Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

19 kwietnia 2000 r.

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Ustawodawczej odbyło się pierwsze czytanie, zgłoszonego przez grupę senatorów, projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, ustawy o samorządzie gminnym oraz innych ustaw.

Projekt przewiduje bezpośrednie wybory wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast oraz zmniejszenie liczby radnych w gminach.

Zdaniem wnioskodawców, wybierani w wyborach powszechnych wójt, burmistrz lub prezydent mają stać się organem gminy, na którym będzie spoczywał główny ciężar i odpowiedzialność za prowadzenie spraw gminy.

Przedstawiony projekt przewiduje, że dotychczasowy zarząd (wybierany przez rady) przestałby istnieć, a wójt, burmistrz lub prezydent miasta powoływaliby nie więcej niż trzech swoich zastępców.

W projekcie założono również możliwość przeprowadzenia, na wniosek mieszkańców lub rady gminy, referendum w sprawie odwołania wójta lub burmistrza.

Zgodnie z projektem, liczba radnych w gminach stopniowo ulegałaby zmniejszeniu w zależności od liczby mieszkańców. W najmniejszych gminach - do 4 tys. mieszkańców - byłoby 12 radnych, natomiast w gminach do 200 tys. mieszkańców - 30. Projekt zakłada dodatkowo po dwóch radnych na każde dalsze 100 tys. mieszkańców, nie więcej jednak niż 50.

W dyskusji senator Tadeusz Kopacz stwierdził, że samorząd dojrzał już do tego, aby były bezpośrednie wybory wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Świadczą o tym także sondaże opinii publicznej. W opinii senatora Leona Kieresa, taka koncepcja zapewni większy niż dotychczas wpływ obywateli na władzę wykonawczą w gminie. Jak stwierdził senator Mieczysław Janowski, to obywatele będą rozstrzygali, kto będzie sprawował władzę w ich gminie.

Zdaniem senatora Wiesława Chrzanowskiego, w mniejszych gminach takie rozwiązanie byłoby racjonalne, natomiast w większych rada może mieć inne oblicze polityczne niż wybrany w wyborach bezpośrednich wójt czy burmistrz, który bez zaplecza politycznego będzie miał utrudnione rządzenie.

Senator Zbyszko Piwoński proponował, by najpierw wprowadzić wybory bezpośrednie w mniejszych gminach, a później na podstawie ich doświadczeń - we wszystkich. Jego zdaniem, nie należy eksperymentować na całym organizmie.

Dyrektor biura Związku Miast Polskich Andrzej Porawski stwierdził, że związek od 1992 r. opowiada się za wyborami bezpośrednimi. W jego ocenie, w wypadku przeprowadzenia sondażu na ten temat, około 80% obywateli opowie się za wyborami bezpośrednimi. Podobnego zdania będą sami wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast, przeciwni będą natomiast radni, ponieważ nadal będą chcieli mieć wpływ na wybory.

Zdaniem A. Porawskiego, słabością projektu jest brak dokładnego określenia relacji między wójtem, burmistrzem lub prezydentem a radą gminy.

W dyskusji senatorowie podkreślali słuszność propozycji zmniejszenia liczby radnych. Wskazywali jednak, że nie należy tak bardzo ograniczać liczby radnych w mniejszych gminach.

W głosowaniu dalsze prace nad projektem poparło 10 senatorów, 3 wstrzymało się od głosu, a jeden senator był przeciwny. Projekt trafi na posiedzenie plenarne Senatu.

W związku z wątpliwościami dotyczącymi liczby radnych w najmniejszych gminach komisje postanowiły wystąpić do Związku Gmin Wiejskich RP o opinię w tej sprawie.

26 kwietnia 2000 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrywano ustawę o ratyfikacji Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r. oraz ustawę o ratyfikacji załączników B.2, B.3, B.4, B.5, B.6, B.7, B.8, B.9, C, D i E do Konwencji dotyczącej odprawy czasowej.

W posiedzeniu wzięli udział wiceminister spraw zagranicznych Jerzy Kranz oraz poseł sprawozdawca Bogusław Liberadzki.

W wyniku głosowań komisje postanowiły nie zgłaszać zastrzeżeń do rozpatrywanych ustaw. Sprawozdanie w sprawie pierwszej z omawianych ustaw przedstawi Senatowi senator Edmund Wittbrodt, w sprawie drugiej - senator Stanisław Jarosz.

* * *

Komisja Gospodarki Narodowej zebrała się w celu rozpatrzenia ustawy o uchyleniu ustawy o funduszach przemysłowych i ich prywatyzacji w związku z reformą systemu ubezpieczeń społecznych oraz o zmianie niektórych ustaw.

Podczas posiedzenia uzasadnienie do rozpatrywanej ustawy przedstawiła wiceminister skarbu państwa Aldona Kamela-Sowińska. Senatorowie wysłuchali również opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W dyskusji ustawa sejmowa nie wzbudziła kontrowersji wśród senatorów. W głosowaniu komisja poparła poprawkę zaproponowaną przez Biuro Legislacyjne. Stanowisko Komisji Gospodarki Narodowej przedstawi Senatowi senator Mieczysław Janowski.

27 kwietnia 2000 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, podczas którego omawiano współczesne zagrożenia różnorodności biologicznej. Zajęcie się tą problematyką zaproponowali senatorowie Ireneusz Michaś i Wiesław Pietrzak.

Podczas posiedzenia dyrektor Marian Cieślak Ministerstwa Ochrony Środowiska omówił tryb pracy, podstawowe założenia i cele konwencji o różnorodności biologicznej. Została ona uchwalona i przedłożona do podpisania podczas "Szczytu Ziemi" w 1992 r. w Rio de Janeiro. Polska była jednym ze 159 krajów, które wówczas podpisały ten dokument. W 1995 r. polski parlament uchwalił ustawę o ratyfikacji konwencji. W styczniu 1996 r. prezydent RP, podpisując konwencję, dokonał aktu jej ratyfikacji. Podpisanie konwencji oznacza przyjęcie przez rządy państw i organizacje międzynarodowe zobowiązania do ochrony różnorodności biologicznej. Konwencja zobowiązuje jednocześnie Polskę do przygotowania Krajowej Strategii Ochrony i Zrównoważonego Użytkowania Różnorodności Biologicznej.

Jak stwierdził M. Cieślak, strategia jest w trakcie uzgadniania z innymi resortami i po rozpatrzeniu uwag zostanie przedstawiona do zatwierdzenia.

Podczas posiedzenia prof. Ryszard Dzięciołowski, kierownik Katedry Zoologii Leśnej i Łowiectwa SGGW, przedstawił główne tezy przygotowanego przez Komisję Hodowlaną Naczelnej Rady Łowieckiej dokumentu poświęconego współczesnym zagrożeniom różnorodności biologicznej. Opracowanie to zmierzało do wskazania sytuacji ekologicznych, w których konieczne jest szybkie i zdecydowane działanie ustawodawcze bądź administracyjne w celu przywrócenia równowagi ekologicznej i zapobieżenia zubożeniu różnorodności biologicznej.

Zdaniem polskiego Związku Łowieckiego, gatunkami lub większymi jednostkami systematycznymi zwierząt, których sytuacja ekologiczna znacznie się zmieniła i które w związku z tym wymagają zmiany statusu, są obecnie: kormoran, ptaki krukowate i drapieżne, bóbr, wydra, norka amerykańska, jenot, lis , wilk oraz wałęsające się koty i psy.

Jak stwierdził dyrektor M. Cieślak, przygotowywane nowelizacje ustawy o ochronie przyrody i prawa łowieckiego zawierają odpowiednie zmiany, stwarzające warunki do regulacji gatunków prawnie chronionych.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o Trybunale Konstytucyjnym oraz ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw.

W posiedzeniu komisji wziął udział prezes Trybunału Konstytucyjnego Marek Safjan.

W dyskusji największe kontrowersje wywołał przyjęta przez Sejm zmiana przewidująca, że sędzia Trybunału Konstytucyjnego, który po upływie swojej kadencji przechodzi w stan spoczynku, może pobierać automatycznie swoje dotychczasowe uposażenie.

W przyjętym stanowisku komisji senatorowie postanowili zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawki przewidującej, że sędziowie trybunału przechodzą w stan spoczynku po zakończeniu swojej kadencji, jednak nie wcześniej niż po ukończeniu 65 roku życia wraz z uprawnieniami do uposażenia wynikającego z przejścia w stan spoczynku.

Stanowisko Komisji Praw Człowieka i Praworządności przedstawi Senatowi senator Jan Chojnowski.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia komisji senatorowie rozpatrzyli nowelizację ustawy - Kodeks karny. Rozpatrywana nowelizacja dotyczy zaostrzenia odpowiedzialności za przestępstwa komunikacyjne popełnione w stanie nietrzeźwym.

Komisja Praw Człowieka i Praworządności zaproponowała, by za przestępstwo uznać prowadzenie pojazdu przez kierowcę, u którego zawartość alkoholu we krwi przekracza 0,8 promila. Mniejszy stan nietrzeźwości byłby wykroczeniem. W opinii komisji nie prowadzi to do liberalizacji przepisów sejmowych. Tak jak dotychczas byłyby karane jako wykroczenia - a więc aresztem, grzywną, ograniczeniem wolności i odebraniem na 3 lata prawa jazdy - wypadki spowodowane przez kierowców nietrzeźwych znacznie poniżej tej granicy.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senator Annę Bogucką-Skowrońską.

*.*.*

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Praw Człowieka i Praworządności, podczas którego rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Protokołu nr 6 do Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności dotyczącego zniesienia kary śmierci.

Senatorowie wysłuchali wiceministra spraw zagranicznych Jerzego Kranza oraz posła sprawozdawcy Bogdana Lewandowskiego, który omówił przebieg debaty sejmowej nad omawianą ustawą.

W głosowaniu połączone komisje postanowiły nie zgłaszać zastrzeżeń do rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Wniosek w tej sprawie poparło 13 senatorów, jedna osoba była przeciw. Stanowisko komisji przedstawi Senatowi senator Krzysztof Piesiewicz.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment