Spis oświadczeń, oświadczenie


Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kulaka, złożonym na 71. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 76) przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, dnia 26.01. 2001 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez senatora Zbigniewa Kulaka na 71 posiedzeniu Senatu w dniu 14 grudnia 2000 r. w sprawie "dostępności świadczeń zdrowotnych otrzymywanych przez inwalidów wojennych" uprzejmie przedstawiam z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, w porozumieniu z Urzędem do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych następujące wyjaśnienia.

Uprzejmie wskazuję, iż działania podejmowane w związku z nowelizacją ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (ustawa o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz niektórych innych ustaw - druk rządowy nr 1456), nie mają na celu ograniczenie dostępności inwalidów wojennych do leków i leczenia. Proponowana zmiana obecnego art. 44 ustawy z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. Nr 28, poz. 153 ze zm.) jest związana z potrzebą uporządkowania systemu wydawania leków. Przepis ten będzie dotyczył bezpłatnego wydawania leków podstawowych, uzupełniających, ratujących życie i zdrowie, jak również wydawanych za częściową odpłatnością (ryczałt). W nowelizowanym art. 44 ust. 2 wymienionej ustawy bezpłatne zaopatrzenie w leki - wydawane wyłącznie na podstawie recepty lekarskiej oraz, po przedłożeniu recepty, leki dopuszczone do wydawania bez recepty w ilości jednego, najmniejszego opakowania - przysługuje inwalidom wojennym.

Informuję, iż wychodząc naprzeciw postulatom przedstawicieli środowiska kombatantów i inwalidów wojennych, w rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz zmianie niektórych innych ustaw (druk rządowy nr 145) zaproponowano by świadczenia ambulatoryjne z zakresu specjalistycznej opieki zdrowotnej były udzielane inwalidom wojennym bez skierowania lekarza ubezpieczenia zdrowotnego.

Jednocześnie proszę o przyjęcie wyjaśnienia w sprawie załączonego pisma z dnia 12 grudnia 2000 r. Stowarzyszenia Więźniów - Byłych Dzieci Hitlerowskich Obozów Koncentracyjnych. Omawiany przypadek nie dotyczy administracyjnego ograniczania zakresu świadczeń zdrowotnych. Ubezpieczona, inwalida wojenny nie zastosowała się do procedury wskazanej przez Kasę Chorych niezbędnej do podjęcia decyzji o finansowaniu świadczeń zdrowotnych udzielonych przez świadczeniodawcę nie związanego umową z Kasą Chorych, której Ubezpieczona jest członkiem.

Na wniosek Ubezpieczonej Kasa Chorych wskazała procedurę postępowania dotyczącą potwierdzenia płatności przez Kasę Chorych na leczenie planowe w ramach zakładów opieki zdrowotnej nie związanych umową z własną Kasą Chorych. Osoba ubezpieczona nie zastosowała się do wymaganej procedury. W celu uzyskania leczenia operacyjnego dokonała wyboru świadczeniodawcy i poddała się zabiegowi operacyjnemu wiedząc, że świadczeniodawca nie ma podpisanej umowy z Kasą Chorych, a następnie wystąpiła do Kasy Chorych z wnioskiem o zwrot kosztów leczenia.

Należy podkreślić, iż osobom ubezpieczonym, w tym inwalidom wojennym, przysługują na zasadach określonych w ustawie o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, świadczenia zdrowotne. Kasa Chorych zawiera umowy ze świadczeniodawcami w celu zapewnienia ubezpieczonym świadczeń. Świadczenia są udzielane na podstawie skierowania lekarza ubezpieczenia zdrowotnego. Uprzejmie zwracam uwagę na prawa ubezpieczonego - ubezpieczony ma prawo, między innymi do: wyboru lekarza podstawowej opieki zdrowotnej lub lekarza rodzinnego spośród lekarzy ubezpieczenia zdrowotnego współpracujących z Kasą Chorych, do której należy ubezpieczony, wyboru lekarza specjalisty spośród lekarzy ubezpieczenia zdrowotnego współpracujących z Kasą Chorych, do której należy ubezpieczony, wyboru szpitala, wyboru Kasy Chorych, pokrycia przez Kasę Chorych, której ubezpieczony jest członkiem, wydatków poniesionych w związku z uzyskaniem świadczeń w razie nagłego zachorowania, wypadku, urazu i zatrucia lub potrzeby natychmiastowego leczenia szpitalnego, udzielanych przez świadczeniodawców nie związanych umową z żadną Kasą Chorych - do wysokości przeciętnych kosztów takich świadczeń w danej Kasie Chorych, o ile wykaże, że nie miał możliwości uzyskania świadczenia u świadczeniodawcy związanego umową z Kasą (art. 60 ustawy).

Ponadto należy wskazać, iż ustawą z dnia 21 stycznia 2000 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej (Dz.U. Nr 12, poz. 136) został zmieniony art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz.U. Nr 142 poz. 950 ze zm.) i otrzymał brzmienie:

"Kombatanci i inne osoby uprawnione korzystają z pierwszeństwa do środowiskowej opieki socjalnej w miejscu zamieszkania, w uzyskaniu miejsc w domach pomocy społecznej zwłaszcza w domach przeznaczonych dla kombatantów, oraz opieki zdrowotnej". Przy czym należy zaznaczyć, iż warunki korzystania ze świadczeń zdrowotnych określa głównie, dla kombatantów i innych osób uprawnionych, tak jak dla innych ubezpieczonych ustawa o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym i przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie niniejszej ustawy.

Z wyrazami szacunku

Grzegorz Opala


Spis oświadczeń, oświadczenie