Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

5 kwietnia 2000 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, podczas którego rozpatrzono ustawę o zasadach wspierania rozwoju regionalnego.

Zgodnie z ustawą sejmową, politykę regionalną kraju prowadzić ma rząd we współpracy z samorządem wojewódzkim, natomiast konkretne zadania związane z rozwojem regionalnym mają należeć wyłącznie do władz samorządu wojewódzkiego. Przy premierze będzie powołana Rada Polityki Regionalnej, złożona z ekspertów i przedstawicieli klubów parlamentarnych.

Wspieranie rozwoju regionalnego ma polegać m.in. na rozwijaniu przedsiębiorczości, tworzeniu nowych miejsc pracy, inwestycjach poprawiających infrastrukturę transportową i stan środowiska, a także na przedsięwzięciach z zakresu edukacji.

Ustawa stanowi projekt narodowej strategii rozwoju regionalnego ma opracować minister właściwy ds. polityki regionalnej (obecnie jest to minister gospodarki). Dokument, który ostatecznie uchwali rząd, ma określać kierunki i priorytety polityki regionalnej państwa. Wcześniej strategię musi zaopiniować Komisja Wspólna Rządu i Samorządu oraz zarządy województw. Na podstawie tej strategii minister przygotuje szczegółowy program wspierania rozwoju regionalnego. W programie określano by także kryteria, których spełnienie upoważniałoby samorządy województw do uzyskania pomocy finansowej.

Ustawa sejmowa przewiduje, że rząd i poszczególni ministrowie będą mieli obowiązek kontrolowania, czy plany działań i plany finansowe 22 agencji i funduszy państwowych są zgodne z planami rozwoju regionalnego.

Podczas posiedzenia poseł Ryszard Brejza przedstawił szczegółowo przebieg prac sejmowych nad rozpatrywaną ustawą. Różnice między projektem rządowym a ustawą przyjętą przez Sejm omówiła wiceminister pracy i polityki społecznej Grażyna Gęsicka.

Ogólnie pozytywną opinię na temat ustawy o zasadach wspierania rozwoju regionalnego, a także pewne postulaty na temat jej rozwiązań wyrazili podczas posiedzenia przedstawiciele Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego i Konwent Marszałków,

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji państwowej zapoznała się także z opiniami ekspertów prof. Michała Kuleszy z Uniwersytetu Warszawskiego i prof. Grzegorza Gorzelaka z Europejskiego Instytutu Rozwoju Regionalnego i Lokalnego Uniwersytetu Warszawskiego. Senatorowie wysłuchali także uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Swoje uwagi zgłosił również szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów minister Jerzy Widzyk.

W wyniku kolejnych głosowań Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 32 poprawek do ustawy o zasadach wspierania rozwoju regionalnego. Ich przyjęcie zarekomenduje Senatowi senator Mieczysław Janowski.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu zebrały się Komisja Gospodarki Narodowej oraz Komisja Rodziny i Polityki Społecznej w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych oraz ustawy o wykorzystaniu wpływów z prywatyzacji części mienia Skarbu Państwa na cele związane z reformą systemu ubezpieczeń społecznych.

Nowelizacja sejmowa zakłada, że rezerwa na cele powszechnego uwłaszczenia obywateli obejmie 7% akcji jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, które powstały w wyniku komercjalizacji. Dotyczy to takich spółek, w których do czasu wejścia w życie nowelizacji proces prywatyzacyjny jeszcze się nie rozpoczął. Do rezerwy uwłaszczeniowej weszłoby również mienie przedsiębiorstw państwowych, których organami założycielskimi są wojewodowie. Rezerwa uwłaszczeniowa ma też objąć akcje spółek, w których Skarb Państwa ma mniej niż 10% kapitału akcyjnego. Z tej kategorii wyłączone byłyby jednak akcje już zarezerwowane na potrzeby reprywatyzacji oraz obciążone roszczeniami osób trzecich. Zgodnie z uzasadnieniem projektu rządowego ustawa ma służyć głównie, zgodnie z uzasadnieniem rządu, zapewnieniu wystarczających środków na cele reformy ubezpieczeń społecznych. Zgodnie z projektem, co najmniej 10% przychodów, jakie budżet państwa uzyska ze sprywatyzowania każdej ze spółek, które powstały w wyniku komercjalizacji, zostałoby przeznaczone na reformę ubezpieczeń społecznych. Obecnie na cele związane z tą reformą trafia jedynie 10% akcji udostępnianych w ofertach publicznych.

Projekt zakłada również, że 5% akcji należących do Skarbu Państwa w spółkach powstałych w wyniku komercjalizacji (albo wpływy budżetu państwa uzyskane ze sprzedaży tych akcji) przeznaczone będą na rezerwę reprywatyzacyjną. 2% akcji jednoosobowych spółek Skarbu Państwa zasili rozwój nauki i technologii przez włączenie ich do majątku Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Kolejna, 2-procentowa pula akcji tych spółek natomiast wspomogłaby restrukturyzację przemysłu.

Sejm zezwolił także na włączenie do tzw. rezerwy uwłaszczeniowej mienia przedsiębiorstw państwowych, których organami założycielskimi są wojewodowie, nawet wtedy, gdy przedsiębiorstwa te przeznaczone zostały do komercjalizacji.

Podczas posiedzenia założenia ustawy szczegółowo omówił wiceminister skarbu państwa Jacek Ambroziak. Senatorowie zapoznali się także z opiniami o ustawie prezesa Fundacji na rzecz Nauki Polskiej Marcina Grabskiego oraz Andrzeja Paczkowskiego i Juliana Srebrnego z Komitetu Ratowania Nauki Polskiej. Zapoznano się również z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu połączone komisje postanowiły zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek nowelizacji ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych oraz ustawy o wykorzystaniu wpływów z prywatyzacji części mienia Skarbu Państwa na cele związane z reformą systemu ubezpieczeń społecznych. Stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi senator Marek Waszkowiak.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Nauki i Edukacji Narodowej kontynuowano rozpatrywanie ustawy o systemie oceny zgodności, akredytacji oraz zmianie niektórych ustaw oraz ustawy - Prawo własności przemysłowej. Poprzednie posiedzenie komisji w sprawie tych dwóch ustaw sejmowych odbyło się 28 marca br.

W posiedzeniu komisji wzięli udział wiceminister gospodarki Anna Skowrońska-Łuczyńska, prezes Urzędu Patentowego Wiesław Kotarba, przedstawiciele Polskiej Izby Rzeczników Patentowych, Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji. Senatorowie zapoznali się także z opiniami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W wyniku kolejnych głosowań połączone komisje przyjęły 24 poprawki do ustawy o systemie oceny zgodności, akredytacji oraz zmianie niektórych ustaw oraz ustawy - Prawo własności przemysłowej. Ich wprowadzenie zarekomenduje Senatowi senator Bogdan Tomaszek. Ustawę - prawo własności przemysłowej senatorowie przyjęli wraz z 47 zmianami. Stanowisko połączonych komisji zarekomenduje Senatowi senator Adam Glapiński.

6 kwietnia 2000 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Praw Człowieka i Praworządności. W pierwszym punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego, ustawy o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów, ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych oraz o komornikach sądowych i egzekucji. Ustawa sejmowa zmierza do uproszczenia procedur cywilnych, co ma doprowadzić - w intencji projektodawcy - do przyspieszenia postępowania sądowego.

Postępowanie uproszczone ma być stosowane w sprawach, w których roszczenie dotyczy kwoty do 5 tys. zł. Sąd w takich postępowaniach będzie dysponował większą swobodą. W ustawie zrezygnowano z zapisu o konieczności powoływania biegłych (ich opinia była czasem droższa niż żądana kwota). Żeby nie wydłużać postępowania i uniknąć "gry na czas", strony muszą przedstawić wszystkie wnioski dowodowe na początku.

Sprawy rozpatrywane w postępowaniu uproszczonym nie będą podlegały kasacji. Gdyby jednak okazały się zawiłe, sąd może rozpoznać je według zwykłych zasad - wtedy można składać kasację do Sądu Najwyższego. Uproszczone zostanie także składanie pozwów (ustawa wprowadza w tym celu specjalne formularze). Nowelizacja zakłada też na przyszłość możliwość składania pozwów i pism procesowych na dyskietce i przez Internet.

Uproszczone będzie również postępowanie odwoławcze. Apelacje będzie rozpatrywał jednoosobowy skład sądzący. Kolejną istotną zmianą jest ograniczenie możliwości składania skarg kasacyjnych do Sądu Najwyższego.

Nowym rozwiązaniem przyjętym w nowelizacji jest "sądowa służba doręczeniowa", która ma zastąpić pocztę i woźnych sądowych w doręczaniu stronom zawiadomień oraz wezwań.

Senatorowie wysłuchali przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości oraz posła sprawozdawcy Krzysztofa Śmieji. W dyskusji powrócono m.in. do pewnych rozwiązań odrzuconych przez Sejm. Senatorowie wskazywali m.in. na potrzebę zapewnienia odpowiednich praw osobom, wobec których toczy się postępowanie z uwagi na zniesienie kasacji zniesienie kasacji. W przyjętym stanowisku komisja wskazała na konieczność wprowadzenia 11 poprawek do rozpatrywanej ustawy. Ich wprowadzenie zarekomenduje Senatowi senator Anna Bogucka-Skowrońska

Podczas posiedzenia Komisja Praw Człowieka i Praworządności przyjęto także stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze, ustawy o zmianie ustawy - Prawo o notariacie oraz ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych. Nad tymi ustawami komisja przeprowadziła łączną dyskusję. W głosowaniu komisja poparła nowelizację prawa o adwokaturze, poprawki o charakterze legislacyjnym, zbieżne z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, zaproponowano natomiast do dwóch pozostałych ustaw. Stanowisko komisji w sprawie sejmowych nowelizacji przedstawi Senatowi senator Lech Feszler.

Komisja Praw Człowieka i Praworządności rozpatrzyła również ustawę o zmianie ustawy o Rzeczniku Praw Obywatelskich, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz o zmianie niektórych innych ustaw. W tym punkcie wysłuchano rzecznika praw obywatelskich prof. Adama Zielińskiego, posła sprawozdawcy Teresy Liszcz oraz zapoznano się z opiniami eksperta prof. Andrzeja Rzeplińskiego z Uniwersytetu Warszawskiego i Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W przyjętym stanowisku komisja zaproponowała wprowadzenie 6 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji. Jedna z nich uwzględnia propozycję, która zaledwie kilku głosami nie uzyskała akceptacji Sejmu, a dotyczy przywrócenia rzecznikowi możliwości wniesienia kasacji w terminie 6 miesięcy od dnia doręczenia orzeczenia stronie. Poprawki komisyjne przedstawi Senatowi senator Anna Bogucka-Skowrońska.

Na zakończenie posiedzenia Komisja Praw Człowieka i Praworządności przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw. W tej części obrad udział wzięli: kierownik Krajowego Biura Wyborczego Kazimierz Czaplicki, dyrektor Biura Prawno-Ustrojowego w Kancelarii Prezydenta Andrzej Dorsz i poseł Ludwik Dorn.

Przyjęta przez Sejm nowelizacja przewiduje m.in., że komitet wyborczy nie może wydać na kampanię więcej niż 20 mln zł. Podczas kampanii będzie można częstować darmowym alkoholem. Polacy zamieszkali za granicą będą mogli brać udział w obu turach głosowania w wyborach prezydenckich.

Osoba ubiegająca się o urząd prezydenta będzie składała w Państwowej Komisji Wyborczej oświadczenie lustracyjne w momencie wyrażenia przed swoim komitetem zgody na kandydowanie w wyborach.

W nowelizacji szczegółowo uregulowano sprawy finansowania kampanii wyborczej. Wprowadzono przepisy mające na celu zapobieganie sytuacjom, w których komitet wyborczy sponsorowany jest np. tylko przez jedną firmę czy osobę prywatną. Oprócz pełnomocnika komitetu wyborczego odpowiedzialnego za sprawy organizacyjne będzie również pełnomocnik finansowy odpowiedzialny za całokształt spraw finansowania kampanii wyborczej danego kandydata. Jeśli pełnomocnik finansowy nie złoży w terminie sprawozdania finansowego komitetu, może mu grozić kara do 2 lat więzienia.

Według przyjętych rozwiązań, wpłaty dla danego komitetu od osoby fizycznej nie mogą przekraczać 15-krotności najniższego wynagrodzenia miesięcznego. Wpłaty np. od osób prawnych natomiast nie mogą być większe niż 100-krotność takiego wynagrodzenia.

Zgodnie z ustawą sejmową komitety nie będą mogły przyjmować pieniędzy pochodzących m.in. z budżetu państwa i od samorządów, od przedsiębiorstw z udziałem skarbu państwa oraz z zagranicy (z wyjątkiem obywateli polskich zamieszkałych za granicą). Za złamanie tych przepisów ma grozić kara grzywny od tysiąca do 100 tys. zł.

Sejm podniósł kwotę grzywny za naruszenie ciszy przedwyborczej i podanie do wiadomości publicznej - na 24 godziny przed głosowaniem - wyników sondaży dotyczących przewidywanych wyników głosowania. Grzywna ta ma wynosić od 500 tys. do 1 mln zł.

Po szczegółowym zapoznaniu się z rozwiązaniami sejmowymi i wstępnej dyskusji na ich temat komisja postanowiła kontynuować prace nad rozpatrywaną nowelizacją na posiedzeniu 7 kwietnia br.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawcza rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw. W posiedzeniu uczestniczyli minister Jolanta Szymanek-Deresz z Kancelarii Prezydenta, kierownik Krajowego Biura Wyborczego Kazimierz Czaplicki, sędzia Sądu Najwyższego Jan Wasilewski, przedstawiciele Ministerstwa Finansów i Obywatelskiej Inicjatywy Wyborczej. Swoją opinię przedstawiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Ustalono, że komisja podejmie stanowisko w sprawie rozpatrywanej nowelizacji sejmowej na posiedzeniu 7 kwietnia br.

W drugim punkcie porządku dziennego przystąpiono do rozpatrywania ustawy - Prawo własności przemysłowej. Uchwalona przez Sejm ustawa stanowi ujednolicony akt prawny regulujący zagadnienia dotychczas zawarte w ustawach: o wynalazczości, o znakach towarowych, o ochronie topografii układów scalonych, o Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej oraz w ustawie o zmianie ustawy o wynalazczości i ustawy o Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa jest również efektem dostosowania prawa krajowego do prawa Unii Europejskiej oraz wypełnieniem wiążących Polskę porozumień, układów i umów międzynarodowych.

Senatorowie wysłuchali reprezentującego rząd prezesa Urzędu Patentowego Wiesława Kotarby, Anny Sobczyk ze Stowarzyszenia Własności Przemysłowej oraz opinii ekspertów Ryszarda Skubisza z KUL i Michała du Valla z UJ.

Po wstępnym zapoznaniu się z ustawą - Prawo własności przemysłowej ustalono, że stanowisko w tej sprawie komisja podejmie 7 kwietnia br.

Następnie komisja rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego, ustawy o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów, ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych oraz ustawy o komornikach sądowych i egzekucji. Zaproponowano wprowadzenie do niej 10 poprawek. Senatowi zarekomenduje je senator Stanisław Gogacz.

Na zakończenie posiedzenia Komisja Ustawodawcza kontynuowała rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy o Rzeczniku Praw Obywatelskich, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz o zmianie innych ustaw. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 31 marca br. Ostatecznie postanowiono zaproponować 1 poprawkę do ustawy sejmowej. Stanowisko komisji omówi podczas posiedzenia plenarnego senator Piotr Ł. J. Andrzejewski.

7 kwietnia 2000 r.

Komisja Praw Człowieka i Praworządności przyjęła na swym posiedzeniu stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw. Pierwsze posiedzenie komisji w tej sprawie odbyło się 6 kwietnia br.

W przyjętym stanowisku, które przedstawi Senatowi senator Krzysztof Piesiewicz, komisja postuluje wprowadzenie 20 poprawek do rozpatrywanej ustawy. W zgłoszonych zmianach senatorowie zaproponowali m.in. zmniejszenie limitów dotyczących finansowania prezydenckiej kampanii wyborczej.

* * *

Komisja Ustawodawcza na swym posiedzeniu rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 6 kwietnia br. W kolejnych głosowaniach senatorowie postanowili zaproponować Senatowi wprowadzenie 32 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji. Ich przyjęcie zarekomenduje Senatowi senator Piotr Ł. J. Andrzejewski.

Do ustawy - Prawo własności przemysłowej Komisja Ustawodawcza przyjęła natomiast 54 poprawki, których sprawozdawcą będzie również senator P.Ł. J. Andrzejewski.

10 kwietnia 2000 r.

W dniach 10 i 11 kwietnia br. Komisja Kultury i Środków Przekazu odbyła posiedzenie wyjazdowe w województwie podlaskim. Jego celem było zapoznanie się z problemami kultury regionalnej po reformie administracyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem muzealnictwa i ochrony zabytków w tym województwie.

W Nowogrodzie, w Skansenie Kurpiowskim, senatorowie spotkali się z przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego, prezydentem Łomży, starostą łomżyńskim i burmistrzem Nowogrodu. Podczas pobytu w Nowogrodzie senatorowie zwiedzili tamtejszy skansen i omówili funkcjonowanie jego, a także skansenu w Ciechanowcu.

Senatorowie zwiedzili również Tykocin, Muzeum Okręgowe w Suwałkach i spotkali z władzami samorządowymi tego miasta. W Sejnach złożyli wizytę w Ośrodku "Pogranicze Sztuk - Kultur - Narodów".

Drugiego dnia pobytu w Sejnach Komisja Kultury i Środków Przekazu odbyła posiedzenie z udziałem władz samorządowych Białegostoku, Łomży, Suwałk i Sejn.

Podczas posiedzenia Krzysztof Czyżewski mówił o kulturze na pograniczu. Podlaski wojewódzki konserwator zabytków Antoni Oleksicki przedstawił problemy ochrony zabytków w tym województwie, a dyrektor Państwowego Muzeum w Białymstoku Andrzej Lechowski zapoznał senatorów z muzeami i muzealnictwem w województwie podlaskim

11 kwietnia 2000 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedyskutowała problemy związane z obrotem artykułami rolno-spożywczymi, wpływem wysokości stawki VAT na pozycję na rynku towarów krajowych i importowanych oraz z wpływem prawa własności znaków towarowych na pozycję na rynku towarów krajowych i importowanych.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz o zmianie niektórych ustaw.

Uchwalona 30 marca br. ustawa została wniesiona do Sejmu z przedłożenia rządowego. Wprowadzone zmiany są konsekwencją uchwalenia ustawy o działach administracji rządowej. W związku z tą ustawą niezbędne stało się przeniesienie na ministra właściwego do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej obowiązku sprawowania nadzoru nad Urzędem Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.

Ustawa w nowy sposób reguluje tryb i podmioty uprawnione do powoływania i odwoływania prezesa oraz wiceprezesów Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. Prezesa powołuje i odwołuje prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, a wiceprezesów powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej na wniosek prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.

Ostatnia z wprowadzonych zmian, dotycząca ustawy o pracowniczych ogrodach działkowych, odnosi się do rejestracji (i zmian) statutu Polskiego Związku Działkowców. Ustawa, jako organ właściwy w tej kwestii, wskazuje prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie przedstawionymi przez posła sprawozdawcę Tadeusza Bilińskiego, przedstawicieli Ministerstwa Gospodarki oraz Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, a także przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W wyniku głosowania Komisja Samorządu i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 3 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Tadeusza Kopacza.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, z udziałem posła sprawozdawcy Jana Rejczaka i wiceministra spraw wewnętrznych i administracji Kazimierza Ferenca, rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej, uchwaloną przez Sejm na podstawie projektu rządowego. Ustawa obejmuje kwestie dotyczące administracji uprawnieniami i rejestracyjne, leżące w przedmiocie zainteresowania MSWiA.

Ustawa wprowadza przepisy tworzące centralną ewidencję pojazdów i centralną ewidencję kierowców. Obie ewidencje będą prowadzone w formie informatycznej. Ustawa określa ogólne zasady udostępniania danych i informacji zgromadzonych w ewidencjach.

Minister właściwy do spraw administracji publicznej wyda szczegółowe rozporządzenia określające sposób prowadzenia obu ewidencji, warunki współdziałania organów gromadzących informacje, zasady udostępniania danych oraz wysokość opłat za udostępnianie danych.

Dążąc do uszczelnienia systemu, wprowadzono zakaz przekazywania gminom, w drodze porozumienia, niektórych zadań z zakresu administracji ruchu drogowego. We wszystkich tych wypadkach zastrzeżono, że zakaz nie ma zastosowania do powiatu warszawskiego.

W dyskusji największe kontrowersje wzbudziła właśnie ta ostatnia kwestia. Zdaniem senatorów niektóre gminy są przygotowane do wypełnienia zadań z zakresu rejestracji pojazdów. W odpowiedzi wiceminister spraw wewnętrznych i administracji K. Ferenc stwierdził, że rozwiązanie przyjęte w nowelizacji spowodowane było przede wszystkim koniecznością uszczelnienia systemu ewidencji oraz ogromnymi kosztami infrastruktury informatycznej. Obecnie państwo stać tylko na zbudowanie jej na poziomie powiatów.

Ostatecznie komisja postanowiła nie zgłaszać poprawek do nowelizacji sejmowej. Stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi Senatowi senator Zbyszko Piwoński.

* * *

Komisja Praw Człowieka i Praworządności rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej. Senatorowie wysłuchali wiceministra spraw wewnętrznych i administracji Kazimierza Ferenca i posła sprawozdawcy Jana Rejczaka oraz Jerzego Folgi z Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej.

W dyskusji omawiana ustawa nie wzbudziła kontrowersji, i senator Zbigniew Romaszewski zgłosił wniosek o jej przyjęcie bez poprawek. W głosowaniu komisja poparła wniosek przewodniczącego i zdecydowała o zarekomendowaniu Senatowi rozpatrywanej ustawy sejmowej. Sprawozdanie komisji w tej sprawie przedstawi senator Jolanta Danielak.

* * *

Tematem wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu było funkcjonowanie służby sanitarno-epidemiologicznej po wprowadzeniu reformy administracji kraju.

W obradach komisji uczestniczyli: Paweł Policzkiewicz - główny inspektor sanitarny, Wiesław Magchul z Państwowego Zakładu Higieny, wiceministrowie spraw wewnętrznych i administracji Kazimierz Ferenc i Józef Płoskonka.

W wyniku dyskusji komisje zobowiązały swoje prezydia do przeprowadzenia rozmów z właściwymi przedstawicielami rządu na temat nowelizacji ustawy o Inspekcji Sanitarnej w związku z ustawą o finansach publicznych w sposób zapewniający możliwość wyprowadzenia przez stacje sanitarno-epidemiologiczne dochodów w ramach środka specjalnego po 31 grudnia 2000 roku oraz nowelizacji ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów w sposób wyłączający podporządkowanie służb sanitarno-epidemiologicznych i inspekcji weterynaryjnej Państwowej Inspekcji Handlowej.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzyła ustawę o ratyfikacji przez Rzeczypospolitą Polską Porozumienia między Republiką Estonii, Republiką Finlandii oraz Królestwem Szwecji w sprawie promu M/S "Estonia", podpisanego w Tallinie dnia 23 lutego 1995 r.

Podczas posiedzenia senatorowie wysłuchali wiceministra spraw zagranicznych Jerzego Kranza i przedstawiciela Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej.

W wyniku dyskusji komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do rozpatrywanej ustawy. Stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi Senatowi senator Zbigniew Kulak.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment