Spis oświadczeń, oświadczenie odpowiedź 2


Minister Pracy i Polityki Socjalnej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Krzysztofa Lipca, złożone na 35. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 38):

Warszawa, 1999.05.24

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z przekazanym przez Panią Marszałek - celem zajęcia stanowiska - (pismo z 11 maja 1999 r. znak: AG/043/211/99/IV) oświadczeniem złożonym przez senatora Krzysztofa Lipca podczas 35 posiedzenia Senatu RP w dniu 7 maja 1999 roku - pozwalam sobie na wstępie przeprosić, że moja odpowiedź nie będzie być może w pełni satysfakcjonująca, bowiem jak słusznie ocenił Pan Senator, pełniejszego wyjaśnienia przyczyn, które legły u podstaw nie objęcia spółek zależnych Huty Ostrowiec S.A. "Hutniczym Pakietem Socjalnym", mógłby udzielić Pan Janusz Steinhoff Minister Gospodarki.

Uprzejmie jednak wyjaśniam, że podstawę do określenia zakresu podmiotowego osłony socjalnej zastosowanej w hutnictwie żelaza i stali stanowił "Program Restrukturyzacji Przemysłu Hutnictwa Żelaza i Stali w Polsce" przyjęty na wniosek Ministra Gospodarki przez Radę Ministrów 30 czerwca 1998 r., w którym Rząd wskazał na konieczność zmniejszenia zatrudnienia w hutnictwie o ok. 40 tys. osób. Rząd zapowiedział więc też w Programie wprowadzenie Hutniczego Pakietu Socjalnego, po wynegocjowaniu go z partnerami społecznymi.

Osłona socjalna jest jednym z instrumentów wsparcia restrukturyzacji zatrudnienia w tym przemyśle. zaś skalę redukcji zatrudnienia i podmioty, które tej redukcji będą musiały dokonać z przyczyn ograniczania zdolności produkcyjnych, zmian technologicznych i asortymentowych produkcji restrukturyzacji organizacyjnej, likwidacji stanowisk, oddziałów i wydziałów produkcyjnych - wskazano w Programie. Przesłanki przyjętego zakresu Programu mógłby zapewne lepiej przedstawić Minister Gospodarki.

"Porozumienie w sprawie warunków osłon socjalnych procesu restrukturyzacji hutnictwa żelaza i stali - hutniczy Pakiet Socjalny" zostało zawarte przez zespół Trójstronny ds. Społecznych Warunków Restrukturyzacji Hutnictwa w dniu 7 stycznia 1999 r. po wielomiesięcznych negocjacjach. Przy czym zarówno partnerzy społeczni i pracodawcy, jak i strona rządowa Zespołu negocjując zawartości HPS, byli zobligowani do zachowania zgodności HPS z Programem. Zawarte zaś porozumienie jest wiążące dla realizujących je stron.

Dlatego też w przyjętym rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 20 kwietnia 1999 r. w sprawie ustalenia świadczeń przedemerytalnych dla osób zwolnionych z przyczyn dotyczących zakładu pracy z podmiotów gospodarki narodowej objętych programem restrukturyzacji przemysłu hutnictwa żelaza i stali w Polsce (Dz.U. Nr 36, poz. 341), stanowiącym akt wykonawczy do ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128 z późn. zm.) ujęto podmioty gospodarki narodowej uzgodnione w Hutniczym Pakiecie Socjalnym.

Chcę przy tym zaznaczyć, że pracownicy spółek wyłonionych z Huty "Ostrowiec" S.A. nie są jedynymi, artykułującymi niezadowolenie z rozwiązań przyjętych w HPS. Wskazuje to - moim zdaniem - na brak znajomości zakresu Programu Restrukturyzacji Przemysłu Hutnictwa Żelaza i Stali w Polsce, a także przesłanek które uległy u podstaw konstrukcji Programu, a w ślad za nim HPS. W swoich wystąpieniach reprezentacje pracowników dają wyraz przekonaniu, że HPS winien dotyczyć byłych pracowników hut, nawet jeśli od lat są zatrudnieni w spółkach-córkach, czyli są pracownikami podmiotów nie podlegających procesowi restrukturyzacji hutnictwa objętemu Programem. Uwarunkowania prawne i finansowe, a także dostosowany do nich zakres podmiotowy i przedmiotowy Programu najwyraźniej nie zostały dość czytelnie i dobitnie unaocznione zainteresowanym.

W tej sytuacji rodzi się u tych pracowników poczucie krzywdy, które przy pełnej znajomości zasad rządzących Programem nie powinno mieć miejsca.

Zwracałem się już z postulatem, by Minister Gospodarki spowodował, aby niezbędna wiedza dotarła do załóg podmiotów, których Program i HPS nie mogły objąć. Wyjaśnieniu zastrzeżeń i wątpliwości służą spotkania odbywane na różnych forach, w toku których MPiPS solidarnie wspiera autorów Programu w szerzeniu - jak widać nadal niezbędnej załogom wiedzy.

Pozwoli Pani marszałek, że niniejszy list skieruje równolegle do Pana Ministra Janusza Steinhoffa, co mam nadzieję, ułatwi ewentualną kontynuację udzielania wyjaśnień, jeśli Pan Senator Krzysztof Lipiec uzna to za niezbędne.

Z wyrazami szacunku
Longin Komołowski


Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 2