42. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu


 

Do spisu treści

Wicemarszałek Marek Ziółkowski:

Wysoki Senacie, w samo południe wznawiam obrady.

Proszę senatorów sekretarzy o zajęcie miejsc.

Przystępujemy do rozpatrzenia punktu szesnastego porządku obrad: drugie czytanie projektu uchwały w sprawie uczczenia 25. rocznicy męczeńskiej śmierci Sługi Bożego Księdza Jerzego Popiełuszki.

Państwo Senatorowie, proszę o zajęcie miejsc.

Przypominam, że jest to projekt uchwały okolicznościowej, który został wniesiony przez grupę senatorów. Tekst projektu uchwały zawarty jest w druku nr 672, a sprawozdanie komisji - w druku nr 672O.

Pan senator Piotr Zientarski, sprawozdawca Komisji Ustawodawczej, proszony jest o przedstawienie sprawozdania komisji.

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Do spisu treści

Senator Piotr Zientarski:

Panie Marszałku! Szanowni Państwo!

Mam zaszczyt przedstawić w imieniu Komisji Ustawodawczej Wysokiej Izbie sprawozdanie dotyczące projektu uchwały w sprawie uczczenia 25. rocznicy męczeńskiej śmierci Sługi Bożego Księdza Jerzego Popiełuszki.

Na wstępie chciałbym powiedzieć, że praca w komisji przebiegała bardzo zgodnie i że poprawki, które wypracowaliśmy, były wynikiem konsensusu, a więc nie było potrzeby głosowania nad poszczególnymi wariantami. Wszystkie sformułowania i cała treść poprawki zostały przyjęte jednomyślnie.

Chciałbym teraz odczytać te dwie poprawki, które jednocześnie stanowią całą treść uchwały.

Tytuł uchwały otrzymuje brzmienie: "w 25. rocznicę męczeńskiej śmierci Sługi Bożego księdza Jerzego Popiełuszki".

Treść uchwały otrzymuje następujące brzmienie.

"Senat Rzeczypospolitej Polskiej w 25. rocznicę męczeńskiej śmierci Sługi Bożego księdza Jerzego Popiełuszki składa hołd Temu wielkiemu Polakowi i patriocie, kapelanowi «Solidarności» oraz ludzi pracy, obrońcy życia nienarodzonych. Głosząc zasadę «zło dobrem zwyciężaj», przeciwstawiał się On kłamstwu, nienawiści i obłudzie, za co został bestialsko zamordowany przez funkcjonariuszy Służby Bezpieczeństwa PRL.

Życie i śmierć księdza Jerzego Popiełuszki będą dla nas zawsze symbolem wszystkiego, co w człowieku największe i najświętsze, czego musimy bronić i strzec, jeżeli chcemy żyć w wolnym i sprawiedliwym państwie. Niech Jego życie będzie dla pokoleń Polaków wzorem, jak być wiernym Bogu i Ojczyźnie.

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej «Monitor Polski»".

Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek Marek Ziółkowski:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Przedstawicielem wnioskodawcy jest pan senator Bohdan Paszkowski.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zadać pytania senatorowi sprawozdawcy albo przedstawicieli wnioskodawców? Nie widzę chętnych.

Dziękuję bardzo.

Do spisu treści

Proszę państwa, stwierdzam, że do głosu nie zapisał się żaden mówca, a trzy osoby, państwo senatorowie: Czesław Ryszka, Małgorzata Adamczak i Stanisław Zając...

A! Zgłasza się pan senator, tak?

(Głos z sali: Nie.)

(Senator Tadeusz Gruszka: To jest przemówienie do protokołu.)

A nie, to też do protokołu.

(Rozmowy na sali)

To w takim razie czworo senatorów złożyło przemówienia do protokołu.

Do spisu treści

W takim razie zamykam dyskusję.

Wysoki Senacie, przystępujemy do głosowania nad projektem uchwały w sprawie uczczenia 25. rocznicy męczeńskiej śmierci Sługi Bożego Księdza Jerzego Popiełuszki.

Do spisu treści

Przypominam, że komisja przedstawiła wniosek o wprowadzenie poprawki do projektu.

W pierwszej kolejności odbędzie się głosowanie nad poprawką, a potem nad całą uchwałą.

Przystępujemy do głosowania nad poprawką.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 78 obecnych senatorów wszyscy głosowali za przedstawioną poprawką. (Głosowanie nr 1)

Do spisu treści

Możemy głosować nad uchwałą w całości, wraz z przyjętymi poprawkami.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 79 obecnych wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 2)

Uchwała została podjęta jednomyślnie. (Oklaski)

Dla porządku, wobec wyników głosowania, stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w 25. rocznicę męczeńskiej śmierci Sługi Bożego księdza Jerzego Popiełuszki.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrywania punktu pierwszego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli.

W przerwie odbyło się posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, przedstawiła ona sprawozdanie, które jest w druku nr 666Z.

Pan senator Janusz Sepioł proszony jest o przedstawienie sprawozdania.

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Do spisu treści

Senator Janusz Sepioł:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Do projektu ustawy wniesiono czterdzieści siedem poprawek. Jedną z tych poprawek autor, senator Kleina, wycofał - to jest poprawka trzynasta w zestawieniu wniosków. Poparcie większości komisji uzyskały następujące poprawki: szósta, jedenasta, czternasta, szesnasta, dwudziesta piąta, trzydziesta ósma, czterdziesta, czterdziesta druga, czterdziesta trzecia i czterdziesta siódma. Dziękuję.

Wicemarszałek Marek Ziółkowski:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Sprawozdawcą mniejszości jest pan senator Dajczak.

Panie Senatorze, proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Władysław Dajczak:

Dziękuję bardzo, Panie Marszałku.

W imieniu mniejszości komisji bardzo proszę Wysoką Izbę o przyjęcie poprawek senatorów: Romaszewskiego, Andrzejewskiego, Gruszki, Skurkiewicza i Dobrzyńskiego. Są to poprawki, które prowadzą do tego, że bardzo ważna instytucja dla państwa demokratycznego, jaką jest niezależna instytucja kontroli, utrzymuje swoją niezależność. W związku z tym, proszę Wysoką Izbę o przyjęcie tych poprawek.

Wicemarszałek Marek Ziółkowski:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Chcę powiedzieć, że w czasie dyskusji wnioski o charakterze legislacyjnym złożyli senatorowie: Skurkiewicz, Dobrzyński, Gruszka, Romaszewski, Andrzejewski, Kleina, Sepioł i Witczak.

Czy któryś z panów chciałby zabrać głos? Nie.

Do spisu treści

Proszę państwa, możemy przystąpić do głosowania, w pierwszej kolejności nad poprawkami, a potem oczywiście nad całością ustawy.

Najpierw przystępujemy do głosowania nad wnioskiem senatora Wojciecha Skurkiewicza o odrzucenie ustawy.

Przycisk obecności.

Kto jest za odrzuceniem ustawy?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 82 senatorów 33 głosowało za, 49 - przeciw. (Głosowanie nr 3)

Wniosek o odrzucenie ustawy został odrzucony.

Możemy zatem głosować nad poprawkami.

Poprawka pierwsza wprowadza definicję kontrolnej jednostki organizacyjnej.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 83 senatorów 33 głosowało za, 49 - przeciw, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 4)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka druga znosi przepisy dotyczące audytu zewnętrznego NIK.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 85 senatorów 35 głosowało za, 50 - przeciw. (Głosowanie nr 5)

Odrzucona.

Poprawka trzecia wyłącza z audytu zewnętrznego ocenę gospodarności, celowości i rzetelności dokonywania wydatków ze środków publicznych oraz sposobu prowadzenia gospodarki finansowej. Jednocześnie wskazuje, że audyt zewnętrzny nie może dotyczyć działalności kontrolnej NIK.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 85 senatorów 36 głosowało za, 49 - przeciw. (Głosowanie nr 6)

Odrzucona.

(Senator Ryszard Bender: Zdrada!)

(Rozmowy na sali)

Poprawka czwarta ma na celu wyłączenie z badania audytu zewnętrznego celowości dokonywanych wydatków ze środków publicznych. Jednocześnie wskazuje, że audyt zewnętrzny nie może dotyczyć działalności kontrolnej NIK.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 86 senatorów 36 głosowało za, 50 - przeciw. (Głosowanie nr 7)

Odrzucona.

Poprawka piąta wyłącza z audytu zewnętrznego ocenę gospodarności, celowości i rzetelności dokonywania wydatków ze środków publicznych.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 86 senatorów 37 głosowało za, 49 - przeciw. (Głosowanie nr 8)

Odrzucona.

Poprawka szósta jednoznacznie wskazuje, że audyt zewnętrzny nie może dotyczyć działalności kontrolnej NIK.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 86 obecnych senatorów 83 głosowało za, 2 - przeciw, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 9)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka siódma nakazuje przeprowadzenie audytu zewnętrznego przez zespół wyłoniony spośród podmiotów wskazanych przez kluby poselskie i prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 86 obecnych senatorów 36 głosowało za, 50 - przeciw. (Głosowanie nr 10)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka ósma pozwala audytorowi zewnętrznemu na wgląd do dokumentów wyłącznie związanych z przeprowadzanym audytem.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 85 obecnych senatorów 37 głosowało za, 48 - przeciw. (Głosowanie nr 11)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka dziewiąta nakłada na audytora zewnętrznego obowiązek przekazania sprawozdania prezesowi NIK po upływie czternastu dni od dnia zakończenia audytu.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 86 obecnych senatorów 85 głosowało za, 1 - przeciw. (Głosowanie nr 12)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka dziesiąta znosi regulację dotyczącą powoływania wiceprezesów po zasięgnięciu opinii właściwej komisji sejmowej.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 86 obecnych senatorów 36 głosowało za, 50 - przeciw. (Głosowanie nr 13)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka jedenasta usuwa zbędne powtórzenie przepisu dotyczącego trybu odwoływania wiceprezesów NIK.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 86 obecnych senatorów 3 głosowało za, 81 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 14)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka dwunasta znosi przepisy dotyczące kadencyjności wiceprezesów NIK.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 86 obecnych senatorów 85 głosowało za, 1 - przeciw. (Głosowanie nr 15)

Poprawka została przyjęta.

Wykluczyliśmy w związku z tym głosowanie nad poprawkami trzynastą, czternastą, piętnastą i szesnastą.

Przechodzimy do głosowania nad poprawką siedemnastą. Znosi ona regulację dotyczącą powoływania członków kolegium NIK po zasięgnięciu opinii właściwej komisji sejmowej.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 86 obecnych senatorów 36 głosowało za, 50 - przeciw. (Głosowanie nr 16)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka osiemnasta znosi nowy podział jednostek organizacyjnych NIK.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 85 obecnych senatorów 36 głosowało za, 49 - przeciw. (Głosowanie nr 17)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka dziewiętnasta zastępuje wyrazy "nośniki elektroniczne" wyrazami "informatyczne nośniki danych".

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 86 obecnych senatorów 35 głosowało za, 50 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 18)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka dwudziesta znosi regulację, w myśl której kontrolę przeprowadzają pracownicy będący kontrolerami.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 87 obecnych senatorów 36 głosowało za, 51 - przeciw. (Głosowanie nr 19)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka dwudziesta pierwsza umożliwia kierownikowi jednostki kontrolowanej wypowiedzenie się odnośnie do materiałów dowodowych zgromadzonych przez kontrolera. Pozwala ona kontrolerowi przed sporządzeniem wystąpienia pokontrolnego na zwrócenie się do kierownika jednostki kontrolowanej o złożenie dodatkowych wyjaśnień.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 87 obecnych senatorów 32 głosowało za, 50 - przeciw, 5 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 20)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka dwudziesta druga umożliwia kierownikowi jednostki kontrolowanej wypowiedzenie się odnośnie do materiałów dowodowych zgromadzonych przez kontrolera.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 87 obecnych senatorów 3 głosowało za, 52 - przeciw, 32 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 21)

Poprawka została odrzucona.

Nad poprawkami dwudziestą trzecią, dwudziestą siódmą, dwudziestą ósmą i dwudziestą dziewiątą głosujemy łącznie. Przywracają one przepisy dotyczące przedstawiania wyników kontroli w protokole kontroli, określają zasady działania komisji rozstrzygającej, a także sporządzania wystąpienia pokontrolnego. Ponadto umożliwiają kierownikowi jednostki kontrolowanej zgłoszenie zastrzeżeń do wystąpienia pokontrolnego, a dyrektorowi właściwej jednostki kontrolnej dokonywanie zmian w wystąpieniu pokontrolnym.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 87 obecnych senatorów 37 głosowało za, 50 - przeciw. (Głosowanie nr 22)

Proszę państwa, poprawki zostały odrzucone.

Teraz głosujemy nad poprawką dwudziestą czwartą. Ma ona na celu usunięcie przepisu pozwalającego na umieszczanie w wystąpieniu pokontrolnym oceny wskazującej na niezasadność zajmowanego stanowiska lub pełnienia funkcji przez osobę odpowiedzialną za stwierdzone nieprawidłowości.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 87 obecnych senatorów 36 głosowało za, 50 - przeciw, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 23)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka dwudziesta piąta ma na celu doprecyzowanie, że prawo złożenia zastrzeżeń do wystąpienia pokontrolnego przysługuje w terminie dwudziestu jeden dni od dnia jego przekazania kierownikowi jednostki, a nie jednostce kontrolowanej.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 86 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 24)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka dwudziesta szósta powoduje, że członkowie komisji rozstrzygającej będą powoływani spośród kontrolerów kontrolnych jednostek organizacyjnych NIK, a nie jednostki organizacyjnej NIK właściwej w sprawach orzecznictwa.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 obecnych senatorów 87 głosowało za, 1 - przeciw. (Głosowanie nr 25)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka trzydziesta ma na celu rezygnację z precyzowania, że pracownikami NIK są kontrolerzy, a nie pracownicy nadzorujący lub wykonujący czynności kontrolne.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 88 obecnych senatorów 36 głosowało za, 52 - przeciw. (Głosowanie nr 26)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka trzydziesta pierwsza wprowadza przepis, w myśl którego pracownikami NIK są kontrolerzy oraz osoby zatrudnione na stanowiskach administracyjnych i obsługi.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 87 obecnych senatorów 35 głosowało za, 52 - przeciw. (Głosowanie nr 27)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka trzydziesta druga precyzuje, że kontrolerem jest także prezes, wiceprezesi i dyrektor generalny NIK.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 88 obecnych senatorów 36 głosowało za, 52 - przeciw. (Głosowanie nr 28)

Poprawka została odrzucona.

Nad poprawkami trzydziestą trzecią i trzydziestą czwartą głosujemy łącznie. Przywracają one możliwość mianowania pracownika nadzorującego lub wykonującego czynności kontrolne bez uprzedniego zawierania umowy o pracę, a także bez zachowania wymogu aplikacji kontrolerskiej.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 86 obecnych senatorów 34 głosowało za, 52 - przeciw. (Głosowanie nr 29)

Poprawki zostały odrzucone.

Poprawka trzydziesta piąta ma na celu usunięcie przepisu, w myśl którego między innymi dyrektorzy i wicedyrektorzy biur są zatrudniani na podstawie umowy o pracę.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 obecnych senatorów 38 głosowało za, 50 - przeciw. (Głosowanie nr 30)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka trzydziesta szósta umożliwia odstąpienie od naboru na stanowisko kontrolera w drodze otwartego i konkurencyjnego postępowania kwalifikacyjnego.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 88 obecnych senatorów 36 głosowało za, 52 - przeciw. (Głosowanie nr 31)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka trzydziesta siódma określa dodatkowe kryteria, jakie muszą spełniać kontrolerzy ubiegający się o stanowisko dyrektora kontrolnej jednostki organizacyjnej NIK.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 87 obecnych senatorów 36 głosowało za, 51 - przeciw. (Głosowanie nr 32)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka trzydziesta ósma ma na celu doprecyzowanie terminu, od którego liczy się upływ kadencji dyrektorów i wicedyrektorów kontrolnych jednostek organizacyjnych NIK, skutkujący mianowaniem tych osób na stanowisko doradców.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 obecnych senatorów 85 głosowało za, 3 - przeciw. (Głosowanie nr 33)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka trzydziesta dziewiąta ma na celu zniesienie regulacji zabraniającej pracownikom NIK zawierania z podmiotami podlegającymi kontroli umów cywilnoprawnych, na mocy których nabywają prawa na korzystniejszych warunkach niż powszechnie dostępne.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 obecnych senatorów 86 głosowało za, 2 - przeciw. (Głosowanie nr 34)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka czterdziesta ma na celu zastosowanie jednolitej terminologii, jaką posługuje się ustawa.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 obecnych senatorów cała Izba, 88 senatorów głosowało za jednolitą terminologią. (Głosowanie nr 35)

Poprawka czterdziesta pierwsza umożliwia przeniesienie kontrolera do innej jednostki organizacyjnej NIK, a nie do innej kontrolnej jednostki organizacyjnej NIK.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 obecnych senatorów 36 głosowało za, 51 - przeciw, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 36)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka czterdziesta druga uzupełnia jedną z przesłanek wygaśnięcia stosunku pracy z mianowanym kontrolerem o uprawomocnienie się wyroku skazującego za umyślne przestępstwo skarbowe.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 senatorów 35 głosowało za, 51 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 37)

Odrzucona.

Nad poprawkami czterdziestą trzecią i czterdziestą siódmą głosujemy łącznie. Mają na celu konsekwentne posługiwanie się pełną nazwą jednostki organizacyjnej NIK.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 senatorów 56 głosowało za, 2 - przeciw, 30 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 38)

Obie poprawki zostały przyjęte.

Poprawka czterdziesta czwarta przesuwa datę wygaśnięcia stosunku pracy wiceprezesów NIK na dzień 1 stycznia 2013 r.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 87 senatorów 36 głosowało za, 51 - przeciw. (Głosowanie nr 39)

Odrzucona.

Nad poprawkami czterdziestą piątą i czterdziestą szóstą głosujemy łącznie. Usuwają one przepisy przejściowe dotyczące wymogu posiadania aplikacji kontrolerskiej.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 88 obecnych senatorów 36 głosowało za, 52 - przeciw. (Głosowanie nr 40)

Odrzucone.

Do spisu treści

I, proszę państwa, możemy w tym momencie przystąpić do głosowania nad podjęciem uchwały, nad całością.

Proszę państwa, przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 obecnych senatorów 52 głosowało za, 36 - przeciw. (Głosowanie nr 41)

Wobec wyników głosowania stwierdzam: Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli.

Do spisu treści

Punkt drugi porządku obrad, Wysoki Senacie: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych.W przerwie odbyło się posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, która przygotowała sprawozdanie po debacie, to jest druk nr 657Z. A sprawozdanie przedstawi pan senator Henryk Woźniak. Zapraszam, Panie Senatorze.

Do spisu treści

Senator Henryk Woźniak:

Dziękuję uprzejmie, Panie Marszałku.

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Mam przyjemność przedstawić sprawozdanie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, wyrażone w druku nr 657Z. Komisja, po rozpatrzeniu na posiedzeniu w dniu 20 października 2009 r. wniosków zgłoszonych w toku debaty plenarnej w dniu 20 października 2009 r. nad ustawą o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, rekomenduje następujące stanowisko. Wysoki Senat raczy przyjąć wnioski zawarte w punktach: pierwszym, drugim, trzecim, czwartym, piątym, szóstym, siódmym, ósmym, dziewiątym, dziesiątym oraz dwunastym, trzynastym, czternastym, piętnastym, szesnastym, siedemnastym, osiemnastym, dziewiętnastym, dwudziestym, dwudziestym pierwszym, dwudziestym trzecim, dwudziestym czwartym, dwudziestym piątym, dwudziestym szóstym, dwudziestym siódmym, dwudziestym ósmym, trzydziestym i trzydziestym pierwszym. Dziękuję, Panie Marszałku.

Wicemarszałek Marek Ziółkowski:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Wnioski w czasie dyskusji zgłosili senatorowie: Kleina, Woźniak, Owczarek i Banaś.

Czy panowie chcieliby jeszcze zabrać głos?

Do spisu treści

Jeżeli nie ma chętnych do zabrania głosu, możemy głosować nad poprawkami. Najpierw poprawki, a potem całość ustawy.

Proszę państwa, poprawka pierwsza zmierza do umożliwienia uprawnionym organom podejmowania wobec kas działań określonych w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 senatorów 55 głosowało za, 32 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 42)

Poprawka przyjęta.

Poprawka druga ma charakter redakcyjny.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 43)

Przyjęta.

Poprawka trzecia zmierza do poprawienia czytelności przepisu.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 obecnych senatorów 87 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 44)

Przyjęta.

Poprawka czwarta wprowadza do ustawy przepis nakładający na kasy i Kasę Krajową obowiązki w zakresie przeciwdziałania zjawisku prania brudnych pieniędzy.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 obecnych senatorów 87 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 45)

Poprawka piąta dodaje do przepisu upoważniającego brakujące wytyczne.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

A, jeszcze nie dziękuję, chwileczkę...

Na 87 obecnych senatorów 57 głosowało za, 30 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 46)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka szósta określa, że funduszami własnymi kasy są również za zgodą Komisji Nadzoru Finansowego zobowiązania ze środków funduszu stabilizacyjnego, oraz wprowadza ograniczenie tej formy kapitału własnego. Uzupełnia ponadto przepis upoważniający o brakujące wytyczne.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 senatorów 60 głosowało za, 28 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 47)

Przyjęta.

Poprawka siódma rozszerza zakres przedmiotowy działalności, jaką może prowadzić Kasa Krajowa.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 87 senatorów 86 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 48)

Przyjęta.

Poprawka ósma zwiększa zakres obligatoryjnej działalności Kasy Krajowej na rzecz poszczególnych kas, a także wprowadza możliwość fakultatywnych działań na rzecz kas i ich klientów.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 87 senatorów 87 głosowało za. (Głosowanie nr 49)

Jednomyślnie przyjęta.

Poprawka dziewiąta ma na celu zwiększenie określonego w przepisie wymiaru składki.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 senatorów 52 głosowało za, 36 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 50)

Przyjęta.

Poprawka dziesiąta zmienia sposób wyboru pełnomocników reprezentujących kasy na walnym zgromadzeniu Kasy Krajowej.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 senatorów 50 głosowało za, 37 - przeciw, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 51)

Poprawka została przyjęta.

W związku z tym przechodzimy do głosowania poprawek dwunastej i dwudziestej czwartej. Mają one na celu zmianę określonych w przepisie zasad powoływania członków zarządu Kasy Krajowej.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 senatorów - wszyscy za. (Głosowanie nr 52)

Poprawki zostały przyjęte.

Poprawka trzynasta precyzuje, że strata bilansowa Kasy Krajowej pokrywana jest z nadwyżki bilansowej, która ma zostać uzyskana z przyszłych okresów.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 87 obecnych senatorów - wszyscy za. (Głosowanie nr 53)

Przyjęta.

Poprawka czternasta dodaje do przepisu upoważniającego brakujące wytyczne.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 87 senatorów - wszyscy za. (Głosowanie nr 54)

Przyjęta.

Poprawka piętnasta ma na celu umożliwienie Komisji Nadzoru Finansowego analizy całego sprawozdania finansowego - a nie tylko bilansu.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 senatorów 87 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 55)

Przyjęta.

Poprawka szesnasta ma charakter redakcyjny.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 senatorów - wszyscy za. (Głosowanie nr 56)

Przyjęta.

Poprawka siedemnasta ma na celu wydłużenie do czternastu dni terminu do wniesienia skargi do sądu administracyjnego na decyzję w przedmiocie ustanowienia zarządcy komisarycznego w kasie.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 senatorów - wszyscy za. (Głosowanie nr 57)

Przyjęta.

Poprawka osiemnasta określa, że koszty działalności zarządcy komisarycznego obciążają poszczególną kasę, a także precyzuje przepis w zakresie dotyczącym wynagrodzenia zarządcy komisarycznego.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 88 senatorów - wszyscy za. (Głosowanie nr 58)

Przyjęta.

Poprawka dziewiętnasta zmierza do zapewnienia współuczestnictwa Kasy Krajowej w działaniach podejmowanych w sytuacji, gdy wystąpi konieczność podjęcia przez kasę postępowania naprawczego oraz opracowania programu naprawczego.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 88 senatorów - wszyscy za. (Głosowanie nr 59)

Poprawka przyjęta.

Poprawka dwudziesta wprowadza obowiązek przekazywania sprawozdań z działalności kuratora także Kasie Krajowej oraz określa, że koszty działalności ustanowionego kuratora obciążają kasę, ponadto precyzuje przepis w zakresie dotyczącym wynagrodzenia kuratora.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 88 senatorów - wszyscy za. (Głosowanie nr 60)

Przyjęta.

Poprawka dwudziesta pierwsza rozszerza krąg podmiotów uprawnionych do udostępniania i przetwarzania informacji objętych tajemnicą bankową w określonych w przepisie przypadkach.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 87 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 61)

Przyjęta.

Poprawka dwudziesta druga zmierza do włączenia depozytów zgromadzonych w kasach do umownego systemu gwarantowania środków pieniężnych, o którym mowa w rozdziale 5 ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 senatorów 37 głosowało za, 51 - przeciw. (Głosowanie nr 62)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka dwudziesta trzecia ma na celu włączenie działalności prowadzonej na podstawie ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych do katalogu określonych w przepisie rodzajów działalności, do wykonywania których niezbędne jest uzyskanie zezwolenia.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 87 senatorów 85 głosowało za, 2 - przeciw. (Głosowanie nr 63)

Poprawka została przyjęta.

Nad poprawką dwudziestą czwartą już głosowaliśmy.

Poprawka dwudziesta piąta wyłącza możliwość upoważniania przez Komisję Nadzoru Finansowego jej przewodniczącego, zastępców przewodniczącego lub pracowników urzędu komisji do podejmowania rozstrzygnięć w zakresie wydawania zgody na powołanie i zatwierdzanie prezesa zarządu kasy.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 senatorów 52 głosowało za, 36 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 64)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka dwudziesta szósta w sposób niebudzący wątpliwości interpretacyjnych precyzuje przepis w zakresie określenia momentu, kiedy wygasa mandat prezesów zarządów kas i członków zarządu Kasy Krajowej.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 87 senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 65)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka dwudziesta siódma polega na doprecyzowaniu, że audyt zewnętrzny przeprowadza biegły rewident.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 senatorów 85 głosowało za, 1 - przeciw, 2 nie głosowało. (Głosowanie nr 66)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka dwudziesta ósma zmienia termin utrzymania w mocy rozporządzeń wydanych na podstawie nowelizowanych delegacji ustawowych oraz zmierza do zapewnienia zgodności przepisu z dyrektywami itd.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 senatorów 87 głosowało za, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 67)

Poprawka została przyjęta i to wyklucza głosowanie nad poprawką dwudziestą dziewiątą.

Poprawka trzydziesta ma na celu wprowadzenie przepisu przejściowego, aby nie powstała luka w zakresie stosowania przez kasy normy ostrożnościowej dotyczącej ich wypłacalności.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 88 senatorów 54 głosowało za, 34 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 68)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka trzydziesta pierwsza wydłuża termin wejścia w życie przepisu dotyczącego obowiązku utrzymywania przez kasy współczynnika wypłacalności na poziomie 5% oraz eliminuje z ustawy przepis o odroczeniu wejścia w życie określonych regulacji ustawy o rachunkowości.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 88 senatorów 86 głosowało za, 2 - przeciw. (Głosowanie nr 69)

Poprawka została przyjęta.

Do spisu treści

Możemy przystąpić do głosowania nad ustawą w całości.

Proszę państwa, obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 88 obecnych senatorów 52 głosowało za, 36 - przeciw. (Głosowanie nr 70)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrywania punktu trzeciego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks postępowania karnego, ustawy - Kodeks karny wykonawczy, ustawy - Kodeks karny skarbowy oraz niektórych innych ustaw.

W przerwie odbyło się posiedzenie Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji oraz Komisji Ustawodawczej. Komisje przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie, zawarte w druku nr 668Z.

Senator sprawozdawca Piotrowicz już się zbliża do mównicy.

Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Stanisław Piotrowicz:

Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!

Połączone komisje w dniu 22 października 2009 r. rozpatrzyły złożone podczas debaty poprawki do przedmiotowej ustawy. Trzy poprawki, to jest poprawki pierwsza, czternasta i piętnasta, zostały wycofane. Połączone komisje rekomendują Wysokiej Izbie przyjęcie poprawek: drugiej, trzeciej, czwartej, piątej, szóstej, ósmej, dziewiątej, dziesiątej, jedenastej, dwunastej, trzynastej, szesnastej, siedemnastej i osiemnastej. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek Marek Ziółkowski:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Sprawozdawcą Komisji Ustawodawczej był senator Bohdan Paszkowski. Poprawki zgłosili senatorowie: Romaszewski, Gruszka, Piotrowicz.

Czy któryś z panów chciałby zabrać głos? Nie.

Proszę państwa, przypominam, że pan marszałek Zbigniew Romaszewski wycofał swoje poprawki: pierwszą, czternastą i piętnastą.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby je podtrzymać? Chętnych nie ma.

Do spisu treści

Możemy przystąpić do głosowania nad poprawkami oprócz tych trzech, które zostały wycofane.

Proszę państwa, pierwsza poprawka została wycofana.

Nad poprawkami drugą i osiemnastą głosujemy łącznie. Mają one na celu podwyższenie z 10 zł do 20 zł wysokości najniższej stawki dziennej, stanowiącej jeden z czynników kształtujących wysokość orzekanej kary grzywny, oraz odpowiednio modyfikują przepis określający zasadę przeliczania nieuiszczonej grzywny kwotowej na zastępczą karę pozbawienia wolności.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 71)

Poprawki zostały przyjęte.

Nad poprawkami trzecią, czwartą, piątą, szóstą, ósmą, dwunastą i trzynastą głosujemy łącznie. Mają one na celu przywrócenie do postępowania karnego instytucji chuligańskiego charakteru czynu zabronionego.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 senatorów 86 głosowało za, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 72)

Poprawki zostały przyjęte.

Poprawka siódma zmierza do pozostawienia w kodeksie karnym systemu określania wysokości mienia znacznej wartości oraz mienia wielkiej wartości jako wielokrotności najniższego wynagrodzenia pracowników, w miejsce proponowanego ustawą nowelizującą wskazania konkretnych kwot.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 88 senatorów 30 głosowało za, 51 - przeciw, 7 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 73)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka dziewiąta ma na celu wyłączenie odpowiedzialności karnej za zniesławienie, gdy zarzut poczyniony przez oskarżonego wprawdzie dotyczył życia prywatnego lub rodzinnego pokrzywdzonego, jednak jego podniesienie miało zapobiec zagrożeniu bezpieczeństwa państwa.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 senatorów 35 głosowało za, 50 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 74)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka dziesiąta uprawnia radcę prawnego do sporządzania i podpisywania aktu oskarżenia wnoszonego przez pokrzywdzonego.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 88 senatorów 83 głosowało za, 5 - przeciw. (Głosowanie nr 75)

Poprawka przyjęta.

Poprawka jedenasta zmierza do wskazania, że właściwość sądu rejonowego, w okręgu którego toczy się postępowanie, do rozpoznania zażalenia na postanowienie dotyczące przeszukania, zatrzymania rzeczy i w przedmiocie dowodów rzeczowych, dotyczy jedynie postępowania przygotowawczego.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 87 senatorów 85 głosowało za, 1 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 76)

Poprawka została przyjęta.

Teraz, proszę państwa, poprawka szesnasta. Ma ona na celu wskazanie, że termin do wniesienia wniosku o sporządzenie i doręczenie uzasadnienia wyroku wydanego w postępowaniu przyspieszonym jest terminem zawitym.

(Senator Czesław Ryszka: Jakim?)

(Senator Piotr Zientarski: Zawitym.)

(Senator Czesław Ryszka: Jakim?)

(Senator Piotr Zientarski: Nieprzekraczalnym.)

(Senator Stanisław Ryszka: Bardzo dziękuję, bo miałem wątpliwości.)

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję bardzo.

Na 88 senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 77)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka siedemnasta usuwa zbędny przepis.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 87 senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 78)

Poprawka została przyjęta.

Do spisu treści

Proszę państwa, w takim razie teraz ustawa w całości.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 87 senatorów 86 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 79)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks postępowania karnego, ustawy - Kodeks karny wykonawczy, ustawy - Kodeks karny skarbowy oraz niektórych innych ustaw.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrywania punktu czwartego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego.

Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji oraz Komisja Ustawodawcza przedstawiły jednobrzmiące projekty uchwał i wnoszą o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Proszę państwa, w związku z tym nie będę prosił już żadnego sprawozdawcy.

Do spisu treści

Głosujemy.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Do spisu treści

Na 88 senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 80)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrywania punktu piątego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.

Komisja Ustawodawcza oraz Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji przedstawiły jednobrzmiące projekty uchwał i wnoszą o przyjęcie ustawy bez poprawek. Druki senackie nr 659A i 659B.

Do spisu treści

Możemy głosować nad projektem uchwały.

Obecność?

Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Do spisu treści

Na 88 senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 81)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.

Do spisu treści

Powracamy do punktu szóstego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym.

W przerwie odbyło się posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Nauki, Edukacji i Sportu. Komisje przygotowały wspólne sprawozdanie, zawarte w druku nr 667Z.

Pan senator Kazimierz Wiatr jest już na mównicy.

Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Kazimierz Wiatr:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

W trakcie debaty na forum Senatu została zgłoszona poprawka - w zasadzie dwie, ale jednobrzmiące, autorstwa panów senatorów Iwana, Ortyla, Pupy i Zająca - przesuwająca termin ostatecznego uregulowania nazw uczelni. Poprawka ta została poparta przez połączone komisje, czyli Komisję Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Komisje podtrzymały wcześniejsze swoje poprawki i wnoszą o przyjęcie ustawy z poprawkami. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek Marek Ziółkowski:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Czy senatorowie wnioskodawcy Iwan, Ortyl, Pupa i Zając chcieliby zabrać głos?

Do spisu treści

Możemy przystępować do głosowania.

Najpierw oczywiście poprawki, potem ustawa.

Poprawka pierwsza uściśla, że dodawany przepis dotyczy wyłącznie uczelni wojskowej służb państwowych, artystycznej, medycznej oraz morskiej.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 87 senatorów 85 głosowało za, 2 - przeciw. (Głosowanie nr 82)

Przyjęta.

Poprawka druga zmierza do wyeliminowania wątpliwości dotyczących zakresu przepisu upoważniającego.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 83)

Przyjęta.

Poprawka trzecia formułuje w sposób zamknięty katalog spraw przekazanych do uregulowania w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, dotyczącej pomocy materialnej dla studentów.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 84)

Przyjęta.

Poprawka czwarta ma charakter redakcyjny.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 87 senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 85)

Przyjęta.

Poprawka piąta eliminuje z ustawy niemający wartości normatywnej przepis wskazujący, iż uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, dotycząca pomocy materialnej dla studentów, jest aktem prawa miejscowego.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 87 senatorów 86 głosowało za, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 86)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka szósta określa precyzyjnie sposób zatwierdzania zasad przyznawania przez osoby fizyczne lub osoby prawne stypendiów za wyniki w nauce studentom uczelni wojskowych, służb państwowych, artystycznych, medycznych albo morskich.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 87)

Przyjęta.

Poprawka siódma zmierza do tego, aby w przepisie określającym przychody niewliczane do dochodu na osobę w rodzinie studenta świadczenia dla doktorantów finansowane z budżetu jednostek samorządu terytorialnego traktowane były w taki sam sposób, jak świadczenia dla doktorantów finansowane z budżetu państwa.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 87 senatorów 86 głosowało za, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 88)

Przyjęta.

Poprawka ósma wydłuża do dnia 30 czerwca 2016 r. termin dostosowania nazw uczelni do wymagań nowelizowanej ustawy.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 senatorów 85 głosowało za, 3 - przeciw. (Głosowanie nr 89)

Przyjęta.

Poprawka dziewiąta eliminuje z ustawy przepis, który pokrywa się z zakresem przepisu dodawanego rozpatrywaną ustawą.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 90)

Przyjęta.

Poprawka dziesiąta uściśla zakres delegacji ustawowej, przyjmując w szczególności, że rozporządzenie określać będzie nie tyle zasady, co sposób przyjęcia pracowników i słuchaczy przekształcanych jednostek.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 88 senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 91)

Przyjęta.

Poprawka jedenasta uściśla przepis przejściowy oraz wydłuża do dnia 30 września 2015 r. termin utraty mocy przez porozumienie umożliwiające absolwentom określonych w przepisie placówek prawa ubiegania się o dopuszczenie do egzaminów uczelni oraz uzyskanie tytułu zawodowego licencjata.

Obecność?

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 87 senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 92)

Przyjęta.

Do spisu treści

Zatem teraz uchwała w całości.

Proszę państwa, przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 87 senatorów 86 głosowało za, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 93)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym.

 

 


42. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu