Spis oświadczeń


Oświadczenie złożone
przez senatora Stanisława Iwana
na 17. posiedzeniu Senatu
w dniu 7 sierpnia 2008 r.

Oświadczenie skierowane do ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka

Oświadczenie moje dotyczy dwóch strategicznych inwestycji na terenie województwa lubuskiego, mających charakter ponadregionalny.

Droga krajowa S3 (E65) przejmuje obecnie cały ruch na trasie ze Świnoujścia do Jakuszyc, do przejścia granicznego z Czechami. Trasa przebiega przez obszary zabudowane, a nawierzchnia jest złej jakości, o parametrach niedostosowanych do obecnego obciążenia ruchem.

Moje oświadczenie dotyczy odcinka tej drogi krajowej od Nowego Miasteczka do Legnicy. Odcinek ten jest priorytetowy dla rozwoju województwa lubuskiego zarówno pod względem gospodarczym, jak i społecznym.

Przesunięcie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad budowy tego odcinka drogi do zadań przewidzianych do realizacji po roku 2013 godzi w interes kilku regionów Polski. Województwa dolnośląskie, lubuskie i zachodniopomorskie w ramach wspólnego projektu strategicznego toczą batalię o wpisanie Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC, Central European Transport Corridor, do sieci transportowych korytarzy paneuropejskich. CETC ma połączyć Szwecję z Adriatykiem. Elementami szlaku na polskim odcinku są: linia kolejowa CE 59, tak zwana Odrzanka; rzeka Odra; droga ekspresowa S3; lotniska w Goleniowie, Babimoście i Wrocławiu. Inwestycja ta umożliwi również skomunikowanie województwa lubuskiego z autostradą A4, a tym samym z południem kraju - Katowicami, Krakowem.

Odcinek drogi S3 od Nowego Miasteczka do Legnicy jest jednym z najważniejszych ogniw w tym łańcuchu działań. Przesunięcie budowy tego odcinka drogi nie tylko osłabia potencjał naszych województw, ale też działa na korzyść konkurencyjnego niemieckiego projektu - korytarza Scandria.

W związku z tym zwracam się do Pana Ministra o skuteczne działanie w sprawie wpisania wymienionych elementów Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego na listę TEN-T oraz o przyspieszenie harmonogramu realizacji trasy S3 Nowe Miasteczko - Legnica.

Jednym z priorytetów zdefiniowanych w strategiach rozwoju województwa lubuskiego z lat 2000 i 2005 jest budowa mostu na Odrze w miejscowości Milsko. Obecnie komunikacja z tą częścią regionu, położoną na wschód od Odry, odbywa się drogą wojewódzką nr 282 z przeprawą promową na Odrze między Milskiem a Przewozem.

Podmiotem, który mógłby realizować inwestycję, jest Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze. Budowa mostu na Odrze w tym miejscu, wraz z dojazdami, jest inwestycją w pełni przygotowaną do realizacji, gdyż opracowany jest projekt mostu, wydane zostało pozwolenie na budowę, wykupiono grunty pod inwestycję oraz zakończyły się prace archeologiczne. Inwestycja ta umożliwi skomunikowanie "odciętych" przez Odrę gmin województwa lubuskiego, skróci trasę i tym samym czas przejazdu do Wschowy i dalej do centralnej i wschodniej części Polski, a mianowicie do Leszna, Kalisza, Łodzi, Lublina (droga krajowa nr 12 Łęknica - Dorohusk).

Efekty inwestycji obejmują między innymi:

- zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdów oraz skrócenie czasu podróży;

- utworzenie alternatywnego szlaku komunikacyjnego z zachodu na wschód, z Gubinka - przejścia granicznego z Niemcami, do Dorohuska - przejścia granicznego z Ukrainą;

- zapewnienie bezpieczeństwa kraju w sytuacjach kryzysowych, takich jak na przykład powódź w 1997 r.;

- poprawę ruchu tranzytowego i zwiększenie przepustowości drogi w kierunku Poznania i Leszna.

Te ponadregionalne aspekty oraz znaczny koszt przedsięwzięcia, wykraczający poza budżet województwa, skłaniają mnie do skierowania do Pana Ministra wniosku o przejęcie tej inwestycji i drogi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad jako trasy 32 bis oraz przejęcie dróg nr 282 Zielona Góra - Konotop i nr 278 Konotop - Wschowa. Wtedy będą mogły powstać racjonalne i wygodne ciągi dróg krajowych z przejść granicznych w Gubinku i Świecku w kierunku Kalisza i Łodzi.

Z poważaniem
Stanisław Iwan
senator RP


Spis oświadczeń