Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (1762) ze wspólnego posiedzenia

Komisji Nauki, Edukacji i Sportu (96.),

Komisji Rodziny i Polityki Społecznej (158.)

oraz Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji (203.)

w dniu 12 sierpnia 2010 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 62. posiedzeniu Senatu ustawy o zmianie ustawy o Rzeczniku Praw Dziecka oraz niektórych innych ustaw.

(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 05)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Kazimierz Wiatr)

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Proszę państwa, rozpoczynamy posiedzenie połączonych Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji, Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisji Rodziny i Polityki Społecznej. Przepraszam za kolejność, ale czytam to z listy.

Proszę państwa, przedmiotem naszego posiedzenia jest ustawa o zmianie ustawy o Rzeczniku Praw Dziecka oraz niektórych innych ustaw; druk senacki nr 949.

Mamy poprawki zgłoszone przez komisje i poprawki zgłoszone w trakcie debaty. Proponuję rozpatrzyć te poprawki po kolei.

Czy wcześniej dyskusja?

(Głos z sali: Nie ma potrzeby.)

Nie ma potrzeby.

Zatem, proszę państwa, poprawka pierwsza. Od razu muszę powiedzieć, że czuję się w obowiązku zgłosić tutaj pewną wątpliwość. Deliberowaliśmy długo nad tą sprawą z panią legislator, ponieważ orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego mówi, że zakres modyfikacji ustaw stanowionych przez Senat nie może wykraczać poza materię, w której Sejm się wypowiadał. I tu powstaje pewna wątpliwość. Jeśli zajmujemy się inicjatywą senacką i to w tej inicjatywie chcielibyśmy dodać nowy zapis, to czy w takim przypadku możemy rozszerzyć nasze zainteresowanie na to, czym zajmował się Senat, zanim to poszło do Sejmu? Podobna sytuacja może zaistnieć wtedy, kiedy rząd złoży w Sejmie swój projekt i połowa tego projektu upadnie. Czy w takiej sytuacji my w Senacie możemy zajmować się tymi fragmentami projektu rządowego, wobec których Sejm nie zajął stanowiska? Nie wiem. Najwyżej Trybunał będzie miał jeszcze dodatkowe zajęcie w tej sprawie.

Oczywiście, jeśli pani legislator się chce wypowiedzieć, to bardzo proszę

Młodszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo!

Ja tylko krótko powiem, że podobny przepis - ten przepis jest nieco zmodyfikowany - był już w pierwotnym projekcie senackim, dlatego jak najbardziej można powrócić do tego brzmienia. Jednak zmiana wydaje się być merytorycznie nieuzasadniona i wydaje się, że słusznie została odrzucona prze Sejm. Ona idzie za daleko. Być może powinna być przedmiotem jakiejś innej, szerszej nowelizacji o charakterze systemowym. Ale nie ma wątpliwości co do tego, czy możemy nad nią głosować. Możemy, ponieważ była ona wcześniej w projekcie.

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Ja nie w pełni podzielam opinię pani legislator, ale to nic nie zmienia.

(Rozmowy na sali)

Panie Senatorze, proszę o zachowanie porządku.

Proszę bardzo, pan senator Augustyn.

Senator Mieczysław Augustyn:

Proszę państwa, reprezentowałem wnioskodawców w czasie obrad komisji sejmowych. Muszę państwu powiedzieć, że argumenty tam podnoszone mnie przekonały. Nie mam co prawda uprawnienia, żeby mówić w imieniu wszystkich kilkunastu osób, które tu się podpisały, ale jako inicjator tej ustawy współpracujący z rzecznikiem praw dziecka chcę powiedzieć, że wprowadzanie tego przepisu, mimo że na pewno podyktowane troską i dobrą wolą, nie jest potrzebne. Są inne przepisy, które to gwarantują, co nam w Sejmie wytłumaczono.

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Czy możemy przystąpić do głosowania?

Proszę państwa, zarządzam głosowanie nad poprawką pierwszą i siódmą łącznie.

Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. (0)

Kto jest przeciwny? (8)

Kto się wstrzymał? (5)

Poprawki nie zostały przyjęte.

Proszę państwa, teraz poprawki: druga, trzecia, piąta i szósta. Dotyczą one sprawy nadmiernego uwarunkowania, tak przynajmniej pan senator Cichoń referował. Chodziło o to, że są dwa wymogi dotyczące wszczęcia postępowania. Nie wiem, czy pan senator Piotrowicz to omówi, czy pani legislator?

(Głos z sali: Pani legislator.)

Młodszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Te poprawki zmierzają do wyeliminowania przesłanki ochrony interesu publicznego jako podstawy do wniesienia przez rzecznika praw dziecka odpowiednich środków zaskarżenia w postępowaniu cywilnym, karnym, w sprawach o wykroczenia oraz przed sądami administracyjnymi. To jest zmiana merytoryczna. Zgodnie z aktualnie uchwalonymi przepisami, żeby wnieść skargę czy inny środek zaskarżenia, rzecznik praw dziecka musi spełnić określone warunki wynikające z odpowiednich przepisów k.p.c., k.p.k. czy kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. W tych przepisach był jeszcze taki warunek, że sprawa musi dotyczyć ochrony praw dziecka i ochrony interesu publicznego. Po przyjęciu tych poprawek jedyny warunek będzie dotyczył zapewnienia ochrony praw dziecka, a ochrony interesu publicznego już nie.

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Muszę powiedzieć, że mnie przekonywała argumentacja pana mecenasa, pana senatora Cichonia. Pan senator proponował, żeby może wypowiedzieli się przedstawiciele Biura Rzecznika Praw Dziecka. Nie wiem, czy państwo tego chcecie. Tak?

Dyrektor Zespołu Spraw Rodzinnych i Nieletnich w Biurze Rzecznika Praw Dziecka Katarzyna Czaj:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo! My jak najbardziej jesteśmy za tą poprawką, dlatego że ona tak naprawdę jest poprawką rozszerzającą zakres naszych działań. Spowoduje ona, że będzie musiał być spełniony tylko jeden wymóg, czyli musi chodzić o naruszenie dobra dziecka.

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Bardzo dziękuję za opinię.

Proszę państwa, może na chwilę przerwę obrady, bo nie przywitałem naszych gości. Naprawiam w tym momencie błąd i bardzo serdecznie witam przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości oraz przedstawicieli Biura Rzecznika Praw Dziecka, panią dyrektor Zespołu Spraw Rodzinnych i Nieletnich oraz dyrektora Zespołu Spraw Społecznych i Prawa Administracyjnego.

Przystępujemy teraz do głosowania nad poprawkami drugą, trzecią, piątą i szóstą.

Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. (14)

Kto jest przeciwny? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Poprawki druga, trzecia, piąta i szósta zostały przyjęte.

Poprawka czwarta była wspólną poprawką wszystkich komisji, dlatego proponuję od razu przystąpić do głosowania.

Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. (15)

Kto jest przeciwny? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Nad poprawką piątą głosowaliśmy, nad szóstą głosowaliśmy. Pozostało głosowanie nad poprawką ósmą, co do której była zgoda.

Proponuję więc od razu przystąpić do głosowania.

Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. (15)

(Głos z sali: Jednogłośnie.)

Kto jest przeciwny? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Proponuję zawsze przeprowadzać trzy etapy głosowania, bo czasami rachunki się nie zgadzają, a to są jednak głosowania.

Wszystkie poprawki zostały przyjęte.

(Głos z sali: Nie, nie wszystkie...)

Przepraszam, przepraszam. Poprawki pierwsza i siódma zostały odrzucone, a pozostałe zostały przyjęte. Bardzo przepraszam. Dziękuję za poprawienie mnie.

Pozostaje nam wyznaczenie sprawozdawcy, ponieważ nad całością ustawy już nie głosujemy. Nie wiem, może pan senator Górecki?

(Senator Mieczysław Augustyn: Mogę dalej sprawozdawać.)

Pan senator Augustyn? Bardzo proszę.

(Senator Mieczysław Augustyn: Dobrze, dziękuję.)

Pan senator Augustyn jest sprawozdawcą.

Zamykam wspólne posiedzenie Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji, Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisji Rodziny i Polityki Społecznej Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.

Bardzo dziękuję wszystkim. Dziękuję gościom.

(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 13)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów