Poprzednia część, następna część, spis treści


Z prac komisji senackich

27 maja 2008 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą. Senatorowie zapoznali się z informacją przedstawicieli nowej emigracji na temat sytuacji i potrzeb Polaków w Londynie.

Konsul generalny RP w Londynie Robert Rusiecki w swoim wystąpieniu zwrócił szczególną uwagę na kwestie związane z oświatą polonijną w Anglii, funkcjonowaniem szkół sobotnich oraz współpracą konsulatu z Polską Macierzą Szkolną.

W związku z nowymi potrzebami w zakresie oświaty i nauczania języka polskiego, krzewienia polskości i kultywowania tradycji narodowych oraz utrzymania więzi z krajem goście komisji, reprezentujący organizacje skupiające nową polską emigrację w Londynie, przedstawili senatorom najważniejsze problemy oraz oczekiwania wobec instytucji polskich w kraju i za granicą.

Prezes Polskiej Macierzy Szkolnej Aleksandra Podhorodecka, mówiąc o polskim szkolnictwie w Wielkiej Brytanii, odniosła się do potrzeb nowej, bardzo licznej, polskiej emigracji. Zwróciła m.in. uwagę na inicjatywę organizowania nauki języka angielskiego w polskich szkołach sobotnich. Poruszyła również problem braku polskich podręczników i pomocy naukowych, niezbędnych w procesie nauczania.

Przewodniczący "Polish Professionals" Maciej Mochol poinformował senatorów o działalności tej organizacji, której celem jest nawiązywanie kontaktów z ludźmi biznesu i tworzenie polskich klubów gospodarczych na bazie tych kontaktów.

Organizację "Poland Street" reprezentował Cezary Jędrzycki. Jak stwierdził, jej celem jest dążenie do integracji Polaków w swoich lokalnych środowiskach, promocja Polski poprzez organizowanie imprez kulturalnych wspólnie z przedstawicielami konsulatów polskich w Wielkiej Brytanii. Zdaniem C. Jędrzyckiego, Polacy w Wielkiej Brytanii oczekują na zinstytucjonalizowaną pomoc rządu polskiego, szczególnie w zakresie pomocy prawnej, organizacji szkolnictwa polskiego, promocji polskiej kultury i tradycji, a także stworzenia możliwości samokształcenia dorosłych Polaków, będących na emigracji w tym kraju.

Justyna Jackholt z "Polish City Club" zapoznała senatorów z historią
i działalnością tej organizacji, której celem jest integracja polskich fachowców, ludzi kultury oraz biznesu, odnoszących sukcesy w londyńskim City. Członkowie "Polish City Club" angażują się również w sprawy społeczne, pomoc prawną oraz wspieranie na rynku angielskim polskich przedsiębiorców. Wspierają także finansowo nauczycieli języka polskiego.

Sekretarz generalny "Polish City Club" Gabriel Olearnik omówił kierunki pomocy Polakom w Wielkiej Brytanii. Szczególną uwagę zwrócił na pomoc prawną udzielaną przez angielskich prawników w zakresie prawa pracy, ubezpieczeń społecznych, prawa rodzinnego i spraw socjalnych. Jak powiedział, porady prawne są udzielane w obecności tłumacza.

Anna Majcherek, specjalistka do spraw wschodnioeuropejskich w "Broadway Centre", poinformowała, że ta organizacja udziela pomocy emigrantom z krajów Europy Środkowo-Wschodniej w zakresie problemów mieszkaniowych, zatrudnienia, ograniczeń językowych, problemów zdrowotnych, a także pomocy w sprawach porad prawnych, znalezienia legalnej pracy, kontaktu z sądami czy tłumaczeń medycznych.

Podczas posiedzenia podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Krzysztof Stanowski poinformował senatorów, że przedstawiciele resortu planują wyjazd do Londynu w celu zapoznania się z sytuacją szkolnictwa i systemem oświaty, a także potrzebami w tym zakresie, związanymi z napływem licznej grupy Polaków wraz z rodzinami. Wiceminister zapewnił, że Ministerstwo Edukacji Narodowej wspiera polskie szkoły sobotnie i zamierza szczególną uwagę zwrócić na pomoc dzieciom i młodzieży powracającym do polskiego systemu oświaty. Jak poinformował, resort przygotowuje program wspierania oraz indywidualnych konsultacji nauczycieli za granicą, jak również pomoc rodzicom zakładającym szkoły sobotnie.

Podczas posiedzenia dyrektor Biura Polonijnego Kancelarii Senatu Artur Kozłowski poinformował gości o zasadach rozpatrywania wniosków o dotację z budżetu Kancelarii Senatu dla organizacji pozarządowych w zakresie pomocy dla Polonii i Polaków za Granicą.

Zastępca dyrektora Departamentu Konsularnego i Polonii w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Wojciech Tyciński podkreślił, że polska mniejszość etniczna jest pozytywnie oceniana przez brytyjskie społeczeństwo. Jak powiedział, polski rząd stara się wspierać Polaków za granicą na różnych płaszczyznach, m.in. poprzez udostępnianie w mediach, szczególnie w TV "Polonia", informacji ważnych dla wyjeżdżających za granicę. Rząd przygotowuje także zmiany legislacyjne w ustawie o obywatelstwie polskim oraz powołał Międzyresortowy Zespół ds. Pomocy Polonii i Polakom za Granicą.

W dyskusji wskazywano, że istotną sprawą dla Polaków podejmujących decyzję o powrocie do kraju jest zaufanie do państwa, a także poprawa czynników ekonomicznych, m.in. stabilizacja gospodarcza, przejrzysty system podatkowy czy walka z korupcją i biurokracją.

Polacy przed podjęciem decyzji o emigracji zarobkowej powinni mieć możliwość uzyskania w Polsce informacji o warunkach na rynku pracy oraz sytuacji społecznej kraju, do którego się wybierają. Wskazywano, że rząd powinien monitorować sytuację naszych rodaków w Wielkiej Brytanii i wspierać ich poprzez działalność instytucjonalną.

28 maja 2008 r.

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawczej senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy - Kodeks karny.

Rozpatrywana nowelizacja została uchwalona przez Sejm na podstawie senackiej inicjatywy ustawodawczej w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, który orzekł o niezgodności z konstytucją art. 226 § 1 kodeksu karnego w zakresie, w jakim przepis ten "penalizuje znieważenie funkcjonariusza publicznego lub osoby do pomocy mu przybranej dokonane niepublicznie lub dokonane publicznie, lecz nie podczas pełnienia czynności służbowych".

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawczej informację na temat przebiegu sejmowych prac nad tym projektem przedstawił poseł sprawozdawca Marian Filar. Jak poinformował, rozpatrująca go sejmowa Komisja Nadzwyczajna ds. zmian w kodyfikacjach nie wprowadziła żadnych zmian.

Żadnych uwag do ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny nie zgłosili podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Zbigniew Wrona oraz przedstawicielka Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Wniosek o przyjęcie bez poprawek przedstawił przewodniczący komisji senator Krzysztof Kwiatkowski, a Komisja Ustawodawcza w głosowaniu jednomyślnie go poparła. Ustalono, że przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej nowelizacji zarekomenduje Izbie senator Bohdan Paszkowski.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 27 listopada 2007 r. dotyczący ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Rozpatrywany wyrok omówił przedstawiciel senackiego biura legislacyjnego, który wyjaśnił, że trybunał orzekł o niezgodności z konstytucją art. 19 ust. 1, zdanie pierwsze ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2000 r. w zakresie, w jakim pomija on element normy określający, że wyrażona w cenie określonej w umowie sprzedaży wartość stanowiąca przychód ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych oraz innych rzeczy jest pomniejszona o należny podatek od towarów i usług. Przedstawiciel biura stwierdził, że system polskiego prawa został już dostosowany do postulatów zawartych w uzasadnieniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Orzeczenie nie wymaga zatem wykonania.

W dyskusji przewodniczący komisji senator K. Kwiatkowski przychylił się do opinii senackiego biura legislacyjnego i zaproponował, aby komisja nie zgłaszała wniosku o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w sprawie wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 27 listopada 2007 r., dotyczącego ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Komisja jednogłośnie przyjęła przedstawiony wniosek.

* * *

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Praw Człowieka i Praworządności zapoznali się z "Informacją o działalności Rzecznika Praw Obywatelskich w 2007 r.
z uwagami o stanie przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela".

Informację przedstawił rzecznik praw obywatelskich Janusz Kochanowski.

W 2007 r. do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich wpłynęło 57 507 spraw, 34 199 zostało rozpatrzonych. Pracownicy RPO podjęli w ub.r. działania w 13 199 sprawach, a w 19 506 wskazali wnioskodawcom przysługujące im prawa. 19% rozpatrywanych spraw zostało załatwionych pozytywnie dla obywateli, a w ponad 60% wypadków zarzuty się nie potwierdziły. Pracownicy biura wizytowali m.in. więzienia, zakłady psychiatryczne, ośrodki dla uchodźców, domy poprawcze. Podejmowano również działania w zakresie ochrony prawnej dzieci. Zdecydowanie więcej niż w 2006 r. było wystąpień RPO o charakterze generalnym: 406 wobec 316 w 2006 r. O 46% w porównaniu z 2006 r. wzrosła liczba wystąpień o podjęcie inicjatywy prawodawczej.

Jak napisano w informacji przedstawionej parlamentowi, w Polsce wciąż za dużo jest "złego prawa". "W 2007 r. nie zmniejszył się poziom dysfunkcjonalności prawa, spowodowany przede wszystkim nadmiarem regulacji oraz instrumentalnym podejściem do stosowania i stanowienia prawa". Zdaniem rzecznika, za dużo wydaje się też regulacji normatywnych w ogóle, a za kryzys prawa odpowiedzialność ponosi przede wszystkim nadmierny interwencjonizm państwa.

W opinii rzecznika, "władza wykonawcza, podejmując się zbyt wielu działań, niewiele z nich jest w stanie należycie wykonać, ponadto kryzys ów wynika ze stanowiącej uwarunkowanie tego interwencjonizmu pozytywistycznej teorii prawa, zgodnie z którą wszystko musi być zapisane w przepisach". Jakości prawa szkodzi też, według rzecznika, swoiście rozumiana rola parlamentu, który traktuje się jako rodzaj fabryki przepisów.

W informacji stwierdzono również, że w 2007 r. nastąpił wyraźny wzrost liczby wniosków RPO do Trybunału Konstytucyjnego o stwierdzenie niekonstytucyjności ustaw. Wniosków takich było 26 - o 73% więcej niż w 2006 r. Jak stwierdzono: "Korzystając szeroko z możliwości, jakie rzecznikowi daje prawo zwracania się z wnioskiem do trybunału o uznanie niekonstytucyjności aktu prawnego, rzecznik postanowił rozszerzyć użyteczność tego instrumentu, zwracając się jednocześnie do władzy wykonawczej o rozważenie możliwości zmiany kwestionowanego rozporządzenia, zgodnie z treścią złożonego wniosku". Zdaniem rzecznika, ten nowy sposób rozwiązywania kwestii niekonstytucyjności ma prowadzić do wydania nowego, poprawionego aktu prawnego bez potrzeby oczekiwania na orzeczenie trybunału.

W dyskusji senatorowie interesowali się m.in. zasadnością mnożenia instytucji rzeczników reprezentujących interesy różnych grup. Pytano również o możliwość zatrudniania więźniów, rolę mediów w kampanii wyborczej i granice wolności słowa. Senatorów interesowały też kwestie kontroli sądowej urzędu prokuratorskiego, modelu skargi kasacyjnej, kosztów sądowych i opłat skarbowych jako utrudnień w dostępie do sądu. Pytano o współpracę rzecznika praw obywatelskich z rzecznikiem praw dziecka. Poruszono także problem braku właściwej reakcji odpowiednich władz i dopuszczenie do śmierci obywatela rumuńskiego Claudiu Crulica w krakowskim areszcie w następstwie strajku głodowego.

Podczas posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności zapoznano się także z "Informacją o działalności Sądu Najwyższego w roku 2007". Informację przedstawił I prezes Sądu Najwyższego Lech Gardocki.

W dyskusji nad przedstawioną informacją prezes L. Gardocki odniósł się m.in. do krytycznych uwag senatorów do uchwały SN z 20 grudnia 2007 r., dotyczącej stosowania przez sędziów retroaktywnych przepisów karnych z dekretu o stanie wojennym.

W trzecim punkcie porządku dziennego senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy - Kodeks karny.

Projekt nowelizacji, uchwalonej przez Sejm na podstawie inicjatywy senackiej, omówił poseł sprawozdawca Marian Filar. Jak przypomniał, ustawa stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 11 października 2006 r., stwierdzającego częściową niezgodność art. 226 § 1 kodeksu karnego z konstytucją, dotyczącego przestępstwa zniewagi funkcjonariusza publicznego.

Poseł sprawozdawca zwrócił uwagę, że w wersji obecnej sfera penalizacji zakwestionowanego przepisu kodeksu karnego jest zbyt szeroka. Wprowadzona zmiana polega na tym, że sprawca karany będzie tylko wówczas, gdy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki: znieważenie nastąpi podczas pełnienia przez funkcjonariusza obowiązków i jednocześnie w związku z ich pełnieniem.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Zbigniew Wrona, odpowiadając na pytanie senatora Krzysztofa Piesiewicza, stwierdził, że resort - mimo początkowych wątpliwości - w pełni zgadza się z nowelizacją uchwaloną przez Sejm.

Przedstawicielka Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu nie zgłosiła żadnych uwag o charakterze legislacyjnym.

W głosowaniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności jednomyślnie poparła wniosek przewodniczącego senatora Stanisława Piotrowicza o przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Zbigniewa Cichonia.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ust. 1

  • Wniosek Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniające rozporządzenie (WE) nr 562/2006 w odniesieniu do korzystania z wizowego systemu informacyjnego (VIS) na mocy kodeksu granicznego Schengen (COM(2008) 101), sygn. Rady UE 6970/08.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Referent: senator Janusz Rachoń.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Witold Drożdż.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt aktu prawnego i postanowiła nie wnosić uwag.

  • Projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywy Rady 78/660/EEC i 83/349/EEC w odniesieniu do określonych wymogów w zakresie ujawnień dla małych i średnich jednostek oraz obowiązku sporządzania skonsolidowanego sprawozdania finansowego (COM(2008) 195), sygn. Rady UE 8648/08.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Finansów.

Referent: senator Jan Wyrowiński.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Elżbieta Chojna-Duch.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt aktu prawnego i postanowiła nie wnosić uwag.

  • Wniosek - Decyzja Rady w sprawie migracji z systemu informacyjnego Schengen (SIS 1+) do systemu informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) (COM(2008) 196), sygn. Rady UE 8797/08.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Referent: senator Mariusz Witczak.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu W. Drożdż.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt aktu prawnego i postanowiła nie wnosić uwag.

  • Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady w sprawie migracji z systemu informacyjnego Schengen (SIS 1+) do systemu informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) (COM(2008) 197), sygn. Rady UE 8796/08.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Referent: senator M. Witczak.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu W. Drożdż.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt aktu prawnego i postanowiła nie wnosić uwag.

  • Wniosek w sprawie decyzji Rady zezwalającej na wprowadzenie do obrotu na mocy rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady produktów zawierających genetycznie zmodyfikowaną soję A2704-12 (ACS-GHØØ5-3), sk³adaj¹cych siź z niej lub z niej wyprodukowanych (COM(2008) 218), sygn. Rady UE 8996/08.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Zdrowia.

Referent: senator Grzegorz Wojciechowski.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Adam Fronczak.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt aktu prawnego i przyjęła opinię, że nie popiera projektu decyzji Rady.

Rozpatrzenie w trybie art. 8 ust. 1

  • Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie odpadów (COM(2005) 667), sygn. Rady UE 5050/06.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Środowiska.

Referent: senator Jerzy Chróścikowski.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Janusz Zaleski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt aktu prawnego i postanowiła nie wnosić uwag.

Rozpatrzenie w trybie art. 3 ust. 2

  • Opinia Komisji na mocy art. 251 ust. 2 akapit trzeci lit. c) Traktatu WE, w sprawie poprawek Parlamentu Europejskiego do wspólnego stanowiska Rady w odniesieniu do wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jakości powietrza atmosferycznego i w sprawie czystszego powietrza dla Europy zmieniająca wniosek Komisji na mocy art. 250 ust. 2 Traktatu WE (COM(2008) 163), sygn. Rady UE 8152/08.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Środowiska.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu J. Zaleski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją na temat rozpatrywanej opinii.

  • Wnioski nierozpatrywane - propozycja zaakceptowana przez komisję:

- w trybie art. 6 ust. 1: COM(2008) 134, COM(2008) 156, COM(2008) 176, COM(2008) 182, COM(2008) 183, COM(2008) 194, COM(2008) 210, COM(2008) 211, COM(2008) 217, COM(2008) 220, COM(2008) 222,

- w trybie art. 6 ust. 4: COM(2008) 302.

* * *

Posiedzenie Komisji Zdrowia miało charakter seminaryjny i było poświęcone sytuacji opieki psychiatrycznej w Polsce. Informację na ten temat przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Adam Fronczak. Jak podkreślił, zdrowie psychiczne jest uznawane w naszym kraju za fundamentalne dobro osobiste człowieka, a ochrona praw osób z zaburzeniami psychicznymi należy do podstawowych obowiązków państwa.

Zasadniczym wskaźnikiem stanu zdrowia psychicznego Polaków jest rozpowszechnienie zaburzeń psychicznych, także tych związanych z nadużywaniem substancji psychoaktywnych - alkoholu, narkotyków i leków. Od wielu lat zwiększa się liczba osób leczonych z powodu zaburzeń psychicznych. W ciągu 14 lat, od 1990 r. do 2004 r., wskaźnik leczonych ambulatoryjnie wzrósł o 131%, a wskaźnik hospitalizacji o 45%. Niepokoi fakt, że około 10% dziewięciomilionowej populacji dzieci i młodzieży w wieku do 18 lat wymaga opieki i pomocy psychiatryczno-psychologicznej.

Dyrektor Delegatury Najwyższej Izby Kontroli we Wrocławiu Andrzej J. Myrta przedstawił wyniki kontroli funkcjonowania opieki psychiatrycznej, ze szczególnym uwzględnieniem opieki stacjonarnej. Jej celem była ocena prawidłowości i dostępności opieki zdrowotnej dla osób z zaburzeniami psychicznymi, realizowanej w ramach psychiatrycznej opieki szpitalnej i ambulatoryjnej. W ocenie NIK, nie został dotychczas stworzony system kompleksowej opieki nad chorymi, nie podjęto także działań na rzecz integracji i przywrócenia osób chorych psychicznie do funkcjonowania w społeczeństwie. Pozytywnie, mimo odnotowanych nieprawidłowości i zaniedbań, oceniono funkcjonowanie szpitali psychiatrycznych oraz poradni zdrowia psychicznego. Nie stwierdzono rażących naruszeń w zakresie świadczenia przez nie usług zdrowotnych. Nieprawidłowości dotyczyły stanu technicznego i sanitarnego obiektów.

Mając na uwadze systematyczny wzrost liczby osób leczonych z powodu zaburzeń psychicznych, a także przewidywane jeszcze wyraźniejsze kształtowanie się tych tendencji (zagrożenia dla zdrowia psychicznego - bezrobocie, ubóstwo, przemoc, rozluźnienie więzi społecznych), uznano, że należy przyjąć rozwiązania zmierzające do poprawy obecnie istniejącego systemu ochrony zdrowia psychicznego.

Jak stwierdził podczas posiedzenia konsultant krajowy ds. praw psychiatrii prof. Marek Jarema, najskuteczniejszą metodą realizacji tego celu jest przyjęcie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego. Poprzez zaangażowanie w prace nad tym programem oprócz Ministerstwa Zdrowia także innych organów oraz podległych im jednostek, które w swoich działaniach stykają się na stałe z problematyką zdrowia psychicznego, możliwe będzie dokonanie kompleksowej przebudowy systemu ochrony zdrowia.

Ochrona zdrowia psychicznego, jak podkreślił kierownik I Kliniki Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie prof. Jacek Wciórka, polega przede wszystkim na zapewnieniu osobom z zaburzeniami psychicznymi wielostronnej i powszechnie dostępnej opieki zdrowotnej. Jego zdaniem, należy przyspieszyć prace nad wprowadzeniem w życie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego. Trzeba także kształtować właściwe postawy wobec osób z zaburzeniami psychicznymi, a zwłaszcza - jak stwierdziła kierownik Centrum Zdrowia Psychicznego Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie dr Katarzyna Prot - zrozumienie, tolerancję, życzliwość, a także przeciwdziałać ich dyskryminacji.

W dyskusji podkreślano, że promocja zdrowia psychicznego, leczenie i opieka - to również realizacja przyjętych przez Polskę zobowiązań wobec Unii Europejskiej oraz Światowej Organizacji Zdrowia.

* * *

W pierwszym punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrywano ustawę o ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii o zmianie Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Wiedniu dnia 13 stycznia 2004 r., podpisanego w Warszawie dnia 4 lutego 2008 r.

Informację na temat przedmiotowego protokołu dotyczącego zmiany umowy między Polską a Austrią przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Jacek Dominik.

Protokół będący przedmiotem ratyfikacji dotyczy zmiany umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Chodzi o zmianę metody unikania podwójnego opodatkowania - z obecnej metody odliczenia proporcjonalnego na metodę wyłączenia z progresją. Oznacza to, że Polacy osiągający dochody tylko w Austrii nie będą płacić podatku w Polsce.

Protokół wejdzie w życie po jego ratyfikacji przez oba państwa. Jeśli dokument zostanie ratyfikowany w tym roku, nowe przepisy będą się odnosiły do dochodów osiągniętych w 2009 r.

Obecnie obowiązuje umowa z Austrią podpisana 13 stycznia 2004 r. Zakłada ona, że dochód uzyskany za granicą jest opodatkowany w Polsce. Podatek zapłacony za granicą jest jednak odliczany od podatku należnego w kraju. Odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku polskiego, przypadającej na dochód uzyskany za granicą.

Podpisany protokół wprowadzi metodę wyłączenia z progresją, która polega na tym, że uzyskany za granicą dochód jest zwolniony z opodatkowania w Polsce. Jeśli podatnik osiąga też dochody w Polsce, to stosuje się do nich stawkę podatku wyliczoną dla całości dochodu (polskiego i zagranicznego).

Jak poinformował wiceminister finansów, w stosunku do dochodów z dywidend, odsetek, należności licencyjnych i przeniesienia własności majątku obowiązywać będzie nadal metoda zaliczenia proporcjonalnego. Ustawa przewiduje zatem stosowanie dwóch metod rozliczania dochodów osiągniętych w Austrii przez obywateli polskich.

Podczas posiedzenia Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu nie zgłosiło żadnych uwag o charakterze legislacyjnym.

Wobec braku zastrzeżeń ze strony senatorów przewodniczący komisji senator Tomasz Misiak poddał pod głosowanie wniosek o przyjęcie bez rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Wniosek przyjęto jednogłośnie. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Stanisława Bisztygę.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych.

Sejmową nowelizację omówił zastępca dyrektora Departamentu Legislacyjno-Prawnego w Ministerstwie Sprawiedliwości Jan Bołonkowski. Jak zauważył, rozpatrywana ustawa ma na celu dostosowanie polskiego prawa do wymagań Unii Europejskiej. Proponowane zmiany przyczynią się także do rozwoju spółek akcyjnych, zwiększą ich skuteczność i konkurencyjność.

Jej celem jest wdrożenie do polskiego systemu prawnego postanowień dyrektywy 2006/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 6 września 2006 r. zmieniającej dyrektywę Rady 77/91/EWG w sprawie tworzenia spółek akcyjnych i utrzymywania oraz zmian wysokości ich kapitału. Założeniem, które przyjął prawodawca wspólnotowy, było unowocześnienie prawa spółek i wzmocnienie ładu korporacyjnego w Unii Europejskiej. Nowelizacja dyrektywy zmierzała także do promowania skuteczności i konkurencyjności przedsiębiorstw bez ograniczania ochrony oferowanej akcjonariuszom i wierzycielom poprzez uproszczenie i unowocześnienie instytucji kapitału zakładowego. Pozostawia ona państwom członkowskim prawo decydowania, czy i w jakim zakresie wdrożą one jej postanowienia.

W uzasadnieniu do rządowego projektu ustawy stwierdzono m.in., że wdrożenie uregulowań wspólnotowych jest jednym z warunków zapewnienia konkurencyjności polskiego systemu prawnego w zakresie prawa spółek w stosunku do systemów prawnych innych państw członkowskich Unii Europejskiej oraz że będzie ono istotnym argumentem branym pod uwagę przez przedsiębiorców dokonujących wyboru prawa polskiego jako właściwego dla tworzonych spółek akcyjnych. Dokonanie pełnej transpozycji postanowień dyrektywy ułatwi, w założeniu ustawodawcy, dokonywanie czynności związanych ze stosunkami kapitałowymi w spółkach akcyjnych, dotyczących w szczególności: wnoszenia wkładów niepieniężnych, nabywania własnych akcji, finansowania nabywania akcji, czy też obniżania kapitału zakładowego.

Senatorowie zapoznali się z uwagami senackiego biura legislacyjnego, które zaproponowało jedną zmianę o charakterze legislacyjnym.

W trakcie dyskusji senatorowie pytali m.in. o limit emitowanych akcji spółek oraz zawarte w ustawie określenia terminów.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Łukasz Rędziniak pozytywnie ocenił poprawkę zaproponowaną przez biuro legislacyjne, odpowiedział także na zgłaszane przez senatorów wątpliwości i pytania.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej jednomyślnie zaakceptowała jedną poprawkę legislacyjną, a następnie całą ustawę wraz z przyjętą wcześniej zmianą. Ustalono, że w imieniu komisji stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych podczas posiedzenia plenarnego Izby przedstawi senator Stanisław Iwan.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o zwrocie nadpłaty w podatku akcyzowym zapłaconym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego.

Cel i przedmiot ustawy omówił podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów J. Dominik. Jak poinformował, określa ona zasady zwrotu podatku za samochody starsze niż dwuletnie, kupione w krajach UE i Szwajcarii od 1 maja 2004 r. do 30 listopada 2006 r. i ma związek z wyrokiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 18 stycznia 2007 r., który orzekł, że akcyza stosowana w Polsce do końca listopada 2006 r. była niezgodna z prawem UE. Chodzi o różnicę między zgodnymi z prawem stawkami akcyzy 3,1% i 13,6% (w zależności od pojemności silnika) a stawką faktycznie zapłaconą przez podatnika, która rosła o 12% rocznie i mogła dochodzić nawet do 65%.

Stawka akcyzy jest płacona na terytorium Polski tylko raz, przy pierwszej rejestracji pojazdu. Dlatego wyższym stawkom podlegały tylko pojazdy sprowadzone, starsze niż dwuletnie.

Według danych Ministerstwa Finansów, od 1 maja 2004 r. sprowadzono do Polski ponad 2,4 mln samochodów, za co pobrano ok. 2,5 mld zł akcyzy. Resort finansów oszacował, że na zwrotach nadpłaty tego podatku budżet państwa może stracić ponad 500 mln zł. Organy celne już wcześniej zwracały nadpłaconą akcyzę, na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej. Brakowało jednak regulacji dotyczącej obliczania kwot do zwrotu, co może prowadzić do rozbieżności w określaniu tych kwot. Ustawa ma zapobiegać tym problemom.

W ustawie przewidziano, że akcyza będzie zwracana jedynie na wniosek podatnika, a organ celny brał pod uwagę wartość rynkową pojazdu. Kwota zwrotu ma stanowić różnicę między akcyzą zapłaconą przez podatnika a podatkiem zawartym w cenie podobnego samochodu zarejestrowanego na terytorium kraju, z uwzględnieniem wartości rynkowej auta.

Resort finansów wskazywał wcześniej, że wiele osób zaniżało wartość kupionych za granicą samochodów, by zapłacić niższą akcyzę. Tak więc na zwrot podatku liczyć mogą tylko te osoby, które w deklaracji akcyzowej podały wartość samochodu zbliżoną do rynkowej.

Zgodnie z ustawą, organ celny może powołać biegłego w wypadku wątpliwości, czy zadeklarowana przez podatnika cena pojazdu odpowiada wartości rynkowej. Jeżeli cena oszacowana przez biegłego będzie odbiegała o ponad 33% od wartości określonej przez podatnika, podatnik poniesie koszty ekspertyzy.

Pozytywną opinię o ustawie sejmowej przedstawiło senackie biuro legislacyjne. Wobec braku zastrzeżeń ze strony senatorów przewodniczący komisji senator T. Misiak poddał pod głosowanie wniosek o przyjęcie rozpatrywanej ustawy bez poprawek. Wniosek poparło 14 senatorów, a 3 osoby wstrzymały się od głosu; głosów przeciwnych nie było.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zwrocie nadpłaty w podatku akcyzowym zapłaconym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego wybrano senatora Henryka Woźniaka.

29 maja 2008 r.

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisji Zdrowia. Jego przedmiotem była ocena funkcjonowania obecnych rozwiązań oraz rekomendacje zmian, na podstawie prac tych komisji w VI kadencji, odnośnie do rehabilitacji, terapii, przygotowania zawodowego oraz pracy dla osób niepełnosprawnych.

Na wstępie przewodniczący komisji senatorowie Mieczysław Augustyn i Władysław Sidorowicz przypomnieli historię prac, prowadzonych w latach 2005-2007, mających na celu przygotowanie inicjatyw legislacyjnych zmierzających do stworzenia w Polsce w pełni spójnego systemu wyrównywania szans i wspierania aktywności osób niepełnosprawnych.

W 2006 r. obie komisje, we współpracy z Ambasadą Wielkiej Brytanii w Warszawie, Międzynarodową Organizacją Pracy oraz Stowarzyszeniem Przyjaciół Integracji, przygotowały cykl spotkań: dwa seminaria (7 i 21 listopada) oraz konferencję (1 grudnia), podczas których dokonano przeglądu rozwiązań polskich i brytyjskich, stanowiących podstawę wypracowania rekomendacji projektowanych zmian prawnych w Polsce. Prace nad opracowaniem rekomendacji nie zostały zakończone w VI kadencji Senatu z uwagi na przyspieszone wybory parlamentarne.

Przewodniczący Komisji Rodziny i Polityki Społecznej senator M. Augustyn przedstawił zasady kreowania polityki i tworzenia prawa dotyczącego osób niepełnosprawnych oraz rekomendacje koniecznych zmian ustawowych, opracowane na podstawie prac przeprowadzonych w Senacie VI kadencji.

Senator podkreślił, że wspieranie osób niepełnosprawnych to inwestycja leżąca w interesie wszystkich obywateli. Nowe rozwiązania muszą przyjąć za podstawę prawa człowieka i prawa obywatelskie. Prawa osób niepełnosprawnych powinny być jednoznaczne, a regulacje prawne - konsultowane z tym środowiskiem. Za nieprzestrzeganie tych praw powinny być przewidziane znaczne kary, a szczególnej ochronie muszą podlegać prawa osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Ocena skutków regulacji prawnych powinna obowiązkowo zawierać stwierdzenie dotyczące wpływu nowych przepisów na poziom integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych.

Za najważniejsze rekomendacje zmian ustawowych senator M. Augustyn uznał m.in.: ratyfikację konwencji ONZ dotyczącej praw osób niepełnosprawnych oraz wdrożenie do polskiego systemu prawnego jej zapisów; uchwalenie tzw. ustawy antydyskryminacyjnej o prawach niepełnosprawnych Polaków; wprowadzenie w ustawie o zamówieniach publicznych zasady kontraktów zgodności; wzmocnienie pozycji i roli pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych; upoważnienie Rady ds. Osób Niepełnosprawnych do oceniania i przygotowywania rozwiązań prawnych (na wzór brytyjskiej Komisji ds. Praw Osób Niepełnosprawnych); ujednolicenie systemu orzecznictwa i zintegrowanie go z systemem doradztwa zawodowego; zmianę prawa oświatowego zapewniającą integracyjne kształcenie na wszystkich etapach edukacji; gwarancję praw osób chorych psychicznie; uchwalenie narodowego programu zdrowia psychicznego; koordynację działań w sferze ochrony zdrowia, prowadzonych przez PFRON, ZUS, KRUS oraz organizacje pozarządowe; zniesienie ograniczeń możliwości zarobkowania przez osoby niepełnosprawne otrzymujące rentę; obowiązek zatrudniania osób niepełnosprawnych przez instytucje publiczne; dostosowanie obiektów do potrzeb osób niepełnosprawnych; zmianę prawa transportowego i dostosowanie środków transportu publicznego do potrzeb osób niepełnosprawnych; konieczność wprowadzenia ubezpieczenia od ryzyka niesamodzielności dla osób niepełnosprawnych będących w najtrudniejszej sytuacji.

Obecny na posiedzeniu Antoni Szymański, przewodniczący Komisji Rodziny i Polityki Społecznej Senatu VI kadencji podsumował prace tej komisji w latach 2005-2007 i z satysfakcją przyjął deklarację o wykorzystaniu tego dorobku w pracach ustawodawczych rządu.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych Jarosław Duda przedstawił aktualną sytuację społeczną i zawodową osób niepełnosprawnych oraz działania i prace podjęte w resorcie pracy nad wprowadzeniem nowego, spójnego i przejrzystego systemu wspierania osób niepełnosprawnych oraz zapobiegania ich dyskryminacji w życiu społecznym i zawodowym. Jest to jeden z priorytetów tego resortu w roku 2008 i latach następnych. Za najważniejsze kwestie pełnomocnik uznał aktywizację zawodową osób niepełnosprawnych, pobudzenie aktywności samorządów i organizacji pozarządowych do działań integrujących te osoby ze społeczeństwem oraz pomoc publiczną udzielaną zatrudniającym je przedsiębiorcom. Niezbędne jest zintegrowanie obecnych pięciu systemów orzeczniczych w jeden ujednolicony system, opracowanie projektu ustawy o języku migowym, a także ratyfikacja Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych. Wszystkie zmiany w ustawodawstwie dotyczącym tych osób muszą być wprowadzane przy zastosowaniu kryterium równoprawnego korzystania z praw obywatelskich i społecznych. Uchwalenie tej ustawy jest wymogiem stawianym przez Unię Europejską. Prace nad projektem stosownej ustawy są zaawansowane, a sam projekt - po konsultacjach międzyresortowych. Wiceminister zapowiedział zmiany ustawowe dotyczące systemu świadczeń rentowych, liberalizujące dotychczasowe przepisy ograniczające możliwość zarobkowania przez rencistów uznanych za niezdolnych do pracy, wprowadzenie korzystnych zmian w finansowaniu warsztatów terapii zajęciowej, a także dostosowanie przepisów dotyczących rehabilitacji zawodowej i społecznej, zatrudnienia osób niepełnosprawnych i udzielania pomocy publicznej przedsiębiorcom - do uregulowań przyjętych w prawie europejskim.

Wiceminister zdrowia Adam Fronczak przedstawił informację na temat usług i świadczeń zdrowotnych. Podkreślił, że w ostatnich latach zwiększają się nakłady na sfinansowanie wyrobów medycznych, wzrasta także liczba łóżek dla pacjentów - osób niepełnosprawnych wymagających rehabilitacji.

Prezes Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych Marian Leszczyński podkreślił konieczność podjęcia działań na rzecz zwiększenia zatrudnienia osób niepełnosprawnych w Polsce, zwłaszcza chorych psychicznie. Zatrudnianie tych osób na otwartym rynku pracy powinno być trwałym elementem polityki społecznej państwa.

W dyskusji m.in. zwracano uwagę na przepisy, utrudniające wpieranie aktywności edukacyjnej i zawodowej osób niepełnosprawnych. Podkreślano, że bez zwiększenia nakładów na oświatę i kształcenie ustawiczne nie nastąpią istotne zmiany w ich sytuacji. Zwracano także uwagę na potrzebę ustawowego wprowadzenia asystenta osoby niepełnosprawnej. Nowe regulacje ustawowe, jak podkreślano, powinny uwzględniać zasadę pomocniczości, dzięki której będą one w większym niż dotychczas stopniu wzmacniać działania społeczne podejmowane na szczeblu lokalnym i w ich miejscu zamieszkania. Pozytywnie przyjęto informację o szybkim zakończeniu przez rząd prac nad ustawą antydyskryminacyjną, a także nad narodowym programem zdrowia psychicznego.

Obecna na posiedzeniu Jane Cordell, pierwsza sekretarz ambasady Wielkiej Brytanii w Warszawie, zwróciła uwagę na "równościowy" charakter proponowanych zmian, nawiązujących do rozwiązań obowiązujących w Wielkiej Brytanii. Podkreśliła, że dotychczasowe prace komisji senackich, a także ich współpraca z licznymi reprezentantami strony społecznej - są przykładem rozwoju społeczeństwa demokratycznego w Polsce i praktycznego zastosowania idei dialogu społecznego i konsultacji. J. Cordell podziękowała za dotychczasową współpracę komisji senackich ze stroną brytyjską.

W przerwie obrad ukonstytuował się Parlamentarny Zespół ds. Osób Niepełnosprawnych. Na przewodniczącego zespołu wybrano posła Marka Plurę, jego zastępcami zostali senator Małgorzata Adamczak oraz posłowie - Ewa Kierzkowska i Filip Libicki.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Kultury i Środków Przekazu w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o opłatach abonamentowych.

Założenia nowelizacji uchwalonej przez Sejm na podstawie projektu poselskiego, przedstawiła posłanka sprawozdawczyni Małgorzata Kidawa-Błońska. Ustawa przewiduje rozszerzenie katalogu podmiotów zwolnionych z obowiązku uiszczania abonamentu radiowo-telewizyjnego. Zakłada, że abonamentu nie będą musieli opłacać emeryci i trwale niezdolni do pracy renciści, a także bezrobotni, uprawnieni do świadczeń socjalnych i przedemerytalnych. Zwolnienie z opłacania abonamentu obejmie też osoby spełniające kryterium dochodowe określone w ustawie o świadczeniach rodzinnych.

Posłanka M. Kidawa-Błońska podkreśliła, że abonament źle funkcjonuje od wielu lat "i od wielu lat nie zrobiono w tej sprawie nic". Zapewniła, że projekt poszerzający katolog osób zwolnionych z płacenia abonamentu jest tylko pierwszym krokiem, który ma na celu wypracowanie nowego systemu finansowania mediów publicznych: przewidywalnego, stabilnego i ściągalnego. "Chcemy, by od nowego roku ta forma finansowania była zupełnie inna" - powiedziała. Dodała, że odpowiednia ustawa w tej sprawie jest przygotowywana w ministerstwie kultury pod nadzorem ministra Bogdana Zdrojewskiego.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się z opinią o sejmowej nowelizacji, przedstawioną przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Jak zwrócono uwagę, ustawa nierówno traktuje różne kategorie emerytów. Ze zwolnienia z abonamentu skorzystają bowiem, w jej świetle, jedynie emeryci "cywilni" bez uwzględnienia "mundurowych". W związku z tym biuro zaproponowało m.in. uzupełnienie noweli o tę grupę.

Obecni na posiedzeniu przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwa Finansów poinformowali, że rząd nie ma jeszcze stanowiska w sprawie ustawy sejmowej i jest on aktualnie w trakcie konsultacji międzyresortowych.

W związku z tym senator Czesław Ryszka zgłosił wniosek o przerwanie posiedzenia do czasu przedstawienia przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego stanowiska rządu. W głosowaniu wniosek nie został przyjęty; za było 2 senatorów, przeciw 5, a 1 osoba wstrzymała się od głosu. Wobec wyników głosowania posiedzenie komisji kontynuowano.

W dyskusji przedstawiciele Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji zwracali uwagę na skutki, jakie spowodują zmiany proponowane w nowelizacji sejmowej. Po pierwsze, nie da się przewidzieć skutków budżetowych, ponieważ w trakcie roku budżetowego nie można przesunąć środków dla rozgłośni regionalnych bez wcześniejszych zmian w ustawie o opłatach abonamentowych i tym samym zagrożone jest ich funkcjonowanie. Po drugie, ewentualne refundacje ze strony rządu są na razie tylko w fazie obietnic, a nie konkretnych decyzji. Ponadto inny sposób finansowania musi być uzgodniony z Komisją Europejską i zgodny z prawem europejskim, co może zająć blisko pół roku. W opinii przedstawicieli KRRiT, proponowane zmiany mają charakter incydentalny i ingerują w kształt rynku mediów publicznych.

Dyrektor Programu III Polskiego Radia Krzysztof Skowroński zwracał uwagę na znaczenie radia publicznego dla pełnienia misji publicznej. Jego zdaniem, proponowana ustawa powinna zostać odrzucona.

Również w opinii prezesa Stowarzyszenia Rozgłośni Regionalnych Polskiego Radia Dariusza Szewczyka, zmiany zaproponowane w nowelizacji są realnym zagrożeniem dla działalności regionalnych rozgłośni radiowych.

Podczas posiedzenia prezes Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich Krystyna Mokrosińka przedstawiła nowe propozycje dotyczące funkcjonowania abonamentu, wypracowane przez Komitet Rozwoju Mediów Publicznych. Uwagi te zostały pozytywnie przyjęte przez senatorów, ponieważ wychodziły poza zakres rozpatrywanej ustawy sejmowej, nie były przedmiotem dalszej dyskusji.

W dyskusji senatorowie poruszali m.in. kwestie dotyczące planów likwidacji abonamentu w przyszłym roku, możliwości przekazania w trakcie roku budżetowego dotacji na pomoc publiczną, tegorocznego wzrostu zysków z reklam w telewizji publicznej. Zastanawiali się, jak sejmowa nowelizacja przełoży się na finansowanie regionalnych rozgłośni radiowych.

W opinii senatorów przeciwnych sejmowej nowelizacji, rozszerzenie zwolnień to pierwszy krok do całkowitej likwidacji abonamentu, ta zaś doprowadzi do "śmierci przez uduszenie" mediów publicznych, a przede wszystkim Polskiego Radia, które w przeważającej mierze utrzymuje się z abonamentu.

Zwracano także uwagę na niedoprecyzowanie przepisów nowelizacji. Senator Wojciech Skurkiewicz pytał np., czy w sytuacji gdy on jest senatorem, a jego żona osobą bezrobotną, będą zobowiązani do zapłacenia abonamentu. Senatorowie chcą też wiedzieć, czy ubytek wpływów abonamentowych, który nastąpiłby w efekcie tej ustawy, zostanie uzupełniony z budżetu (według szacunków, gdyby ustawa weszła w życie w połowie roku, do końca br. ubytek ten wyniósłby około 120 mln zł).

Podczas dyskusji, senator Czesław Ryszka zgłosił wniosek o odrzucenie rozpatrywanej ustawy w całości. W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 4 senatorów, 3 było przeciw, a 1 osoba wstrzymała się od głosu. Wobec wyników głosowania Komisja Kultury i Środków Przekazu postanowiła zaproponować Senatowi odrzucenie ustawy o zmianie ustawy o opłatach abonamentowych. Ustalono, że w imieniu komisji stanowisko w tej sprawie zarekomenduje Izbie senator Andrzej Grzyb.

W dyskusji propozycje poprawek zgłosili senatorowie Piotr Łukasz J. Andrzejewski, Janusz Sepioł i Wojciech Skurkiewicz. Wobec przyjęcia przez komisję wniosku o odrzucenie sejmowej nowelizacji w całości zostaną one zgłoszone jako wnioski mniejszości.

Ustalono, że senator J. Sepioł zarekomenduje Izbie poprawkę wprowadzającą do ustawy mechanizm, który pozwoli na zwrot abonamentu osobom, które opłaciły go za rok z góry, a w wyniku nowelizacji zostały objęte zwolnieniem z jego opłacania (Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji szacuje, że potrzeba na to około 5 mln zł).

Wnioski senatorów P.Ł.J. Andrzejewskiego i W. Skurkiewicza dotyczyły m.in. wydłużenia vacatio legis ustawy, tak by weszła w życie nie po 30 dniach od uchwalenia, jak postanowił Sejm, ale od 1 stycznia 2009 r., a także wprowadzenia kryterium dochodu dla emerytów, tzn. zwolnienie z abonamentu przysługiwałoby tylko do wysokości średniej krajowej emerytury. Zaproponowano również przywrócenie przepisu, który gwarantował, że gospodarstwo domowe nie jest zwolnione z opłacania abonamentu, jeśli razem z osobą, której takie zwolnienie przysługuje, zamieszkują co najmniej dwie osoby, które mają ukończony 26. rok życia, i nie obejmuje ich zwolnienie z abonamentu.

 


Poprzednia część, następna część, spis treści