Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z PRAC KOMISJI SENACKICH

20 grudnia 2005 r.

Podczas posiedzenia Komisji Rodziny i Polityki Społecznej wybrano drugiego zastępcę przewodniczącego komisji. W dyskusji senator Władysław Sidorowicz zgłosił na to stanowisko kandydaturę senatora Mieczysława Augustyna. W głosowaniu tajnym przeprowadzonym przez senatorów: W. Sidorowicza, Jana Szafrańca oraz Zbigniewa Trybułę zgłoszony kandydat uzyskał poparcie wszystkich obecnych na posiedzeniu członków komisji.

Następnie zostały przedstawione wstępne propozycje planu pracy komisji w 2006 r.

W trzecim i czwartym punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie rozpatrywali dwie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych, uchwalone jednocześnie przez Sejm. Pierwsza z nich była projektem poselskim, zgłoszonym przez posłów Ligi Polskich Rodzin, a druga - projektem rządowym.

Opinie na temat rozpatrywanych nowelizacji przekazali wiceminister pracy i polityki społecznej Joanna Kluzik-Rostkowska, dyrektor Departamentu Świadczeń Rodzinnych Alina Wiśniewska oraz dyrektor Departamentu Pomocy i Integracji Społecznej w tym resorcie Krystyna Wyrwicka. Ponadto wysłuchano opinii posłów: Małgorzaty Gosiewskiej i Wojciecha Wierzejskiego oraz zapoznano się z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Nowelizacja Ligi Polskich Rodzin zakładała wypłatę 1000 zł jednorazowego zasiłku z tytułu urodzenia dziecka dla wszystkich, niezależnie od dochodu, oraz dodatkową możliwość przyznawania "becikowego" przez samorządy.

W głosowaniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie dwóch poprawek do rozpatrywanej nowelizacji. Komisja uznała, że "becikowe" powinno być podwyższone do tysiąca złotych, ale otrzymywać je powinni tylko najubożsi. Komisja zaproponowała wykreślenie z tej ustawy zapisu przewidującego wypłatę 1000 zł jednorazowego zasiłku z tytułu urodzenia dziecka dla wszystkich, niezależnie od dochodu.

Pozostawiono przepisy dopuszczające wypłatę "becikowego", jako świadczenia fakultatywnego, przez gminy. Uchwały rad gmin w tej sprawie, jak zwracano uwagę, były kwestionowane. Obecny na posiedzeniu Komisji Rodziny i Polityki Społecznej poseł W. Wierzejski przypomniał, że nowela autorstwa LPR zakładała po 1000 zł "becikowego" dla każdej rodziny, niezależnie od dochodu, oraz dodatkową możliwość przyznawania dodatku za urodzenie dziecka przez samorządy. Ponadto osobne "becikowe" miałyby dostawać, tak jak dotąd, rodziny, w których miesięczny dochód na osobę nie przekracza 504 zł bądź 583 zł - z dzieckiem niepełnosprawnym. Liga wystosowała list otwarty do senatorów, w którym zaapelowała, by poprzeć ustawę jej autorstwa.

Rozpatrywana przez Komisję Rodziny i Polityki Społecznej druga nowelizacja ustawy o świadczeniach rodzinnych, wniesiona przez rząd, proponowała podwyższenie zasiłku porodowego, potocznie zwanego "becikowym", z obecnych 500 do 1000 zł. Miałyby je otrzymywać tylko kobiety z rodzin najuboższych, w których dochód na osobę nie przekracza 504 zł lub 583 zł - z dzieckiem niepełnosprawnym.

Komisja Rodziny i Polityki Społecznej przyjęła ustawę z trzema poprawkami. Senatorowie uznali, że zasiłek porodowy powinien być podwyższony do tysiąca złotych i wypłacany kobietom o niskich dochodach.

Wśród poprawek do noweli rządowej znalazło się także przywrócenie wykreślonej wcześniej na etapie prac sejmowych definicji "ojca nieznanego". Ustawa precyzuje bowiem przepisy, określające, kto jest uprawniony do otrzymywania dodatku z tytułu samotnego wychowywania dziecka. Rząd chciał, by dodatek ten przysługiwał samotnie wychowującym dziecko matce, ojcu lub opiekunowi dziecka tylko w wypadku, gdy drugi z rodziców nie żyje lub jest nieznany. Początkowo mianem "ojca nieznanego" określono w projekcie "ojca dziecka, które zostało poczęte w wyniku czynu zabronionego i nie ma możliwości ustalenia ojcostwa". Definicja ta wywołała dyskusję w Sejmie i w konsekwencji ją usunięto. Komisja Rodziny i Polityki Społecznej zdecydowała jednak, że określenie "ojciec nieznany" nie może pozostać bez definicji i przywrócono ją w pierwotnym brzmieniu. Ponadto senatorowie zmienili brzmienie zapisu, który PSL w formie wniosku mniejszości wprowadził w Sejmie do ustawy. Zakładała ona obniżenie progu dochodowego, który uprawnia rolników do korzystania ze świadczeń rodzinnych. Próg miał być obniżony z obecnych 194 zł na 135 zł. Tyle bowiem - zgodnie z publikowanym przez GUS wskaźnikiem - wynosi dochód z 1 hektara przeliczeniowego w gospodarstwie rolnym. Jak wyliczył jednak resort pracy, obniżenie tego progu spowodowałoby wzrost liczby uprawnionych do otrzymywania świadczeń rodzinnych o około 15-18%, co wiązałoby się ze wzrostem wydatków z budżetu o blisko 1 mld zł. Dlatego, zgodnie z sugestią resortu, komisja wprowadziła do ustawy poprawkę, która pozwala obniżyć kryterium dochodowe rolników, ale tylko w wypadku wypłaty "becikowego". Do pozostałych świadczeń rodzinnych stosowałoby się nadal obecne kryterium 194 zł z hektara przeliczeniowego.

Na sprawozdawcę Komisji Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie dwóch rozpatrywanych ustaw został wyznaczony senator Antoni Szymański.

Następnie senatorowie przystąpili do rozpatrywania ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania".

Komisja zapoznała się z opiniami o ustawie, które przedstawili m.in.: wiceminister pracy i polityki społecznej Joanna Kluzik-Rostkowska, Mirosław Kaczmarek - dyrektor Zespołu Badań i Analiz w Biurze Rzecznika Praw Dziecka, oraz Grażyna Rdzanek-Piwowar z Biura Rzecznika Praw Obywatelskich. Uwagi do ustawy przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

Rozpatrywana ustawa została uchwalona na podstawie projektu rządowego. Jej celem było stworzenie wieloletniego programu "Pomoc państwa w zakresie dożywiania", służącego walce ze społecznym problemem niedożywienia dzieci i młodzieży oraz innych osób potrzebujących, których sytuacja uzasadnia objęcie ich pomocą społeczną.

Dożywianie dzieci oraz zapewnianie posiłku osobom potrzebującym należy do zadań własnych gmin. W latach poprzednich zadanie to było dofinansowywane ze środków rezerwy celowej budżetu państwa. W 2005 r. temu wsparciu służył rządowy program "Posiłek dla potrzebujących", realizowany na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 19 października 2004 r., wydanego na podstawie ustawy o pomocy społecznej. Jak podkreślono w uzasadnieniu do projektu ustawy, środki z budżetu państwa przyznawane w ramach realizacji programów rządowych były zawsze pomocą jednoroczną, co nie gwarantowało ich kontynuacji i uniemożliwiało zaplanowanie strategii długoterminowej. Zdaniem projektodawcy, właściwe było zagwarantowanie stałego dofinansowania tego zadania z budżetu państwa.

Rozpatrywana przez Komisję Rodziny i Polityki Społecznej ustawa przewidywała realizację programu dożywiania w latach 2006-2009. Pomoc ta udzielana będzie w formie posiłku, świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności albo w postaci świadczenia rzeczowego. Pomocą zostaną objęte: dzieci do lat 7, uczniowie szkół do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej oraz osoby i rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji, w której - zgodnie z art. 7 ustawy o pomocy społecznej - przysługuje pomoc społeczna (m.in. pozostające w ubóstwie, sieroctwie, bezdomności, bezrobociu, niepełnosprawności, długotrwałej lub ciężkiej chorobie). Bezpłatna pomoc dla osób i rodzin została uzależniona od kryterium dochodowego tych osób lub rodzin, które nie może przekroczyć 150% kryterium dochodowego przewidzianego odpowiednio w ustawie o pomocy społecznej. Gmina może podjąć uchwałę o podwyższeniu kryterium dochodowego. Niezależnie od przedstawionych wymogów pomocą w formie posiłku mogą być objęte również osoby i rodziny niespełniające kryterium dochodowego. Pomoc ta będzie wówczas udzielana za odpłatnością, której warunki określi rada gminy.

Program ma być realizowany w gminach, a jego koordynatorami na szczeblu gminy, województwa i w skali całego kraju są odpowiednio wójt, wojewoda, i minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, którym ustawa wyznacza konkretne zadania.

Program finansowany będzie zarówno z budżetu państwa, jak i ze środków samorządu terytorialnego. Łączny koszt realizacji programu wyniesie 2 900 000 tys. zł, w tym z budżetu państwa w poszczególnych latach ma być pochodzić nie mniej niż 500 000 tys. zł.

W głosowaniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej zaproponowała wprowadzenie do ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" jednej poprawki, zgodnie z którą ustawa weszłaby w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od 31 grudnia 2005 r., a nie, jak zaproponował Sejm, 1 stycznia 2006 r. Ustalono, że sprawozdawcą stanowiska komisji na posiedzeniu Senatu będzie senator A. Szymański.

 

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych.

W imieniu rządu rozpatrywaną nowelizację omówił wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Grzegorz Bliźniuk. Wątpliwości senatorów wyjaśniał także wicedyrektor departamentu w tym resorcie Andrzej Rudlicki. Swą opinię przedstawiło też Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu, które zgłosiło do rozpatrywanego tekstu dwie uwagi szczegółowe.

W dyskusji poprawkę dotyczącą skreślenia pkt 1 w art. 1 zgłosiła senator Elżbieta Rafalska. Za zgodną z intencjami rządu uznał ją wiceminister G. Bliźniuk. W przeprowadzonym następnie głosowaniu proponowana zmiana uzyskała jednomyślne poparcie.

Ustalono, że wprowadzenie poprawki do ustawy o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych zarekomenduje Izbie senator Przemysław Alexandrowicz.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywano ustawę zmieniającą ustawę o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Ustawę sejmową omówił wiceminister spraw wewnętrznych G. Bliźniuk, który wyjaśnił i uzasadnił wprowadzone zmiany. Żadnych zastrzeżeń do rozpatrywanej nowelizacji nie zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

W dyskusji senator E. Rafalska skierowała pytania do przedstawicieli rządu dotyczące finansowania zadań zawartych w ustawie. Następnie, po uzyskaniu wyjaśnień udzielonych przez wiceministra G. Bliźniuka, przedstawiła wniosek o przyjęcie omawianej ustawy bez poprawek.

W głosowaniu uzyskał on jednomyślne poparcie. W związku z wynikami głosowania Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz o zmianie niektórych innych ustaw i wyznaczyć na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie senatora Sławomira Sadowskiego.

Ponadto Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Zaproponowane w niej rozwiązania przedstawił i zwrócił się do senatorów o ich przyjęcie wiceminister spraw wewnętrznych i administracji G. Bliźniuk. Pozytywną opinię o nowelizacji sejmowej przekazało senackie biuro legislacyjne.

W dyskusji senator Andrzej Jaroch interesował się realnymi terminami realizacji zadań nakreślonych ustawą.

Ponieważ nie zostały zgłoszone żadne wnioski legislacyjne, przewodnicząca komisji senator E. Rafalska zgłosiła wniosek o przyjęcie rozpatrywanej nowelizacji bez poprawek. W głosowaniu uzyskał on jednomyślne poparcie wszystkich senatorów. Wobec wyników głosowania Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora A. Jarocha.

Kolejnym aktem prawnym rozpatrywanym przez komisję była ustawa zmieniająca ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji terenowej.

Wprowadzone przez Sejm zmiany przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Robert Kwiatkowski. Informacje te uzupełnił sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu i Budownictwa Eugeniusz Wróbel. Przedstawiciel resortu transportu i budownictwa zwrócił się do członków komisji o przyjęcie rozpatrywanej ustawy bez poprawek. Swoje uwagi zgłosiło też biuro legislacyjne i zasygnalizowało propozycje poprawek.

W dyskusji senator P. Alexandrowicz skierował pytanie do przedstawicieli rządu o nadzór nad domami pomocy społecznej i wydawanie zezwoleń na prowadzenie tych domów. Senator E. Rafalska interesowała się przebiegiem prac w Sejmie i stanowiskiem strony rządowej w sprawie poprawki zawartej w opinii biura legislacyjnego. Odnosząc się do uwag zawartych w opinii, poruszyła także kwestię zapisów dotyczących pracowników i mienia. Senator Ryszard Ciecierski zwrócił uwagę na sprawę stabilności prawnej i finansowej samorządów. Przewodnicząca komisji senator E. Rafalska skierowała pytanie do przedstawicieli rządu dotyczące niefortunnego umocowania kontroli legalności i stanowiska wojewodów do omawianych kwestii. Uzupełniła swoje pytanie o kwestię zabezpieczenia inwestycji drogowych w tak przyjętym w ustawie zapisie.

Ponieważ w dyskusji nie zostały zgłoszone żadne wnioski o charakterze legislacyjnym, senator E. Rafalska przedstawiła wniosek o przyjęcie omawianej ustawy bez poprawek. W głosowaniu uzyskał on poparcie komisji. W związku z tym Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy zmieniającej ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji terenowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora R. Ciecierskiego.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie rozpatrywali ustawę o ustanowieniu programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania".

Ustawę zarekomendował wiceminister pracy i polityki społecznej R. Kwiatkowski, który omówił zakres przedmiotowy i podmiotowy rozpatrywanej ustawy. Następnie propozycje wprowadzenia poprawek zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Dyrektor Departamentu Pomocy i Integracji Społecznej w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Krystyna Wyrwicka poinformowała senatorów o przebiegu prac nad ustawą w innych komisjach senackich i ustosunkowała się do przyjętych przez te komisje poprawek.

W dyskusji senator Sławomir Sadowski interesował się kosztami omawianego programu. Senator E. Rafalska poruszyła kwestię udziału własnego gmin w finansowaniu programu oraz prowadzenia stołówek i jadłodajni przez podmioty niepubliczne, a także pytała o monitoring dotychczasowego programu z podziałem na miasto i wieś. Ponadto senator zgłosiła wniosek, by ustawa weszła w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od 31 grudnia 2005 r. W głosowaniu wniosek przyjęto jednomyślnie.

Ustalono, że przyjęcie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" wraz z zaakceptowaną przez komisję poprawką zarekomenduje Izbie senator E. Rafalska.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki Narodowej omówiła plan pracy Senatu nad ustawą budżetową na rok 2006. Przyjęty harmonogram zaakceptowano przy założeniu, że ustawa zostanie przekazana do Izby 17 stycznia 2006 r.

Harmonogram przewiduje:

Ponadto podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej wybrano czterech zastępców przewodniczącego komisji. W dyskusji na to stanowisko senator Tadeusz Maćkała zgłosił kandydaturę senatora Tomasza Misiaka, senator Mirosława Nykiel - senatora Andrzeja Łuczyckiego, wicemarszałek Krzysztof Putra - senatora Stanisława Koguta, a senator Marek Waszkowiak - senatora Jacka Włosowicza.

W głosowaniu senatorowie kandydujący na stanowiska zastępców przewodniczącego Komisji Gospodarki Narodowej uzyskali poparcie członków komisji. Głosowanie przeprowadziła komisja skrutacyjna w składzie senatorowie: Bronisław Korfanty, Jerzy Szmit i Jerzy Szymura.

Następnie Komisja Gospodarki Narodowej przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości.

Zmiany wprowadzone do ustawy nowelizowanej rekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Paweł Banaś. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, które stwierdziło, że sejmowa nowelizacja nie budzi zastrzeżeń o charakterze legislacyjnym.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek nowelizacji ustawy o rachunkowości. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie przedstawi Izbie senator M. Waszkowiak.

Kolejnym aktem prawnym rozpatrywanym przez komisję była ustawa o ustanowieniu programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania".

Senatorowie wysłuchali informacji przedstawionej przez wiceministra pracy i polityki społecznej Pawła Wypycha. Zapoznano się także z uwagami szczegółowymi senackiego biura legislacyjnego.

Z szacunków rządu wynika, że programem dożywiania ma zostać objęte około 1,5 mln osób rocznie, a w szczególności dzieci do 7. roku życia, uczniowie do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej, osoby chore, samotne, w podeszłym wieku lub niepełnosprawne. Pomoc w zakresie dożywiania może być przyznana osobom, w których rodzinach dochód na osobę nie przekracza 150% kryterium dochodowego z ustawy o pomocy społecznej, czyli 474 zł na osobę w rodzinach wieloosobowych i 691 zł na osobę w wypadku osób samotnych. W ustawie zapisano, że środki na realizację programu w latach 2006-2009 wyniosą 2,9 mld zł, przy czym środki budżetowe w tym okresie nie mogą być niższe niż 2 mld zł (500 mln zł rocznie).

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie do rozpatrywanej ustawy trzech poprawek. Jedna z proponowanych zmian przewidywała zmniejszenie z 20 do 10% wkładu własnego gmin w program dożywiania w uzasadnionych wypadkach, a w sytuacjach szczególnych nawet całkowite zwolnienie gmin z tego wkładu. Przyjęta przez Sejm ustawa o pomocy państwa w dożywianiu ustalała wkład własny gmin w realizację tego projektu na poziomie 40% kosztów, a w szczególnie uzasadnionych przez gminy wypadkach na poziomie 20%. Propozycji zmniejszenia tego wkładu przeciwne było Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Resort podkreślał, że jest to zadanie własne gmin, a ich udział w dotychczasowych programach dożywiania ustalany był na poziomie 50% kosztów.

Ponadto komisja opowiedziała się za wykreśleniem z ustawy zapisu dopuszczającego udzielenie pomocy pieniężnej na zakup posiłku lub żywności; w trakcie dyskusji podkreślano, że środki te mogą być marnotrawione (np. przeznaczane na zakup alkoholu). Przyjęto także poprawkę przewidującą wejście ustawy w życie z dniem ogłoszenia z mocą od 31 grudnia 2005 r.

Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła, że poprawki przyjęte do ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" zarekomenduje Izbie senator J. Szmit.

Podczas posiedzenia rozpatrzono również ustawę o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.

Rozpatrywana nowelizacja była projektem rządowym, którego zapisy rekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa Michał Stępniewski. Wysłuchano także informacji przedstawionej przez posła sprawozdawcę Pawła Poncyljusza oraz zapoznano się z opinią senackiego biura legislacyjnego, które stwierdziło, że rozpatrywana ustawa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych. Gościem komisji był również pełnomocnik ds. Prokuratorii Generalnej Marcin Dziurba.

Rozpatrywana ustawa sejmowa zmierzała do usunięcia luk prawnych, które uniemożliwiłyby Prokuratorii Generalnej skuteczną ochronę praw i interesów Skarbu Państwa. Proponowana nowelizacja umożliwi Skarbowi Państwa występowanie przed Sądem Najwyższym w ten sposób, że Prokuratoria Generalna będzie miała uprawnienia do wnoszenia skarg kasacyjnych. Projekt przewidywał także, iż nie będzie konieczności tworzenia dziesięciu oddziałów Prokuratorii Generalnej, a ich zadania będą wykonywane przez Główny Urząd Prokuratorii Generalnej. Ponadto nowelizacja przesuwa termin rozpoczęcia działalności przez Prokuratorię Generalną z 1 stycznia 2006 r. na 15 marca 2006 r.

W dyskusji zwracano uwagę na niektóre kwestie o charakterze legislacyjnym. Senatorowie zwracali się m.in. o uściślenie proponowanych zmian i w związku z uzyskaniem satysfakcjonujących ich odpowiedzi postanowili nie zgłaszać żadnych poprawek o charakterze legislacyjnym.

W dyskusji uznano, że rozpatrywana nowelizacja jest potrzebna i celowa, ponieważ zmierza do usunięcia dostrzeżonych po uchwaleniu ustawy o Prokuratorii Generalnej z 8 lipca br. wielu luk, błędów i niedociągnięć prawnych. Zmniejsza również koszty funkcjonowania Prokuratorii Generalnej (zmniejszenie liczby oddziałów terenowych). Inny wątek dyskusji dotyczył kompetencji Prokuratorii Generalnej i wyposażenia jej poza zastępstwem procesowym także w możliwość kontroli ex ante, tak by mogła zgłaszać sprzeciw wobec tych pomysłów prywatyzacyjnych, które ewidentnie nie są zgodne z interesami prawnymi Skarbu Państwa i państwa polskiego. Ustawa w obecnym kształcie takiej możliwości nie daje. Zwracano jednak uwagę, że w najbliższym czasie zostanie podjęta nowa, poważniejsza nowelizacja ustawy o Prokuratorii Generalnej, w ramach której wyposaży się ją właśnie w prerogatywy kontroli ex ante. Dopiero wtedy instytucja Prokuratorii Generalnej będzie mogła skutecznie zapobiegać korupcji związanej z prywatyzacją polskiej gospodarki.

Ostatecznie w głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek nowelizacji ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Adama Bielę.

W kolejnych punktach porządku dziennego posiedzenia przystąpiono do łącznego rozpatrzenia trzech ustaw: ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego, ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym.

Rozpatrywane ustawy Sejm uchwalił na podstawie projektów rządowych. Ich przyjęcie rekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu i Budownictwa Mirosław Chaberek. Zapoznano się także z opiniami przedstawicieli PKP oraz Ministerstwa Finansów. Wysłuchano uwag senackiego biura legislacyjnego.

W kolejnych głosowaniach Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować poprawki do rozpatrywanych ustaw. Ich wprowadzenie zarekomenduje Izbie senator S. Kogut.

Ponadto na swym posiedzeniu komisja rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego.

Sejmową nowelizację rekomendowała senatorom w imieniu rządu podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu i Budownictwa Anna Streżyńska. Zapoznano się także z uwagami senackiego biura legislacyjnego.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania, Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła wprowadzić do rozpatrywanej nowelizacji 2 poprawki. Ustalono, że proponowane zmiany zarekomenduje Izbie senator J. Szymura.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o przekształceniach i zmianach w podziale zadań i kompetencji organów państwowych właściwych w sprawach łączności, radiofonii i telewizji.

W tej części posiedzenia uczestniczyła w imieniu rządu wiceminister transportu i budownictwa A. Streżyńska. Zapoznano się także z uwagami biura legislacyjnego.

W dyskusji senatorowie z Komisji Gospodarki Narodowej skupili się na zapisach rozpatrywanej ustawy dotyczących przede wszystkim kwestii technicznych i technologicznych.

W głosowaniu postanowiono zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o przekształceniach i zmianach w podziale zadań i kompetencji organów państwowych właściwych w sprawach łączności, radiofonii i telewizji. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora M. Waszkowiaka.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Unii Europejskiej, podczas którego zapoznano się z "Programem Legislacyjnym i Programem Pracy Komisji Europejskiej na rok 2006", w związku z przygotowaniem do debaty parlamentarnej.

W posiedzeniu udział wzięli m.in.: podsekretarz stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej Tadeusz Kozek, Joanna Skoczek i Sebastian Barkowski z UKIE oraz oficer prasowy w Przedstawicielstwie Komisji Europejskiej w Polsce Anna Zalewska-Urbańczyk.

Otwierając posiedzenie, przewodniczący komisji senator Edmund Wittbrodt przedstawił cele debaty mającej odbyć się na posiedzeniu plenarnym Senatu. Zgodnie z intencją organizatorów (COSAC, Konferencja Przewodniczących Parlamentów UE, Folketing) debata ma przyczynić się do zwiększenia świadomości obywateli o działalności Unii Europejskiej, umożliwić lepsze przygotowanie do dyskusji o konkretnych projektach Komisji Europejskiej, a także doprowadzić do wskazania, które z proponowanych rozwiązań legislacyjnych powinny zostać poddane badaniu ich zgodności z zasadą pomocniczości i proporcjonalności. Przewodniczący przedstawił również podstawowe założenia i priorytety zapisane z programie Komisji Europejskiej (dobrobyt, solidarność, bezpieczeństwo i wzmocnienie roli Europy w świecie).

Stanowisko rządu na temat "Programu Legislacyjnego i Programu Pracy Komisji Europejskiej na rok 2006" przedstawił podsekretarz stanu w UKIE T. Kozek. W swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na te inicjatywy legislacyjne Komisji Europejskiej, które z punktu widzenia rządu będą miały szczególne znaczenie dla interesów naszego kraju. Chodzi o takie inicjatywy, jak dotyczące pułapu emisji wybranych zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego, wsparcie techniczne i operacyjne dla działań podejmowanych przez Europejską Agencję Graniczną, negocjacje nowych umów międzynarodowych Unii Europejskiej z Ukrainą czy kwestie energetyczne.

Zajęcie przez rząd stanowiska w odniesieniu do planu KE pozwoliło na wcześniejsze przyporządkowanie poszczególnych propozycji legislacyjnych KE określonym ministerstwom jako instytucjom wiodącym i współpracującym. Umożliwi to sprawne pozyskiwanie informacji na wczesnych etapach dyskusji, przygotowanie strategii działania przez ministerstwo wiodące i rozpoznanie stanowisk partnerów społecznych i gospodarczych w odniesieniu do danego problemu.

Podsumowując dyskusję, senator E. Wittbrodt stwierdził, że komisja przywiązuje dużą wagę do włączania parlamentów narodowych w debatę o rocznych planach legislacyjnych Komisji Europejskiej, jak również do kontroli przestrzegania zasady pomocniczości i proporcjonalności. Komisja co do zasady pozytywnie oceniła plan Komisji Europejskiej, jednak z uwagi na ogólny charakter jego zapisów trudno było ocenić poszczególne rozwiązania. W dyskusji senatorowie zwrócili szczególną uwagę na: konieczność skutecznej realizacji Strategii Lizbońskiej, powołanie Europejskiego Instytutu Technologicznego, kwestie bezpieczeństwa energetycznego i współpracy w tym zakresie państw członkowskich. Odpowiadając na postulat wskazania projektu legislacyjnego do kontroli pod względem zgodności z zasadą pomocniczości i proporcjonalności, Komisja Spraw Unii Europejskiej zaproponowała projekt dyrektywy o bezpieczeństwie zabawek. Na zakończenie przewodniczący senator E. Wittbrodt wskazał na potrzebę wypracowania mechanizmu badania przestrzegania zasady pomocniczości i proporcjonalności, w którym uczestniczyłby rząd.

Komisja upoważniła senatora E. Wittbrodta do zreferowania jej stanowiska na posiedzeniu plenarnym Izby.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent: senator Kosma Złotowski.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Andrzej Kowalski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozpaorządzenia i postanowiła nie wnosić uwag.

Nierozpatrywane - propozycja zaakceptowana przez komisję.

Wnioski:

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska, podczas którego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o organizacji rynku rybnego i pomocy finansowej w gospodarce rybnej.

Przyjęcie ustawy, uchwalonej przez Sejm na podstawie projektu rządowego, rekomendował senatorom sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Andrzej Kowalski. Ponadto zapoznano się z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Celem rozpatrywanej nowelizacji jest zapewnienie realizacji przez Polskę obowiązków związanych z monitorowaniem i dokumentowaniem połowów oraz obrotu takimi gatunkami ryb, jak tuńczyk błękitnopłetwy, włócznik, opastun oraz antar. Obowiązujące dotychczas przepisy w ty zakresie nie obejmowały wskazanych gatunków ryb, ponieważ nie są one i prawdopodobnie nie będą przez nas poławiane. Regulacje w tym zakresie w prawie polskim są niezbędne ze względu na uprawnienia Służby Celnej do kontroli przestrzegania przepisów dotyczących przywozu lub wywozu towarów.

Ponadto nowelizacja rozszerza kompetencje ministra właściwego do spraw rolnictwa w zakresie dokumentowania połowów i obrotu oraz uzupełnia kompetencje okręgowych inspektoratów rybołówstwa morskiego w zakresie kontroli wymaganej dokumentacji połowów.

W dyskusji biuro legislacyjne nie zgłosiło uwag do tekstu rozpatrywanej nowelizacji. Zwróciło jednak uwagę, w związku z kolejną zmianą ustawy o organizacji rynku rybnego i pomocy finansowej w gospodarce rybnej, na potrzebę uzupełnienia w przyszłości przepisów ustawy o odnośniki zawierające informacje o wykonywanym przepisie prawa europejskiego, tj. wskazanie normy europejskiej i miejsca jej publikacji.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie ustawy sejmowej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Pawła Michalaka.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Prawo wodne.

Zapisy przyjęte w nowelizacji sejmowej omówił podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska Andrzej Mizgajski, który zaznaczył, że sejmowa nowelizacja jest niewielka. Przedmiotowa nowela po raz trzeci, z przyczyn finansowych, odsuwa ustanowienie prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej oraz utworzenie Zarządu do 1 lipca 2006 r. Nowelizowany jest także przepis o wejściu w życie ustawy - Prawo wodne, w ten sposób, aby art. 89 ust. 1, 3 i 4 ustawy, stanowiący podstawę ustrojową dla prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, wszedł w życie 1 lipca 2006 r.

W opinii biura legislacyjnego, abstrahując od faktu, że przepisy przejściowe ze względu na swój intertemporalny charakter nie powinny być nowelizowane, analizowana ustawa może spowodować wątpliwości interpretacyjne w kontekście zmiany przepisu o wejściu w życie ustawy - Prawo wodne i postanowień ustawy z 27 lipca 2005 r. o przeprowadzaniu konkursów na stanowiska kierowników centralnych urzędów administracji rządowej, prezesów agencji państwowych oraz prezesów zarządów państwowych funduszy celowych. Ustawa ta stanowi, że wskazane w niej stanowiska kierowników centralnych urzędów administracji rządowej, prezesów agencji państwowych oraz prezesów zarządów państwowych funduszy celowych są obsadzane w drodze konkursów.

W drodze konkursu ma zostać także obsadzone stanowisko prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, a zgodnie z art. 47 ustawy o przeprowadzaniu konkursów konkursy powinny zostać ogłoszone w terminie 6 miesięcy od dnia jej wejścia w życie.

Wobec takiego stanu rzeczy nie wiadomo, w jaki sposób minister właściwy do spraw gospodarki wodnej ma dotrzymać terminu upływającego 31 marca 2006 r. i ogłosić konkurs na stanowisko prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, jeśli same przepisy Prawa wodnego ustanawiające prezesa w systemie prawnym jako centralny organ administracji rządowej zostają w art. 1 pkt 3 przedmiotowej noweli odłożone w czasie i zaczną obowiązywać od 1 lipca 2006 r. W celu uniknięcia opisanych problemów interpretacyjnych, zdaniem biura legislacyjnego, celowe byłoby wprowadzenie do ustawy o przeprowadzaniu konkursów odpowiedniej poprawki, a także zmiana tytułu rozpatrywanej nowelizacji sejmowej.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie dwóch poprawek sugerowanych w opinii senackiego biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Jerzego Chróścikowskiego.

Ponadto senatorowie rozpatrzyli ustawę o produktach pochodzenia zwierzęcego. Przyjęcie ustawy rekomendował podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Lech Różański. Zapoznano się także z uwagami senackiego biura legislacyjnego.

Rozpatrywana nowelizacja wynikała z konieczności wprowadzenia nowych unijnych regulacji w zakresie wymagań weterynaryjnych dla produktów pochodzenia zwierzęcego. Obowiązująca dotychczas ustawa z 29 stycznia 2004 r. o wymaganiach weterynaryjnych dla produktów pochodzenia zwierzęcego wdrażała do polskiego porządku prawnego ponad 20 unijnych dyrektyw dotyczących tej kwestii. Od 1 stycznia 2006 r. Unia Europejska odstępuje w zakresie bezpieczeństwa żywności od rozwiązywania tych spraw w drodze dyrektyw, zastępując je rozporządzeniami unijnymi, tj. przepisami stosowanymi bezpośrednio. Taka strategia rodzi konieczność zmian w polskim prawie, ponieważ zgodnie z orzecznictwem europejskim nie mogą istnieć dotychczasowe przepisy krajowe w zakresie uregulowanym rozporządzeniami unijnymi.

Materia objęta ustawą jest bardzo szeroka, nie tylko z punktu widzenia prawa europejskiego. W prawie wewnętrznym nowelizacja zmienia takie obszerne regulacje, jak ustawa o weterynaryjnej kontroli granicznej, ustawa o kontroli weterynaryjnej w handlu, ustawa o Inspekcji Weterynaryjnej, ustawa o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt czy ustawa o swobodzie działalności gospodarczej.

Przedmiotem obowiązujących rozporządzeń unijnych są przepisy dotyczące przedsiębiorstw sektora spożywczego w zakresie higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego, organizacji urzędowych kontroli, kontroli zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia i dobrostanu zwierząt, środków monitorowania niektórych substancji i ich pozostałości u zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego, wymogów sanitarnych regulujących produkcję, przetwarzanie, redystrybucję żywności pochodzenia zwierzęcego oraz warunków zdrowia zwierząt w trakcie przewozu.

Rozporządzenia swoim zakresem nie obejmują produkcji na własny domowy użytek, bezpośrednich dostaw małych ilości surowców do konsumenta końcowego, bezpośrednich dostaw małych ilości mięsa z drobiu lub zajęczaków, małej ilości zwierzyny łownej dostarczanej przez myśliwych do konsumenta lub lokalnego zakładu detalicznego. Ten zakres działalności oraz wymagania weterynaryjne dla produktów pochodzenia zwierzęcego o tradycyjnym charakterze mogą określać przepisy krajowe.

W dyskusji senatorowie zwracali uwagę, że przepisy nowej ustawy będą zabraniały uboju na potrzeby własne oraz mogą negatywnie wpłynąć na obrót produktami zwierzęcymi z Rosją. Odpowiadając na te wątpliwości, dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa Żywności i Weterynarii w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Wojciech Wojtyra stwierdził jednoznacznie, że nadal możliwy będzie ubój w gospodarstwach indywidualnych na potrzeby własne trzody chlewnej, owiec i kóz. Ze względu na BSE zabroniono uboju bydła na potrzeby własne. Wiceminister rolnictwa wyraził natomiast przekonanie, że ustawa nie wpłynie w żaden sposób na wymianę handlową z Rosją.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o produktach pochodzenia zwierzęcego. Ustalono, ze podczas posiedzenia plenarnego ustawę zarekomenduje Izbie senator Henryk Górski.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie wysłuchali informacji przewodniczącego komisji senatora J. Chróścikowskiego na temat przygotowań do organizowanej 17 stycznia 2006 r. konferencji "Program Rolny na lata 2007-2013". Współorganizatorem tej konferencji będzie Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a udział w niej wezmą także posłowie z sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Celem konferencji jest przedstawienie najważniejszych zagadnień związanych z finansowaniem rozwoju obszarów wiejskich w Polsce w średniej perspektywie czasowej.

Ponadto senator J. Chróścikowski poinformował senatorów, że marszałek Bogdan Borusewicz zaproponował komisji zorganizowanie międzynarodowej konferencji poświęconej Morzu Bałtyckiemu i zapowiedział objęcie jej honorowym patronatem.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Kultury i Środków Przekazu przystąpiła do wstępnego rozpatrywania projektu ustawy budżetowej na rok 2006 w częściach właściwych podmiotowemu zakresowi działania komisji.

Projekt przedstawił senatorom sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jarosław Sellin. Jak stwierdził, projekt zakłada wzrost budżetu resortu kultury o 8%, ograniczenie cięć w wydatkach i dofinansowanie ochrony zabytków.

W ustawie budżetowej na rok 2006 założono, że na polską kulturę przeznaczone zostanie ponad 1,7 mld zł, czyli o prawie 8% więcej niż w poprzednim roku. Jednak, jak przypomniał senator Kazimierz Kutz, jest to niespełna 0,5% PKB, podczas gdy w krajach Europy Zachodniej wydatki na kulturę to 1-2% proc. PKB. Obecna na posiedzeniu komisji szefowa archiwów państwowych prof. Daria Nałęcz przypomniała, że duża część budżetów resortów kultury w krajach Europy Zachodniej przeznaczana jest właśnie na archiwa. W Polsce także archiwa pozostają w gestii resortu kultury, ale wydatki na nie są dużo niższe. Jej zdaniem, należy jednak oczekiwać, że w najbliższych latach zmieni się to i wydatki na archiwa wzrosną. Większość krajów Europy Zachodniej wdraża już program digitalizacji zbiorów archiwalnych. Prof. D. Nałęcz ocenia, że to duże wydatki, choć rozłożone na lata. Polska jeszcze nie przymierzyła się do stworzenia takiego programu, choć czeka ją to, zgodnie z dyrektywami unijnymi, w najbliższych latach.

W swoim wystąpieniu wiceminister J. Sellin podkreślił, że w projekcie budżetu na 2006 rok w porównaniu z poprzednim rokiem nie przeprowadzono żadnych cięć w wydatkach, nie zmniejszono budżetu żadnej podległej ministerstwu instytucji. Aż o 60% zwiększono natomiast wydatki na ochronę zabytków, co obecny minister Kazimierz Ujazdowski uważa za priorytet swoich działań w resorcie.

Tego samego dnia Komisja Kultury i Środków Przekazu rozpatrywała ustawę o przekształceniach i zmianach w podziale zadań i kompetencji organów państwowych właściwych w sprawach łączności, radiofonii i telewizji.

Podczas posiedzenia swoje opinie na temat ustawy uchwalonej przez Sejm przekazali: podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu i Budownictwa Anna Streżyńska, poseł sprawozdawca Antoni Mężydło, ekspert sejmowej Komisji Infrastruktury Piotr Woźny oraz przedstawiciele Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji - dyrektor biura Wojciech Nowicki, dyrektor Departamentu Strategii i Analiz Karol Jakubowicz oraz dyrektor Departamentu Prawnego Robert Kroplewski.

Rozpatrywana ustawa była projektem poselskim i do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister transportu i budownictwa.

Zgodnie z ustawą Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ma mieć pięciu członków. Dwóch członków KRRiT powoła Sejm, dwóch - prezydent i jednego - Senat.

Kadencja obecnej, 9-osobowej KRRiT ma się zakończyć z dniem ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw. W ślad za tym prezydent, Sejm i Senat mają powołać nowych członków KRRiT. Ich kadencja potrwa 6 lat. Na przewodniczącego rady ma zostać osoba wybrana do tego gremium przez prezydenta.

Ustawa przewiduje też m.in. zlikwidowanie Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty oraz powołanie Urzędu Komunikacji Elektronicznej. UKE ma się zajmować m.in. kwestiami dotyczącymi korzystania z częstotliwości, a także rejestrem przedsiębiorców telekomunikacyjnych.

W dyskusji senator Krzysztof Piesiewicz proponował, by komisja zastanowiła się właśnie nad tym zapisem. Jego zdaniem, prezydent powinien zasięgać opinii KRRiT przy typowaniu osoby na szefa rady.

Ponadto ponownie omawiano sprawę szybkiego uchwalenia ustawy w Sejmie (posłowie uchwalili ją w ciągu tygodnia). Część senatorów zwracała uwagę, że nie zdążyli się zapoznać ze wszystkimi materiałami na jej temat. Zarzuty odpierali senatorowie Elżbieta Więcławska-Sauk i Jacek Sauk. Podkreślali, że praca nad ustawą w Sejmie przebiegała w normalnym trybie i - ich zdaniem - było dość czasu na zapoznanie się ze wszystkimi dokumentami.

Obecny na posiedzeniu Komisji Kultury i Środków Przekazu poseł sprawozdawca Antoni Mężydło zaznaczył, że chodziło o to, by regulacje zaczęły funkcjonować od 2006 r.

Senator E. Więcławska-Sauk dodała, że tempo wynika stąd, iż nowa Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji będzie wiosną 2006 r. wybierać członków rad nadzorczych publicznych mediów. Powiedziała, że chodzi o to, by stara KRRiT nie wybrała składów rad nadzorczych.


W opinii senatora K. Kutza, ustawa grozi zawładnięciem mediów publicznych przez jedną partię. Według niego, ta ustawa "(...) to pogrzeb jakiejś wolności, która w mediach publicznych była do tej pory".

W głosowaniu Komisja Kultury i Środków Przekazu postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o przekształceniach i zmianach w podziale zadań i kompetencji organów państwowych właściwych w sprawach łączności, radiofonii i telewizji. Ustalono, że w imieniu komisji sprawozdanie w tej sprawie złoży senator E. Więcławska-Sauk.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrzyła ustawę o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Rozpatrywana nowelizacja była projektem rządowym. Zaproponowane w niej rozwiązania rekomendował senatorom wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Grzegorz Bliźniuk. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywany projekt zmienia termin przedstawienia Radzie Ministrów Planu Informatyzacji Państwa z 20 stycznia 2006 r. na 31 marca 2006 r. W opinii rządu, umożliwi to uwzględnienie w planie zmian organizacyjnych dokonanych w administracji rządowej. W nowelizacji zaproponowano ponadto zmianę wprowadzającą zasadę, że obsługę Rady Informatyzacji zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw informatyzacji.

W dyskusji rozpatrywana ustawa sejmowa nie wywołała kontrowersji i następnie w głosowaniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Kazimierza Wiatra.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych.

Informację na temat zapisów przyjętych w nowelizacji sejmowej przedstawili wiceminister edukacji i nauki Jarosław Zieliński oraz wicedyrektor Departamentu Współpracy z Zagranicą w tym resorcie Danuta Czarnecka. Ponadto zapoznano się z opinią senackiego biura legislacyjnego.

W głosowaniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Piotra Wacha.

Ponadto podczas posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu wybrano trzech zastępców przewodniczącego komisji. W dyskusji senator Zbigniew Rau zgłosił na to stanowisko kandydaturę senatora Adama Bieli. Senatora Adama Massalskiego rekomendował senator Mieczysław Szyszka. Kandydaturę senatora Romana Ludwiczuka zaproponował senator P. Wach.

W głosowaniu przeprowadzonym przez senatorów: Jarosława Gowina, Ryszarda Góreckiego oraz Zbigniewa Szaleńca, zgłoszeni kandydaci uzyskali poparcie komisji i zostali wybrani na zastępców przewodniczącego.

Podczas posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu przeprowadzono również podział zadań w pracach nad ustawą budżetową.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Zdrowia w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym.

Senatorowie zapoznali się ze stanowiskiem rządu, które przedstawił wiceminister zdrowia Jarosław Pinkas. Wysłuchano także opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za zarekomendowaniem Senatowi przyjęcia bez poprawek sejmowej nowelizacji. Ustalono, że wypracowane w tej sprawie stanowisko przedstawi podczas posiedzenia plenarnego senator Stanisław Karczewski.

W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrzono ustawę zmieniającą ustawę o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty.

Stanowisko rządu w sprawie rozpatrywanej nowelizacji sejmowej przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Anna Gręziak. Wysłuchano także opinii Doroty Gardias z Ogólnopolskiego Związku Pielęgniarek i Położnych oraz zapoznano się z uwagami senackiego biura legislacyjnego.

W dyskusji zwracano m.in. uwagę, że konstytucyjna zasada wolności działalności gospodarczej dotyczy zawodów pielęgniarki i położnej, jednak nie powinna ona być realizowana w wypadku zakładu opieki zdrowotnej w formie umowy cywilnoprawnej, gdyż w obecnej sytuacji rodzi to poczucie zagrożenia zarówno dla pielęgniarek, jak i zdrowia pacjentów. Brak zabezpieczeń prawnych przed zawieraniem niekorzystnych dla pielęgniarek umów cywilnoprawnych skutkuje nadmiernym oszczędzaniem na opłatach na ZUS, ubezpieczeniach, osłonach socjalnych, a także ograniczeniem praw pracowniczych.

Zwracano również uwagę na bezpieczeństwo pracy i odpowiedni nadzór nad pracą pielęgniarek i położnych, która jest pracą samodzielną, ale wymagającą nadzoru ze względu na jej zespołowy charakter. Zatem zawieranie umów cywilnoprawnych ze względu na swą specyfikę jest źródłem znacznych niebezpieczeństw zarówno dla zdrowia pacjenta, jak i interesu pielęgniarek.

W głosowaniu, w związku ze zgłaszanymi w dyskusji wątpliwościami, Komisja Zdrowia postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie zarekomenduje Izbie senator Janina Fetlińska.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie przystąpili do wyboru drugiego zastępcy przewodniczącego komisji. W dyskusji na to stanowisko senator S. Karczewski zgłosił kandydaturę senator J. Fetlińskiej.

W głosowaniu, przeprowadzonym przez senatorów: Margaretę Budner, Elżbietę Gelert oraz Czesława Żelichowskiego, senator J. Fetlińska uzyskała poparcie pozostałych członków komisji i została wybrana na drugiego zastępcę przewodniczącego Komisji Zdrowia.

21 grudnia 2005 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o Krajowym Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury.

Rozwiązania przyjęte w rozpatrywanej nowelizacji przedstawili i uzasadnili: wiceminister sprawiedliwości Krzysztof Józefowicz, dyrektor Departamentu Prawno-Legislacyjnego w tym resorcie Beata Mik oraz referendarz w tym departamencie Tomasz Romaniuk.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek nowelizacji ustawy o Krajowym Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury. Na sprawozdawcę wybrano senatora Zbigniewa Romaszewskiego.

* * *

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Spraw Zagranicznych, podczas którego odbyły się pierwsze czytania dwóch projektów uchwał:

W imieniu wnioskodawców projekty przedstawił senator Stefan Niesiołowski.

W dyskusji senatorowie nie zgłosili zastrzeżeń do rozpatrywanych projektów i w kolejnych głosowaniach połączone komisje postanowiły wnieść o przyjęcie ich bez poprawek. Ustalono, że podczas drugiego czytania stanowiska w tej sprawie przedstawi Izbie senator S. Niesiołowski.

22 grudnia 2005 r.

 

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą wysłuchała informacji na temat projektu ustawy budżetowej na rok 2006 w części 03 w zakresie rozdziału 75195: Pozostała działalność - Opieka nad Polonią i Polakami za Granicą. Informację przedstawił dyrektor Biura Polonijnego Kancelarii Senatu Artur Kozłowski.

Następnie Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotacje z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą:

I. Wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" o wyrażenie zgody na przeznaczenie środków w wysokości 144 736 zł, które zostały zaoszczędzone na następujących zadaniach: remont Szkoły Podstawowej w Kamionce, na Litwie, budowa oczyszczalni ścieków i wymiana przyłącza kanalizacyjnego dla Domu Dziecka w Podbrodziu, na Litwie, remont Domu Polskiego w Recklinghausen, w Niemczech, rozbudowa Szkoły Podstawowej w Jekabpilsie, na Łotwie, remont zakupionego na Stanicę Harcerską domu we Lwowie, na Ukrainie na zadanie: wyposażenie w urządzenia klimatyzacyjno-wentylacyjne Domu Kultury Polskiej w Wilnie, na Litwie.

II. Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze inwestycyjnym i przyznanie dotacji na ich wykonanie.

Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: zakup środków trwałych
ze środków inwestycyjnych dla organizacji polskich i polonijnych za granicą na kwotę 32 085 zł. Fundusze na realizację tych zadań zostaną uzyskane z zaoszczędzonych środków przyznanych na realizację zadania: "Remont Domu Polskiego w Nowogródku", na co senatorowie wyrazili zgodę. Zadanie nie może być zrealizowane w całości ze względu na fakt

niedopuszczenia do jego wykonywania przez władze Białorusi. Ogólna kwota, której dotyczył wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska", wynosi 144 359 zł.

III. Wnioski Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" o zgodę na przesunięcia pomiędzy zadaniami programowymi w ramach umów już zawartych z Kancelarią Senatu w roku 2005 - 81 742 zł.

Wszystkie wnioski Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" komisja zaopiniowała pozytywnie. Jednak senator Urszula Gacek wyraziła opinię, że wnioski te wpłynęły tak późno, iż niemożliwe jest rzetelne zapoznanie się z nimi senatorów będących członkami komisji. Podobną opinię wyraził przewodniczący Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą senator Ryszard Bender. Dodał jednak, że jedynym usprawiedliwieniem takiej "przyspieszonej procedury" jest koniec roku budżetowego. Dyrektor Biura Polonijnego Kancelarii Senatu A. Kozłowski wyjaśnił, że wnioski stowarzyszenia wpłynęły do komisji i Kancelarii Senatu 20 grudnia 2005 r. i w związku z tym nie mogły być poddane prawidłowej analizie przez to biuro, jak również nie były, wyjątkowo, przedmiotem obrad Zespołu Finansów Polonijnych, który zazwyczaj je opiniuje przed obradami komisji. Nie zostały więc dopełnione procedury nałożone na Kancelarię Senatu przez zarządzenie nr 53 szefa Kancelarii Senatu z 20 września br. w sprawie zasad postępowania przy rozpatrywaniu wniosków o zlecenie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą wybrano czterech zastępców przewodniczącego komisji.

W dyskusji na to stanowisko zaproponowano pięciu kandydatów:

Ponieważ z kandydowania zrezygnował senator M. Adamczak pod głosowanie poddano pozostałe cztery kandydatury. Głosowanie tajne w tej sprawie przeprowadziła komisja skrutacyjna w składzie senatorowie: U. Gacek, R. Ludwiczuk i Piotr Zientarski. Komisja stwierdziła, że na zastępców przewodniczącego Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą zostali wybrani senatorowie: D. Arciszewska-Mielewczyk, B. Korfanty, T. Maćkała oraz A. Person.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment