Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

16 listopada 2006 r.

Komisja Zdrowia zebrała się w celu podsumowania posiedzenia wyjazdowego, które odbyło w Kielcach w dniach 16-17 października br. i poświęcone było profilaktyce i leczeniu chorób nowotworowych w województwie świętokrzyskim, a także Narodowemu Programowi Zwalczania Chorób Nowotworowych. Podczas pobytu w Kielcach senatorowie odwiedzili Świętokrzyskie Centrum Onkologii i zapoznali się z jego funkcjonowaniem.

W podsumowaniu wzięli udział dyrektor centrum prof. Stanisław Góźdź oraz dr Arkadiusz Chil. Dyskusja dotyczyła m.in. profilaktyki chorób nowotworowych w województwie świętokrzyskim.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Zdrowia zapoznano się z informacją Narodowego Funduszu Zdrowia na temat finansowania opieki długoterminowej. Informację przedstawił wiceprezes NFZ Jacek Grabowski.

Ponadto komisja wysłuchała informacji Ministerstwa Zdrowia dotyczącej uruchomienia systemu ratownictwa medycznego. Na ten temat mówił wiceminister zdrowia Jarosław Pinkas.

* * *

Posiedzenie wyjazdowe Komisji Nauki, Edukacji i Sportu odbyło się w Centralnym Ośrodku Sportu w Zakopanem.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się z działalnością i strategią Centralnego Ośrodka Sportu na lata 2006-2012, a także rozbudową i modernizacją bazy szkoleniowej. Szczegółowe informacje na ten temat przedstawili dyrektor i zastępca dyrektora COS Krzysztof Siński i Tadeusz Mamiński.

Senatorowie zapoznali się także z zagadnieniami dotyczącymi współpracy między ministrem sportu i polskimi związkami sportowymi w zakresie organizacji imprez sportowych i akcji szkoleniowych. Tę problematykę omówił wiceminister sportu Grzegorz Schreiber. Polskie związki sportowe reprezentowali sekretarz generalny Polskiego Związku Kolarskiego Jarosław Potocki, prezes Polskiego Związku Towarzystw Wioślarskich Ryszard Stadniuk oraz prezes Polskiego Związku Koszykówki senator Roman Ludwiczuk.

Przeprowadzona podczas posiedzenia dyskusja dotyczyła także wykorzystania specjalistycznej bazy COS przez organizacje sportowców szczebla młodzieżowego i paraolimpijskiego.

Na zakończenie posiedzenia wyjazdowego w Zakopanem Komisja Nauki, Edukacji i Sportu przyjęła następujące stanowisko:

"Komisja Nauki, Edukacji i Sportu na posiedzeniu wyjazdowym w Centralnym Ośrodku Sportu w Zakopanem z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Sportu, Centralnego Ośrodka Sportu oraz federacji sportowych stwierdza, że sport odgrywa istotną rolę w integracji społecznej i edukacji polskiej młodzieży oraz promowaniu Polski na arenie międzynarodowej. Jednocześnie trzeba podkreślić, że sport powszechny odgrywa bardzo istotną rolę w profilaktyce prozdrowotnej społeczeństwa oraz w wychowaniu młodego pokolenia.

Komisja wyraża zadowolenie z opracowania przez Ministerstwo Sportu ogólnopolskiej strategii Centralnego Ośrodka Sportu na lata 2006-2011. Biorąc pod uwagę ograniczone środki budżetu państwa, Komisja wyraża przekonanie, iż w pierwszej kolejności należy dokonać modernizacji aktualnie istniejących ośrodków, a dopiero w drugiej kolejności podejmować inwestycje nowych obiektów.

Zdaniem Komisji, budowa kosztownego Narodowego Centrum Sportu w Warszawie jest uzasadniona, bowiem centrum będzie stanowiło wizytówkę międzynarodową polskiego sportu. Inwestycja nie może jednak hamować modernizacji oraz inwestycji w innych ośrodkach szkoleniowych COS".

21 listopada 2006 r.

Odbyło się wspólne posiedzenie seminaryjne Komisji Zdrowia oraz Komisji Rodziny i Polityki Społecznej. Było to kolejne - zorganizowane we współpracy z Ambasadą Wielkiej Brytanii w Warszawie, Międzynarodową Organizacją Pracy oraz Stowarzyszeniem Przyjaciół Integracji - seminarium poświęcone wyrównywaniu szans i wspieraniu aktywności osób niepełnosprawnych. Podczas pierwszego posiedzenia, które odbyło się 7 listopada br., omawiano doświadczenia polskie. Obecnie swoimi doświadczeniami podzielili się Brytyjczycy.

Otwierając seminarium, wicemarszałek Maciej Płażyński podkreślił, że komisje senackie podjęły trudne, ale ambitne i ważne wyzwanie uczestnictwa w opracowaniu nowego spójnego systemu wyrównywania szans i rozwijania aktywności osób niepełnosprawnych. Ideą nowego prawa powinna być zmiana mentalności społeczeństwa, postrzegania praw obywatelskich, podniesienie standardów praw ludzi i jakości naszej demokracji.

Ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce Charles Crawford zwrócił uwagę, że wszyscy ludzie z wiekiem tracą w pewnym stopniu sprawność, dlatego omawiany problem w pewnym stopniu dotyczy każdego. Prawo dla niepełnosprawnych dotyczy całego społeczeństwa.

Minister ds. osób niepełnosprawnych w rządzie Wielkiej Brytanii Anne McGuire przedstawiła brytyjskie doświadczenia w przygotowaniu legislacji w dziedzinie praw osób niepełnosprawnych. Zwróciła uwagę, że mimo "olbrzymiego postępu w prawodawstwie brytyjskim niepełnosprawni w Wielkiej Brytanii nadal mają mniejsze szanse podjęcia pracy i rozwoju w niektórych zawodach, m.in. z powodu trudności w zdobywaniu wykształcenia".

Pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych Mirosław Mielniczuk omówił sytuację osób niepełnosprawnych w Polsce oraz projektowane przez rząd zmiany prawne. Minister podkreślił, że sytuacja tych osób jest trudna. 2 mln niepełnosprawnych w wieku produkcyjnym pozostaje poza rynkiem pracy. Zdaniem ministra M. Mielniczuka, niezbędne jest uchwalenie nowej ustawy o rehabilitacji i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Konieczne jest nowe prawo, ale już nie na zasadzie nowelizowania starego, lecz stworzenia nowej ustawy, której podmiotem będzie człowiek niepełnosprawny, a nie instytucje świadczące usługi wobec niego. "Obecnie obowiązująca ustawa była wielokrotnie nowelizowana, co w końcu spowodowało, że jest ona skomplikowana i nieczytelna" - powiedział M. Mielniczuk podczas seminarium.

Jak dodał, nowa ustawa powinna m.in. w większym stopniu określić zasady współpracy państwa z organizacjami pozarządowymi w działaniach na rzecz niepełnosprawnych, a także określić zadania osób będących "osobistymi asystentami niepełnosprawnych" oraz w większym stopniu ułatwić niepełnosprawnym podjęcie aktywności zawodowej.

Przewodniczący Komisji Rodziny i Polityki Społecznej senator Antoni Szymański w imieniu obu komisji senackich zadeklarował gotowość współpracy z rządem przy tworzeniu nowego spójnego prawa wyrównującego szanse osób niepełnosprawnych.

Bert Massie, przewodniczący Komisji ds. Praw Osób Niepełnosprawnych (Disability Rights Commission) w Wielkiej Brytanii wyraził opinię, że bez dobrego prawa osoby niepełnosprawne będą narażone na dyskryminację.

Poseł Sławomir Piechota zwrócił uwagę na zachodzącą w Europie ewolucję prawa dotyczącego osób niepełnosprawnych - coraz częściej zamiast o opiece socjalnej czy ochronie prawnej mówi się o potrzebie egzekwowania prawa obywatelskiego.

Zdaniem prezesa Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji Piotra Pawłowskiego, nadszedł czas, by powstał dokument, który byłby dla środowisk osób niepełnosprawnych drogowskazem ich funkcjonowania.

Cykl konferencji eksperckich w ramach inicjatywy "Dobre prawo = równe szanse" zamknie konferencja, która odbędzie się 1 grudnia br. Przedstawione wówczas rekomendacje będą służyć do wprowadzenia nowych regulacji prawnych w Polsce.

* * *

Posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej zwołano w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej.

Sejmową nowelizację rekomendował senatorom, a także udzielał wyjaśnień i odpowiedzi na pytania, wiceminister gospodarki Andrzej Kaczmarek. Swoją opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Celem uchwalonej przez Sejm nowelizacji jest zmiana terminu wejścia w życie przepisów art. 23-45 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz. 1807 ze zm.), regulujących problematykę prowadzenia Ewidencji Działalności Gospodarczej. Przepisy te miały wejść w życie 1 stycznia 2007 r., natomiast opiniowana ustawa przewiduje, że wejdą one w życie 1 października 2008 r.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Jerzego Szymurę.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą oraz Komisji Ustawodawczej przystąpiono do pierwszego czytania, zgłoszonego przez Komisję Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą, projektu ustawy o opiece Senatu nad Polonią i Polakami za granicą.

W imieniu wnioskodawców projekt przedstawił senator Piotr Zientarski.

W uzasadnieniu projektu przypomniano, że szczególne zainteresowanie Senatu sprawami Polonii i Polaków za granicą oraz udzielanie pomocy finansowej w tym zakresie stanowi jedną z charakterystycznych cech działalności drugiej izby polskiego parlamentu. Ustawa o opiece Senatu nad Polonią i Polakami za granicą ma na celu uregulowanie tej działalności z uwzględnieniem dotychczasowej praktyki, doświadczeń i dorobku Senatu w budowaniu więzi między krajem a Polonią i Polakami w świecie.

Dotychczasowe działania Senatu skupione były przede wszystkim na pomocy Polakom zamieszkałym w krajach położonych za wschodnią granicą w zachowaniu poczucia tożsamości narodowej, przy jednoczesnej dbałości o wzrost prestiżu polskiej grupy etnicznej w krajach ich osiedlenia. Działania te dotyczą dziedziny oświatowej, w szczególności upowszechnienia języka polskiego i wiedzy, kultywowania polskiej tradycji i obyczaju, ochrony polskiego dziedzictwa kulturowego, organizacji wypoczynku letniego dzieci i młodzieży pochodzenia polskiego, udziału w kursach i szkoleniach zawodowych oraz w imprezach sportowych i turystycznych.

Działalność Senatu w omawianym zakresie nie została dotychczas uregulowana w przepisach prawa powszechnie obowiązującego, nie licząc wzmianki w art. 3 ust. 5 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Od 1990 r. w ustawach budżetowych w części dotyczącej wydatków Kancelarii Senatu umieszczane są środki przeznaczone na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą. Środki te są wykorzystywane w trybie zlecania zadań organizacjom pozarządowym i przyznawania dotacji celowych na ich wykonanie w oparciu o przepisy ustawy o finansach publicznych oraz uregulowania legislacji wewnętrznej.

Jak stwierdzono w uzasadnieniu, podjęcie stosownej inicjatywy ustawodawczej jest w pełni uzasadnione biorąc pod uwagę, iż podstawą prawną wydatkowania określonych środków z budżetu państwa nie może być wyłącznie ich coroczne wyodrębnianie w ustawie budżetowej w ramach budżetu Kancelarii Senatu ze wskazaniem, że mają być przeznaczone na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą. Zdaniem wnioskodawców, konieczne jest wprowadzenie wyraźnych normatywnych podstaw podejmowania przez Senat aktywności w tym zakresie. Uregulowanie w projekcie ustawy różnych aspektów finansowania zadań związanych z opieką nad Polonią i Polakami za granicą będzie ponadto spełnieniem wymogu płynącego z art. 216 ust. 1 konstytucji, zgodnie z którym środki finansowe na cele publiczne są gromadzone i wydatkowane w sposób określony w ustawie. Wykonywanie zadań związanych ze wspieraniem Polonii koresponduje także z wyrażoną w art. 6 ust. 2 konstytucji zasadą udzielania przez Rzeczpospolitą Polską pomocy Polakom zamieszkałym za granicą w zachowaniu ich związków z narodowym dziedzictwem kulturalnym.

Co do celowości ustawowej regulacji przedmiotowej materii - wprawdzie dotychczasowa praktyka funkcjonuje bez większych zastrzeżeń, jednak, zdaniem wnioskodawców, jednoznaczne i konsekwentnie działania prowadzone wobec Polaków zamieszkałych za granicą nie mogą być uzależnione od zmiennych zapatrywań politycznych. Przyjęcie projektowanej ustawy ustabilizuje stan prawny i będzie działać stymulująco na siły polityczne, obligując je do przestrzegania zawartych w ustawie zasad.

Jak stwierdzono w uzasadnieniu projektu, skutkiem uchwalenia ustawy będzie kompleksowa regulacja procedury zlecania zadań Senatu w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą organizacjom pozarządowym i przyznawania dotacji na ich wykonywanie. Oprócz uporządkowania systemu prawa ustawa przyczyni się do optymalizacji działania organów władzy publicznej na rzecz koordynacji i racjonalnego rozdziału środków budżetowych przeznaczonych na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą.

W projekcie zachowano funkcjonujący dotychczas, na podstawie uchwały nr 27 Prezydium Senatu z 23 grudnia 2005 r., trójstopniowy system rozpatrywania wniosków o zlecenie zadań w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za Granicą:

Ustawa szczegółowo reguluje kwestie kontroli wykorzystania dotacji udzielonych na wykonanie zleconych zadań, do sprawowania której zobowiązuje przepis art. 153 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. Celem kontroli przeprowadzanej przez Kancelarię Senatu będzie sprawdzenie prawidłowości wykorzystania otrzymanej dotacji pod względem zgodności z przeznaczeniem oraz stosunku pomiędzy wysokością wykorzystanej dotacji a stopniem wykonania zadania przewidzianego do finansowania dotacją, prawidłowości i terminowości realizacji zleconego zadania oraz wykonania innych obowiązków wynikających z umowy.

Nowością w stosunku do obecnej praktyki jest umożliwienie w projekcie zlecania przez Prezydium Senatu zadań "polonijnych" zagranicznym organizacjom zrzeszającym mniejszość polską, zarejestrowanym zgodnie z przepisami prawa obcego. Obecnie zadania w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą są zlecane wyłącznie organizacjom pozarządowym (tj. podmiotom utworzonym na podstawie prawa polskiego). Umożliwienie ich zlecania także organizacjom zagranicznym - poprzez bezpośredni kontakt dysponenta środków publicznych z faktycznym wykonawcą zadania - przyczyni się, w opinii wnioskodawców, do bardziej efektywnego, celowego i oszczędnego dokonywania wydatków z budżetu państwa. Projekt przewiduje, iż organizacji zagranicznej będzie można zlecić wyłącznie zadanie o charakterze programowym (nie mające charakteru inwestycyjnego), a w składaniu przez organizację zagraniczną wniosku o zlecenie zadania będzie pośredniczył konsul (stąd niezbędna zmiana ustawy o funkcjach konsulów Rzeczypospolitej Polskiej). W myśl projektu dotacja przyznana organizacji zagranicznej nie będzie mogła obejmować kosztów niezbędnych do poniesienia w celu prawidłowej realizacji zadania.

W zakresie nowelizacji ustawy o finansach publicznych projekt zmierza do wyłączenia stosowania jednej z zasad gospodarki finansowej obowiązującej w toku wykonywania budżetu państwa, w myśl której zlecanie zadań powinno następować na zasadzie wyboru najkorzystniejszej oferty - w odniesieniu do zlecania zadań w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą. Wspomniana zasada wyboru najkorzystniejszej oferty nie jest adekwatna do zlecania tego rodzaju zadań. Szczególny tryb ich zlecania opiera się bowiem na inicjatywie organizacji pozarządowych będącej rezultatem postulatów środowisk polonijnych, a nie na ogłaszaniu konkursu ofert. Odmienność tę respektuje wspomniany art. 3 ust. 5 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Projekt ustawy nie pociąga za sobą obciążenia budżetu państwa, nie licząc nieznacznych skutków finansowych, które być może będą związane z dodatkowymi obowiązkami nałożonymi na konsulów. Przedmiot projektowanej ustawy pozostaje poza obszarem regulacji prawa Unii Europejskiej.

Podczas posiedzenia doradca premiera ds. Polonii i Polaków Michał Dworczyk poinformował, że w 2006 roku na rzecz Polonii wyasygnowano około 135 mln zł, ale środki te są rozproszone między Senat, 7 ministerstw i Kancelarię Prezydenta. Jak stwierdził, nie jest to skoordynowane i środki wydawane są mało efektywnie. Poinformował ponadto, że 12 grudnia zostanie opublikowany raport opisujący politykę państwa wobec Polonii i Polaków za granicą.

Senator P. Zientarski podkreślał, że udzielanie pomocy Polakom zamieszkałym za granicą ma rangę konstytucyjną (jest zapisane w art. 6 konstytucji), stąd - jak mówił - konieczność specjalnej ustawy, która regulowałaby wydatkowanie pieniędzy na ten cel.

W dyskusji propozycje poprawek zgłosili m.in. senatorowie Jerzy Szymura i Piotr Zientarski. Zaproponowano m.in., aby do projektu wprowadzić zapisy dotyczące uprawnień Polaków mieszkających za granicą.

Na zakończenie posiedzenia połączone komisje postanowiły kontynuować pierwsze czytanie projektu ustawy o opiece Senatu nad Polonią i Polakami za granicą 22 listopada br.

* * *

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Spraw Unii Europejskiej, Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska oraz Komisji Gospodarki Narodowej.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się ze Sprawozdaniem Rocznym Trybunału Obrachunkowego za rok budżetowy 2005 r., które przedstawił członek Europejskiego Trybunału Obrachunkowego Jacek Uczkiewicz.

Na mocy Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską Europejski Trybunał Obrachunkowy zobowiązany jest do corocznej prezentacji Parlamentowi Europejskiemu wyników kontroli wykonania budżetu wraz z opinią w sprawie poświadczenia wiarygodności rozliczeń i prawidłowości transakcji leżących u jej podstaw. Trybunał poprzez swoje działania dąży do poprawy jakości zarządzania finansami.

Do podstawowych zadań trybunału należy kontrola rozliczeń wszystkich dochodów i wydatków Unii Europejskiej; badanie legalności i prawidłowości dochodów i wydatków UE. Trybunał ma obowiązek kontroli wykonania budżetu ogólnego UE, Europejskich Funduszy Rozwoju oraz organów i agencji UE.

Trybunał zobowiązany jest do informowania o wypadkach nieprawidłowości lub podejrzeniach nadużyć wykrytych w trakcie kontroli. Do jego zadań należy także przygotowanie sprawozdania rocznego po zamknięciu każdego roku budżetowego, zawierającego informacje na temat wykonania budżetu UE. Sprawozdanie to jest przesyłane następnie do innych instytucji WE i publikowane w Dzienniku Urzędowym UE. Jest ono m.in. brane pod uwagę przez Parlament Europejski przy udzielaniu komisji absolutorium z wykonania budżetu. Trybunał może przedstawić w każdej chwili uwagi w poszczególnych kwestiach w formie sprawozdań specjalnych.

Ponadto trybunał z własnej inicjatywy lub na wniosek zainteresowanego organu wydaje opinie. Trybunał nie posiada uprawnień sądowych, w związku z czym jego sprawozdania i opinie nie mają charakteru prawnie wiążącego.

Kadencja trybunału trwa 6 lat. W jego skład wchodzi po jednym członku z każdego państwa Unii Europejskiej. Reguła ta została utrzymana także po rozszerzeniu Unii Europejskiej. Wszyscy członkowie trybunału pracowali w kraju, z którego pochodzą, w instytucji kontrolnej lub posiadają kwalifikacje uprawniające ich do wykonywania takiej pracy. Są wybierani z uwagi na swoje kompetencje i niezależność i pracują w trybunale w pełnym wymiarze godzin. Członków trybunału mianuje Rada UE, po zasięgnięciu opinii Parlamentu Europejskiego. Członkowie wybierają spośród siebie przewodniczącego na okres trzech lat.

* * *

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Spraw Zagranicznych zapoznali się z informacją o projekcie ustawy budżetowej na rok 2007 (druk sejmowy nr 1000) w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi komisji.

Informację na ten temat przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Janusz Stańczyk, któremu towarzyszyli p.o. dyrektora generalnego Mariusz Kazana oraz dyrektor Biura Budżetu i Finansów Leszek Benda. Gościem komisji była także wicedyrektor Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej w Ministerstwie Finansów Ewa Paderewska.

MSZ planuje, że w przyszłym roku dochody resortu wyniosą 78 mln 554 tys. zł, a wydatki - 995 mln 229 tys. zł. Największe środki przeznaczono na utrzymanie 183 placówek zagranicznych - 671 mln 908 tys. zł. Stanowi to 67,5% wszystkich wydatków w części budżetowej dotyczącej spraw zagranicznych.

Podstawowym źródłem dochodów budżetowych MSZ są wpływy z tytułu opłat konsularnych uzyskiwanych za granicą i wymiany paszportów obywateli polskich stale mieszkających za granicą. W 2007 r. przewidziany jest dalszy spadek wpływów z opłat konsularnych, co jest skutkiem przystąpienia Polski do Konwencji z 5 października 1961 roku o zniesieniu wymogu legalizacji dokumentów urzędowych, a także wprowadzenia w życie przepisów wynikających z naszego członkostwa w UE, obniżenia opłat wizowych oraz spadku kursu walut.

W przyszłorocznym budżecie założono, że wydatki na placówki zagraniczne będą wyższe niż w br., m.in. w związku z planowanym otwarciem nowych konsulatów generalnych w Manchesterze (Wielka Brytania), Salonikach (Grecja), Katanii (Włochy) i Reykjawiku (Islandia). Wydatki na utworzenie nowych placówek dyplomatycznych wyniosą 17 mln 633 tys. zł. Pieniądze zostaną także przeznaczone na zwiększenie o 9 etatów istniejących placówek oraz intensyfikację współpracy z Polonią - 3 mln 32 tys. zł. Wydatki te mają na celu wzmocnienie opieki konsularnej nad Polakami mieszkającymi za granicą.

MSZ zamierza także w przyszłym roku przeznaczyć 15 mln zł na dwa remonty placówek dyplomatycznych: ambasady w Waszyngtonie - 7 mln zł oraz w Berlinie - 8 mln zł.

W ramach rezerwy celowej MSZ zamierza przeznaczyć 90 mln zł na pomoc o charakterze rozwojowym m.in. dla Gruzji, Ukrainy i Mołdowy oraz na działania pomocowe związane ze wspieraniem procesów demokratycznych i budowy społeczeństwa obywatelskiego, przede wszystkim na Białorusi.

30 mln 919 tys. zł MSZ planuje wydać na działalność promocyjną. MSZ zamierza także przeznaczyć 593 tys. zł na opiekę i pomoc dla Polonii i Polaków za granicą (kolonie i obozy). Wydatki te zwiększono o 300 tys. zł zgodnie z rządowym Programem Współpracy z Polonią i Polakami za Granicą.

W budżecie MSZ na składki do organizacji międzynarodowych zaplanowano środki w wysokości 125 mln 839 tys. zł (jest to wzrost o 7,6% w stosunku do 2006 roku). Wzrost wynika ze zwiększonych płatności do organizacji międzynarodowych.

Na działania resortu spraw zagranicznych związane z "Kulturą i ochroną dziedzictwa narodowego" zaplanowano 19 mln 840 tys. zł (wzrost o 6,8% w stosunku do br.). Z tego 15 mln 366 tys. zł zostanie przeznaczone na dofinansowanie działalności programu V Polskiego Radia i TV "Polonia".

22 listopada 2006 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Ustawodawczej przyjęto projekt uchwały Senatu w sprawie ustanowienia roku 2007 Rokiem Generała Władysława Andersa:

"Dnia 9 lipca 1947 roku nastąpiło rozwiązanie Polskich Sił Zbrojnych bohatersko walczących wespół z zachodnimi sojusznikami na frontach drugiej wojny światowej.

Ten dzień stał się symboliczną datą zwieńczenia etosu Wojska Polskiego na Zachodzie, ponieważ wtedy właśnie Naczelny Wódz Polskich Sił Zbrojnych generał Władysław Anders po zakończeniu działań bojowych powierzył opiekę nad sztandarami wojskowymi ówczesnemu Instytutowi Historycznemu im. Generała Władysława Sikorskiego w Londynie.

Generał Władysław Anders, owiany żołnierską sławą dowódca Armii Polskiej na Wschodzie, dowódca Drugiego Korpusu Polskiego, a następnie Naczelny Wódz Polskich Sił Zbrojnych, jest symbolem chwały żołnierza polskiego walczącego nieugięcie o wolność i niezawisłość Rzeczypospolitej. Uosabia także niezłomną postawę Polaków na obczyźnie, ich tragizm oraz wierność ideałom, o które walczył Naród Polski.

Po wojnie generał Anders i Jego oficerowie zostali pozbawieni obywatelstwa polskiego przez władze komunistyczne w kraju. Dopiero po przełomie ustrojowym wolna, niepodległa i suwerenna Rzeczpospolita przywróciła należne Mu miejsce w panteonie bohaterów narodowych.

Dziś, w przededniu 60. rocznicy pamiętnego wydarzenia i 115. rocznicy urodzin Generała, Senat Rzeczypospolitej Polskiej ogłasza rok 2007 - Rokiem Generała Władysława Andersa.

Senat Rzeczypospolitej Polskiej czyni to dla uczczenia pamięci znamienitego Polaka generała Władysława Andersa - wybitnego dowódcy i polityka, oraz dla uhonorowania pamięci Jego Żołnierzy, których wyprowadził z "imperium zła" i wiódł zwycięskim szlakiem do Ojczyzny przez Monte Cassino i Bolonię, Żołnierzy, którym "ojcował" do końca swoich dni na wychodźstwie.

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej
<<Monitor Polski>>".

Do reprezentowania obu komisji w dalszych pracach nad zaakceptowanym projektem uchwały upoważniono senatora Piotra Ł.J. Andrzejewskiego.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich senatorowie, w trybie art. 8 ust. 3 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, pozytywnie zaopiniowali formalną poprawność oświadczenia senatora Michała Wojtczaka z 10 listopada br. w sprawie wniosku prokuratora okręgowego w Toruniu z 2 października br., złożonego za pośrednictwem ministra sprawiedliwości - prokuratora generalnego, o wyrażenie przez Senat Rzeczypospolitej Polskiej zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej w sprawie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego.

Tego samego dnia odbyło się posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich, podczas którego rozważano podjęcie uchwały Senatu w sprawie przeciwdziałania korupcji politycznej.

W związku z rozpatrywanym przez Senat apelem w sprawie korupcji, który w opinii senatora Piotra Ł.J. Andrzejewskiego, ma charakter incydentalny, senator zaproponował rozważenie przez komisję podjęcia stosownej uchwały Izby i zasięgnięcia w tym celu opinii ekspertów co do znaczenia terminu korupcja i zakresu występowania tego zjawiska. W głosowaniu komisja opowiedziała się za podjęciem inicjatywy w tej sprawie.

Senator Zbigniew Romaszewski zaproponował, by rozważyć, wykorzystując kodeks etyki parlamentarnej Nolana, przygotowanie we współpracy z Sejmem kodeksu etycznego polskiego parlamentu. Wniosek ten został zaakceptowany przez komisję. Ustalono ponadto, że w połowie stycznia odbędzie się poświęcone temu posiedzenie.

Podczas posiedzenia wysłuchano także pracowników Biura Spraw Senatorskich Kancelarii Senatu, którzy przedstawili opinie na temat definicji terminu korupcja.

Na zakończenie ustalono, że senatorowie przygotują na kolejne posiedzenie krótką ankietę z odpowiedziami na pytania: Co uważam za korupcję polityczną, jakie są jej kryteria i jaki powinien być zakres regulowania kodeksem etycznym i kodeksem poprawnego postępowania parlamentarzysty zakresu przeciwdziałania korupcji politycznej?

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą kontynuowano pierwsze czytanie projektu ustawy o opiece Senatu nad Polonią i Polakami za granicą. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 21 listopada br.

Senatorowie przegłosowali poprawki zgłoszone podczas pierwszego posiedzenia w tej sprawie, które odbyło się 21 listopada br. W kolejnych głosowaniach wprowadzono zmiany do przedstawionego przez Komisję Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą projektu, a następnie wniesiono o przyjęcie przez Senat jednolitego projektu ustawy oraz projektu uchwały w sprawie wniesienia do Sejmu tego projektu ustawy. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie podczas drugiego czytania projektu przedstawi senator Piotr Zientarski.

29 listopada 2006 r.

Senatorowie z Komisji Praw Człowieka i Praworządności przystąpili do wstępnego rozpatrzenia projektu ustawy budżetowej na rok 2007 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji.

Podczas posiedzenia zapoznano się wstępnie z planowanymi budżetami następujących instytucji:

* * *

Seminaryjne posiedzenie Komisji Obrony Narodowej poświęcone było aktualnemu stanowi i perspektywom rozwoju polskiego przemysłu obronnego po przystąpieniu Polski do "Międzyrządowego reżimu stymulującego konkurencyjność Europejskiego Rynku Obronnego".

Celem posiedzenia było podjęcie dyskusji parlamentarnej poświęconej funkcjonowaniu polskiego przemysłu obronnego w warunkach otwartego europejskiego rynku uzbrojenia oraz roli państwa w tworzeniu warunków korzystnych dla konkurencyjności tej gałęzi polskiej gospodarki.

Do dyskusji zaproszono przedstawicieli rządu, prezydenta RP, związków zawodowych oraz producentów uzbrojenia.

Podczas posiedzenia genezę i zasady "Międzyrządowego reżimu stymulującego konkurencyjność Europejskiego Rynku Obronnego" omówił dyrektor Departamentu Polityki Zbrojeniowej w Ministerstwie Obrony Narodowej gen. bryg. Adam Sowa. Jego wystąpienie dotyczyło także prac zespołu resortowego oraz negocjacji ze związkami zawodowymi działającymi w obszarze przemysłu zbrojeniowego.

Następnie informację na temat środków na badania naukowe i rozwojowe w sferze obronności przedstawił przewodniczący Zespołu Badań w Departamencie Badań na rzecz Bezpieczeństwa i Obronności Państwa w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego prof. Wojciech Przetakiewicz.

Informację na ten temat podejmowanych działań konsolidacyjnych, a także ochronnych przedstawił wiceminister gospodarki Tomasz Wilczak. Swoje opinie przekazali również przedstawiciele przemysłu zbrojeniowego oraz związków zawodowych działających w tej gałęzi gospodarki, m.in. przewodniczący Sekcji Krajowej Przemysłu Zbrojeniowego NSZZ "Solidarność" Stanisław Głowacki.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Unii Europejskiej, podczas którego senatorowie zapoznali się z dokumentem "Program legislacyjny i program prac Komisji Europejskiej na rok 2007" w celu przygotowania się do debaty parlamentarnej na ten temat.

Wstępne założenia do projektu stanowiska rządu w tej sprawie przedstawił podsekretarz stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej Tadeusz Kozek, któremu towarzyszył dyrektor Departamentu Polityki Integracyjnej w tej instytucji Artur Lorkowski.

W drugiej części posiedzenia Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ust. 1 ustawy

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Referent: senator Mirosława Nykiel.

Przedstawiciel rządu: zastępca dyrektora Departamentu Unii Europejskiej Paweł Herczyński.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Rozpatrzenie w trybie art. 8 ustawy

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Gospodarki.

Referent: senator Kosma Złotowski.

Przedstawiciel rządu: zastępca dyrektora Departamentu Polityki Handlowej Barbara Kopijkowska-Nowak.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Rozpatrzenie w trybie art. 9 ust. 1

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Joanna Kluzik-Rostkowska.

Komisja Spraw Unii Europejskiej przyjęła do wiadmości informację rządu.

30 listopada 2006 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Praw Człowieka i Praworządności.

W pierwszej, zamkniętej części posiedzenia komisja wstępnie rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na rok 2007 w częściach odpowiadających przedmiotowemu zakresowi działania komisji: części 57 - Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz części 59 - Agencja Wywiadu.

Następnie, podczas jawnej części posiedzenia, senatorowie przystąpili do rozpatrzenia projektu ustawy budżetowej na rok 2007 w następujących częściach:

* * *

W pierwszym punkcie porządku swego posiedzenia Komisja Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrzyła ustawę o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysługujących cywilnym niewidomym ofiarom działań wojennych. Ustawę przedstawił senatorom przewodniczący sejmowej Komisji Polityki Społecznej poseł sprawozdawca Rajmund Moric.

W tej części posiedzenia komisji uczestniczyła Joanna Kluzik-Rostkowska - podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej.

Po dyskusji komisja stosunkiem głosów 5 : 1 postanowiła przyjąć ustawę bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji na posiedzeniu plenarnym Izby wyznaczono senator Ewę Tomaszewską.

Następnie komisja przystąpiła do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego. Stronę rządową na posiedzeniu komisji reprezentował sekretarz stanu w Ministerstwie Budownictwa Piotr Styczeń. W posiedzeniu uczestniczył dyrektor Tomasz Lis z Biura Dyrektora Generalnego Urzędu do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych.

Komisja rozpatrzyła ustawę i zaakceptowała poprawki przedstawione przez biuro legislacyjne. Poprawki te poparł także przedstawiciel rządu. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie na posiedzeniu plenarnym wyznaczono senatora Zbigniewa Trybułę.

W ostatnim punkcie porządku posiedzenia Komisja Rodziny i Polityki Społecznej rozważyła podjęcie inicjatywy legislacyjnej - zmiany ustawy o świadczeniach rodzinnych. Projektodawcą nowelizacji jest senator Antoni Szymański, a jej celem - wzmocnienie materialnego wsparcia dla ubogich rodzin wielodzietnych oraz wprowadzenie nowego świadczenia do ustawy z tytułu ciąży i połogu.

W tej części posiedzenia komisji brała udział J. Kluzik-Rostkowska - podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, oraz Alina Wiśniewska - dyrektor Departamentu Świadczeń Rodzinnych w tym resorcie.

W uzasadnieniu inicjatywy zaznaczono, że jest ona realizacją wskazania art. 71 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, który mówi:

1. Państwo w swojej polityce społecznej i gospodarczej uwzględnia dobro rodziny. Rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej i społecznej, zwłaszcza wielodzietne i niepełne, mają prawo do szczególnej pomocy ze strony władz publicznych.

2. Matka przed i po urodzeniu dziecka ma prawo do szczególnej pomocy władz publicznych, której zakres określa ustawa.

Rodziny wielodzietne mające troje i więcej dzieci na wychowaniu są w porównaniu w rodzinami z mniejszą liczbą dzieci w zdecydowanie trudniejszej sytuacji ekonomicznej, na co wskazują badania gospodarstw domowych. Powoduje to trudności w zaspokajania potrzeb materialnych, edukacyjnych, zdrowotnych dzieci, utrudnia także ich dostęp do dóbr kultury. Poprawie tej sytuacji ma służyć podwyższenie dodatku z tytułu wychowania w rodzinie wielodzietnej z 80 do 100 złotych.

Nowelizacja wprowadza także nowe świadczenie dla ubogich kobiet w ciąży i połogu. W wypadku spełniania przez nie kryterium ustawy o świadczeniach rodzinnych uprawniające do wsparcia uzyskiwałyby od trzeciego miesiąca ciąży do trzeciego miesiąca po urodzeniu dziecka świadczenie w wysokości 100 złotych miesięcznie. Świadczenie to jest powiązane z obowiązkiem kobiety ciężarnej do pozostawiania pod opieką lekarza.

Wprowadzenie tego świadczenia wynika z przekonania, że konieczne jest wsparcie kobiety ciężarnej żyjącej w trudnych warunkach materialnych w okresie ciąży i połogu, mając na uwadze ochronę zdrowia jej i dziecka, konieczność lepszego odżywiania, zakupu odzieży uwzględniającej fakt ciąży czy zalecanych lekarstw. Do udzielania takiego wsparcia zobowiązuje ustawa z 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (art. 2 pkt 2). Koszty nowelizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych pokryje budżet państwa.

Zmiana w zakresie podniesienia kwoty dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej z 80 do 100 złotych będzie dotyczyć około 800 tys. dzieci. Spowoduje to wzrost wydatków budżetu państwa na dodatek z tytułu wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej o około 192 mln zł rocznie, tj. łącznie z kosztami obsługi - o około 198 mln zł.

Wprowadzenie wsparcia dla ubogich kobiet w ciąży będzie dotyczyło w 2007 r. około 348 tys. kobiet. Oznacza to, że wydatki na ten cel w skali roku wyniosą około 226 mln zł (łącznie z kosztami obsługi - ok. 233 mln zł).

Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Komisja Rodziny i Polityki Społecznej zaakceptowała przedstawiony projekt nowelizacji i postanowiła podjąć inicjatywę w tej sprawie.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment