Spis oświadczeń


Oświadczenie złożone
przez senatora Władysława Dajczaka

Oświadczenie skierowane do minister edukacji narodowej Katarzyny Hall

Od ostatniego egzaminu gimnazjalnego minęło już kilka miesięcy, ale skutki błędów w jego przeprowadzeniu trwają do dziś i trwać mogą jeszcze długo w życiu uczniów, których egzamin pozbawi szans na naukę w wymarzonej szkole ponadgimnazjalnej. Dlatego uważam za konieczne zwrócenie się do Ministerstwa Edukacji Narodowej z prośbą o komentarz do zaistniałej sytuacji.

Przede wszystkim proszę o wyjaśnienie, w jaki sposób w arkuszach egzaminacyjnych znalazły się pytania o lektury, z którymi część uczniów nie została zapoznana w procesie edukacji. Czy był to skutek błędu autorów testu, czy wynik zaniedbania przygotowujących uczniów nauczycieli, a może skutek nieprecyzyjnie określonych podstaw programowych lub standardów wymagań, na podstawie których przeprowadzane są egzaminy?

Proszę o wskazanie, czy istnieją jednoznaczne normy, które określają, jakie lektury oraz jakie treści nauczania powinny zostać omówione z uczniami przed przystąpieniem do egzaminu gimnazjalnego. Na tle tego pytania pojawia się wątpliwość ogólna, którą sygnalizuje wielu rodziców: skoro egzamin gimnazjalny odbywa się w kwietniu, to czemu poświęcone mają być prawie dwa miesiące nauki po egzaminie? Czy istnieje jasny i zrozumiały podział treści nauczania, które powinny zostać przedstawione uczniom przed egzaminem gimnazjalnym oraz po jego przeprowadzeniu?

Po wyjaśnieniu przyczyn powstania tegorocznego zamieszania wokół egzaminów gimnazjalnych będę wdzięczny za przedstawienie działań już podjętych lub planowanych przez ministerstwo mających na celu wyeliminowanie w przyszłości przyczyn powstawania tego typu błędów w przeprowadzeniu egzaminów zarówno gimnazjalnego, jak i maturalnego. W szczególności oczekuję na informacje o planowanych zmianach stanu prawnego oraz o planowanych zmianach organizacyjnych w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Mam nadzieję, że doświadczenie tegorocznych błędów w przeprowadzeniu egzaminu gimnazjalnego będzie dla administracji oświatowej impulsem do dokonania stosownych zmian, które zapewnią naszym młodym obywatelom równe szanse edukacyjne oraz jasne i zrozumiałe zasady egzaminowania. Realizacja tych wartości w procesie edukacji, za którą przecież państwo bierze odpowiedzialność, jest fundamentem zaufania młodego pokolenia Polaków do państwa prawa i jego organów.

Z wyrazami szacunku
Władysław Dajczak


Spis oświadczeń