Spis oświadczeń, oświadczenie


Stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Grzegorza Lipowskiego, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 60), przekazał Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:

Warszawa, 2000.05.31

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W nawiązaniu do złożonego na 55 posiedzeniu Senatu RP, oświadczenia senatora Grzegorza Lipowskiego, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów przedkładam poniższe stanowisko.

Zgodnie z ustawą z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872, ze zm.) oraz ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. Nr 91, poz. 576, ze zm.), ustawodawca wyróżnia dwa podstawowe tryby nabycia mienia Skarbu Państwa przez powiaty i samorządy województw, tj. z mocy prawa i w wyniku przekazania.

Procedurę poprzedzającą wydanie ww. decyzji na rzecz powiatów reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 lutego 1999 r. w sprawie trybu przekazywania mienia przez Skarb Państwa powiatom i miastom na prawach powiatu oraz określenia kategorii mienia wyłączonego z przekazywania (Dz. U. Nr 13, poz. 114). Termin wydania przez wojewodę decyzji w przedmiotowych sprawach Zależy przede wszystkim od zaangażowania jednostek samorządu terytorialnego, na które rozporządzenie nakłada szereg obowiązków. Wśród nich można wymienić:

- sporządzenie wykazu jednostek i instytucji, których mienie podlega przekazaniu,

- przygotowanie odpowiednich dokumentów dotyczących tego mienia,

- udział w komisji inwentaryzacyjnej, która po spisaniu składników majątkowych sporządza projekt protokołu zdawczo-odbiorczego.

Dopiero po spełnieniu wszystkich wymaganych przez prawo przesłanek oraz zgromadzeniu stosownych dokumentów, zarząd powiatu (województwa) może wystąpić z odpowiednim wnioskiem do wojewody o wydanie decyzji. Od momentu wpłynięcia wniosku od zarządu powiatu, wojewoda rozpatruje daną sprawę w terminach określonych w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego. Zgodnie z art. 35 k.p.a., wojewoda powinien wydać decyzję niezwłocznie, a w sprawach wymagających postępowania wyjaśniającego nie później niż w ciągu miesiąca; natomiast w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. W przypadku niewydania decyzji przez wojewodę w terminie określonym w art. 35 k.p.a. lub niepoinformowania o przyczynach zwłoki, stronom służy prawo wniesienia zażalenia na bezczynność tego organu do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, a w dalszej perspektywie skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Przedstawiona w skrócie powyższa analiza ukazuje skomplikowany proces przekazywania mienia Skarbu Państwa powiatom i samorządom województw, w którym wiele kwestii uzależnionych jest od samorządów. W wielu przypadkach sprawę utrudniały ponadto nieuporządkowane sprawy własnościowe nieruchomości użytkowanych przed 31 grudnia 1998 r. przez instytucje i jednostki organizacyjne przejęte przez jednostki samorządu terytorialnego z dniem 1 stycznia 1999 r. Należy zaznaczyć, że w celu rzetelnego przeprowadzenia procesu nabycia mienia Skarbu Państwa przez powiaty i samorządy województw, konieczne jest przede wszystkim uregulowanie stanu prawnego przejmowanych nieruchomości, polegające na wykazaniu tytułu prawnego Skarbu Państwa.

W dniu 6 grudnia 1999 r. Zarząd Starostwa Powiatowego w Częstochowie wystąpił do Wojewody Śląskiego o przekazanie w trybie art. 64 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872, ze zm.). nieruchomości położonej w Częstochowie przy ul. Sobieskiego 9, na terenie której znajduje się budynek biurowy po byłym Urzędzie Wojewódzkim w Częstochowie. Decyzją nr Ppm.III-7222/1/2000 z dnia 29 marca 2000 r. Wojewoda Śląski odmówił przekazania wnioskowanej nieruchomości. W uzasadnieniu podniósł on, że w dniu 31 grudnia 1998 r. przedmiotowa nieruchomość znajdowała się we władaniu Wojewody Częstochowskiego. Zgodnie z art. 64 ustawy - Przepisy wprowadzające (...) Zarząd Starostwa Powiatowego w Częstochowie winien wskazać, do wykonywania jakich zadań powiatu związanych bezpośrednio z wnioskowaną nieruchomością jest ona przeznaczona. Aktualne i dotychczasowe korzystanie z rzecznego mienia przez Starostwo Powiatowe w Częstochowie odbywa się na podstawie umowy cywilnoprawnej, która zezwala na korzystanie z niego przez wnioskodawcę. Wojewoda Śląski w piśmie z dnia 8 marca 2000 r. (nr GN.I-5/7410-2/29/99) wystąpił do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o zmianę zapisu decyzji o trwałym zarządzie, z dotychczasowego o brzmieniu: "w trwałym zarządzie Urzędu Wojewódzkiego w Częstochowie" na "w trwałym zarządzie Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach".

Od dnia 1 stycznia 1999 r. wnioskowaną nieruchomością faktycznie włada Wojewoda Śląski i stanowi ona jedyne, niezbędne do wykonywania statutowych zadań Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego zaplecze administracyjno-biurowe, będące własnością Skarbu Państwa. Na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych Wojewoda Śląski zezwolił na korzystanie z pomieszczeń biurowych w budynku przy ul. Sobieskiego 9 w Częstochowie przez:

- Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS),

- Starostwo Powiatowe w Częstochowie,

- Śląskie Centrum Zdrowia Publicznego O/Z,

- Oddział Zamiejscowy Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia,

- Archiwum zlikwidowanych przedsiębiorstw państwowych.

Bardziej optymalne zagospodarowanie pomieszczeń ww. budynku przez zespoloną administrację rządową umożliwi planowane po 2001 r. wyprowadzenie się KRUS-u z zajmowanych pomieszczeń.

Wojewoda Śląski zwrócił uwagę na fakt, iż w dniu 31 grudnia 1998 r. Urząd Rejonowy w Częstochowie nie zajmował żadnego pomieszczenia w budynku przy ul. Sobieskiego 9. W dniu 10 maja 1999 r. Wojewoda Śląski zawarł umowę (nr Ad II - 1164/32/99) użyczenia lokalu ze Starostą Częstochowskim na czas nieokreślony od dnia 4 maja 1999 r., z możliwością wypowiedzenia przez każdą ze stron z miesięcznym wypowiedzeniem.

Pragnę poinformować, że w dniu 9 marca 2000 r. w Biurze Pełnomocnika Wojewody Śląskiego ds. Przekazywania Mienia Skarbu Państwa miało miejsce zapoznanie stron (w tym przedstawicieli reprezentujących Starostę Częstochowskiego) z zebranymi w powyższej sprawie materiałami dowodowymi. Materiały te zostały przygotowane do wydania decyzji odmownej przez Wojewodę Śląskiego w sprawie przekazania na wniosek nieruchomości położonej przy ul. Sobieskiego 9 w Częstochowie.

Od wydanej decyzji, Powiat Częstochowski - jako strona postępowania - ma prawo wnieść odwołanie do Ministra Skarbu Państwa. W przypadku gdyby Minister Skarbu Państwa utrzymał w mocy przedmiotową decyzję Wojewody Śląskiego, to zgodnie z obowiązującym prawem Powiat Częstochowski będzie mógł zaskarżyć ją do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Do czasu ostatecznego zakończenia postępowania w przedmiotowej sprawie Starostwo Powiatu Częstochowskiego będzie korzystało ze spornego budynku na dotychczasowych zasadach.

Z poważaniem

Marek Biernacki


Spis oświadczeń, oświadczenie