Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment


Kronika senacka

5 grudnia 2001 r. Sąd Najwyższy uznał, że wrześniowe wybory parlamentarne są ważne. Orzeczenie sądu jest niepodważalne.

W podjętej uchwale stwierdzono, że wybory do Sejmu RP i Senatu RP przeprowadzone 23 września br. są ważne.

Sąd Najwyższy stwierdził ważność wyborów po rozpatrzeniu sprawozdania Państwowej Komisji Wyborczej i protestów wyborczych. Zarówno szef Państwowej Komisji Wyborczej Ferdynand Rymarz, jak i zastępca prokuratora generalnego Ryszard Stefański wnieśli o uznanie ważności wrześniowych wyborów.

Do sądu wpłynęło 116 protestów wyborczych. Większość sąd pozostawił bez dalszego biegu, część uznał za bezzasadne, kilka za zasadne, ale nie mające wpływu na wynik wyborów.

* * *

6 grudnia 2001 r. w Senacie odbyło się spotkanie w sprawie omówienia propozycji podjęcia inicjatywy utworzenia zespołu parlamentarnego działającego na rzecz rozwiązywania problemów osób z autyzmem, zarówno dzieci, jak i dorosłych.

W spotkaniu, któremu przewodniczył senator Marek Balicki, wzięli udział przedstawiciele Porozumienia Organizacji Pozarządowych Pracujących na rzecz Dzieci i Osób Dorosłych z Autyzmem i Pokrewnymi Zaburzeniami oraz ich Rodzin.

Spotkanie zakończyło się przyjęciem deklaracji w sprawie autyzmu, którą podpisali senatorowie Marek Balicki i Krystyna Sienkiewicz oraz posłanki Barbara Ciruk i Izabella Sierakowska. W deklaracji stwierdzono:

"Zebrani w dniu 6 grudnia 2001 r. w gmachu Senatu RP, na spotkaniu z okazji obchodów tygodnia Autyzmu w Polsce, stwierdzamy, co następuje:

Sytuacja dzieci i osób dorosłych z autyzmem jest wyjątkowo trudna. Choroba powoduje, że nie są oni w stanie w żaden sposób sami ubiegać się o respektowanie swoich praw i ulegają marginalizacji.

Informacje przedstawione przez organizacje pozarządowe wskazują, że w chwili obecnej ich prawa gwarantowane Konstytucją RP i ratyfikowanymi przez Polskę umowami międzynarodowymi, nie są w pełni przestrzegane.

Wobec powyższego, a także z uwagi na Deklarację Praw Osób z Autyzmem przyjętą przez Parlament Europejski 9 maja 1996 roku, jako posłowie i senatorowie Parlamentu III RP powołujemy grupę roboczą do spraw Autyzmu.

Naszym celem jest:

1. Zwracanie uwagi publicznej i nadanie odpowiedniej rangi problemowi, który po latach zaniedbań winien być rozwiązany;

2. Monitorowanie przestrzegania obowiązującego prawa, zwłaszcza w zakresie ochrony zdrowia, oświaty i pomocy społecznej w odniesieniu do osób dotkniętych autyzmem;

3. Działanie na rzecz poprawy i uzupełnienia ustawodawstwa.

Będziemy dążyć o tego, aby Rząd Rzeczypospolitej Polskiej oraz władze samorządowe podejmowały konkretne i skoordynowane działania na rzecz poprawy sytuacji dzieci i osób dorosłych z autyzmem, a także ich rodzin.

Apelujemy do organizacji pozarządowych oraz do środowisk biznesu o włączenie się do wielkiej koalicji działającej na rzecz zapewnienia równych szans osobom dotkniętym autyzmem w Polsce".

* * *

8 grudnia 2001 r. w Warszawie odbył się IV Trybunał do spraw Przemocy wobec Kobiet. Trybunał jest częścią prowadzonej przez Centrum Praw Kobiet kampanii "16 Dni przeciw Przemocy wobec Kobiet". Po raz pierwszy organizowany był we współpracy z Parlamentarną Grupą Kobiet.

Wśród zaproszonych do dyskusji gości byli funkcjonariusze Komendy Głównej Policji, prokuratury, sądownictwa, a także przedstawiciele władzy ustawodawczej i wykonawczej, m.in.: minister Barbara Labuda z Kancelarii Prezydenta, senator Dorota Kempka, przewodnicząca Parlamentarnej Grupy Kobiet, senator Marek Balicki oraz poseł Ryszard Kalisz.

Podczas spotkania reprezentantki organizacji kobiecych przekazały projekt ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie i formalnych związkach intymnych. Zakłada on rozwiązania prawne, które umożliwiają skuteczniejszą interwencję oraz izolację sprawcy od ofiary; wprowadzenie sankcji za naruszenie zakazów zbliżania się do ofiary; utworzenie zespołów zajmujących się przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie na szczeblach prokuratury, policji, które specjalizowałyby się w prowadzeniu tego typu spraw.

Jednocześnie zbierano podpisy pod petycją adresowaną do prezydenta, premiera i marszałka Sejmu, w której domagano się m.in. uchwalenia ustawy o przeciwdziałaniu przemocy wobec kobiet w rodzinie, poszerzenia zakresu pomocy państwa dla organizacji pozarządowych, działających na rzecz przeciwdziałania przemocy i ochrony ofiar.

* * *

11 grudnia 2001 r. marszałek Longin Pastusiak uczestniczył w uroczystości przed ambasadą USA w Warszawie, podczas której uczczono pamięć ofiar zamachu terrorystycznego 11 września w Nowym Jorku.

W czasie uroczystości wystąpił ambasador USA Christopher R. Hill, a wszyscy uczestnicy trzymali w rękach zapalone świece.

Pamięć poległych uczczono minutą ciszy. Na zakończenie uroczystości zebrani odśpiewali hymn USA "God bless America".

* * *

14 grudnia 2001 r., z inicjatywy Stowarzyszenia Euro-Atlantyckiego, w sali obrad plenarnych Senatu odbyła się konferencja na temat: "Jakie NATO w XXI wieku?". Celem konferencji, zorganizowanej pod auspicjami marszałka Longina Patusiaka, było omówienie problemów, które wynikły po ataku terrorystycznym w Nowym Jorku i Waszyngtonie 11 września br.

W konferencji wzięli udział m.in.: prezes Stowarzyszenia Euro-Atlantyckiego Jacek Saryusz-Wolski, przedstawiciel Krajowej Szkoły Administracji Publicznej Tadeusz Chabiera, dyrektor Departamentu Strategii i Planowania Polityki MSZ Roman Kuźniar, prezes Fundacji im. Stefana Batorego Aleksander Smolar, przedstawiciel Fundacji Konrada Adenauera Roland Freudenstein, przedstawiciel Centrum Stosunków Międzynarodowych Janusz Reiter, dyrektor departamentu Systemu Obronnego MON gen. Stanisław Koziej, ambasador USA Christopher Hill, ambasador Niemiec Frank Elbe, radca ambasady Francji Etienne de Poncins, chargé d'affaires ambasady Czech Weronika Šmigolowa, ambasador Wielkiej Brytanii Michael Pakenham, ambasador Litwy Darius Degutis.

Otwierając konferencję, marszałek L. Pastusiak podkreślił m.in., że jeśli dramatyczne wydarzenia z 11 września br. zostaną wykorzystane jako impuls dla tworzenia nowego porządku światowego i nowego systemu bezpieczeństwa światowego, to tysiące ofiar śmiertelnych, jakie przyniosły zamachy, nie pójdą na marne.

Uczestnicy konferencji dyskutowali nad takimi zagadnieniami, jak: "11 września - implikacje dla bezpieczeństwa i dla układu sił na świecie. Nowe sojusze, nowe partnerstwa?", "NATO wobec groźby terroryzmu", "Rosja w koalicji antyterrorystycznej - implikacje do NATO", "Perspektywy dalszego poszerzenia Sojuszu oraz zmiany koncepcji strategicznej". Próbowano odpowiedzieć na tak ważne pytania, jak to, czy operacja w Afganistanie, prowadzona niemal wyłącznie przez USA, z pominięciem NATO, przyczyni się do wzmocnienia czy też marginalizacji Sojuszu Północnoatlantyckiego, jakie będą stosunki Sojuszu z Rosją (20 czy 19 + 1), jakie są granice rozszerzania Sojuszu i jak ten proces wpłynie na skuteczność NATO w przyszłości.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment