Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (1179) z 182. posiedzenia

Komisji Gospodarki Narodowej

w dniu 3 listopada 2009 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (druk senacki nr 692; druki sejmowe nr 1929 i 2408).

(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 51)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jan Wyrowiński)

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej.

Porządek obrad dzisiejszego posiedzenia zawiera jeden punkt: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych.

Witam bardzo serdecznie gości z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Najwyższa rangą, tak mi się wydaje, jest pani Anita Gwarek, zastępca dyrektora Departamentu Prawa Pracy. Pani ma pełnomocnictwo i reprezentuje ministra w przedmiotowej sprawie. Witam towarzyszące pani panie. Witam przedstawicieli Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych "Lewiatan", jak zawsze licznych i także panie, bardzo nam miło. Witam panią Katarzynę Pietruszyńską, specjalistę z Głównego Inspektoratu Pracy. To chyba już wszyscy państwo do tej ustawy. Parytet po prawej stronie został naruszony. Witam państwa senatorów i pana mecenasa z Biura Legislacyjnego oraz pracowników naszego sekretariatu.

Bardzo proszę panią dyrektor o krótkie zreferowanie racji, które przemawiały za tym, żeby tę nowelizację wprowadzić.

Zastępca Dyrektora Departamentu Prawa Pracy w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Anita Gwarek:

Dzień dobry.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Chciałabym przypomnieć, że projekt jest projektem komisji i zakłada trzy zmiany w ustawie o zatrudnianiu pracowników tymczasowych.

Pierwsza zmiana prowadzi do uchylenia art. 3, który przewiduje niemożność przyjęcia pracownika tymczasowego przez okres sześciu miesięcy od momentu dokonania przez pracodawcę zwolnienia pracowników w liczbie odpowiadającej liczbie pracowników zwalnianych w ramach zwolnień grupowych.

Druga zmiana polega na dodaniu dwóch nowych przepisów, zmierzających do wprowadzenia regulacji dotyczącej wydawania świadectwa pracy. Przewiduje ona obowiązek wydania przez agencję pracy tymczasowej świadectwa pracy, które będzie obejmowało łączny okres zatrudnienia objętego kolejnymi umowami o pracę nawiązanymi w okresie nie dłuższym niż dwanaście miesięcy. W takiej sytuacji agencja będzie miała obowiązek wydania świadectwa pracy. Świadectwo pracy będzie wydawane w dniu upływu tego terminu, z jednym wyjątkiem. Otóż w sytuacji, gdy w dniu upływu tego terminu umowa o pracę nawiązana przed tym terminem będzie trwała, obowiązek wydania świadectwa pracy nastąpi w dniu rozwiązania bądź wygaśnięcia stosunku pracy. Oczywiście zabezpieczane są również interesy pracownika tymczasowego w ten sposób, że agencja pracy tymczasowej będzie miała obowiązek wydania świadectwa pracy na każde żądanie pracownika tymczasowego. I dodatkowo w tym przepisie są określone zasady związane z wydawaniem tego świadectwa, terminy, w jakich wydanie świadectwa pracy powinno nastąpić.

Trzecia zmiana proponowana w ustawie uchwalonej przez Sejm jest to zmiana ust. 1 w art. 20, polegająca na wydłużeniu okresu wykonywania pracy na rzecz jednego pracodawcy użytkownika z dwunastu miesięcy do osiemnastu miesięcy.

Jeśli chodzi o stanowisko, które zostało przyjęte przez rząd w lipcu tego roku, to jest ono pozytywne. Rząd przychyla się do propozycji zgłoszonych przez komisję, uznając, że zmierzają w kierunku poprawy funkcjonowania tej formy zatrudnienia na rynku pracy i jednocześnie są zgodne z celami dyrektywy z 2008 r. dotyczącej zatrudnienia pracowników tymczasowych. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Mówiąc "komisja", Pani dyrektor miała na myśli komisję "Przyjazne Państwo", tak?

(Zastępca Dyrektora Departamentu Prawa Pracy w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Anita Gwarek: Tak.)

Rozumiem.

Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Ustawa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Rozumiem, dziękuję bardzo.

Czy nasi goście chcieliby zabrać głos w tej sprawie? Przedstawiciele "Lewiatana" nie mają nic do powiedzenia w tej sprawie?

Bardzo proszę.

Ekspert w Departamencie Dialogu Społecznego i Stosunków Pracy w Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych "Lewiatan" Grażyna Spytek-Bandurska:

Chcielibyśmy tylko podkreślić, że popieramy ten projekt. Długo na niego czekaliśmy. Mamy więc nadzieję, że również Wysoka Komisja pozytywnie odniesie się do tego projektu. Dziękuję.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

To za chwilę się okaże, jak sądzę, stanie się po pani myśli.

Czy panowie senatorowie mają jakieś uwagi do tej propozycji?

Pan senator Bisztyga, proszę bardzo.

Senator Stanisław Bisztyga:

Rozumiem, że pani się wypowiadała w imieniu środowisk pracodawców, tak?

(Głos z sali: Tak.)

Może być tylko takie pytanie, czy ta pierwsza zmiana prowadząca do uchylenia art. 3 mówiącego o tym okresie sześciu miesięcy... Obawiam się, czy to nie będzie nadużywane przez pracodawców. Bo tam jest powiedziane: sześć miesięcy poprzedzających przewidywany termin rozpoczęcia wykonywania pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego... itd., że stosunek został rozwiązany itd. Mam tutaj po prostu taki ludzki zwyczajny lęk, czy zniesienie tego zapisu nie będzie powodowało takiego jakby trochę asekuracyjnego zachowania pracodawców na zasadzie, że rozwiązujemy umowy, a później w to miejsce przyjmujemy pracowników tymczasowych. Ale to tylko taka wątpliwość.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Czy któraś z pań może rozwiać lęk pana senatora?

(Zastępca Dyrektora Departamentu Prawa Pracy w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Anita Gwarek: Tak.)

Bardzo proszę.

Zastępca Dyrektora Departamentu Prawa Pracy w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Anita Gwarek:

Panie Senatorze, zmiana pierwsza, zmierzająca do uchylenia art. 3, jest zmianą korzystną zarówno dla agencji pracy tymczasowej, jak i dla pracowników tymczasowych. Przepis ten - może przypomnę - mówi dzisiaj, iż pracodawcą użytkownikiem nie może być pracodawca, który w okresie ostatnich sześciu miesięcy poprzedzających przewidywany termin rozpoczęcia wykonywania pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego wypowiedział lub rozwiązał stosunki pracy z przyczyn niedotyczących pracowników i liczba tych stosunków pracy odpowiadała liczbie pracowników zwalnianych w ramach zwolnień grupowych. Chciałabym zwrócić uwagę na to, i myślę, że przedstawiciele agencji pracy tymczasowej poprą moją opinię, że przepis ten dzisiaj w praktyce nie jest racjonalny. Chodzi tu o to, że te zwolnienia mają odbywać się na terenie całego zakładu pracy, a pomijamy tutaj sytuację określonych grup pracowników. Przecież może być taki przypadek, że w jednej grupie zawodowej zajdzie potrzeba zwolnienia pracowników właśnie z przyczyn niedotyczących pracowników - i będzie to zamykało pracodawcy drogę do zatrudnienia pracownika tymczasowego - a w innej grupie zawodowej czy w innej jednostce organizacyjnej pracodawcy takie zapotrzebowanie na pracę pracowników będzie większe. Poza tym pozostaje art. 8 tej ustawy, art. 8 pkt 3, który stanowi, że nie możemy powierzyć wykonywania pracy pracownikowi tymczasowemu na stanowisku, na którym w okresie trzech miesięcy poprzedzających przewidywany termin rozpoczęcia pracy dokonaliśmy zwolnienia pracownika pracodawcy użytkownika z przyczyn niedotyczących pracownika.

Tak więc wydaje mi się, że te obawy pana senatora są nieuzasadnione. Dziękuję.

Przewodniczący Jan Wyrowiński:

Dziękuję bardzo.

Pan senator podziela ten pogląd? Rozumiem, że tak. Obawy zostały rozwiane.

Dziękuję bardzo.

Nie ma innych uwag, propozycji? Nie.

W związku z tym pozwolę sobie przejść do głosowania.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem ustawy w kształcie uchwalonym przez Sejm? (6)

Kto jest przeciwny? (3)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że ustawa uzyskała aprobatę naszej komisji.

Pan senator Bisztyga byłby sprawozdawcą, jak rozumiem...

(Senator Stanisław Bisztyga: Z entuzjazmem, Panie Przewodniczący.)

Czy państwo senatorowie akceptują wybór pana senatora Bisztygi? Tak.

Dziękuję bardzo pani dyrektor i wszystkim paniom za obecność.

Zamykam posiedzenie komisji w sprawie rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych.

Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 00)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów