetwarzania" zastępuje się wyrazami "umowy z prowadzącymi zakłady przetwarzania";

13)

w art. 38 skreśla się wyrazy ", niezwłocznie, w terminie wskazanym przez prowadzącego zakład przetwarzania";

14)

w art. 41 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) informowania, w sposób określony w art. 25 ust. 2, dokonujących zakupu sprzętu o wysokości kosztów, o których mowa w art. 25 ust. 1, jeżeli taką informację uzyskali od wprowadzającego sprzęt;";

15)

w art. 44 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 oraz dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Prowadzący zakład przetwarzania jest obowiązany w pierwszej kolejności do przekazania sprawnego zużytego sprzętu do ponownego użycia.";

16)

w art. 46 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) urządzenia zapewniające oczyszczenie wód opadowych i roztopowych w stopniu określonym w art. 41, 45 i 45a ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229, z późn. zm.8)).";

17)

w art. 51 w ust. 1 w pkt 1 wyrazy "przez zakład przetwarzania sprzętu" zastępuje się wyrazami "przez prowadzącego zakład przetwarzania sprzętu";

18)

w art. 64:

a) w ust. 1 wyrazy "o których mowa w art. 30 ust. 1" zastępuje się wyrazami "o których mowa w art. 28 ust. 2 i art. 30 ust. 1",

b)w ust. 2:

- w zdaniu wstępnym wyrazy "obowiązku, o którym mowa w art. 30 ust. 1" zastępuje się wyrazami "obowiązków, o których mowa w art. 28 ust. 2 lub art. 30 ust. 1",

- przed pkt 1 dodaje się pkt ...) w brzmieniu:

"...) poziomu zbierania,";

19)

w art. 66 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Minister właściwy do spraw środowiska, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe stawki opłat produktowych, dotyczących zbierania, odzysku i recyklingu, kierując się kosztami zbierania, odzysku i recyklingu zużytego sprzętu dla poszczególnych rodzajów sprzętu, a w przypadku zbierania uwzględniając również stopień niewykonania obowiązku zebrania zużytego sprzętu.";

20)

art. 85 otrzymuje brzmienie:

"Art. 85. W ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. ... Nr ..., poz. ...) w art. 22:

a) w ust. 2 w pkt 14 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 15 w brzmieniu:

"15) z opłat, o któ rych mowa w art. 9 ust. 1 i 3 ustawy z dnia ... o zu¿ ytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr ..., poz. ...).",

b) w ust. 6 w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

4) sfinansowanie wydatków bieżących i inwestycyjnych związanych z prowadzeniem rejestru, o któ rym mowa w art. 6 ustawy z dnia ... o zu¿ ytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, oraz bazy danych o sprzęcie i zużytym sprzęcie, o któ rej mowa w art. 15 ust. 3 tej ustawy.";

21)

w art. 88 skreśla się pkt 1;

22)

po art. 95 dodaje się art. 95a w brzmieniu:

"Art. 95a. W terminie do dnia 31 grudnia 2007 r. przedsiębiorca wprowadzający na rynek lampy wyładowcze może realizować obowiązek, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej również za pośrednictwem organizacji sprzętu elektrycznego i elektronicznego, o której mowa w art. 8 niniejszej ustawy.";

23)

skreśla się art. 96;

24)

w art. 97 przed pkt 1 dodaje się pkt ...) w brzmieniu:

"...) art. 18 - 20, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2006 r.;";

25)

w art. 97 w pkt 1 po wyrazach "art. 6-14," dodaje się wyrazy "art. 22, art. 23 ust. 1,";

26)

w art. 97 w pkt 3 wyrazy "art. 28" zastępuje się wyrazami "art. 28 ust. 2".

 

WICEMARSZAŁEK SENATU

Ryszard JARZEMBOWSKI


UZASADNIENIE

Senat, po rozpatrzeniu ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, wprowadził do jej tekstu 26 poprawek.

Poprawka 2 rozszerza wyłączenia przedmiotowe. Senat uznał, że ustawa nie będzie miała zastosowania do wszelkiego sprzętu będącego częścią składową urządzenia, które nie jest sprzętem w rozumieniu przepisów ustawy, a nie tylko do zużytego sprzętu będącego częścią pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Przyjmując poprawkę 4 Senat zawęził grupę osób prawnych, którym można powierzyć zadania z zakresu prowadzenia rejestru przedsiębiorców oraz analizy funkcjonowania systemu gospodarki zużytym sprzętem. Zdecydował, że będą to tylko te osoby prawne, które reprezentują wprowadzających sprzęt, którzy posiadają łącznie nie mniej niż 75% udziału w masie wprowadzanego sprzętu.

Przyjmując poprawkę 6 zmieniono sposób obliczania wysokości zabezpieczenia finansowego. W przyjętej koncepcji będzie nią iloczyn stawki opłaty produktowej dotyczącej recyklingu zużytego sprzętu oraz masy sprzętu.

Poprawką 8 zliberalizowano przepis art. 27 w kierunku umożliwienia wprowadzającemu sprzęt zlecenia niektórych czynności innemu podmiotowi. Literalne bowiem brzmienie przepisu art. 27 na taką możliwość nie wskazywało, a Senat ocenił go jako zbyt restrykcyjny.

Senat uznał za zasadne ustanowienie obowiązku osiągania przez wprowadzającego sprzęt określonego poziomu zbierania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych, a także wpłacania opłaty produktowej w przypadku nieosiągnięcia pewnego poziomu zbierania. Poziom zbierania został ustalony ustawowo w widełkach od 1 do 40% masy wprowadzonego sprzętu w zależności od grupy sprzętu. Jednocześnie upoważniono ministra właściwego do spraw środowiska do fakultatywnego wydania rozporządzenia, w którym określony zostanie poziom zbierania zużytego sprzętu z podziałem na grupy. Charakter tego upoważnienia, w celu złagodzenia nałożonego obowiązku, skutkuje tym, że w przypadku niewydania rozporządzenia osiągnięcie już 1% poziomu zbierania zapewni realizację obowiązku ustawowego. Ponadto, termin wejścia w życie przepisu statuującego obowiązek osiągania pewnego poziomu zbierania ustalono na dzień 1 stycznia 2008 r., skracając do 30 dni vacatio legis przepisu odnoszącego się do samego obowiązku zbierania zużytego sprzętu (poprawki 9, 10, 11, 18, 19 i 26 łącznie).

Senat nie znalazł racjonalnych powodów, aby od jednostronnego uznania prowadzącego zakład przetwarzania zależał termin przekazania zużytego sprzętu i w związku z tym przyjął poprawkę 13.

Z kolei, aby w pierwszej kolejności sprawny choć zużyty sprzęt ponownie wykorzystać przyjęto poprawkę 15.

Poprawka 16 obliguje zakład przetwarzania do posiadania urządzeń zapewniających oczyszczenie wód opadowych i roztopowych w stopniu określonym przez przepisy Prawa wodnego dla oczyszczania ścieków.

Poprawkami 21 i 23 Senat przywrócił dotychczasowe brzmienie przepisu ustawy o odpadach. Zapewni to uniknięcie podwójnego rozbieżnego uregulowania spraw związanych z prowadzeniem ewidencji zużytego sprzętu.

Poprawka 22 wprowadza przepis przejściowy dla przedsiębiorców wprowadzających na rynek lampy wyładowcze umożliwiający - do dnia 31 grudnia 2007 r. - realizowanie obowiązku odzysku za pośrednictwem podmiotów działających na podstawie dwóch ustaw. Mianowicie za pośrednictwem organizacji odzsyku działającej na podstawie ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz.U. Nr 63, poz. 639, z późn. zm.), a także za pośrednictwem organizacji sprzętu elektrycznego i elektronicznego funkcjonującej na podstawie ustawy z dnia ... o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. ... Nr ..., poz. ...).

W ocenie Senatu przyjęto zbyt krótkie vacatio legis przepisów dotyczących zabezpieczenia finansowego oraz przepisów dotyczących obowiązku wprowadzającego sprzęt do dołączania do tego sprzętu informacji o zakazie umieszczania zużytego sprzętu łącznie z innymi odpadami, potencjalnych skutków dla środowiska i zdrowia ludzi wynikających z obecności składników niebezpiecznych w sprzęcie, masy sprzętu oraz obowiązku odpowiedniego oznakowania sprzętu. W związku z tym okresy te zostały wydłużone - przepisy dotyczące zabezpieczenia finansowego wejdą w życie dnia 1 stycznia 2006 r. (poprawka 24), a pozostałe wymienione powyżej dnia 1 lipca 2006 r. (poprawka 25).

Pozostałe poprawki (1, 3, 5, 7, 12, 14, 17 i 20) mają charakter legislacyjny, doprecyzowują przepisy, eliminują powtórzenia, sprzyjają osiągnięciu większej spójności i czytelności ustawy.