Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Łączności przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kulaka, złożonym na 74. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 79):

Warszawa, 21 lutego 2001 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na oświadczenie senatora Zbigniewa Kulaka złożone podczas 74. Posiedzenia Senatu RP w dniu 26 stycznia 2001 r. w sprawie obowiązującej procedury doręczeń korespondencji kierowanej do senatora RP i sygnalizowanych trudności w odbiorze przesyłek adresowanych na biuro senatorskie, uprzejmie wyjaśniam co następuje.

Zasady doręczeń przesyłek przesyłanych w ramach usług pocztowych o charakterze powszechnym określone zostały jednolicie dla wszystkich adresatów w rozporządzeniu Ministra Łączności z dnia 15 marca 1996 r. w sprawie warunków korzystania z usług pocztowych o charakterze powszechnym (Dz.U. Nr 40, poz. 173). Generalną zasadą jest doręczenie przesyłki adresatowi w miejscu wskazanym przez nadawcę, przy czym w przypadku zwykłych przesyłek listowych przez doręczenie rozumie się także włożenie ich do skrzynki do doręczania korespondencji.

Rozporządzenie określa także tryb postępowania w przypadku doręczania przesyłki rejestrowanej (poleconej, wartościowej, paczki pocztowej), której odbiór wymaga pokwitowania odbioru przez adresata, w szczególności sposobu postępowania z przesyłką w razie nieobecności adresata. W takim przypadku przewidziano instytucję tzw. "doręczenia zastępczego" tj. odbioru przesyłki przez pełnomocnika adresata lub jego ustawowego przedstawiciela, a także współmałżonka lub dorosłej osoby zamieszkałej wraz z adresatem jeżeli nie zgłosił on sprzeciwu w tym względnie (§ 45, 46). Jeżeli natomiast ani adresat ani inna uprawniona do odbioru osoba nie może odebrać przesyłki z powodu nieobecności pod wskazanym na przesyłce adresie w chwili próby doręczenia, pozostawiane jest zawiadomienie o nadejściu przesyłki rejestrowanej tzw. (awizo) wraz z informacją o miejscu i czasie jej odebrania w pocztowej placówce oddawczej.

W każdym z tych przypadków osoba odbierająca przesyłkę rejestrowaną jest zobowiązana do wykazania swoich uprawnień w zakresie odbioru przesyłki w imieniu adresata np. poprzez okazanie pełnomocnictwa. Umocowanie innych osób do odbioru przesyłek możliwe jest przez udzielenie pełnomocnictwa wynikające z przepisów ogólnych lub pełnomocnictwa pocztowego (§ 60 i 61 rozporządzenia). Takie ścisłe wymagania w zakresie procedury doręczania przesyłek wynikają z obligatoryjnej zasady przestrzegania tajemnicy korespondencji jako podstawowego elementu zagwarantowanego Konstytucją RP prawa do ochrony tajemnicy komunikowania się.

Jednocześnie rozporządzenie dopuszcza możliwość skorzystania przez adresata z możliwości uproszczenia procedury doręczeń listowych przesyłek rejestrowanych, poprzez złożenie w pocztowej placówce oddawczej pisemnego żądania aby te przesyłki były wkładane do skrzynki do doręczania korespondencji tak jak listy zwykle (§ 47 ust. 2 rozporządzenia). Wymagana pisemna forma takiego oświadczenia jest związana z koniecznością potwierdzenia operatorowi pocztowemu faktu rezygnacji przez adresata z podstawowego elementu usługi doręczenia listowej przesyłki rejestrowanej jakim jest potwierdzenie jej odbioru. Jak wskazuje praktyka z możliwości tej korzystają adresacji otrzymujący znaczne ilości tego rodzaju przesyłek, zmuszeni z powodu nieobecności w chwili próby doręczenia do częstego zgłaszania się po ich odbiór do placówki pocztowej.

Przedstawiając powyższe uregulowania w zakresie doręczeń przesyłek rejestrowanych, chciałbym podkreślić, że zasady te, w tym także tzw. "doręczenie zastępcze", obowiązują zarówno pod rządami omawianego rozporządzenia tj. od 1996 r. jak i poprzednich uregulowań (rozporządzenie Ministra Łączności z dnia 7 października 1991 r. w sprawie ordynacji pocztowej).

Na zakończenie informuję, że zwróciłem się do Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej Pana Jacka Turczyńskiego o szczegółowe wyjaśnienie sygnalizowanych przez senatora Z. Kulaka utrudnień w odbiorze korespondencji przez pracowników biura senatora. Poczynione przez służby pocztowe ustalenia wskazują, że korespondencja ta kierowana jest na dwa biura: w Gostyniu Poznańskim przy ul. Rynek 2 i w Rawiczu przy ul. Buszy 5.

W pierwszym z nich przesyłki polecone, w przypadku nieobecności adresata, przesyłki polecone są odbierane i kwitowane przez pracowników tego biura, co jest udokumentowane w kartach doręczeń listów poleconych. W Rawiczu natomiast obsługa rejonu doręczeń odbywa się w innych godzinach niż godziny otwarcia biura senatorskiego. Listy zwykłe doręczane są poprzez wrzucenie do otworu przeznaczonego do doręczania korespondencji w drzwiach lokalu natomiast przesyłki polecone są awizowane. Ich odbiór w urzędzie pocztowym wymaga osobistego stawiennictwa Pana Senatora lub upoważnionej przez niego osoby stosownie do wyżej omówionych regulacji prawnych. Możliwe jest również w takiej sytuacji skorzystanie przez Pana Senatora z możliwości zgłoszenia w placówce oddawczej żądania doręczania przesyłek poleconych na zasadach zwykłych przesyłek listowych.

Przedstawiając powyższe pragnę podkreślić, że Poczta Polska, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, podejmuje działania w celu usprawnienia procesu doręczeń. W miarę poprawy sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa, wszędzie tam, gdzie jest to możliwe z punktu widzenia organizacyjnego, wprowadzana będzie dodatkowa tura doręczeń w godzinach popołudniowych, co pozwoli na zwiększenie liczby przesyłek poleconych doręczanych do rąk własnych adresata, a tym samym ograniczenia liczby przesyłek awizowanych. Zmiany te będą dotyczyły w praktyce głównie dużych aglomeracji miejskich, gdzie znacząca liczba doręczanych każdego dnia przesyłek poleconych daje ekonomiczne uzasadnienie wprowadzania tego typu usprawnień.

Łączę wyrazy szacunku

Minister Łączności

Tomasz Szyszko


Spis oświadczeń, oświadczenie