Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Skarbu Państwa przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Adama Graczyńskiego, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75):

Warszawa, dnia 13 grudnia 2000 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z otrzymanym oświadczeniem senatora RP - Pana Adama Graczyńskiego w sprawie dotacji na pokrycie kosztów postępowania upadłościowego i wierzytelności pracowniczych przedsiębiorstwa państwowego Huta Bobrek w upadłości uprzejmie informuję co następuje.

Zgodnie z informacjami uzyskanymi w przedmiotowej sprawie Syndyk Masy Upadłości Huty Bobrek w Bytomiu wystąpił w grudniu 1999 roku do Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych z wnioskiem o przyznanie środków pieniężnych na wypłatę zobowiązań w stosunku do byłych pracowników. Wnioski Syndyka Masy Upadłościowej w powyższym zakresie skierowane zostały do Ministra Pracy i Rady Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, a następnie zgodnie z kompetencją przekazane Radzie FGŚP i Prezesowi Krajowego Urzędu Pracy. W odpowiedzi z dnia 3 stycznia 2000 roku udzielonej przez Prezesa KUP, Syndyk został poinformowany o braku możliwości sfinansowania roszczeń pracowniczych, z uwagi na to, iż powyższe roszczenia nie mieszczą się w dopuszczonym przepisami ustawy z dnia 29 grudnia 1993 roku o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy - w zakresie wypłat realizowanych przez FGŚP. Należy również zaznaczyć, iż zobowiązania wobec pracowników wynikające z wyroków sądowych w kwocie 2.962.122,73 zł nie mogą być sfinansowane z Funduszu Mienia Polikwidacyjnego z uwagi na fakt, iż środki Funduszu Mienia Polikwidacyjnego przeznacza się m.in. na uzupełnienie środków brakujących na pokrycie kosztów postępowania upadłościowego przedsiębiorstwa państwowego. Do kosztów postępowania upadłościowego nie są zaliczane wydatki na wynagrodzenia pracowników, co w konsekwencji oznacza niemożność ich sfinansowania z Funduszu Mienia Polikwidacyjnego. W powyższym przypadku Syndyk winien szukać innych możliwości sfinansowania zaległych wynagrodzeń pracowniczych.

Wobec zgłaszanych sygnałów o nieprawidłowościach w prowadzeniu upadłości w latach 1944-1999 Delegatura MSP w Katowicach zwracała się o udostępnienie dokumentacji związanej z pracą biegłego badającego finansową stronę prowadzonego w tym czasie postępowania. Jednakże nie zostały przedstawione żadne materiały pozwalające stwierdzić prawidłowość wydatkowanych kwot. Pozytywnie zostały ocenione prace syndyka w zakresie regulowania stanów terenowo-prawnych, archiwizacji dokumentów, wyceny majątku oraz częściowo wynagrodzeń bieżących, z zastrzeżeniem, że syndyk winien podjąć niezwłocznie działania w celu zbycia posiadanych nieruchomości pozyskania w ten sposób środków oraz przekazania zasobów mieszkaniowych gminie.

Jednocześnie należy stwierdzić, iż w opinii Delegatury MSP w Katowicach, dokonującej merytorycznej oceny zasadności dofinansowania, jak również badania racjonalności przyznanych środków finansowych proces likwidacji majątku winien być finansowany przede wszystkim z likwidowanego majątku, natomiast dofinansowanie ze środka specjalnego należy traktować jako sytuację wyjątkową przy braku majątku i innych możliwości pozyskania środków.

Z poważaniem

Andrzej Chronowski


Spis oświadczeń, oświadczenie