Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z PRAC KOMISJI SENACKICH

7 stycznia 1998 r.

W ramach przygotowań do debaty senackiej na temat wyzwań stojących przed Polską w związku z rozpoczęciem negocjacji o członkostwo w Unii Europejskiej senatorowie z Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej wysłuchali ministra spraw zagranicznych Bronisława Geremka.

Minister B. Geremek poinformował, że otrzymał zaproszenie od ministra spraw zagranicznych Zjednoczonego Królestwa Robina Cooka do udziału w konferencji europejskiej (od początku roku przewodnictwo UE znajduje się w rękach brytyjskich). Ma to być spotkanie krajów członkowskich UE z wszystkimi państwami ubiegajacymi się o członkostwo, niezależnie od oceny stopnia ich przygotowania, dokonanej latem ub.r. przez Komisję Europejską.

Jak powiedział B. Geremek, konferencja ma wytworzyć rodzaj "wspólnej linii startowej, a trzymając się języka sportowego wyraził zdanie, że należy myśleć raczej o "biegu sztafetowym", w którym grupa 5 państw (w tym Polska) rekomendowanych przez komisję do negocjacji w pierwszej kolejności, wejdzie do unii nie kosztem pozostałych, lecz po to, by natychmiast przekazać im pałeczkę.

Jak stwierdził minister B. Geremek, zamierzeniem Cooka jest, by po konferencji europejskiej odbyło się spotkanie pierwszej grupy kandydatów z przedstawicielami UE, a następnie - dwustronne rozmowy akcesyjne Unii z 5 krajami.

W opinii ministra spraw zagranicznych, cały polski rząd będzie zaangażowany w sprawę negocjacji z UE. Polska staje wobec dwóch ogromnych zadań: takich negocjacji, w których uzyska możliwie najlepsze warunki wejścia do unii i adaptacji do jej wymagań, a także przystosowania gospodarki, prawa, państwa do członkostwa w UE.

Minister B. Geremek wyraził pogląd, że wbrew "prasowemu szumowi" nie ma problemu głównego negocjatora czy grupy negocjacyjnej z Unią Europejską. Natomiast niezbędne jest, jego zdaniem, ustalenie przez Radę Ministrów tzw. mandatu, czyli instrukcji negocjacyjnej Polski w staraniach o członkostwo w UE.

Podczas posiedzenia podsekretarz stanu w Komitecie Integracji Europejskiej Jarosław Pietras powiedział, że przygotowania do negocjacji toczą się "pełną parą", że pracuje 28 sektorowych zespołów roboczych i 5 o charakterze "horyzontalnym". Zapowiedział, że będą utworzone dwie dodatkowe grupy negocjacyjne: ds. małych i średnich przedsiębiorstw oraz kultury i usług audiowizualnych.

Mandat negocjacyjny - powiedział J. Pietras - będzie oczywiście dokumentem poufnym, ale powinien uwzględniać główne elementy wynikające z debat o integracji, jakie niebawem powinny się odbyć w Sejmie i w Senacie.

W drugiej części posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej senatorowie rozpatrywali projekt ustawy budżetowej na 1998 rok w części dotyczącej Ministerstwa Gospodarki, Komitetu Integracji Europejskiej i Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz rezerw celowych przeznaczonych na koszty przewodnictwa Polski w OBWE, koszty operacyjne wdrażania programu PHARE, udział w programach "Leonardo da Vinci" i "Sokrates", koszty integracji z UE i OECD oraz podwyżki wynagrodzeń dla pracowników placówek zagranicznych.

Minister B. Geremek apelował do senatorów o zaakceptowanie projektowanego budżetu, w jego opinii, "więcej niż skromnego", ze względu na równowagę finansową państwa.

Jak stwierdził minister B. Geremek, gdyby cięcia budżetowe związane z przyjęciem przez Sejm prezydenckiego weta wobec dwu ustaw miały dotyczyć MSZ, musiałby się poddać tym decyzjom. Oświadczył zarazem, że w pracach nad projektem budżetu na 1999 r. będzie zabiegał o zdecydowaną zmianę sytuacji finansowej swego resortu, tego bowiem wymaga interes państwa.

Minister spraw zagranicznych wyraził nadzieję, że w wyniku jego rozmów z Ministrem Finansów będzie zredukowane rosnące zadłużenie Polski w organizacjach międzynarodowych. W jego opinii nie można dopuścić do takich sytuacji jak obecna, gdy Polska po 2 latach członkostwa w Radzie Bezpieczeństwa staje przed perspektywą utraty prawa głosu w ONZ, ponieważ nie zapłaciła 1,8 mln dolarów składki bieżącej.

Minister B. Geremek zapowiedział, że w pierwszej połowie br. rząd może wystąpić do Sejmu z propozycją nowelizacji budżetu. Chodzi m.in. o biura radcy handlowego, a także o ataszaty wojskowe i instytuty kultury polskiej. Zwłaszcza strukturalna odrębność BRH nie przystaje, zdaniem ministra, do nowego układu gospodarczego. Zmiana tej struktury pozwoliłaby na przesunięcie zaoszczędzonych w ten sposób środków na potrzeby integracji europejskiej i służby dyplomatycznej.

W dyskusji większość senatorów, mimo licznych wątpliwości i zastrzeżeń, podzieliła opinię ministra, że nie należy występować o zwiększenie wydatków z budżetu, mimo że nie odzwierciedla on rosnących w br. potrzeb w związku ze staraniami o integrację z Unią Europejską. Jak podkreślił m.in. senator Krzysztof Piesiewicz, w przyszłości należy jednak zmienić sam sposób konstruowania budżetu i kształtować go stosownie do konkretnych, ogólnonarodowych zadań, takich jak integracja europejska.

Komisja nie podjęła natomiast sugestii Komitetu Integracji Europejskiej w sprawie poparcia wniosku sejmowej komisji integracji o zwiększenie budżetu KIE o 17,3 mln zł.

W przyjętej opinii na temat rządowego projektu Ustawy budżetowej na rok 1998 senatorowie uznali za słuszne podkreślić, że środki przyznane w 1998 r. dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Komitetu Integracji Europejskiej mogą wpłynąć ograniczająco na realizację założonych zadań. W szczególności narastanie zaległości ze zobowiązań Polski wobec organizacji międzynarodowych może wywrzeć negatywny wpływ na obraz i prestiż naszego państwa.

Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej postuluje z naciskiem, aby przy pracach budżetowych na rok 1999 resorty zajmujące się realizacją polityki zagranicznej Polski:

a) brały pod uwagę model zadaniowy, czyli dopasowanie środków do zadań w zależności od ich ważności dla państwa, a nie zadań dla środków;

b) wnikliwej koordynacji podziału środków w ramach konstrukcji całego budżetu państwa - między instytucje zajmujące się problematyką zagraniczną;

c) nadały polityce zagranicznej (w tym sprawom integracji euroatlantyckiej i europejskiej) w ogólnym budżecie państwa rangę podobną jak czynią to inne państwa europejskie.

Zdaniem komisji, w ramach realizacji budżetu na rok 1998, należy przewidzieć umożliwienie Ministerstwu Spraw Zagranicznych - w porozumieniu z Ministerstwem Finansów - przesuwanie środków na wydatki w ramach sumy przyjętej dla MSZ.

* * *

Senatorowie z Komisji Rodziny i Polityki Społecznej wysłuchali informacji o projekcie ustawy budżetowej na rok 1998 w części dotyczącej Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej, planu finansowego Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Krajowego Urzędu Pracy, planu finansowego Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Państwowej Inspekcji Pracy, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, planu finansowego Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, planu finansowego Funduszu Alimentacyjnego, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, planu finansowego Funduszu Emerytalno-Rentowego KRUS, planu finansowego Funduszu Prewencji i Rehabilitacji KRUS oraz planu finansowego Funduszu Administracyjnego KRUS.

Senatorowie uzyskali m.in. informację, że Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych chce przeznaczyć w br. ok. 75 mln zł na rehabilitację dzieci, 15 mln zł na uruchomienie ośrodków szkolno-rehabilitacyjnych i 2 mln zł na utworzenie zakładów aktywacji zawodowej.

Planowane wydatki PFRON zostały zwiększone w związku z nową ustawą o niepełnosprawnych, która weszła w życie 1 br. Ogólnie na pokrycie kosztów związanych z nowymi obowiązkami przeznaczone zostało 230 mln zł.

Projekt budżetu Państwowej Inspekcji Pracy przewiduje m.in. zwiększenie wydatków o ok. 30% w stosunku do wykonania w ub.r. Wzrost ten jest spowodowany utworzeniem 214 nowych miejsc pracy dla inspektorów oraz zwiększeniem (do 4 mln zł) kwoty przeznaczonej na inwestycje.

Jedną z ważniejszych zmian proponowanych w budżecie zarówno Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, jak i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego jest zwiększenie nakładów na wydatki związane z opłatami pocztowymi i bankowymi. Wzrost ten uzasadniony został zwiększającą się liczbą osób pobierających świadczenia społeczne.

Żadnych znaczących zmian nie przewidziano w założeniach finansowych Krajowego Urzędu Pracy, który podobnie jak w ub.r. przewiduje 1 mld 400 mln zł na wydatki, oraz w budżecie Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej.

* * *

Komisja Gospodarki Narodowej zebrała się w celu wyboru drugiego wiceprzewodniczącego Komisji.

W dyskusji senator Genowefa Ferenc przedstawiła kandydaturę senatora Jerzego Markowskiego. Senator Adam Glapiński zarekomendował na to stanowisko senatora Marka Waszkowiaka.

W głosowaniu kandydaturę senatora M. Waszkowiaka poparło 10 senatorów, za kandydaturą senatora J. Markowskiego głosowano 6 osób. Wobec wyników wyborów drugim wiceprzewodniczącym Komisji Gospodarki Narodowej został senator Marek Waszkowiak.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie przesłuchali kandydatów zgłoszonych do Rady Polityki Pieniężnej. Byli to:

Podczas posiedzenia Komisji prof. C. Józefiak zwrócił uwagę, na - jego zdaniem - najważniejsze problemy stojące przed Radą Polityki Pieniężnej. Podkreślił, że rada będzie musiała uporać się m.in. z kwestią neutralizacji napływu do Polski obcych walut oraz rozwijać system finansowy.

Kantecki ostrzegał przed niebezpieczeństwem wpadnięcia w pułapkę, jaką może stanowić opieranie się na napływającym z zagranicy kapitale, co w konsekwencji może doprowadzić do kryzysu finansowego, jaki miał miejsce w Czechach, na Węgrzech czy w Meksyku.

B. Grabowski podkreślał, że polityka pieniężna musi być przede wszystkim przejrzysta i nie może nikogo zaskakiwać. Podmioty gospodarcze muszą wiedzieć, czego mogą się spodziewać. Za jedno z ważniejszych zadań Rady Polityki Pieniężnej uznał najsłabszą, jego zdaniem, stronę NBP - określenie celu polityki pieniężnej. Zwrócił też uwagę, że w zakresie decyzji bieżących najważniejszym zadaniem rady będzie takie kształtowanie polityki pieniężnej, aby przeciwdziałać kryzysom finansowym, takim jaki miał miejsce np. w Meksyku.

Na podstawie przedstawionych dokumentów oraz przeprowadzonych przesłuchań Komisja pozytywnie zaopiniowała wszystkich zgłoszonych kandydatów i przedstawiła ich listę Senatowi.

W tajnym głosowaniu nad zgłoszonymi kandydaturami B. Grabowski otrzymał 16 głosów, C. Józefiak 9, a A. Kantecki i W. Łączkowski po 8 głosów.

8 stycznia 1998 r.

Podczas posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych.

Przyjęte przez Sejm zmiany umożliwiają postępowanie dyscyplinarne wobec sędziów i prokuratorów, którzy sprzeniewierzyli się w PRL zasadom etyki zawodowej. Zweryfikowanych negatywnie można będzie przenieść w stan spoczynku lub pozbawić przywilejów emerytalnych.

Występujący w imieniu rządu sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości poinformował, że rząd popiera nowelizację sejmową.

I prezes Sądu Najwyższego prof. Adam Strzembosz, popierając nowelizację, zasugerował dokonanie pewnej poprawki. Chodzi o rolę Krajowej Rady Sądownictwa we wszczynaniu postępowań dyscyplinarnych przeciwko sędziom. Z treści ustawy wynika, że z żądaniem wszczęcia takiego postępowania - poza wymienionymi w ustawie podmiotami - "może wystąpić Krajowa Rada Sądownictwa oraz osoba skrzywdzona orzeczeniem, jeżeli zostało to stwierdzone prawomocnym orzeczeniem sądu".

W opinii prezesa A. Strzembosza, z żądaniem wszczęcia postępowania dyscyplinarnego przeciwko sędziemu powinna występować wyłącznie KRS - z urzędu lub na wniosek osoby pokrzywdzonej przez orzeczenie.

Jak stwierdził, KRS jest najwłaściwszym organem do występowania z takimi wnioskami. Senatorowie podzielili ten pogląd i przejęli wniosek profesora jako własny. Nie znalazł natomiast senatorskiego poparcia wniosek o nadanie podobnego uprawnienia Naczelnej Radzie Adwokackiej. Senatorowie negatywnie odnieśli się także do przedstawionych im opinii ekspertów o ustawie z 17 grudnia 1997 r., w tym sędzi Sądu Najwyższego Teresy Romerowej. Sędzia wysunęła zastrzeżenia do przywrócenia w niej wieku 65 lat jako terminu przechodzenia w stan spoczynku, zawieszenia do końca 2000 r. przepisów o przedawnieniu w postępowaniu dyscyplinarnym, a także do nieostrości zawartych w tej ustawie określeń. Jej zdaniem ocena, czy proces był "formą represji", może być dowolna, nie wiadomo, czy w pojęciu "działalność polityczna" mieści się działalność związkowa i jakie kryteria zastosować przy ocenie orzeczenia jako "oczywiście niesprawiedliwego". Jednak jej propozycja przeredagowania kontrowersyjnego przepisu została odrzucona.

Na sprawozdawcę stanowiska Komisji Praw Człowieka i Praworządności w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw wybrano senatora Krzysztofa Piesiewicza.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności senatorowie przyjęli projekt inicjatywy ustawodawczej - projektu ustawy o zmianie ustawy o ujawnianiu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne.

Przyjęty projekt zakłada m.in. odejście od koncepcji Sądu Lustracyjnego na rzecz Sądu Apelacyjnego, który miałby stwierdzić prawdziwość oświadczeń składanych przez kandydatów na ważne urzędy i osoby już je sprawujące, czy byli tajnymi i świadomymi współpracownikami służb specjalnych lub ich pracownikami.

Ustalono, że w dalszych pracach nad projektem Komisję Praw Człowieka i Praworządności reprezentować będzie senator Zbigniew Romaszewski.

* * *

Podczas posiedzenia senatorowie z Komisji Obrony Narodowej przystąpili do rozpatrywania ustawy budżetowej na rok 1998 w częściach dotyczących budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej i rezerw celowych przeznaczonych na integrację z NATO. W tej części posiedzenia wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Finansów i Najwyżej Izby Kontroli.

Następnie, w części zamkniętej posiedzenia, senatorowie zapoznali się z dotacjami przewidywanymi w br. na finansowanie zadań gospodarczych wynikających z Planu Mobilizacji Gospodarki oraz środkami planowanymi na finansowanie części badawczej strategicznych programów rządowych na rzecz obronności.

W tej części posiedzenia wysłuchano przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Gospodarki, Komitetu Badań Naukowych, Ministerstwa Finansów i NIK.

Na zakończenie posiedzenia (również w części zamkniętej) senatorowie wysłuchali informacji ministra obrony narodowej Janusza Onyszkiewicza na temat rządowego programu modernizacji Sił Zbrojnych RP do 2012 roku.

9 stycznia 1998 r.

Podczas posiedzenia Komisji Obrony Narodowej senatorowie wysłuchali informacji Ministerstwa Obrony Narodowej na temat planu dostaw uzbrojenia i sprzętu wojskowego na 1998 r.

W drugiej części posiedzenia senatorowie zapoznali się z informacją Ministerstwa Gospodarki dotyczącą aktualnej sytuacji finansowej przedsiębiorstw.

14 stycznia 1998 r.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrywano projekt ustawy budżetowej na rok 1998 w części dotyczącej rolnictwa i gospodarki żywnościowej. Informacje na ten temat przedstawił senatorom sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej Ryszard Brzezik. Poinformował on o najważniejszych działaniach na rzecz rozwoju wsi i sektora żywnościowego, które będą realizowane w 1998 roku. Wiceminister omówił także finansowanie zadań statutowych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwracając uwagę na ograniczenie liczby linii kredytów inwestycyjnych objętych pomocą finansową agencji.

O przebiegu prac nad projektem budżetu w komisjach sejmowych poinformował senatorów przewodniczący sejmowej komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi poseł Gabriel Janowski.

Podczas posiedzenia senatorowie wysłuchali również wiceminister finansów Haliny Wasilewskiej-Trenkner, która omówiła założenia przyjęte przez rząd przy opracowywaniu projektu ustawy budżetowej. Wiceminister finansów odniosła się również do prezentowanych w dyskusji propozycji zmian w projekcie.

Prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Mirosław Mielniczuk, prezes Agencji Rynku Rolnego Kazimierz Gutowski, prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Maksymilian Delekta przedstawili swoje uwagi nas temat wielkości kwot zapisanych w projekcie ustawy budżetowej dla podległych im jednostek.

O planowanej w projekcie dotacji na wykup gruntów na rzecz Skarbu Państwa, przeznaczonej dla Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, poinformował senatorów Andrzej Podkowiński, główny księgowy agencji.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się również z opiniami ekspertów,.

Prof. Augustyn Woś wyraził pogląd, że projekt budżetu państwa na 1998 rok w części dotyczącej rolnictwa i gospodarki żywnościowej powinien być przyjęty, chociaż niektóre z ograniczeń wydatków, zwłaszcza na cele rozwojowe, mogą się okazać dotkliwe. Prof. Andrzej Czyżewski stwierdził m.in., że planowane w 1998 r. wydatki na rolnictwo i gospodarkę żywnościową drastycznie spadają, co dowodzi wycofywania się państwa ze skutecznego wspierania wielofunkcyjnego rozwoju wsi i nie stwarza korzystnych uwarunkowań dla wzrostu dochodów rolniczych.

Komisja Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej postanowiła kontynuować prace nad ustawą budżetową na 1998 rok po uchwaleniu jej przez Sejm.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej senatorowie wysłuchali informacji ministra gospodarki o działaniach podjętych w związku z wnioskiem Lubelskiej Izby Rolniczej i Krajowego Związku Plantatorów Chmielu o wszczęcie postępowania w celu ochrony rynku krajowego przed importem produktów chmielarskich, zagrażającym interesom gospodarczym krajowych producentów.

Jak poinformował przewodniczący komisji senator Józef Frączek, pismo w tej sprawie do marszałek Senatu Alicji Grześkowiak skierował w grudniu 1997 r. Krajowy Związek Plantatorów Chmielu. Pismo zostało przekazane Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w celu omówienia i wyjaśnienia wszystkich kwestii dotyczących sytuacji w chmielarstwie.

Podczas posiedzenia wiceminister rolnictwa i gospodarki żywnościowej Jerzy Plewa przedstawił dane dotyczące wielkości eksportu i importu chmielu oraz jego przetworów. Omówił też występujące obecnie tendencje.

O możliwościach ochrony polskich producentów chmielu mówiła również sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Hanna Łuczyńska-Skowrońska. Jak stwierdziła, cła kwotowe na sprowadzane do Polski produkty chmielarskie zostały wprowadzone zgodnie z postulatami związku plantatorów chmielu.

W opinii wiceministra J. Plewy, ten instrument nie jest ostatnim, który może zostać zastosowany w wypadku nieuczciwej konkurencji. Jednak dodatkowa opłata celna na importowane przetwory z chmielu na mocy specjalnej klauzuli ochronnej (SGG), może być zastosowana jedynie po przeprowadzeniu dokładnej analizy sytuacji na rynku i wystąpieniu z wnioskiem o wszczęcie postępowania ochronnego.

Prezes Krajowego Związku Plantatorów Chmielu Janusz Podstawka stwierdził, że związek z aprobatą przyjął wprowadzone z początkiem br. instrumenty zawarte w pakiecie ustaw celnych, umożliwiające ochronę interesów polskich producentów chmielu.

W dyskusji senatorowie i przedstawiciele związku plantatorów podkreślali, że problemy z zagospodarowaniem polskiego chmielu i nadmiernym importem ekstraktu chmielu wzięły się ze źle przeprowadzonej prywatyzacji browarów. Zdaniem związkowców, przy sprzedaży tych przedsiębiorstw nie zostały bowiem zabezpieczone interesy polskich rolników.

15 stycznia 1998 r.

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawczej senatorowie postanowili poprzeć sejmową nowelizację ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych.

W głosowaniu 5 senatorów opowiedziało się za, a 3 przeciw rozpatrywanej ustawie. Nowelizacja zakłada m.in. przeprowadzenie postępowań dyscyplinarnych wobec sędziów i prokuratorów orzekających niezgodnie z etyką zawodową w procesach politycznych lat 1944-1989. W razie stwierdzenia uchybień przez te osoby będzie je można przenieść w stan spoczynku lub pozbawić przywilejów emerytalnych.

W dyskusji negatywną opinię na temat ustawy przedstawił senator Ryszard Jarzembowski. Nazwał on proponowane zmiany "odwetem politycznym", a niestosowanie przepisów o przedawnieniu w postępowaniu dyscyplinarnym określił jako niezgodne z obowiązującym prawem. Senator zgłosił wniosek o odrzucenie nowelizacji. Senator R. Jarzembowski skrytykował projekt ustawy opierając się m.in. na stanowisku Zrzeszenia Prawników Polskich, które stwierdziło niezgodność rozwiązań ustawy z Konstytucją. Zdaniem ZPP, ustawa wprowadzając odpowiedzialność dyscyplinarną sędziów, którzy w latach 1944-1989 sprzeniewierzyli się niezawisłości sędziowskiej lub z innych powodów wydawali niesprawiedliwe wyroki opiera się na jednym z mitów społecznych, stworzonym przez dawną opozycję demokratyczną, celem politycznego rozliczenia się z wymiarem sprawiedliwości funkcjonującym w okresie PRL. Mit ten - jak głosi stanowisko - nie da się przełożyć na język prawa; niezawisłość sędziowska bowiem mieści się pomiędzy obowiązującymi przepisami, których sędzia był i jest zobowiązany przestrzegać, a jego własnym sumieniem i prawem do swobodnej oceny dowodów oraz wymierzania kary według swego uznania.

Ustawy sejmowej bronił senator Piotr Ł.J. Andrzejewski. Jak stwierdził, każdy obywatel ma prawo do niezawisłego i bezstronnego sądu. Wielu sędziów w przeszłości naruszało te podstawowe zasady. Przewodniczący komisji podkreślił, że proponowana nowelizacja służy podniesieniu rangi władzy sądowniczej i zaufania do niej.

Podczas posiedzenia poparcie dla nowelizacji zadeklarował w imieniu rządu sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Leszek Piotrowski. W opinii wiceministra, proponowane rozwiązania są zgodne z Konstytucją i międzynarodowymi konwencjami.

I Prezes Sądu Najwyższego prof. Adam Strzembosz stwierdził, że projekt ustawy wywołuje wiele niepokojów i nie jest właściwie zrozumiany w środowisku prawniczym. Jego zdaniem, obniżenie wieku emerytalnego dla sędziów i prokuratorów z 70 do 65 lat obejmie około 1 tys. osób. Natomiast sprawy postępowań przed sądami dyscyplinarnymi obejmą grupę kilkudziesięciu osób, które ewidentnie skompromitowały w przeszłości wymiar sprawiedliwości.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment