Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

5 grudnia 2006 r.

Tematem pierwszej części posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska było ograniczenie od 1 maja 2007 r. stosowania pomocy państwa w ramach Wspólnej Polityki Rolnej w zakresie kredytów na zakup ziemi oraz kredytów inwestycyjnych.

Informację na ten temat przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Henryk Kowalczyk.

Stosownie do projektu "wytycznych Wspólnoty w sprawie pomocy państwa w sektorze rolnym i leśnym na lata 2007-2013" krajowa pomoc na inwestycje w gospodarstwach rolnych musi spełniać wszystkie warunki określone w art. 4 rozporządzenia o wyłączeniu grupowym zastępującego rozporządzenie nr 1/2004. Oznacza to, że od 1 maja 2007 r., tj. po upływie trzyletniego okresu przejściowego na stosowanie form pomocy istniejącej, zagwarantowanego Polsce w traktacie akcesyjnym, w znowelizowanym rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji zostaną wprowadzone zmiany, na podstawie których pomoc na zakup gruntów rolnych nie będzie mogła przekroczyć 10% łącznych kosztów kwalifikowanych inwestycji w gospodarstwie rolnym, a intensywność pomocy nie może przekraczać określonych wskaźników.

Po dokonaniu niezbędnych zmian utrzymane zostaną kredyty preferencyjne na realizację przedsięwzięć inwestycyjnych w rolnictwie, utworzenie lub urządzenie gospodarstw rolnych przez osoby poniżej 40 roku życia, a także na utworzenie lub urządzenie gospodarstwa rolnego w ramach realizacji zaakceptowanego przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwo Finansów programu osadnictwa rolniczego na gruntach Skarbu Państwa. Kredyty te mają wspierać zmniejszenie kosztów produkcji, poprawę i zmianę kierunku produkcji, poprawę jakości, a także zachowanie i poprawę norm z zakresu ochrony środowiska naturalnego lub poprawę warunków higieny albo norm w zakresie dobrostanu zwierząt.

Jak poinformował wiceminister H. Kowalczyk, intensywność pomocy, tj. kwota pomocy stanowiąca procent kwalifikowanych kosztów projektu przed opodatkowaniem podatkiem dochodowym, nie będzie mogła przekroczyć 40%, z niewielkimi odstępstwami dla inwestycji realizowanych na obszarach ONW, przez młodych rolników w okresie 5 lat od rozpoczęcia działalności, a także związanych z ochroną i poprawą środowiska naturalnego lub poprawą warunków higieny albo norm w zakresie dobrostanu zwierząt.

Z kredytu preferencyjnego będą mogły być finansowane koszty budowy, kupna lub modernizacji nieruchomości (koszty zakupu ziemi nie będą mogły stanowić więcej niż 10% łącznych kosztów kwalifikowanych), zakupu lub leasingu maszyn i sprzętu, w tym oprogramowania komputerowego do rynkowej wartości majątku, a także koszty ogólne: honoraria dla architektów, inżynierów, opłaty konsultacyjne, studia wykonalności, uzyskanie patentów i pozwoleń.

Szczegółowe warunki udzielania tych kredytów zostaną określone w znowelizowanym rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji.

Ze względu na przewidywane włączenie od 1 stycznia 2007 r. przetwórstwa rolno-spożywczego do zasad pomocy krajowej określonych w "Wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007-2013" również preferencyjne linie kredytowe na inwestycje w tym sektorze, obsługiwane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, będą musiały być 1 maja 2007 r. dostosowane do tych wytycznych.

Jak poinformował wiceminister H. Kowalczyk, przy ustalaniu w nowelizowanym rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji, nowych warunków wspierania podmiotów realizujących inwestycje w przetwórstwie rolno-spożywczym - uwzględnione zostaną możliwości wynikające z wytycznych i z rozporządzenia wyłączeniowego dla małych i średnich przedsiębiorstw umożliwiające pomoc inwestycyjną o intensywności: 15% w wypadku małych przedsiębiorstw i 7,5% w wypadku średnich przedsiębiorstw.

Z kredytu preferencyjnego będą mogły być finansowane inwestycje w aktywa materialne obejmujące tworzenie nowego lub rozszerzenie zakresu działalności istniejącego przedsiębiorstwa, zmiana kierunku działalności przedsiębiorstwa (racjonalizacja, modernizacja lub dywersyfikacja) oraz inwestycje w wartości niematerialne i prawne obejmujące koszty transferu technologii poprzez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nie opatentowanej wiedzy technologicznej.

W Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi trwają prace nad dostosowaniem warunków i trybu pomocy udzielanej ze środków budżetu państwa do Wytycznych Komisji Europejskiej, które wejdą w życie od 1 maja 2007 r.

W dyskusji przewodniczący Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska senator Jerzy Chróścikowski interesował się, czy Polska jest przygotowana na zastosowanie innych wewnętrznych rozwiązań, które pomogłyby polskim rolnikom w zakupie ziemi po wprowadzeniu przez Unię od 1 maja 2007 r. ograniczeń w stosowaniu WPR.

W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o podatku rolnym oraz ustawy o podatku leśnym.

Na temat zmian zawartych w rozpatrywanej ustawie informacji udzielała wicedyrektor Departamentu Podatków i Opłat Lokalnych w Ministerstwie Środowiska Justyna Przekopiak. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Wprowadzane nowelizacją zmiany dotyczące podatku rolnego i leśnego mają na celu bardziej szczegółowe określenie wymogów dotyczących deklaracji i informacji podatkowych, składanych drogą elektroniczną. Dookreśleniu wymogów służy ujednolicenie terminologii używanej w nowelizowanych ustawach z terminologią przepisów dotyczących informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz ustawy - Ordynacja podatkowa.

Warunki i tryb składania tych deklaracji i informacji określane są przez rady gmin w drodze uchwał. Analogiczne rozwiązania wprowadzane są aktualnie do pozostałych podatków lokalnych, równolegle toczy się bowiem proces legislacyjny dotyczący zmiany ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. W pierwotnym zamierzeniu zmiana tych ustaw ujęta była w jednej ustawie nowelizującej, a wyłączona została do odrębnego projektu zgodnie z zaleceniem Rządowego Centrum Legislacji.

W myśl wprowadzanych nowelizacją przepisów rada gminy, określając warunki i tryb składania, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, informacji o gruntach lub o lasach oraz deklaracji na podatek rolny lub leśny, określa w szczególności ich format elektroniczny oraz układ informacji i powiązań między nimi, przy czym przyjęte rozwiązania muszą być zgodne z przepisami o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Proponowane zmiany nie wiążą się ze zmianami obciążeń podatkowych i nie budzą zastrzeżeń legislacyjnych. Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2007 r.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym oraz ustawy o podatku leśnym. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Henryka Górskiego.

Tego samego dnia Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska przystąpiła do rozpatrywania projektu ustawy budżetowej na rok 2007 w następujących częściach:

Środki oraz planowane wydatki w 2007 r. przeznaczone na sferę środowiska omówił sekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska Krzysztof Zaręba. Ponadto w posiedzeniu udział wzięli:

* * *

Senatorowie z Komisji Praw Człowieka i Praworządności spotkali się z komisarzem praw człowieka Rady Europy Thomasem Hammarbergerem. Posiedzenie poświęcone było przede wszystkim skontrolowaniu wykonania zaleceń zawartych w raporcie komisarza z wizyty w Polsce w 2002 roku.

6 grudnia 2006 r.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska rozpatrywano wstępnie projekt ustawy budżetowej na rok 2007 w częściach właściwych przedmiotowemu działania komisji: w części 32 - Rolnictwo, w części 33 - Rozwój wsi, w części 35 - Rynki rolne oraz w pozostałych częściach dotyczących rolnictwa.

Informację na ten temat przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Marek Zagórski. Wyjaśnień udzielali także prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Grzegorz Spychalski, prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Dariusz Rohde oraz zastępca prezesa Agencji Rynku Rolnego Waldemar Sochaczewski.

Wydatki na rolnictwo realizowane w poszczególnych częściach budżetu państwa, łącznie z wydatkami przewidzianymi w rezerwach celowych, zaplanowano w kwocie 17 136 782 tys. zł, co stanowi 6,67% wydatków ogółem budżetu państwa. Ponadto w projekcie ustawy budżetowej na 2007 rok przewidziano dotację dla KRUS w wysokości 15 151 970 tys. zł.

Wydatki budżetowe zostaną powiększone o środki z Unii Europejskiej na realizację programu Phare oraz na prefinansowanie wydatków w ramach Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2004-2006, PO Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, dopłat bezpośrednich, wydatków związanych z interwencją na rynkach rolnych w łącznej kwocie 9 817 647 tys. zł.

Łącznie na rolnictwo w 2007 roku (wydatki z budżetu krajowego, środki z UE, prefinansowanie oraz wydatki na KRUS) przewidziano wydatki w kwocie 42 106 399 tys. zł.

W dyskusji senatorowie interesowali się m.in. środkami przeznaczonymi na współfinansowanie kolonii letnich dzieci wiejskich, a także środkami na pomoc w zakupie ziemi.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przystąpiła do rozpatrywania projektu ustawy budżetowej na rok 2007 w następujących częściach, właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji:

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Spraw Unii Europejskiej przeprowadzono projekt pilotażowy dotyczący kontroli zasady pomocniczości i proporcjonalności na przykładzie projektu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 97/67/WE w sprawie pełnego urzeczywistnienia rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty, (COM (2006)594). Projekt przeprowadzono zgodnie z zaleconą przez COSAC procedurą.

Zalecenie w sprawie przeprowadzenia takich projektów pilotażowych znalazło się we wnioskach końcowych z XXXIV posiedzenia COSAC w Londynie w październiku 2005 r., gdzie uzgodniono w akapicie drugim, że "XXXIV Konferencja COSAC, przypominając obecną rolę kontrolną parlamentów krajowych, zapisy w sprawie pomocniczości w Traktacie Amsterdamskim oraz fakt, że Protokół w sprawie roli parlamentów krajowych wyznacza COSAC-owi rolę szczególnie w odniesieniu do pomocniczości, zadecydowała, by zachęcić parlamenty narodowe do przeprowadzenia testu subsydiarności i proporcjonalności odnośnie do przyszłych projektów aktów prawnych UE. Test powinien być przeprowadzony z należytym poszanowaniem wewnętrznych programów pracy parlamentów narodowych, ram prawnych i zwyczajów. COSAC przyjął, że te parlamenty narodowe, które zamierzają wziąć udział w badaniu, powinny przeprowadzić test według określonej procedury".

Komisja Spraw Unii Europejskiej przeprowadziła badanie zgodności wniosku Komisji Europejskiej z zasadą pomocniczości i proporcjonalności, zgodnie z przyjętą przez COSAC procedurą.

Komisja Spraw Unii Europejskiej wspólnie z Komisją Gospodarki Narodowej rozpatrzyły projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 97/67/WE w sprawie pełnego urzeczywistnienia rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty, (COM (2006)594).

Podczas posiedzenia przedstawiciel Ministerstwa Transportu, odpowiedzialnego za rynek usług pocztowych, wiceminister Eugeniusz Wróbel przedstawił stanowisko rządu w sprawie projektu dyrektywy. Na ten temat wypowiadała się także dyrektor Biura Regulacji Prawnych przedsiębiorstwa państwowego "Poczta Polska", zapoznano się z opinią eksperta - Krzysztofa Kruszyńskiego z Instytutu Łączności. W posiedzeniu wzięła także udział prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej Anna Streżyńska. Następnie przeprowadzono dyskusję.

Na zakończenie komisje przyjęły opinię o zgodności projektu dyrektywy z zasadą pomocniczości i proporcjonalności. Komisja Spraw Unii Europejskiej sporządziła raport z przeprowadzenia projektu pilotażowego dotyczącego kontroli zasady pomocniczości i proporcjonalności na podstawie projektu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 97/67/WE w sprawie pełnego urzeczywistnienia rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty, (COM (2006)594) i przesłała go do Sekretariatu COSAC.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ust. 1 ustawy

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Transportu.

Referent: senator Urszula Gacek.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Eugeniusz Wróbel.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Transportu.

Referent: senator Mieczysław Szyszka.

Przedstawiciel rządu: naczelnik Wydziału Żeglugi Śródlądowej w Departamencie Planowania Strategicznego i Polityki Transportowej Marta Wolska.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Gospodarki.

Referent: senator Przemysław Berent.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Marcin Korolec.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt decyzji Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Sprawiedliwości.

Referent: senator Andrzej Kawecki.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Andrzej Duda.

Komisja Spraw Unii Europejskiej nie poparła projektu decyzji Rady.

Instytucja wiodąca: Główny Urząd Statystyczny.

Referent: senator P. Berent.

Przedstawiciel rządu: wiceprezes Halina Dmochowska.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Finansów.

Referent: senator Mirosława Nykiel.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Marta Gajęcka.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt decyzji Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Środowiska.

Referent: senator Paweł Michalak.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Agnieszka Bolesta.

Komisja Spraw Unii Europejskiej nie poparła projektu decyzji Rady.

7 grudnia 2006 r.

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej kontynuowano rozpatrywanie projektu ustawy budżetowej na rok 2007 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji, dotyczących m.in. dotacji celowych na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, zatrudnienia i wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych w 2007 r., wykazu programów wieloletnich w 2007 r., wykazu jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe w 2007 r., a także Planu Finansowego Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, części 18 odnoszącej się do budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, a także budżetów wojewodów (część 85) w zakresie działów: 700 - Gospodarka mieszkaniowa, 710 - Działalność usługowa, 750 - Administracja publiczna, 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, 801 - Oświata i wychowanie, 852 - Pomoc społeczna i 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska. Ponadto komisja zapoznała się z projektem budżetu na 2007 r. Samorządowych Kolegiów Odwoławczych (część 86), subwencjami ogólnymi dla Jednostek Samorządu Terytorialnego, rezerwami celowymi (część 83). Zapoznano się również z planowanymi na 2007 r. dotacjami celowymi na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego (zał. nr 8) w zakresie działów: 700 - Gospodarka mieszkaniowa, 710 - Działalność usługowa, 750 - Administracja publiczna, 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, 801 - Oświata i wychowanie, 852 - Pomoc społeczna, 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska.

Do zakresu zainteresowań komisji należały również:

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy.

Stanowisko rządu w sprawie sejmowej nowelizacji, będącej projektem poselskim, przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Budownictwa Piotr Styczeń. Pozytywną opinię o ustawie przekazało Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana nowela dotyczy wyłącznie jednej kwestii - stwarza podstawę prawną do przejęcia przez miasto stołeczne Warszawę zadań i kompetencji fundatora w fundacjach utworzonych przez podmioty wskazane w art. 20 ust. 1 ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy (gminy warszawskie, gmina Wesoła, powiat warszawski, związek komunalny m.st. Warszawy i związki komunalne gmin warszawskich). Jak wskazano w uzasadnieniu do poselskiego projektu ustawy, na podstawie którego została uchwalona omawiana ustawa, intencją autorów jest przejęcie uprawnień dotychczasowego fundatora (gminy Warszawa-Centrum) w Fundacji "Warszawianka-Wodny Park".

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Andrzeja Owczarka.

Ponadto senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.

Ustawę, będącą projektem rządowym, rekomendował senatorom wiceminister budownictwa P. Styczeń, któremu towarzyszył dyrektor Departamentu Gospodarki Mieszkaniowej Zdzisław Żydak. Wiceminister zaproponował, by ustawa weszła w życie 1 stycznia 2007 r., a nie jak przyjął Sejm, po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Ponadto uwagi szczegółowe do nowelizacji zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Rozpatrywana nowelizacja zmierzała do doprecyzowania zasad dotyczących ochrony lokatorów przed nadmiernymi podwyżkami czynszu i innych opłat za używanie lokalu i uwzględniała w tym zakresie orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 3 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji. Były one zbieżne z 2 poprawkami zawartymi w opinii senackiego biura legislacyjnego oraz z propozycją Ministerstwa Budownictwa dotyczącą terminu wejścia w życie nowelizacji. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Janusza Kubiaka.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu przystąpiono do rozpatrywania projektu ustawy budżetowej na rok 2007 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji.

Senatorowie zapoznali się i wstępnie rozpatrzyli projekt budżetu na rok 2007 Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Informacji i wyjaśnień na ten temat udzielali wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Jarosław Sellin i dyrektor Departamentu Ekonomicznego w tym resorcie Wojciech Kwiatkowski, a także naczelnik wydziału w Ministerstwie Finansów Elżbieta Chuszno.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu dyskutowano nad stanowiskiem komisji w sprawie rozgłośni regionalnych Polskiego Radia. Komisja postanowiła kontynuować prace nad stanowiskiem na posiedzeniu 19 grudnia br.

12 grudnia 2006 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Gospodarki Narodowej. W pierwszym punkcie porządku dziennego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Na temat ustawy wypowiadała się wicedyrektor Departamentu Podatków i Opłat Lokalnych w Ministerstwie Finansów Justyna Przekopiak. Pozytywna opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Znowelizowana przez Sejm ustawa zakłada zniesienie obowiązkowego podatku od psów oraz zwolnienie z podatku samochodów ciężarowych do 3,5 tony i infrastruktury kolejowej. Zmiany te mają obowiązywać od 2008 r.

Zgodnie z ustawą w miejsce podatku od psów zostanie wprowadzona fakultatywna, uznaniowa opłata, o której będzie decydować rada gminy. Maksymalna stawka ma wynieść 100 zł rocznie od jednego psa. Z opłaty ma być finansowane m.in. sprzątanie nieczystości po psach. Rada gminy będzie mogła zarządzić, że opłaty od posiadania psów będą zbierali inkasenci. Będzie też mogła zwalniać posiadaczy psów z opłat. Jak uzasadniał rząd, jest to postulat samorządów, które chcą mieć większą elastyczność w tym zakresie.

Z podatku od psów będą zwolnione osoby niepełnosprawne umysłowo, rolnicy mający nie więcej niż dwa psy oraz osoby samotne powyżej 65. roku życia.

Ustawa zwalnia też z podatku od środków transportu samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony. Jak stwierdzono w uzasadnieniu rządowym, niektórzy producenci samochodów sztucznie zaniżają tonaż aut poniżej 3,5 tony (np. wynosi 3,49 tony), by pojazd był zwolniony z podatku. Rząd wskazał, że liczba takich "lżejszych" samochodów wzrosła ze 160 w 2002 r. do prawie 14 tys. w 2005 r.

Ponadto w ustawie zapisano, że z podatku od nieruchomości zwolnione będą też budynki wchodzące w skład infrastruktury kolejowej oraz zajęte pod nie grunty, jeżeli zarządca infrastruktury jest zobowiązany do jej udostępniania licencjonowanym przewoźnikom kolejowym.

Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2007 r., jednak zwolnienia z podatków mają obowiązywać od 1 stycznia 2008 r. Ma to dać więcej czasu na dostosowanie gminom, które musiały sporządzić projekty swoich budżetów do 15 listopada.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej opowiedziała się za przyjęciem ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Andrzeja Owczarka.

Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Senatorowie wysłuchali informacji przedstawionych przez wiceministrów finansów Elżbietę Suchocką-Roguską i Pawła Banasia. Zapoznali się także z uwagami senackiego biura legislacyjnego.

Zgodnie ze znowelizowaną przez Sejm ustawą do budżetu państwa zostaną włączone środki unijne. Jak zapowiada rząd, jest to pierwszy etap gruntownej reformy finansów publicznych.

Włączenie do budżetu środków UE pozwoli połączyć środki unijne i krajowe w jeden strumień finansowy, aby ułatwić ich wykorzystanie. Wydatkami budżetu staną się wszystkie środki przeznaczane na finansowanie programów UE, co pozwoli państwu w pełni je kontrolować.

Ponadto projekt nowelizacji stanowi, że plany finansowe rządowych agencji będą zamieszczane w formie załącznika do budżetu i uchwalane łącznie z budżetem. Ma to zwiększyć przejrzystość ich ustalania i pozwolić zidentyfikować rezerwy.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 1 poprawki do rozpatrywanej nowelizacji. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Jarosława Laseckiego.

Podczas posiedzenia rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy - Prawo energetyczne, ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o systemie oceny zgodności.

Po wysłuchaniu informacji przedstawionych przez wiceministra gospodarki Tomasza Wilczaka oraz wiceministra środowiska Krzysztofa Zarębę, a także po zapoznaniu się z uwagami senackiego biura legislacyjnego senatorowie postanowili jednogłośnie zaproponować Izbie wprowadzenie 2 zmian do ustawy sejmowej. Obie zgłoszone poprawki uzyskały akceptację rządu i dotyczyły technicznych uwarunkowań kogeneracji, czyli jednoczesnego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, zawartych w nowelizacji. Ustalono, że w imieniu komisji proponowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Marian Miłek.

Rozpatrywana nowelizacja dotyczyła wspierania kogeneracji. Prawo energetyczne w obszarze kogeneracji musiało zostać zmienione w związku z obowiązkiem wdrożenia do polskiego prawa unijnej dyrektywy (2004/8/WE) w sprawie wspierania jednoczesnego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej. Zgodnie z zapisami dyrektywy dostosowanie jej do prawa krajowego powinno nastąpić do 21 lutego br. Tak się nie stało, bo sama Komisja Europejska nie zdążyła określić wytycznych do wdrażania dyrektywy.

Rozpatrywana nowelizacja ujednolica definicję kogeneracji, energii elektrycznej z niej pochodzącej oraz energii pochodzącej z tzw. kogeneracji wysokosprawnej.

Kogeneracja ma obniżyć zużycie paliwa na wytworzenie jednostki energii (zastosowanie tej metody pozwala na oszczędności paliw pierwotnych, np. węgla do 30% w stosunku do wytwarzania rozdzielonego i zwiększyć sprawność wytwarzania energii).

Kolejne zalety kogeneracji to zmniejszenie strat energii między wytwórcą a odbiorcą oraz - co najważniejsze - ograniczenie emisji szkodliwych gazów. Oszczędności w emisji dwutlenku węgla powstałe dzięki produkcji w kogeneracji w już istniejących instalacjach wynoszą około 7 mln ton. Dzięki rozwojowi tej metody oszczędności mogą wzrosnąć trzykrotnie.

W sejmowej noweli wprowadzono również nową instytucję - tzw. świadectwo pochodzenia z kogeneracji energii elektrycznej wytworzonej w wysokosprawnej kogeneracji. Świadectwa te będą wydawane na wniosek producentów energii przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE). Dla zapewnienia szczelności systemu wydawania świadectw wytwórcy będą zobowiązani do przedstawiania w URE corocznych sprawozdań z pracy urządzeń produkujących energię w skojarzeniu. Ustawa wprowadzi dla sprzedawców energii 5-letni obowiązek uzyskiwania i umarzania świadectw kogeneracji. Sprzedawcy mogą uzyskać te świadectwa poprzez wytworzenie energii w wysokosprawnej kogeneracji lub przez zakup na towarowej giełdzie energii. Jeśli tego nie uczynią, będą musieli wnieść tzw. opłatę zastępczą.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Przyjęcie ustawy, która była projektem rządowym, rekomendował senatorom wiceminister gospodarki Andrzej Kaczmarek. Zapoznano się także z uwagami senackiego biura legislacyjnego.

Znowelizowana przez Sejm ustawa dostosowuje do prawa UE system kontroli wyrobów wprowadzanych do użytku oraz kwestie przyrządów pomiarowych.

Ustawa stanowi m.in., że producent lub jego przedstawiciel musi przechowywać dokumentację dotyczącą wyrobów oraz ich zgodności z normami przez 10 lat od daty wyprodukowania ostatniego wyrobu, którego ta dokumentacja dotyczy. Doprecyzowuje też pojęcie importera.

Zgodnie z ustawą do kontroli wyrobów uprawnione są m.in.: Inspekcja Handlowa, inspektorzy pracy, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Główny Inspektor Transportu Drogowego. W ustawie zapisano też, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów monitoruje system kontroli wyrobów.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 10 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Jerzego Szmita.

Ponadto komisja rozpatrywała na swym posiedzeniu ustawę zmieniającą ustawę o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Na temat noweli sejmowej wypowiadał się wiceminister budownictwa Piotr Styczeń, zapoznano się także z opinią senackiego biura legislacyjnego.

Znowelizowana przez Sejm na podstawie projektu komisyjnego ustawa przewiduje, że osoby ze średnim wykształceniem mogą starać się o licencję pośrednika lub zarządcy nieruchomości o rok dłużej, do 31 grudnia 2007 r.

W opinii wnioskodawców, w Polsce rynek nieruchomości potrzebuje większej liczby zarządców i pośredników. Gdyby nie nowelizacja, to od 1 stycznia 2007 roku skończyłaby się dla nich możliwość uzyskiwania licencji, co m.in. ograniczyłoby im możliwość wykonywania zawodu. W tej sytuacji dla zachowania uprawnień niezbędne jest przedłużenie tego terminu do 31 grudnia 2007 r.

Zgodnie z nowelą warunkiem uzyskania licencji jest ukończenie kursu specjalistycznego oraz złożenie wniosku o dopuszczenie do postępowania kwalifikacyjnego. Nowela ma wejść w życie 31 grudnia 2006 r. Według jej autorów, proponowane zmiany nie obciążają budżetu państwa i mają pozytywny wpływ na rynek pracy.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Ustalono, że w imieniu komisji sprawozdanie złoży senator J. Lasecki.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Przyjęcie ustawy sejmowej rekomendował senatorom w imieniu rządu wiceminister transportu Eugeniusz Wróbel. Zapoznano się także z uwagami senackiego biura legislacyjnego.

Ustawę uchwalono z przedłożenia rządowego i zmierza ona do wykonania prawa Unii Europejskiej w zakresie utworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej.

Od 1 stycznia 2007 r. Polska będzie obowiązana do stosowania rozporządzenia Komisji ustanawiającego wspólny schemat opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej. Wejście w życie ustawy zapewni wykonanie rozporządzenia w krajowym porządku prawnym, a ponadto stanowić będzie wypełnienie zobowiązań międzynarodowych wynikających z przystąpienia Polski do Europejskiej Organizacji Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej EUROCONTROL.

Państwowa Agencja Żeglugi Powietrznej, działająca jako państwowa osoba prawna, ma być zgodnie z ustawą instytucją zapewniającą służby żeglugi powietrznej w rozumieniu prawa wspólnotowego w polskiej przestrzeni powietrznej w czasie pokoju oraz w czasie wojny, stanu wyjątkowego albo stanu wojennego.

W aktualnym stanie prawnym zadania państwowego organu zarządzania ruchem wykonuje Agencja Ruchu Lotniczego jako jednostka organizacyjna przedsiębiorstwa państwowego "Porty Lotnicze". PAŻP powstanie w wyniku wydzielenia z przedsiębiorstwa "Porty Lotnicze" składników materialnych i niematerialnych pozostających dziś w posiadaniu Agencji Ruchu Lotniczego. Pracownicy Agencji Ruchu Lotniczego staną się z dniem wejścia w życie ustawy pracownikami PAŻP.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Mirosławę Nykiel.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich dyskutowano nad wniesieniem inicjatywy uchwałodawczej w sprawie przeciwdziałania i likwidacji skutków korupcji politycznej. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 22 listopada br.

Komisja zapoznała się z odpowiedziami senatorów na przygotowaną przez komisję ankietę na temat korupcji, w której pytano m.in. o definicję tego zjawiska, jego kryteria, przykłady i osobiste doświadczenia, a także zakres regulowania kodeksem etycznym i kodeksem poprawnego postępowania parlamentarzysty dziedziny przeciwdziałania korupcji politycznej.

W wyniku dyskusji Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich postanowiła kontynuować prace nad wniesieniem inicjatywy uchwałodawczej w sprawie przeciwdziałania i likwidacji skutków korupcji politycznej oraz zwrócić się o opinie do ekspertów: rzecznika praw obywatelskich Janusza Kochanowskiego i prezesa Fundacji Helsińskiej Marka Antoniego Nowickiego z prośbą o określenie zakresu prawnego pojęcia korupcji politycznej i środków prawnych jej zwalczania.

* * *

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o pomocy społecznej.

W imieniu rządu opinię o nowelizacji, uchwalonej na podstawie projektów poselskiego i rządowego, przedstawił wiceminister pracy i polityki społecznej Bogdan Socha, któremu towarzyszyła wicedyrektor Departamentu Pomocy i Integracji Społecznej Krystyna Wyrwicka. Uwagi do ustawy zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa przesuwa o cztery lata terminy opracowania i realizacji programu naprawczego dla domów pomocy społecznej oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych, które nie osiągają obowiązujących standardów. Zgodnie z obowiązującą ustawą miało to nastąpić do końca bieżącego roku.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oblicza, że około 15% placówek nie uzyskało w tym czasie odpowiednich standardów. Wobec tego powstał problem, czy 31 grudnia br. te placówki powinny przestać funkcjonować, czy też należy dać im szansę na osiągnięcie tych standardów w nieco dłuższym okresie. Rząd uznał, że należy ten okres wydłużyć po to, by 15% rozmaitych placówek mogło uzyskać niezbędne, wyższe niż obecnie standardy.

W dyskusji rozważano m.in. kwestię obowiązujących obecnie jednakowych opłat za opiekę w rozmaitych placówkach. Uznano, że zarówno ustawa, jak i nowelizacja nie nadają się do zróżnicowania opłat w zależności od standardu i oferty poszczególnych placówek. Zaproponowano, by komisja zwróciła się do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej o przygotowanie rozporządzenia różnicującego ze względu na spełniane standardy opłaty za pobyt w placówkach pomocy społecznej.

W dyskusji wskazywano również na rolę wojewodów w mobilizowaniu kierownictwa placówek do dostosowywania standardów. Przedstawiciele resortu pracy poinformowali również o pomocy kierowanej ze strony rządu do placówek, które się korzystnie zmieniają.

W głosowaniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Antoniego Szymańskiego.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu zebrały się Komisja Gospodarki Narodowej oraz Komisja Rodziny i Polityki Społecznej w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003-2006.

Na temat przyjętej przez Sejm ustawy wypowiadali się wiceminister pracy i polityki społecznej Romuald Poliński oraz wiceminister gospodarki Tomasz Wilczak. Wysłuchano także opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Znowelizowana przez Sejm ustawa dotyczy byłych pracowników zlikwidowanych kopalń w zagłębiu wałbrzyskim. Nowelizacja przyznaje emerytury osobom, które udowodnią, że przepracowały pod ziemią co najmniej 5 lat i przez co najmniej 10 lat były na rencie z powodu nabytej choroby zawodowej, m.in. pylicy płuc. Obecnie emerytura przysługuje osobie, która przez 10 lat pracowała pod ziemią, a łączny czas pracy i pobierania renty wynosi 20 lat.

Chodzi o górników, którzy otrzymali renty na początku lat 90., po likwidacji wałbrzyskich kopalń, zamienione następnie na renty okresowe. Później prawo do rent zostało im cofnięte. Obecnie pracodawcy, którzy mogliby zatrudniać te osoby, boją się, że tacy pracownicy - jako renciści - będą mniej wydajni.

Nowelizacja była projektem poselskim, któremu przeciwny był rząd. Zdaniem rządu, właśnie dla byłych pracowników zlikwidowanych kopalni Dolnośląskiego Zagłębia Węgla Kamiennego już dwukrotnie liberalizowano zasady przechodzenia na emeryturę górniczą. Jak uzasadniał rząd, dalsze przyznawanie preferencyjnych uprawnień emerytalnych może spowodować niezadowolenie innych grup społecznych, będących w trudnej sytuacji ekonomicznej.

Wiceminister R. Poliński mówił, że z grupy około 50 osób, które znalazły się bez środków do życia, w połowie wypadków udało się już uzyskać świadczenia. W pozostałych wypadkach rozwiązaniem problemów zajmują się ośrodki pomocy społecznej i urzędy pracy. Wiceminister zwrócił uwagę, że wszystkie zainteresowane osoby mogą indywidualnie zwracać się do prezesa Rady Ministrów o przyznanie renty specjalnej.

W dyskusji zgłoszono dwa wnioski: o przyjęcie ustawy bez poprawek oraz o jej odrzucenie. W głosowaniu poparcie Komisji Gospodarki Narodowej uzyskał wniosek o odrzucenie nowelizacji ustawy o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003-2006. Na jego sprawozdawcę wybrano senatora Jarosława Laseckiego. Wniosek o przyjęcie ustawy poprawek zgłoszono jako wniosek mniejszości, którego sprawozdawcą będzie senator Marek Waszkowiak.

* * *

Posiedzenie Komisji Zdrowia zwołano w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.

Rozwiązania przyjęte w ustawie uchwalonej przez Sejm z przedłożenia rządowego omówił i uzasadnił podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Ludwik Grabowski. Pozytywną opinię o nowelizacji przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W sejmowej noweli jednoznacznie uznano haszysz za środek odurzający. Dotychczas obowiązujący zapis, jak napisano w uzasadnieniu do rządowego projektu, powoduje niejasności prawne i prowadzi do wyłączenia haszyszu ze środków odurzających. W ustawie, która obowiązuje od 2005 roku, do środków odurzających zaliczona została żywica konopi innych niż włókniste. W praktyce haszysz jest produkowany tylko z konopi "narkotycznych", jednak można go uzyskać również z konopi włóknistych.

Rodzaj konopi, z jakich wyprodukowano haszysz, jest niemożliwy do określenia w laboratoriach kryminalistycznych. Nowelizacja precyzuje, że również żywica konopi włóknistych jest środkiem odurzającym.

W związku z pojawieniem się w obrocie konopi modyfikowanych genetycznie, w nowelizacji zawarto także nową definicję konopi.

Ponadto w rozpatrywanej ustawie wprowadzono możliwość dofinansowania z Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii szkoleń dla terapeutów, zajmujących się leczeniem i rehabilitacją uzależnionych. W 2006 roku zaplanowano łączną kwotę dofinansowania w wysokości 340 tys. złotych.

W głosowaniu Komisja Zdrowia opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Józefa Łyczaka.

W drugiej części posiedzenia Komisji Zdrowia senatorowie zapoznali się z informacją ministra zdrowia o zasadach tworzenia sieci szpitali oraz z informacją o aktualnym stanie realizacji ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Ludwik Grabowski.

W swoim wystąpieniu wiceminister podkreślił, że resort już po raz trzeci przedstawia informację o przebiegu restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Obecna informacja (wrzesień br.) nie obejmuje danych dotyczących procesu restrukturyzacji zadłużenia zakładów z wykorzystaniem dodatkowych środków uzyskanych po nowelizacji ustawy. Zgodnie z art. 35b ust. 1 tej ustawy termin składania wniosków o zwiększenie pożyczki o tzw. "IV transzę" upływał 1 września br.

Wiceminister M.L. Grabowski zaznaczył, że obecnie w Ministerstwie Zdrowia trwają końcowe prace nad przygotowaniem informacji w zakresie procesu restrukturyzacji finansowej po nowelizacji ustawy.

Ustawa o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej weszła w życie 1 maja 2005 r. Zadłużone zakłady mogły uczestniczyć w procesie restrukturyzacji finansowej, który obejmował zobowiązania publicznoprawne i cywilnoprawne, w tym dotyczące roszczeń pracowniczych z tytułu tzw. "ustawy 203".

Z informacji (wrzesień br.) wynika, że następuje spadek zadłużenia wymagalnego zakładów.

Wiceminister zdrowia podkreślił, że wyhamowanie tempa wzrostu zadłużenia zakładów opieki zdrowotnej zaobserwowano już w II połowie 2004 r. oraz w I kwartale 2005 r. Od drugiej połowy 2005 r. rozpoczął się systematyczny spadek wartości zobowiązań, które na przestrzeni pięciu kwartałów (od 30 czerwca 2005 r. do 30 września br.) zmalały o 34%.

W związku z prowadzonymi pracami nad kolejną nowelizacją ustawy, której celem ma być pełne wykorzystanie środków przeznaczonych decyzją Sejmu na postępowanie restrukturyzacyjne, Ministerstwo Zdrowia przesłało ankietę do wojewodów dotyczącą oszacowania kosztów proponowanych zmian. Z szacunkowych danych wynika, że na pożyczki dla zakładów opieki zdrowotnej restrukturyzujących zadłużenie należy przeznaczyć kwotę 140 mln zł, natomiast pozostałą kwotę można przeznaczyć na pożyczki dla niezadłużonych zakładów opieki zdrowotnej.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu, Komisji Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisji Ustawodawczej odbyło się pierwsze czytanie zgłoszonego przez grupę senatorów projektu ustawy o nauce pracy i promocji zatrudnienia oraz przedsiębiorczości młodzieży.

W imieniu wnioskodawców projekt przedstawił i uzasadnił senator Adam Biela. Jak stwierdził senator, z powodu wysokiego poziomu bezrobocia młodzieży w Polsce niezbędna jest promocja jej zatrudnienia. "Według danych EUROSTAT-u, w 2005 r. poziom bezrobocia wśród młodzieży wyniósł w Polsce 37,7% i jest to sygnał stanu alarmowego dla bezpieczeństwa i przyszłości państwa" - powiedział.

Projekt zakłada m.in. zwrot składki na ubezpieczenie społeczne dla pracodawcy zatrudniającego absolwenta przez dwa lata oraz wprowadzenie na wszystkich kierunkach studiów przedmiotu o przedsiębiorczości. Ustawa miałaby dotyczyć absolwentów szkół średnich, zawodowych i wyższych. Pracodawca, który zatrudniłby absolwenta w pełnym wymiarze czasu pracy na co najmniej dwa lata, otrzymywałby z ZUS-u zwrot składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i wypadkowe za zatrudnionego - w pierwszym roku 100%, w kolejnych 6 miesiącach - 75%, a kolejnych 6 miesiącach - 50%.

Ponadto projekt zakłada, że w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych program nauki przedmiotu "przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu gospodarczym" oraz "przedsiębiorczość" zostałby zmodyfikowany, tak aby promować własną przedsiębiorczość. Na wszystkich kierunkach studiów miałby być obowiązkowy nowy przedmiot "kariera zawodowa i przedsiębiorczość".

W projekcie przewidziano możliwość uzyskania na preferencyjnych warunkach (m.in. bez oprocentowania i z możliwością umorzenia połowy rat) kredytu w wysokości od 10 do 15 tys. zł na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej.

Ponadto projektodawcy proponują powołanie Powiatowych Funduszy Przedsiębiorczości i Innowacyjności, które udzielałyby gwarancji na kredyt przedsiębiorczy. Kapitał funduszu miałby pochodzić m.in. z wkładów gmin, powiatu, funduszy unijnych, budżetu oraz działalności gospodarczej funduszu.

Senator A. Biela podkreślił potrzebę stworzenia młodym ludziom warunków łatwiejszego wkroczenia w życie zawodowe. Przypomniał, że zatrudnienie służy nabyciu podstawowych nawyków umysłowych, wzorców zachowania oraz standardów organizacyjnych związanych z wykonywaniem pracy.

Na temat projektu opinię przedstawiła wiceminister pracy i polityki społecznej Elżbieta Rafalska. Wiceminister zwróciła uwagę, że projekt nie uwzględnia już istniejących rozwiązań dla absolwentów na rynku pracy, m.in. dotacji na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Jak stwierdziła, ZUS nie jest instytucją służącą promocji zatrudnienia, więc nie powinien refundować składek. Ponadto, w jej ocenie, proponowane rozwiązania nie gwarantują, że pracodawca nie zwolni pracownika po dwóch latach. Dodała, że resort pracy przygotowuje nowelizację ustawy o rynku pracy, w której znajdą się rozwiązania promujące zatrudnienie.

Ministerstwo Finansów, w przesłanym do komisji stanowisku, także krytycznie oceniło projekt.

W opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, projekt budzi liczne zastrzeżenia legislacyjne, zawiera niespójności wewnętrzne i niekonsekwencje terminologiczne oraz napisany jest jako projekt strategii pewnych działań, nie zaś jako projekt ustawy. W opinii biura, jego poprawienie nie jest możliwe.

W dyskusji senatorowie oraz przedstawiciele resortów podkreślali, że projekt ustawy ma formę postulatu, spisu intencji, a nie przepisów prawnych, jest zbyt obszerny i wchodzi w obszary uregulowane już różnymi ustawami.

Na zakończenie posiedzenia ustalono, że połączone komisji będą kontynuowały prace nad projektem ustawy o nauce pracy i promocji zatrudnienia oraz przedsiębiorczości młodzieży.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt i ustawy ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.

Przyjęcie ustawy będącej projektem rządowym rekomendował senatorom wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Marek Chrapek, któremu towarzyszył dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa Żywności i Weterynarii w tym resorcie Wojciech Wojtyra. Swoją opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Znowelizowana przez Sejm ustawa wprowadza do prawa krajowego przepisy unijne i przewiduje bardziej humanitarny sposób transportu zwierząt na terenie Unii Europejskiej i do krajów trzecich. Rozporządzenie Rady UE określa sposób przewożenia i obchodzenia się ze zwierzętami podczas transportu w zależności od gatunków zwierząt, ich stanu fizjologicznego czy stanu zdrowia itp.

Zgodnie z nowelizacją powiatowi lekarze weterynarii będą mieć obowiązek m.in. wydawania zezwoleń dla przewoźników, licencji dla kierowców i osób obsługujących zwierzęta w czasie transportu oraz świadectw zatwierdzenia transportu drogowego. Nowelizacja nakłada kary na przewoźników (grzywnę lub karę aresztu), którzy nie będą przestrzegać zasad przewozu zwierząt. Ponadto przepisy zakazują znakowania zwierząt przez wypalanie lub wymrażanie znaków. Nakazują też bardziej humanitarny ubój zwierząt. Przewiduje się obowiązek wyodrębnienia pomieszczeń do przetrzymywania zwierząt oraz pomieszczenia do ich ogłuszania i wykrwawiania. Według propozycji, w jednym pomieszczeniu będzie możliwe wykonanie ogłuszenia i wykrwawienia bez względnej zwłoki (aktualnie czynności te wykonuje się w dwóch różnych miejscach), tak aby zwierzę nie odzyskało świadomości. Ma to skrócić cierpienie zwierząt.

W dyskusji wątpliwości dotyczyły art. 34. przewidującego obowiązek wyodrębniania w ubojniach pomieszczeń do ogłuszania i wykrwawiania zwierząt, do którego zastrzeżenia zgłosiło Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami. Dotyczyły one braku zapisów o izolowaniu akustycznym tych pomieszczeń.

Jak wyjaśniał wiceminister M. Chrapek, pomieszczenia, które są do tego przewidziane, według nowej ustawy są w takiej odległości, że nie będzie to powodowało stresu u zwierząt poddawanych ubojowi.

Krytyczne uwagi odnosiły się także do formy zapisów niektórych artykułów nowelizacji, które nie wyrażają wprost zapisów, jakie są zawarte w rozporządzeniu UE, tylko odwołują się do nich.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt i ustawy ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Romana Wierzbickiego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy Prawo energetyczne, ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o systemie oceny zgodności.

W imieniu rządu przyjęcie nowelizacji rekomendował senatorom wiceminister gospodarki Tomasz Wilczak. Informacji udzielał także główny geolog kraju, podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska Mariusz Orion Jędrysek. Ponadto zapoznano się z uwagami senackiego biura legislacyjnego.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 2 poprawek. Ustalono, że rekomendowane zmiany przedstawi Izbie senator Paweł Michalak.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Obrony Narodowej w celu rozpatrzenia projektu ustawy budżetowej na rok 2007 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji.

Na temat poszczególnych części budżetu informacje wypowiadali się przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Gospodarki, wiceprezesi Agencji Mienia Wojskowego oraz Wojskowej Agencji Mieszkaniowej Sławomir Zakrzewski i Leszek Łuczak, dyrektor Departamentu Systemu Obronnego w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego Janusz Kręciki, a także przewodniczący Konwentu Dziekanów Korpusu Oficerów Wojska Polskiego płk Anatol Tichoniuk.

W dyskusji zwracano uwagę m.in. na wysokość uposażeń żołnierzy zawodowych oraz na kwestię finansowania nieczynnych mocy produkcyjnych w przemyśle obronnym.

Przewodniczący komisji senator Franciszek Adamczyk proponował przesunięcie części środków przeznaczonych na modernizację techniczną sił zbrojnych na podwyższenie uposażeń żołnierzy zawodowych. Obecnie wskaźnik mnożnikowy, według którego naliczane są te uposażenia, jest niższy od analogicznego służącego do wyliczenia uposażeń służb mundurowych podlegających MSWiA. Senator zwrócił uwagę na złą sytuację finansową rodzin żołnierzy, z których 30%, zwłaszcza w zielonych garnizonach, korzysta z pomocy opieki społecznej.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Rodziny i Polityki Społecznej przeprowadzono pierwsze czytanie zgłoszonego przez Komisję Rodziny i Polityki Społecznej projektu ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz o zaliczce alimentacyjnej.

W imieniu wnioskodawców projekt omówił i uzasadnił senator Antoni Szymański. W projekcie zaproponowano wprowadzenie możliwości korzystania z zaliczki alimentacyjnej dla dzieci wychowywanych w związkach małżeńskich, a nie tylko w rodzinach niepełnych.

Zaliczka alimentacyjna została wprowadzona od września ub. roku ustawą o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych i zaliczce alimentacyjnej. Zgodnie z nią w wypadku nieskutecznej egzekucji alimentów przez trzy miesiące samotni rodzice oraz pozostający w separacji mają prawo do zaliczki alimentacyjnej od gmin w wysokości alimentów, ale nie więcej niż 170 zł na dziecko (lub 250 zł na dziecko niepełnosprawne) w rodzinach z jednym lub dwojgiem dzieci. W rodzinach z trojgiem i więcej dzieci zaliczka nie może przekroczyć 120 zł na dziecko (lub 170 zł na dziecko niepełnosprawne). Zaliczki dotyczą rodzin, w których dochód na osobę nie przekracza 583 zł.

Zaliczka alimentacyjna przysługuje także przez rok dziecku wychowywanemu przez osobę pozostającą w związku małżeńskim, która jest w trakcie sprawy o rozwód lub separację.

Do czasu likwidacji Funduszu Alimentacyjnego (1 maja 2004 r.) prawo do alimentów z funduszu miały osoby, których dzieci wychowywane były zarówno w rodzinach pełnych, jak i niepełnych. Sądy orzekały prawo do alimentów także w wypadku osób pozostających formalnie w związku małżeńskim. Prawa do alimentów nie traciły też osoby, które ponownie zawarły związek małżeński.

Jak uzasadniał senator A. Szymański, obecne rozwiązania prawne powodują, że mimo decyzji o alimentach, bezskutecznej ich egzekucji i spełniania kryterium dochodowego, na dzieci z rodzin pełnych nie może być przyznana zaliczka alimentacyjna. Jego zdaniem, oznacza to dyskryminację tych dzieci i ich nierówne traktowanie w porównaniu z dziećmi wychowywanymi przez samotnych rodziców. Senator przypomniał, że Trybunał Konstytucyjny w 2005 r. stwierdził, iż takie nierówne traktowanie jest sprzeczne z konstytucją. Rzecznik Praw Obywatelskich w przesłanym do rządu stanowisku również zwrócił uwagę na taki problem. Senator A. Szymański przekonywał, że po wprowadzeniu ustawy o zaliczce alimentacyjnej lawinowo wzrosła liczba rozwodów i separacji.

Senator Ewa Tomaszewska zwróciła uwagę, że fikcyjne separacje lub rozwody, na które decydują się niektóre rodziny, aby otrzymać świadczenie, stają się czasem przyczyną faktycznego rozpadu rodziny, ponieważ związek staje się mniej pewny.

W opinii resortu pracy i polityki społecznej, zaproponowane w przedstawionym projekcie rozwiązanie może prowadzić do nadużyć. Obecna na posiedzeniu Komisji Rodziny i Polityki Społecznej wiceminister Joanna Kluzik-Rostkowska przekonywała, że może ono spowodować ryzyko wyłudzenia świadczenia alimentów w pełnych rodzinach. "Możemy wygenerować sytuację, że dobrze funkcjonująca rodzina będzie uciekała się do podstępu i zasądzenia alimentów, aby otrzymywać świadczenie" - dodała.

Zdaniem wiceminister pracy i polityki społecznej, główny problem stanowi brak skutecznego ściągania pieniędzy od dłużników alimentacyjnych. "Gdyby było skuteczne egzekwowanie, nikt nie decydowałby się na wyłudzanie świadczenia" - podkreśliła. Dodała, że resort pracuje nad poprawą sytuacji w tym zakresie.

Wiceminister stwierdziła, że w przyszłym roku powinna wejść w życie ustawa przywracająca Fundusz Alimentacyjny, której projekt znajduje się w Sejmie, wówczas przestanie obowiązywać ustawa o zaliczce alimentacyjnej. Obywatelski projekt przywrócenia funduszu, pod którym podpisało się 300 tys. osób, wpłynął do Sejmu już we wrześniu 2004 r. Fundusz Alimentacyjny przestał istnieć 1 maja 2004 r., wraz z wejściem w życie ustawy o świadczeniach rodzinnych. Ustawa wprowadziła dodatek dla osób samotnie wychowujących dzieci, niższy niż świadczenia z funduszu. Natomiast w 2005 r. Sejm uchwalił ustawę o dłużnikach alimentacyjnych; zamiast dodatku wprowadzono zaliczkę alimentacyjną.

Po rozpatrzeniu w pierwszym czytaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej Komisja Ustawodawcza oraz Komisja Rodziny i Polityki Społecznej wprowadziły do niego poprawkę i wniosły o przyjęcie przez Senat jednolitego projektu ustawy oraz projektu uchwały w sprawie wniesienia do Sejmu tego projektu ustawy. Na sprawozdawcę połączonych komisji podczas drugiego czytania projektu wybrano senatora A. Szymańskiego.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą zaprezentowano projekt raportu "Polityka państwa polskiego wobec Polonii i Polaków za granicą". Projekt przygotował Międzyresortowy Zespół ds. Polonii i Polaków za Granicą, a przedstawił go sekretarz zespołu, doradca prezesa Rady Ministrów Michał Dworczyk.

W drugiej części posiedzenia Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotacje z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą:

  1. Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze programowym i przyznanie dotacji na ich wykonanie

  1. Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze inwestycyjnym i przyznanie dotacji na ich wykonanie

Zmniejszenie przyznanej kwoty dotacji

Zwiększenie przyznanej kwoty dotacji

NOWE WNIOSKI

SPRAWY RÓŻNE - INWESTYCJE

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Ustawodawczej i Komisji Obrony Narodowej zakończono pierwsze czytanie zgłoszonego przez Komisję Obrony Narodowej oraz Komisję Ustawodawczą projektu uchwały w sprawie ogłoszenia roku 2007 Rokiem Generała Władysława Andersa.

Komisje rozpatrzyły w pierwszym czytaniu przedstawiony przez wnioskodawców projekt uchwały i wniosły o wprowadzenie do niego poprawki zgłoszonej przez senator Urszulę Gacek. Na sprawozdawcę połączonych komisji podczas drugiego czytania projektu uchwały wybrano senatora Piotra Ł.J. Andrzejewskiego.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu kontynuowano rozpatrywanie projektu ustawy budżetowej na rok 2007 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie - na temat projektu budżetu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego - odbyło się 7 grudnia br.

Na obecnym posiedzeniu senatorowie rozpatrywali projekt budżetu na rok 2007 Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Informacji i wyjaśnień na ten temat udzielali przewodnicząca KRRiT Elżbieta Kruk, członek rady Witold Kołodziejski, a także dyrektor Departamentu Prawnego Rafał Karczmarczuk.

W drugiej części posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu analizowano "Raport otwarcia: rynek radiowo-telewizyjny w Polsce" przygotowany przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.

Raport, będący realizacją uchwały Senatu z 24 maja br. w sprawie przyjęcia sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, przedstawiła i omówiła przewodnicząca rady E. Kruk.

Szczególnym materiałem źródłowym raportu otwarcia, a także jego częścią składową, jest dołączony do niego "Raport o stanie rynku: radio i telewizja w Polsce", który Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przyjęła 11 lipca br. Dokument ten stanowi rozszerzenie faktograficzne do wniosków i konkluzji zawartych w przedstawionym komisji dokumencie.

Raport otwarcia syntetycznie opisuje sytuację na rynku radiofonii i telewizji, którą zastał obecny skład Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (stan faktyczny na koniec pierwszego kwartału br.) oraz formułuje wnioski wypływające dla przyszłego kształtu rynku audiowizualnego w Polsce z perspektywy konstytucyjnego organu regulacyjnego w sferze radiofonii i telewizji.

Zaprezentowane senatorom opracowanie powstało na podstawie informacji zawartych w dokumentach KRRiT. Są to:

Do raportu otwarcia dołączono następujące załączniki:

Kolejne rozdziały raportu otwarcia poświęcono następującym zagadnieniom:

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu dyskutowano na temat stanowiska komisji w sprawie edukacji medialnej.

Z inicjatywą przyjęcia stanowiska w tej sprawie wystąpił senator Adam Biela, który przedstawił wstępny projekt.

W wyniku dyskusji, podczas której senatorowie zaproponowali wprowadzenie zmian do przedstawionego projektu, komisja podjęła następujące stanowisko w sprawie edukacji medialnej:

"Środki komunikowania masowego zdominowały współczesną kulturę. Dla młodych ludzi stanowią one obecnie znacznie ważniejsze źródło informacji, doświadczenia estetycznego i emocjonalnego niż treści niejednej lekcji z zakresu języka polskiego lub historii. My, ludzie dojrzali, mamy szczególną powinność wobec naszych dzieci w zakresie wyposażenia ich w umiejętność rozumienia mediów i racjonalnego z nich korzystania.

Wprowadzenie do szkół podstawowych, gimnazjów i liceów obligatoryjnego programu edukacji w zakresie świadomego korzystania z współczesnych mediów komunikowania społecznego jest przedsięwzięciem wymagającym zarówno intensywnych przygotowań programowych, jak również właściwego klimatu społecznego, sprzyjającego procesowi wychowania medialnego.

Realizacja programu edukacji medialnej winna obejmować:

(1) opracowanie programu w zakresie edukacji medialnej na trzech poziomach nauczania (podstawowym, gimnazjalnym i licealnym), uwzględniających specyfikę poznawczo-emocjonalnego rozwoju oraz zainteresowania uczniów;

(2) inspirowanie organizowania podyplomowych studiów zawodowych oraz wprowadzenie do edukacji nauczycieli modułu w zakresie komunikacji medialnej, którego celem byłoby przygotowanie nauczycieli wszystkich szczebli edukacji do prowadzenia zajęć z zakresu świadomego korzystania ze współczesnych mediów komunikowania społecznego oraz wyposażenie ich w kompletny zestaw podręczników i audiowizualnych materiałów dydaktycznych;

(3) skuteczniejsze wdrażanie edukacji medialnej na poziomie podstawowym, gimnazjalnym i licealnym".

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu przeprowadzono dyskusję nad projektem uchwały Senatu o potrzebie budowy atmosfery wychowawczej w Polsce. Z inicjatywą podjęcia projektu uchwały w tej sprawie wystąpił przewodniczący komisji senator Kazimierz Wiatr.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania komisja postanowiła wystąpić z inicjatywą podjęcia przez Senat następującej uchwały o potrzebie budowy atmosfery wychowawczej w Polsce:

"Wydarzenia ostatnich tygodni z dramatyczną mocą uwydatniły potrzebę refleksji nad sprawami wychowawczymi, dotykającymi młodego pokolenia. Dotyczą one najczęściej młodzieży gimnazjalnej i zapewne z tego powodu cała uwaga społeczna koncentruje się wokół problemów szkoły.

Jako Senat RP z całą powagą stwierdzamy, że wychowanie młodego pokolenia jest obowiązkiem całego społeczeństwa, wszystkich obywateli, wszystkich instytucji państwa. Wychowanie jest zintegrowanym i wszechobecnym procesem, który odbywa się przede wszystkim w domu, szkole i w kościele, ale także na ulicy, w sklepie, w tramwaju i autobusie, w miejscu pracy.

Aby dobrze wychować młode pokolenie, konieczna jest atmosfera wychowawcza w państwie, czyli zgoda społeczna na dobre wychowanie, na priorytet tego zadania społeczeństwa i państwa.

Należy zwrócić uwagę na ogromną rolę mediów i jej wpływ na młodych. Konieczne jest bardziej odpowiedzialne dobieranie emitowanych treści, szczególnie filmów, w których obecnie tak dużo jest przemocy i braku moralności. Pozytywne wzorce nie mają należytego miejsca i szacunku. Elementy te tworzą społeczny wzorzec i wzór do naśladowania, szczególnie przez młodych. Kolejnym bardzo ważnym elementem jest przykład osobisty, w tym przede wszystkim rodziców, nauczycieli i księży, ale także polityków i każdego z obywateli.

Dopiero w tym miejscu należy wymienić szkołę jako bardzo ważne ogniwo, obok rodziny i kościoła. W szkole jak i w domu wychowuje wszystko: nauczyciele, woźni, ściany i pomoce naukowe. Przede wszystkim przykład osobisty nauczycieli. Bardzo ważna w szkole jest obecność księdza, nie tylko na katechezie.

Jest dziś ogromna potrzeba zrozumienia młodych - zbiorowo i każdego z osobna. Pochylenia się nad ich problemami, nad radościami i smutkami. Zapytania się o ich perspektywy na dziś i na jutro. Czy mają propozycję zajęć po zakończeniu lekcji? Czy mają z kim porozmawiać? Czy ich agresja nie jest formą krzyku rozpaczy i samotności?

Jeżeli zauważymy, że dziecko jest dobre i stając się młodzieżą pozostaje dobre, ale walczy ze złym przykładem swego otoczenia. Jeśli spróbujemy je zmienić, jeśli zbudujemy atmosferę wychowania w społeczeństwie, to na pewno dobre wychowanie naszego czasu będzie na miarę najlepszych wzorów II RP i Polski czasów powstań XIX wieku.

Dlatego zwracamy się z gorącym apelem do całego społeczeństwa: do Rodziców i wychowawców, do nauczycieli i księży, do polityków i wszystkich obywateli - bądźcie dobrzy dla młodych, dostrzeżcie ich i ich problemy, próbujcie zrozumieć, dajcie dobry przykład!

Zbudujmy wspólnie w Polsce atmosferę wychowania, na dziś i dla przyszłych pokoleń!".

* * *

Posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zwołano w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Założenia ustawy sejmowej przedstawił dyrektor Departamentu Podatków i Opłat Lokalnych w Ministerstwie Finansów Grzegorz Nowecki. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Andrzeja Owczarka.

13 grudnia 2006 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przystąpiono do pierwszego czytania zgłoszonego przez grupę senatorów projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

W imieniu wnioskodawców projekt przedstawił i uzasadnił senator Piotr Ł.J. Andrzejewski.

Wobec uchylenia dotychczas obowiązującej ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne rozpatrywany projekt zapewnia uzgodnienie systemowe norm ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw z ustawą o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów. W myśl projektu w wypadku zgłoszenia w wyborach samorządowych kandydatury obywatela polskiego urodzonego przed 1 sierpnia 1972 r. do pisemnej zgody kandydata na kandydowanie dołącza się również oświadczenie kandydata dotyczące jego ewentualnej współpracy lub kontaktów ze służbami podległymi resortowi spraw wewnętrznych lub obrony narodowej w latach 1944-1990.

Podczas posiedzenia opinię na temat projektu przedstawili sekretarz państwowej Komisji Wyborczej Kazimierz Czaplicki oraz dyrektor Departamentu Administracji Publicznej w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Katarzyna Golat.

W opinii Państwowej Komisji Wyborczej, zgodnie z obowiązującym prawem informacje na temat ewentualnej współpracy kandydata na radnego, jego kontaktów czy udzielania informacji resortom podległym resortowi służb wewnętrznych lub obrony narodowej będą udostępnione wyborcom (konieczność przedłożenia zaświadczenia dotyczącego istnienia w archiwach IPN dokumentów organów bezpieczeństwa państwa dotyczących tej osoby). Komisja zwróciła też uwagę na bardzo ogólne określenie podmiotów, z którymi współpraca lub kontakty miałyby zostać ujawnione w oświadczeniu. Ponadto proponowana ustawa dotyczy tylko jednej z ustaw tworzących polski system prawa wyborczego.

W wyniku dyskusji połączone komisje postanowiły odroczyć prace nad rozpatrywanym projektem ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw do czasu przesłania przez prezydenta do Sejmu zapowiadanego projektu nowelizacji tzw. ustawy lustracyjnej.

* * *

Senatorowie z Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Praw Człowieka i Praworządności przystąpili do pierwszego czytania zgłoszonego przez grupę senatorów projektu ustawy o zmianie ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz o treści tych dokumentów.

W imieniu wnioskodawców projekt omówił i przedstawił senator Piotr Ł.J. Andrzejewski.

Rozpatrywany projekt zmierza do zgodnego z konstytucją uregulowania kwestii zakończenia postępowań lustracyjnych prowadzonych na podstawie dotychczas obowiązującej ustawy z 11 kwietnia 1997 r. o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne.

W myśl przedstawionego projektu na wniosek osoby, wobec której jest prowadzone dotychczasowe postępowanie lustracyjne, Sąd Apelacyjny w Warszawie (albo Sąd Najwyższy) nie będą umarzać tego postępowania, lecz przekażą sprawę, w terminie 1 miesiąca od dnia wejścia w życie ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów, do rozpoznania w trybie art. 35d ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu. O możliwości złożenia takiego wniosku sąd rozpoznający sprawę w dotychczasowym trybie zawiadamiałby uczestników toczącego się postępowania. W sprawach kontynuowanych w trybie art. 35d ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, sąd na wniosek osoby, której dotyczy postępowanie, orzekałby także o zgodności z prawdą złożonego przez nią oświadczenia lustracyjnego.

Zdaniem wnioskodawców, tylko taka regulacja będzie zgodna z zagwarantowanym przez konstytucję prawem do sądu oraz umożliwi wykorzystanie wyników niezakończonych postępowań.

W uzasadnieniu projektu stwierdzono również, że projektowana ustawa nowelizująca powinna wejść w życie najpóźniej w dniu wejścia w życie ustawy nowelizowanej (tj. ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów).

W wyniku dyskusji połączone komisje postanowiły odroczyć prace nad rozpatrywanym projektem ustawy o zmianie ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz o treści tych dokumentów do czasu przesłania przez prezydenta do Sejmu zapowiadanego projektu nowelizacji tzw. ustawy lustracyjnej.

15 grudnia 2006 r.

Na wspólnym posiedzeniu zebrały się Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Rodziny i Polityki Społecznej. Senatorowie rozpatrywali ustawę o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych.

Przyjęcie ustawy uchwalonej przez Sejm na podstawie projektu rządowego rekomendował senatorom wiceminister budownictwa Piotr Styczeń. Opinię przedstawiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa zakłada pomoc państwa polegającą na bezzwrotnym dofinansowaniu gmin lub powiatów w budowie i remontach noclegowni czy mieszkań socjalnych dla bezdomnych. Według ustawy w ciągu ośmiu lat powinno powstać około 100 tys. lokali socjalnych lub mieszkań chronionych oraz 20 tys. nowych miejsc w noclegowniach lub domach dla bezdomnych.

Źródłem finansowego wsparcia ma być Funduszu Dopłat, o którym mowa w ustawie z grudnia 2002 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów mieszkaniowych o stałej stopie procentowej. Uchwalona przez Sejm ustawa bazuje na ustawie z kwietnia 2004 r. o finansowym wsparciu tworzenia w latach 2004-2006 lokali socjalnych, noclegowni i domów bezdomnych.

W dyskusji senator Mieczysław Augustyn zgłosił poprawkę dotyczącą procentowego zwiększenia środków na wsparcie przewidzianych w ustawie przedsięwzięć. Wniosek o przyjęcie ustawy sejmowej bez poprawek przedstawił senator Stanisław Kogut.

W głosowaniu połączone komisje poparły wniosek senatora S. Koguta i postanowiły zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi podczas posiedzenia plenarnego Izby senator Jerzy Szmit. Poprawka senatora M. Augustyna została zgłoszona jako wniosek mniejszości.

* * *

Posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zwołano w celu rozpatrzenia ustawy o zmianach organizacyjnych w niektórych organach administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw. Ustawa tworzy dwa nowe działy administracji rządowej, a mianowicie dział "rybołówstwo" oraz dział "sprawy rodziny".

Dział "rybołówstwo" obejmować będzie sprawy rybactwa śródlądowego i rybołówstwa morskiego, a także sprawy racjonalnego gospodarowania żywymi zasobami morza. Sprawy te dotychczas przypisane były do działu "rolnictwo". Ponadto dodawany dział obejmować będzie również sprawy gospodarki rybnej i organizacji rynku rybnego oraz sprawy organizacji producentów rybnych, związków organizacji producentów rybnych i organizacji międzybranżowych.

Dodawany dział administracji rządowej - "sprawy rodziny" obejmować będzie kompleksowo problematykę rozwoju, wsparcia oraz ochrony rodziny i jej członków. W myśl dodawanych przepisów w dziale tym będą się mieścić sprawy m.in.: rozwoju i ochrony instytucji małżeństwa, dzieci i rodziny; rządowych programów wspierania rodziny; przeciwdziałania patologiom i dyskryminacji w rodzinie; uwarunkowań demograficznych w kraju; koordynowania i organizowania współpracy organów administracji publicznej, organizacji pozarządowych i instytucji w zakresie realizacji praw rodziny, dzieci i osób starszych potrzebujących wsparcia.

Ponadto ustawa przekazuje ministrowi właściwemu do spraw środowiska nadzór nad prezesem Wyższego Urzędu Górniczego. W świetle dotychczasowych przepisów nadzór nad prezesem sprawował minister właściwy do spraw administracji publicznej.

Ustawodawca postanowił również o przeniesieniu z działu "administracja publiczna" do działu "sprawy wewnętrzne" spraw związanych z ewidencją ludności oraz dowodami osobistymi. Poza tym dział "sprawy wewnętrzne" rozszerzony został również o zadania związane z rejestracją stanu cywilnego oraz zmianami imion i nazwisk.

Istotną zmianą jest również przekazanie nadzoru nad działalnością Zakładu Ubezpieczeń Społecznych prezesowi Rady Ministrów. Dotychczas kompetencję tę miał minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego.

Ponadto ustawa przesuwa z działu "budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa" do działu "administracja publiczna" sprawy geodezji i kartografii. W związku z tą zmianą nadzór nad Głównym Geodetą Kraju sprawować będzie minister właściwy do spraw administracji publicznej, a nie jak dotychczas, minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.

Założenia nowelizacji uchwalonej przez Sejm na podstawie projektu rządowego omówił wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Piotr Piętak. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 7 poprawek do rozpatrywanej ustawy, zbieżnych z sugestiami senackiego biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Andrzeja Jarocha.

* * *

W pierwszym punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrywano ustawę o zmianach organizacyjnych w niektórych organach administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw.

Przyjęcie ustawy, będącej projektem rządowym, rekomendowali senatorom wiceministrowie spraw wewnętrznych i administracji Piotr Pętak i Jarosław Zieliński. Ponadto wysłuchano opinii prezesa Wyższego Urzędu Górniczego Piotra Buchwalda oraz zapoznano się z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa zakłada m.in. utworzenie dwóch nowych działów administracji rządowej - rybołówstwa oraz spraw rodziny, przekazanie nadzoru nad prezesem Wyższego Urzędu Górniczego ministrowi właściwemu ds. środowiska oraz przeniesienie zadań związanych z prowadzeniem ewidencji ludności, dowodów osobistych, paszportów, rejestracją stanu cywilnego, zmianami imion i nazwisk z działu "administracja publiczna" do działu "sprawy wewnętrzne".

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 7 poprawek. Komisja zaproponowała m.in., by nad prezesem Wyższego Urzędu Górniczego nadzór sprawował minister właściwy do spraw administracji publicznej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Bronisława Korfantego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia.

Zapisy ustawy uchwalonej przez Sejm na podstawie projektu rządowego rekomendował senatorom wiceminister transportu Piotr Stomma. Opinię przedstawiło także senackie biuro legislacyjne.

Rozpatrywana ustawa zakłada tworzenie drogowych spółek specjalnego przeznaczenia, które będą przygotowywać lub realizować inwestycje drogowe. Zgodnie z intencją rządu spółki mają być powoływane do realizacji najważniejszych, priorytetowych zadań rządu w zakresie infrastruktury drogowej.

Zgodnie z ustawą spółki specjalnego przeznaczenia będą tworzone jako spółki akcyjne. Minister transportu obejmie, w imieniu Skarbu Państwa, całość ich kapitału zakładowego. Ustali statuty, a także będzie powoływał i odwoływał członków zarządów oraz rad nadzorczych spółek. Kapitał zakładowy każdej spółki wyniesie nie mniej niż jeden milion złotych.

Przewiduje się, że minister transportu będzie zawierał ze spółkami umowy, w których określone zostaną konkretne zadania i szczegółowe warunki ich realizacji. Spółki będą mogły korzystać ze zwolnionych z opłat prowizyjnych poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa. Spółki miałyby też przejąć część zadań Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Będą np. mogły nabywać grunty pod budowę dróg i przejąć od GDDKiA dokumentację potrzebną do przygotowania inwestycji drogowych.

Spółki, aby przygotować lub zrealizować inwestycje, będą mogły zawrzeć z wykonawcą umowę na budowę i eksploatację drogi lub tylko na jej eksploatację. Na podstawie takiej umowy spółka będzie mogła zlecić wykonawcy pobieranie opłat za przejazdy: autostradami, drogami ekspresowymi, mostami, wiaduktami oraz tunelami na drogach krajowych.

Koszty utworzenia spółek będzie pokrywał minister transportu. Przygotowanie przedsięwzięć drogowych lub ich wykonanie ma być finansowane z kilku źródeł. Projekt wymienia m.in.: budżet państwa, środki bezzwrotne Unii Europejskiej, środki Krajowego Funduszu Drogowego, pożyczki i kredyty zaciągane przez spółkę lub Skarb Państwa, emisję obligacji, środki własne spółki. Ustawa wejdzie w życie 14 dni po ogłoszeniu.

W głosowaniu senatorowie postanowili zaproponować Izbie wprowadzenie 5 poprawek o charakterze legislacyjnym. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Jarosława Chmielewskiego.

Kolejnym aktem prawnym rozpatrywanym przez Komisję Gospodarki Narodowej była ustawa o zmianie ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Na temat ustawy, która była projektem rządowym, wypowiadał się dyrektor Departamentu Administracji Podatkowej w Ministerstwie Finansów Jerzy Grygierzec. Zapoznano się także z opinią senackiego biura legislacyjnego.

Rozpatrywana nowelizacja ma na celu usprawnienie i uproszczenie trybu załatwiania wniosków osób fizycznych o zwrot wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

W głosowaniu komisja postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 4 poprawek o charakterze legislacyjnym. Ustalono, że ich przyjęcie zaproponuje Izbie senator Mirosława Nykiel.

Następnie senatorowie przystąpili do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Prasowej. Zapisy nowelizacji sejmowej, uchwalonej na podstawie projektu rządowego, rekomendował dyrektor Departamentu Nadzoru Właścicielskiego i Prywatyzacji w Ministerstwie Skarbu Państwa Janusz Radomski. W tej części posiedzenia wziął także udział prezes PAP Piotr Skwieciński. Zapoznano się ponadto z opinią senackiego biura legislacyjnego.

Rozpatrywana nowelizacja dostosowuje przepisy ustawy o Polskiej Agencji Prasowej do ustawy o finansach publicznych. Pozwoli to utrzymać możliwość przyznawania agencji dotacji budżetowych.

Przepisy ustawy o PAP przed nowelizacją były zbyt ogólne i nie precyzowały, jakiego rodzaju dotacje, w jakim zakresie ani na jakie cele agencja może otrzymywać. Tymczasem według obowiązującej od początku roku ustawy o finansach publicznych budżet państwa może udzielać dotacji podmiotowych wyłącznie na ustawowo określone cele i w określonym zakresie.

Nowelizacja ustawy o PAP wskazuje, że dotacje budżetowe mogą być przyznawane na: dostarczanie odbiorcom rzetelnych, bezstronnych i obiektywnych informacji z kraju i zagranicy, upowszechnianie stanowiska Sejmu, Senatu, rządu, prezydenta oraz innych organów państwa.

Ustawa o PAP stanowi, że dotacje budżetowe mogą być udzielane PAP do dnia udostępnienia akcji spółki osobom trzecim, czyli do momentu prywatyzacji PAP.

Nowelizacja dostosowuje ponadto nazewnictwo zawarte w ustawie do obowiązującego Kodeksu spółek handlowych.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek nowelizacji ustawy o Polskiej Agencji Prasowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Jerzego Szmita.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne.

Opinię na temat nowelizacji, której projekt wniosła sejmowa Komisja Infrastruktury, w imieniu ministra transportu przedstawiła prezes Urzędu Telekomunikacji Elektronicznej Anna Streżyńska. Swoje uwagi wniosło senackie biuro legislacyjne.

Zasadniczym celem nowelizacji prawa telekomunikacyjnego jest określenie modelu postępowania w sprawie rezerwacji częstotliwości. Ustawa przesądza (co budziło wątpliwości interpretacyjne), że rezerwacja częstotliwości w trybie przetargowym opiera się na modelu sprzężonych ze sobą funkcjonalnie wielu postępowań.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 8 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Marka Waszkowiaka.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment