18 grudnia 2007 r.

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Rodziny i Polityki Społecznej, podczas którego przeprowadzono pierwsze czytanie projektu ustawy wykonującej orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 3 października 2006 r. (sygn. akt K 30/05), dotyczące art. 8 ust. 5 pkt 2 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej został wniesiony przez Komisję Ustawodawczą i jest zbieżny z projektem wniesionym do Sejmu przez Senat VI kadencji. Wówczas nie zakończono prac legislacyjnych ze względu na skrócenie kadencji parlamentu.

Obecny na posiedzeniu połączonych komisji wiceminister pracy i polityki społecznej Kazimierz Kuberski, przedstawiając stanowisko resortu, wyraził aprobatę dla rozwiązań zaproponowanych w inicjatywie.

W dyskusji senator Leon Kieres zwrócił uwagę na potrzebę uzyskania w toku dalszych prac nad projektem ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej stanowiska ministra finansów oraz opinii przedstawicieli samorządu terytorialnego w związku z pośrednim wpływem ustawy na finanse gmin.

W głosowaniu połączone komisje jednomyślnie poparły przedstawiony projekt. Do reprezentowania komisji w dalszych pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej upoważniono senator Grażynę Sztark.

W rekomendowanym Senatowi projekcie, mając na uwadze konieczność wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego i kierując się brzmieniem jego sentencji oraz uzasadnieniem, zaproponowano, aby w stosunku do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach określonych w przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne za dochód przyjmować kwotę zadeklarowaną w oświadczeniu tej osoby.

Zaproponowana zmiana umożliwia uznanie za dochód w odniesieniu do tych osób również kwoty niższej od najniższej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne. Sposób ustalania dochodu, który warunkuje prawo do pomocy społecznej, został dzięki temu powiązany z faktyczną sytuacją życiową (materialną) osób ubiegających się o świadczenie pieniężne.

Ustawa powoduje skutki finansowe dla budżetu państwa. Zmiana ustawowej definicji dochodu w stosunku do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach określonych w przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwiększy bowiem dostępność pomocy społecznej dla tej kategorii osób.

Podczas wspólnego posiedzenia przeprowadzono także pierwsze czytanie projektu ustawy wykonującej orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 6 marca 2007 r. (sygn. akt P 45/06), dotyczącego art. 32 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.

Rozpatrywany projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa przygotowała Komisja Ustawodawcza i był on zbieżny z projektem wniesionym do Sejmu przez Senat VI kadencji; wówczas nie zakończono prac legislacyjnych ze względu na skrócenie kadencji parlamentu.

Stanowisko resortu pracy w sprawie rozpatrywanej inicjatywy ustawodawczej przedstawił wiceminister K. Kuberski, który pozytywnie ocenił proponowane zmiany.

W głosowaniu połączone komisje postanowiły jednomyślnie zaproponować Senatowi przyjęcie przedstawionego projektu. Do reprezentowania komisji w dalszych pracach legislacyjnych nad tym projektem upoważniono senatora Mieczysława Augustyna.