Petycja w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej mającej na celu ujednolicenie zasad wykonania zakazu prowadzenia pojazdów wobec sprawców przestępstw i wykroczeń (P-20/2010).

Petycja indywidualna

Dotyczy:

- ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, ze zm.) - w Rozdziale XXI zawarty jest katalog przestępstw przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, penalizuje je art. 42 i następny, określa przesłanki orzekania zakazu prowadzenia pojazdów oraz zakres przedmiotowy i podmiotowy stosowania tego środka,

- ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2010 r. Nr 46, poz. 275), który określa znamiona wykroczeń polegających na sprowadzeniu zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku w komunikacji oraz w art. 86-87 penalizuje zachowania po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka.

Wnoszący petycję postuluje, aby zarówno w Kodeksie karnym jak i w Kodeksie wykroczeń obowiązywały te same zasady wykonania środka karnego zakazu prowadzenia pojazdów. Na podstawie obu ustaw sąd może orzec zakaz prowadzenia pojazdów, ale tylko w Kodeksie karnym przewidziano możliwość wcześniejszego uchylenia tego środka (art. 84 § 1 k.k.).

Zdaniem autora petycji jest to niekonsekwencja ustawodawcy, skutkująca tym, że w pewnych przypadkach sprawca przestępstwa ścigany w trybie przepisów Kodeksu karnego ma szansę na wcześniejsze odzyskanie prawa jazdy niż sprawca wykroczenia. Wnoszący petycję podkreśla, że przestępstwo od wykroczenia różni się wyższą społeczną szkodliwością czynu. Odpowiadać temu powinno zróżnicowanie w rodzajach, wysokości i dolegliwościach kar i środków karnych przewidzianych za te czyny. Wobec sprawcy wykroczenia nie powinny być stosowane surowsze sankcje niż w stosunku do sprawcy przestępstwa. Dylemat, czy należałoby złagodzić we wskazanym kierunku przepisy Kodeksu wykroczeń czy też zaostrzyć zasady wykonania tego środka karnego w Kodeksie karnym, wnoszący petycję poddaje pod ocenę ustawodawcy.

6 grudnia 2010 r. Marszałek Senatu skierował petycję do rozpatrzenia przez KPCPP.

9 grudnia 2010 r. komisja rozpatrzyła petycję, przeprowadzona została dyskusja.

Komisja postanowiła kontynuować prace nad petycją oraz zdecydowała zasięgnąć informacji i opinii o wniosku petycji w Ministerstwie Sprawiedliwości.

29 marca 2011 r. komisja kontynuowała prace nad petycją; senatorowie zapoznali się z pismem nadesłanym przez Ministerstwo Sprawiedliwości, zawierającym stanowisko resortu w sprawie wniosku petycji. W opinii Ministra Sprawiedliwości "zawarty w petycji postulat wprowadzenia do Kodeksu wykroczeń instytucji analogicznej do instytucji (z art. 84 § 1 Kodeksu karnego) uznania środka karnego za wykonany nie zasługuje na uwzględnienie". Komisja postanowiła nie prowadzić dalszych prac nad petycją, jednocześnie senatorowie postanowili przekazać wniosek petycji do wiadomości Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Karnego działającej przy Ministrze Sprawiedliwości.