Spis oświadczeń


Oświadczenie złożone
przez senatora Piotra Gruszczyńskiego

Oświadczenie skierowane do ministra finansów Jana Vincenta-Rostowskiego

Przepis §4 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia ministra finansów z 4 lipca 2002 r. - DzU z 2002 r. nr 108 poz. 948 - w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników stanowi, że kasy rejestrujące o zastosowaniu specjalnym przeznaczone do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami muszą posiadać funkcję umożliwiającą anulowanie paragonu dla rozliczenia kursu, który rozpoczął się postojem nie dłuższym niż dwadzieścia minut i zakończył przejechaniem dystansu nie dłuższego niż 500 m. albo tylko samym postojem nie dłuższym niż dwadzieścia minut. W pozostałych przypadkach, to znaczy po przekroczeniu dwudziestu minut lub pokonaniu dystansu ponad 500 m., nie ma możliwości anulowania paragonu fiskalnego.

Przepis §5 ust. 2 pkt 1 lit. a tego rozporządzenia stanowi, że podatnicy w zakresie świadczonych przez nich usług taksówkowych są obowiązani, jeżeli wykonują te usługi w zakresie, w jakim odrębne przepisy nie określają obowiązku rozliczania się według wskazań taksometru, do stosowania kasy wyposażonej również w funkcję związaną ze stosowaniem cen umownych, indywidualnie negocjowanych i do wydawania paragonu.

Kolejny przepis, art. 17 ustawy - Prawo przewozowe - DzU z 1984 r. nr 53 poz. 272 ze zmianami - zezwala podróżnemu zmienić umowę przewozu lub odstąpić od niej w miejscu zatrzymania środka transportowego na trasie przewozu, w celu dokonania zmian podróżny powinien uzyskać od przewoźnika zwrot należności.

Przepis art. 17 ust. 4 - Prawo przewozowe - DzU z 1984 r. nr 53 poz. 272 ze zmianami - stanowi, że podróżnemu, który odstąpił od umowy przewozu albo którego na podstawie art. 15 wspomnianej ustawy nie dopuszczono do przewozu lub usunięto ze środka transportowego, przysługuje zwrot należności.

W przypadkach realizacji wspomnianych przepisów ustawy - Prawo przewozowe kwota należna, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - DzU z 2004 r. nr 54 poz. 535 - oraz podstawa do opodatkowania jest inna niż zarejestrowana przez kasę fiskalną, która pomimo zmiany trasy przejazdu zawiera nadal cenę uzgodnioną do zapłaty i kwotę podatku podlegające ewidencji w pamięci fiskalnej kasy.

Stworzony mechanizm połączenia dwóch niezależnych od siebie urządzeń, fiskalnego i pomiarowego, doprowadził do powstania uzasadnionych oczekiwań po stronie zainteresowanych, że problem ten w przyszłości zostanie ostatecznie rozwiązany z uwzględnieniem interesów wszystkich podmiotów, którym przysługuje prawo do zmniejszenia obrotu o kwoty nienależne. Jest to przerzucenie negatywnych konsekwencji, wynikających z wadliwych i niedostatecznie precyzyjnych regulacji, w sprawie odpowiedzialności taksówkarza za brak możliwości ewidencjonowania tylko i wyłącznie kwot należnych oraz udokumentowania zwrotu kwot nienależnych w związku z art. 15 i art. 17 ustawy - Prawo przewozowe, a w rezultacie oznacza to płacenie wyższych kwot podatków.

Zwracam się z prośbą o dostosowanie odpowiednich przepisów do realnych warunków świadczenia usług przewozowych.

Z poważaniem
Piotr Gruszczyński
senator RP


Spis oświadczeń