Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 2


Minister Zdrowia i Opieki Społecznej nadesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Grzegorza Lipowskiego, złożone na 36. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 39);

Warszawa, dnia 15.06.1999 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek

W związku z oświadczeniem Senatora Grzegorza Lipowskiego, złożonym na 36 posiedzeniu Senatu w dniu 21 maja 1999 r., dotyczącym zaprzestania z dniem 1 stycznia 1999 r. nakładania mandatów na terenie działania Śląskiej Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Katowicach, uprzejmie informuję, że nadal obowiązuje rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 23 listopada 1995 r. w sprawie określenia wykroczeń, za które funkcjonariusze organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej mogą nakładać grzywny w drodze mandatu karnego, oraz zasad i sposobu wydawania upoważnień (Dz.U., Nr 150, poz. 735) i w oparciu o które pracownicy wszystkich stacji sanitarno-epidemiologicznych na terenie pozostałych województw nakładają mandaty. Zgodnie bowiem z art. II § 3 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Przepisy wprowadzające Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia, do czasu wydania przepisów wykonawczych na podstawie Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia, pozostają w mocy odpowiednie przepisy dotychczasowe (w tym przypadku dotyczy to przedmiotowego rozporządzenia), jeżeli nie są sprzeczne z przepisami tego kodeksu oraz przepisami ustawy wprowadzającej Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.

Wojewódzki Inspektor Sanitarny - jako kierownik wojewódzkiej inspekcji sanitarnej - z mocy ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (Dz.U. 98 r., Nr 91, poz. 577 - art. 2, pkt 2, lit. a i b) wykonuje zadania i kompetencje określone w ustawach w imieniu wojewody z ustawowego upoważnienia, jak też w imieniu własnym, jeżeli ustawy tak stanowią.

Art. 10, ust. 3 ustawy o Inspekcji Sanitarnej (tekst jednolity Dz.U. 98 r., Nr 90, poz. 575 z późn. zm.) jednoznacznie mówi, że wojewódzki inspektor sanitarny wykonuje w imieniu wojewody zadania i kompetencje Inspekcji Sanitarnej określone w ustawie i przepisach odrębnych. W tym przypadku przepisami odrębnymi będą m.in. przepisy wydane na podstawie art. 66 i 67 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

Art. 66 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia, mówi o nadaniu uprawnień funkcjonariuszom innych organów. Prezes Rady Ministrów rozporządzeniem z dnia 20 lutego 1987 r. w sprawie nadaniu funkcjonariuszom niektórych organów uprawnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego (Dz.U. 87 r., Nr 6, poz. 34) nadał te uprawnienia funkcjonariuszom organów Inspekcji Sanitarnej.

Jednocześnie informuję, że przygotowany w I kw. br. przez Departament Zdrowia Publicznego projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie określenia wykroczeń, za które funkcjonariusze organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej mogą nakładać grzywny w drodze mandatu karnego, oraz zasad i sposobu wydawania upoważnień, po uzgodnieniach międzyresortowych, został skierowany do Departamentu Legislacyjnego Rządu, który jednak odrzucił go, gdyż został on przygotowany na podstawie obowiązującej wadliwej delegacji (art. 67 § 2 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia) niezgodnej z art. 92 ust. 1 Konstytucji RP. Art. 67 § 2 nie zawiera bowiem określenia organu właściwego do wydania rozporządzenia (nie wiadomo więc kto ma delegację wykonać), ani nie spełnia wymogu szczegółowości (nie sprecyzowano, który minister jest właściwy, ani o jakie "inne organy" chodzi, a więc nie jest jasne jaki ma być zakres przedmiotowy aktu).

Reasumując uważam, że postępowanie Pani dr Ewy Zbrojkiewicz - Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w zakresie nakładania mandatów było i jest nieprawidłowe i niczym nieuzasadnione.

Z wyrazami szacunku

Franciszka Cegielska


Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 2