Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

7 marca 2007 r.

Na swoim posiedzeniu zebrała się Komisja Zdrowia w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Przyjęcie ustawy sejmowej uchwalonej z przedłożenia rządowego rekomendował senatorom sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Bolesław Piecha. Wyjaśnień na temat zapisów ustawy dostosowującej polskie ustawodawstwo do prawa UE udzielali także główny inspektor farmaceutyczny Zofia Ulz oraz Tomasz Krawczyk z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Przebieg prac sejmowych omówiła poseł sprawozdawca Małgorzata Stryjska. Uwagi szczegółowe przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Ponadto komisja zapoznała się z opiniami o ustawie przedstawicieli Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Naczelnej Izby Aptekarskiej, Naczelnej Izby Lekarskiej, Polskiej Izby Przemysłu Farmaceutycznego "Polfarmed", Związku Pracodawców Innowacyjnych Firm farmaceutycznych "Infarma", Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego oraz Stowarzyszenia Importerów Równoległych Produktów Leczniczych.

Rozpatrywana ustawa sejmowa jest wykonaniem prawa Unii Europejskiej w zakresie dotyczącym przepisów odpowiednich dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady. Wprowadzone zmiany dotyczą m.in. części definicji (w tym np. badacza, importu równoległego, produktu leczniczego). W nowelizacji dodano także nowe definicje (np. referencyjnego produktu leczniczego, ryzyka użycia produktu leczniczego, stosunku korzyści do ryzyka). Do ustawy nowelizowanej wprowadzono ponadto kategorię tradycyjnych produktów leczniczych roślinnych, rozszerzono uregulowania ustawy o tzw. procedurę zdecentralizowaną (dotyczy ona postępowania o dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego, w razie złożenia wniosku w więcej niż jednym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu - EFTA - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, nie posiadającego pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w żadnym z tych państw) oraz dokonano zmian w zakresie okresów wyłączności danych dla dokumentacji produktów leczniczych weterynaryjnych. Nowelizacja przewiduje możliwość przedłużania pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego na czas nieokreślony (obecnie na kolejne 5 lat). Dodano nową kategorię dostępności produktu leczniczego - leki wydawane z przepisu lekarza do zastrzeżonego stosowania, wprowadzono obowiązek oznakowania opakowania zewnętrznego produktu leczniczego w systemie Braille'a, zmieniono przepisy dotyczące nadzoru nad wytwarzaniem i importem produktów leczniczych weterynaryjnych - kompetencje Głównego Lekarza Weterynarii przekazano Głównemu Inspektorowi Farmaceutycznemu.

W nowelizacji Sejm zdecydował również, że nie będzie możliwa sprzedaż leków bez recepty przez internet. Sejm zdecydował też o zakazie reklamy aptek. Natomiast nadal będą reklamy drogerii i stacji benzynowych, gdzie dostępne są leki bez recepty.

W kolejnych głosowaniach Komisja Zdrowia postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie kilkunastu poprawek do rozpatrywanej nowelizacji Prawa farmaceutycznego, w większości o charakterze legislacyjnym, doprecyzowującym zapisy sejmowe. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego proponowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Rafał Ślusarz.

Jedna z rekomendowanych przez komisje zmian zakłada rozszerzenie zakazu reklamy produktów leczniczych na placówki obrotu pozaaptecznego. Uchwalona przez Sejm ustawa wprowadziła zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych i ten właśnie temat zdominował dyskusję podczas obrad komisji.

Wiceminister zdrowia B. Piecha przypomniał, że Sejm przyjął całkowity zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych. Jak stwierdził, przesłanki przyjęcia takiego zapisu były różne; bardzo trudno nawet wybitnym specjalistom odróżnić reklamę leków od reklamy apteki i leków. Możliwa jest reklama OTC (tzw. preparaty samoleczenia), czyli leków, które można sprzedawać również poza aptekami i punktami aptecznymi".

Nowe przepisy zakładają, że reklamą nie jest informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego.

Senator Michał Okła zastanawiał się, czy wprowadzając zakaz reklamy aptek, Polska nie złamie prawa unijnego.

Jak wyjaśnił T. Krawczyk z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, ten przepis jest zgodny z prawem wspólnotowym, ale - jak podkreślił - trzeba zwrócić uwagę na to, że odnosi się on także do działalności gospodarczej. Dlatego może on być, ale nie musi, zakwestionowany przez UE.

Ponadto senatorowie zdecydowali, że konieczne jest doprecyzowanie przepisów związanych z importem równoległym.

Import równoległy leków obowiązuje we wszystkich krajach wspólnoty, a od maja 2004 także w Polsce. Polega na zakupie oryginalnych leków w uprawnionych hurtowniach krajów Unii Europejskiej i sprzedaży tych leków w innym kraju, po uzyskaniu pozwolenia na dopuszczenie do obrotu.

Drugi punkt porządku dziennego posiedzenia Komisji Zdrowia przewidywał rozważenie możliwości podjęcia inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Na wniosek senator Janiny Fetlińskiej punkt ten został zdjęty z porządku obrad komisji.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotacje z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą:

I. Wnioski o zlecenie zadań o charakterze programowym i przyznanie dotacji na ich wykonanie (odłożone do czasu uzyskania opinii Ministerstwa Spraw Zagranicznych):

II. Wnioski Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" o zlecenie zadań o charakterze inwestycyjnym i przyznanie dotacji na ich wykonanie:

Zadania kontynuowane (z lat ubiegłych)

Zadania nowo rozpoczynane

III. Wnioski o zlecenie zadań o charakterze programowym i przyznanie dotacji na ich wykonanie:

8 marca 2007 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska oraz Komisji Ustawodawczej przeprowadzono pierwsze czytanie zgłoszonego przez grupę senatorów projektu ustawy o zmianie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego.

W imieniu wnioskodawców projekt przedstawił i uzasadnił senator Jarosław Lasecki. Zgłoszony projekt zakładał, że sprzedaż ziemi poniżej 5 hektarów nie będzie podlegała prawu pierwokupu przez Agencję Nieruchomości Rolnych. W opinii wnioskodawców, zaproponowana zmiana powinna usprawnić obrót nieruchomościami w sferze zapewnienia gruntów pod budownictwo, wzmacniając jednocześnie rolę ustawowych regulacji w zakresie kształtowania ustroju rolnego.

Zgodnie z ustawą z 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego Agencja Nieruchomości Rolnych ma prawo w pierwszej kolejności odkupić sprzedaną działkę. Z tego prawa skorzystać jednak nie musi, jeżeli uzna, że nie służy to poprawie struktury agrarnej. Według stanu na koniec 2006 r. na 231 tys. umów obejmujących około 380 tys. hektarów agencja skorzystała z prawa pierwokupu 266 razy (0,11% przypadków), wykupując zaledwie 6 tys. ha.

Prawo jest realizowane w ten sposób, że każda umowa kupna-sprzedaży dotycząca ziemi musi być zaakceptowana przez ANR. Jeżeli w ciągu miesiąca agencja nie wyrazi chęci odkupu ziemi, może być zawarta umowa notarialna.

W opinii obecnego na posiedzeniu wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi Henryka Kowalczyka, nowelizacja jednego przepisu nie jest celowa. Wiceminister poinformował, że resort rolnictwa pracuje nad obszerną nowelizacją ustawy. Prace są w końcowej fazie, rządowy projekt trafił już do konsultacji, a w kwietniu będzie rozpatrywany przez rząd.

W dyskusji senator Paweł Michalak zaproponował, by prawu pierwokupu przez Agencję Nieruchomości Rolnych nie podlegała sprzedaż ziemi poniżej 1 ha. Jak zwracano uwagę w dyskusji, 80% umów dotyczy działek poniżej 1 hektara, które nie mają znaczenia dla powiększania gospodarstw rolnych. Rozpatrywanie tysięcy umów jest dla agencji bardzo uciążliwe, wydłuża to czas transakcji i podwyższa koszty usług notarialnych.

Po zapoznaniu się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu propozycje zmian zgłosili także senatorowie Piotr Ł.J. Andrzejewski i Janusz Gładkowski.

W kolejnych głosowaniach komisje poparły zmiany zgłoszone do projektu ustawy o zmianie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Ustalono, że podczas drugiego czytania sprawozdanie komisji w tej sprawie przedstawi Izbie senator Jerzy Chróścikowski.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Praw Człowieka i Praworządności. W pierwszym punkcie porządku dziennego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Kodeks cywilny.

Rozpatrywana nowelizacja dotyczy zmiany art. 442 kc i przedłuża do 20 lat termin przedawnienia roszczeń o naprawienie szkody wyrządzonej czynem niedozwolonym (jeżeli szkoda wynikła ze zbrodni lub występku). Do reprezentowania stanowiska rządu w tej sprawie upoważniony był minister sprawiedliwości, którego reprezentował wiceminister Krzysztof Józefowicz. Swoją opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W głosowaniu senatorowie postanowili zaproponować Izbie wprowadzenie 2 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Janusza Kubiaka.

Następnie Komisja Praw Człowieka i Praworządności przystąpiła do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze i niektórych innych ustaw. Senatorowie wysłuchali uzasadnienia i rekomendacji przyjęcia nowelizacji, przekazanej przez wiceministra sprawiedliwości Andrzeja Dudę. Zapoznano się także z opiniami zainteresowanych środowisk prawniczych: Joanny Agackiej-Indeckiej i Andrzeja Siemińskiego z Naczelnej Rady Adwokackiej oraz wiceprezes Krajowej Rady Radców Prawnych Elżbiety Kwiatkowskiej-Falęckiej. Uwagi szczegółowe zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Rozpatrywana nowelizacja zmierza do zwiększenia nadzoru ministra sprawiedliwości nad działalnością samorządu adwokackiego i radcowskiego, jego ujednolicenia, a także ujednolicenia postępowań dyscyplinarnych w obu tych korporacjach.

W dyskusji senatorowie zgadzali się z kierunkiem zmian zaproponowanych w rozpatrywanej nowelizacji, zgłoszono jednak propozycje, które następnie poddano pod głosowanie.

Ostatecznie Komisja Praw Człowieka i Praworządności postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 8 poprawek do ustawy o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze i niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Kosmę Złotowskiego.

Jedna ze zaproponowanych zmian do dodanego przez Sejm art. 13a zmierzała do tego, by uchwały organów adwokatury w sprawach, dla których przewiduje się tryb administracyjny, były przesyłane ministrowi w terminie dwudziestu jeden dni po uprawomocnieniu się. W kolejnej zmianie rozszerzono sankcje dla wydalonych z adwokatury aplikantów, tak by nie mogli w przyszłości ubiegać się o wpis na listę adwokatów. Ponadto do trzydziestu (z czternastu) przedłużono termin, w którym stronom, a także ministrowi sprawiedliwości, służy odwołanie od orzeczeń i postanowień kończących postępowanie dyscyplinarne.

W trzecim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o prokuraturze.

Na temat ustawy, uchwalonej z przedłożenia rządowego, wypowiadali się zastępca prokuratura generalnego Przemysław Piątek oraz zastępca naczelnego prokuratora wojskowego Zbigniew Woźniak. Swoje uwagi przekazało senackie biuro legislacyjne.

Rozpatrywana nowelizacja ma na celu umożliwienie delegowania lub zatrudniania prokuratorów powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury w wojskowych jednostkach organizacyjnych prokuratury.

W głosowaniu senatorowie postanowili zaproponować Izbie wprowadzenie 3 poprawek do nowelizacji ustawy o prokuraturze. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje podczas posiedzenia plenarnego Izby senator Aleksander Bentkowski.

Senatorowie rozpatrzyli także ustawę o zmianie ustawy o prokuraturze oraz niektórych innych ustaw.

Przyjęcie ustawy, uchwalonej przez Sejm na podstawie projektu wniesionego przez Radę Ministrów, rekomendował senatorom zastępca prokuratora generalnego P. Piątek. Ponadto wysłuchano opinii prezesa Stowarzyszenia Prokuratorów RP Krzysztofa Parulskiego. Swoje uwagi szczegółowe przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

W toku prac legislacyjnych Sejm wprowadził zmiany do projektu rządowego, m.in. nie uwzględnił rządowej propozycji usunięcia z ustawy - Kodeks postępowania karnego art. 55 zawierającego możliwość wniesienia samodzielnie przez pokrzywdzonego aktu oskarżenia w sprawie o przestępstwo publiczno-skargowe.

Ustawa sejmowa reguluje dwie zasadnicze kwestie. Pierwszą z nich jest zagadnienie podległości służbowej prokuratorów. Drugą - poważne zmiany Kodeksu postępowania karnego, dotyczące zasad prowadzenia postępowania przygotowawczego.

W głosowaniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 7 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze oraz niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora A. Bentkowskiego.

W piątym punkcie porządku dziennego senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o Krajowym Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury.

Rozpatrywana ustawa zmierzała do wprowadzenia w Polsce nowego modelu kształcenia wstępnego i ustawicznego kandydatów na stanowiska sędziów sądów powszechnych i wojskowych oraz prokuratorów powszechnych i wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury. Zgodnie z nowelizacją w miejsce dotychczasowego, zdecentralizowanego systemu kształcenia kadr na potrzeby wymiaru sprawiedliwości powstanie system funkcjonujący w oparciu o jeden ośrodek - powołane ustawą z 1 lipca 2005 r. - Krajowe Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury.

W ustawie zaproponowano stworzenie jednolitej trzyletniej aplikacji sądowo-prokuratorskiej prowadzonej przez Krajowe Centrum oraz jego filie. Zmianie ulegnie status prawny aplikanta - inaczej niż obecnie, nie będzie on już wynagradzanym, etatowym aplikantem konkretnego sądu, ale "słuchaczem" Krajowego Centrum. Tym samym zniesiony zostanie podział na aplikantów etatowych (zatrudnionych na podstawie umowy o pracę) oraz pozaetatowych. Wzorem rozwiązań przyjętych w wypadku naboru na inne aplikacje prawnicze, warunkiem dopuszczenia do konkursu organizowanego przez Krajowe Centrum będzie wniesienie opłaty.

W ustawie zawarto kompleksową regulację dotyczącą zasad naboru na aplikację i jej przebiegu, praw i obowiązków aplikanta, zawieszania i skreślania go z listy oraz możliwości dodatkowego zarobkowania.

Po wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Sprawiedliwości oraz zapoznaniu się z uwagami senackiego biura legislacyjnego w głosowaniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności zarekomendowała przyjęcie ustawy z 8 poprawkami. Większość z nich miała charakter legislacyjny, dwie zmiany zmierzały do tego, aby ukończenie aplikacji sądowo-prokuratorskiej i zdanie odpowiedniego egzaminu nie uprawniało jeszcze do wykonywania zawodu kuratora zawodowego. W opinii senatorów, specyfika tego zawodu wymaga od kandydata kwalifikacji wykraczających poza znajomość prawa i procedury sądowej.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury wybrano senator Annę Kurską.

Na zakończenie posiedzenia Komisja Praw Człowieka i Praworządności postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy o zmianie ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz ustawy - Kodeks pracy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Zbigniewa Romaszewskiego.

Stanowisko rządu przedstawił wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Tomasz Merta. Ponadto wysłuchano dyrektora naczelnego Archiwów Państwowych Sławomira Radonia, prezesa Instytutu Pamięci Narodowej Janusza Kurtyki, Magdaleny Sender z Departamentu Ochrony Informacji Niejawnych w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, Waldemara Wójcika z Centralnego Archiwum Wojskowego oraz naczelnika Stefana Cimaszewskiego z Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych. Ponadto zapoznano się z opinią senackiego biura legislacyjnego.

Rozpatrywana ustawa dotyczyła rozszerzenia katalogu komórek organizacyjnych posiadających uprawnienia archiwum wyodrębnionego, wykonujących zadania w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa, utworzonych w państwowych jednostkach organizacyjnych, innych niż posiadające dotychczas takie archiwa.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o ochronie roślin oraz niektórych innych ustaw.

Przyjęcie ustawy, uchwalonej z przedłożenia rządowego, rekomendował senatorom wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Marek Chrapek. Uwagi szczegółowe do ustawy zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana nowelizacja ma na celu dostosowanie przepisów krajowych do zmienionych dyrektyw unijnych oraz doprecyzowanie obowiązujących przepisów, wynikające z praktycznego stosowania ustawy.

Ustawa sejmowa zmierza m.in. do uregulowania zasad i trybu przemysłowego przetwarzania roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów porażonych albo podejrzanych o porażenie przez organizm kwarantannowy, umożliwienia utworzenia na podstawie decyzji wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa miejsc produkcji wolnych od określonych organizmów szkodliwych, dopuszczenia wydania paszportu roślin dla roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów niespełniających wymagań specjalnych, umożliwienia przedsiębiorcom wypełniania formularzy paszportów roślin, uregulowania zasad obsługi fitosanitarnej eksportowanych towarów roślinnych, a także możliwości przeprowadzenia wyłącznie kontroli wyrywkowej w wypadku roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów wprowadzanych na terytorium RP, jeżeli stanowią niewielkie zagrożenie fitosanitarne, i wprowadzenia możliwości wydania zezwolenia na import równoległy.

W kolejnych głosowaniach Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 3 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o ochronie roślin oraz niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Henryka Górskiego.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawczej rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Kodeks cywilny.

Omawianą ustawę uchwalono na podstawie projektu prezydenckiego. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Sprawiedliwości, w imieniu którego głos zabrał wiceminister Krzysztof Józefowicz. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W ustawie sejmowej znowelizowano art. 442 Kodeksu cywilnego i przedłużono do 20 lat termin przedawnienia roszczeń o naprawienie szkody wyrządzonej czynem niedozwolonym (jeżeli szkoda wynikła ze zbrodni lub występku).

W głosowaniu komisja nie poparła wniosku senatora Janusza Gałkowskiego o wprowadzenie poprawki do sejmowej nowelizacji, a następnie na wniosek senatora Piotra Ł.J. Andrzejewskiego zdecydowała o przyjęciu jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora P.Ł.J. Andrzejewskiego.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Kultury i Środków Przekazu rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji. Celem rozpatrywanej nowelizacji jest aktualizacja odesłań do Kodeksu spółek handlowych zawartych w art. 26 ust. 4 ustawy nowelizowanej.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie, uchwalonej na podstawie projektu poselskiego, które przedstawili członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Witold Kołodziejski oraz dyrektor Departamentu Nadzoru Właścicielskiego i Prywatyzacji I w Ministerstwie Skarbu Państwa Janusz Radomski. Przebieg prac sejmowych omówił poseł sprawozdawca Jan Ołdakowski. Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu stwierdziło, że nowelizacja nie wzbudza zastrzeżeń o charakterze legislacyjnym. Zaznaczyło jednak, że tak ograniczona nowelizacja, o charakterze wyłącznie doprecyzowującym odesłania, nie była niezbędna, ponieważ Kodeks spółek handlowych w art. 629 określił sposób postępowania w wypadku przywołania przepisów Kodeksu handlowego.

W głosowaniu Komisja Kultury i Środków Przekazu postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Jacka Sauka.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz ustawy - Kodeks pracy.

Na temat zapisów przyjętych w nowelizacji wypowiadali się wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Tomasz Merta, naczelny dyrektor Archiwów Państwowych Sławomir Radoń, a także Andrzej Niernat i Stefan Cimaszewski z tej instytucji. Przebieg prac sejmowych omówił poseł sprawozdawca Bogdan Zdrojewski. Swoją opinie przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym i dotyczyła rozszerzenia katalogu komórek organizacyjnych posiadających uprawnienia archiwum wyodrębnionego, wykonujących zadania w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa, utworzonych w państwowych jednostkach organizacyjnych, innych niż posiadające dotychczas takie archiwa.

W głosowaniu Komisja Kultury i Środków Przekazu postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek nowelizacji ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz ustawy - Kodeks pracy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Piotra Boronia.

9 marca 2007 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Obrony Narodowej w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz ustawy - Kodeks pracy.

W imieniu rządu przyjęcie ustawy sejmowej rekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Tomasz Merta. Gościem komisji był także naczelny dyrektor Archiwów Państwowych Sławomir Radoń. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Ustawę skierowano do komisji ponieważ odnosiła się m.in. do tzw. archiwów wyodrębnionych. Stanowiła, że materiały archiwalne dotyczące bezpieczeństwa państwa i obronności, wytworzone i gromadzone w komórkach różnych instytucji państwowych, będą przekazywane do Centralnego Archiwum Wojskowego, ale najpierw zostaną w tych komórkach zaliczone do archiwów wyodrębnionych.

Przeprowadzona dyskusja dotyczyła m.in. zagadnień z zakresu obronności. Senatorowie interesowali się także, czy nowelizacja nie nakłada kolejnych obowiązków i obciążeń na pracodawców, którzy zgodnie z nią mają przekazywać archiwa uporządkowane, a także mają o nie dbać. Ponadto interesowano się, kto w wypadku likwidacji przejmuje koszty.

W swojej opinii senackie biuro legislacyjne zwróciło uwagę na wątpliwości dotyczące zakresu przekazywania materiałów archiwalnych do Centralnego Archiwum Wojskowego.

W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej jednogłośnie postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz ustawy - Kodeks pracy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Piotra Wacha.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o prokuraturze.

Przyjęcie nowelizacji sejmowej uchwalonej na podstawie projektu rządowego rekomendował senatorom zastępca prokuratora generalnego Przemysław Piątek. Zapoznano się także z informacją zastępcy naczelnego prokuratora wojskowego płk Zbigniewa Woźniaka. Swoje uwagi zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Ustawa zmierza do umożliwienia delegowania lub zatrudniania prokuratorów powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury w wojskowych jednostkach organizacyjnych prokuratury.

W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej 3 poprawek o charakterze legislacyjnym. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora P. Wacha.

13 marca 2007 r.

Senatorowie z Komisji Ustawodawczej przystąpili do prac nad projektem ustawy o tworzeniu prawa. W posiedzeniu wzięli udział przewodniczący sejmowej Komisji Ustawodawczej poseł Wojciech Szarama oraz dyrektor Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Po wstępnej dyskusji nad potrzebą podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej ustawy o tworzeniu prawa, jej zakresem i formą, senatorowie uznali za konieczne kontynuowanie prac na projektowanym aktem prawnym.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Ustawodawcza rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o prokuraturze oraz niektórych innych ustaw.

Po wysłuchaniu informacji przedstawionych przez zastępcę prokuratora generalnego Przemysława Piątka oraz prokurator Grażynę Stanek z Departamentu Legislacyjno-Prawnego w Ministerstwie Sprawiedliwości, a także po zapoznaniu się z opinią senackiego biura legislacyjnego, w głosowaniu komisja zaproponowała wprowadzenie 3 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Aleksander Bentkowski.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Obrony Narodowej, Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Spraw Unii Europejskiej wystąpiła przebywająca z oficjalną wizytą w Polsce przewodnicząca Parlamentu Republiki Albanii Jozefina Topalli.

W swoim wystąpieniu przewodnicząca J. Topalli podkreśliła, że rządzący w Albanii od 18 miesięcy gabinet premiera Sali Berishy walczy z korupcją, przestępczością zorganizowaną oraz - we współpracy z innymi państwami regionu - z przemytem.

Przewodnicząca stwierdziła, że priorytetem polityki zagranicznej Albanii jest członkostwo w UE i NATO. W czerwcu 2006 r. Albania podpisała Umowę Stabilizacyjno-Stowarzyszeniową (SAA) z UE. W związku z tym kraj stara się wypełniać kryteria kopenhaskie. Innym priorytetem albańskiej polityki zagranicznej jest umacnianie pozycji kraju w regionie. Albania popiera rozwiązanie zawarte w planie w sprawie przyszłego statusu Kosowa opracowane przez Martii Ahtisaariego - specjalnego wysłannika Sekretarza Generalnego Narodów Zjednoczonych ds. statusu Kosowa. Opowiada się także za członkostwem Serbii w strukturach transatlantyckich, ale pod warunkiem, że kraj ten sam podejmie decyzję w tej sprawie.

Mówiąc o sytuacji ekonomiczno-gospodarczej, przewodnicząca zaznaczyła, że Albania jest krajem przyjaznym dla zagranicznych inwestycji - procedura rejestracji biznesu trwa tylko 8 dni, odnotowuje się znaczny wzrost PKB.

Przewodnicząca J. Topalli podkreśliła, że stosunki między Polską a Albanią są dobre, ale należy nadać im nowy wymiar współpracy w zakresie parlamentarnym.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Referent: senator Urszula Gacek.

Przedstawiciel rządu: naczelnik wydziału Adam Dudzic.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Środowiska.

Referent: senator Mieczysław Szyszka.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Agnieszka Bolesta.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent: senator Paweł Michalak.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Sebastian Filipek-Kaźmierczak.

Komisja Spraw Unii Europejskiej nie popiera projektu decyzji Rady.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent: senator P. Michalak.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu S. Filipek-Kaźmierczak.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent: senator Margareta Budner.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu S. Filipek-Kaźmierczak.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt dyrektywy Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Transportu.

Referent: senator M. Szyszka.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Eugeniusz Wróbel.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

* * *

Senatorowie z Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska przyjęli stanowisko w sprawie biopaliw, z uwzględnieniem rozporządzeń dotyczących podatku akcyzowego:

"Na całym świecie obserwujemy dynamiczny wzrost wykorzystania biokomponentów i biopaliw ciekłych. Dowodzi to słuszności, obranej w Unii Europejskiej, polityki promowania rozwoju tej gałęzi gospodarki.

Szerokie stosowanie biokomponentów przyczynia się do poprawy stanu środowiska, wzrostu zatrudnienia w sektorze przetwórczym i rolnictwie oraz zwiększenia bezpieczeństwa dostaw paliw, a tym samym bezpieczeństwa energetycznego państwa. W związku z tym wszelkie inicjatywy mające na celu zwiększenie produkcji i wykorzystania biopaliw oraz biokomponentów ciekłych są pożądane i zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Jedynym ograniczeniem rozwoju rynku biokomponentów i biopaliw ciekłych winny być uwarunkowania techniczne. W związku z korzyściami, jakie przynosi stosowanie biopaliw i biokomponentów, wszelkie bariery rozwoju tego rynku powinny być skutecznie usuwane.

Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska jest zdania, że należy niezwłocznie wdrożyć wieloletni program promocji biopaliw oraz podjąć w Komisji Europejskiej działania dotyczące notyfikacji pomocy publicznej, niezbędnej do zapewnienia opłacalności produkcji biopaliw.

Zdaniem komisji, również polscy rolnicy - producenci roślin energetycznych, przeznaczonych do produkcji biopaliw, powinni być objęci wsparciem Unii Europejskiej, wynoszącym 45 euro/ha.

Komisja uważa też, że wprowadzanie zmian ograniczających ulgi podatkowe negatywnie wpłynie na rozwój nowo tworzącej się branży".

W drugim punkcie porządku dziennego senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego.

Przyjęcie nowelizacji sejmowej, uchwalonej z przedłożenia rządowego, rekomendował komisji wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Henryk Kowalczyk. Uwagi do ustawy zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Zasadniczym celem nowelizacji jest dostosowanie prawa krajowego w zakresie przepisów dotyczących rynku chmielu do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1557/2006 z 18 października 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1952/2005 w odniesieniu do rejestracji umów i przekazywania danych odnoszących się do chmielu (weszło ono w życie 22 listopada 2006 r.) oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 1850/2006 z 14 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady certyfikacji chmielu i produktów chmielowych  (będzie ono stosowane od 1 kwietnia br.).

W dyskusji rozpatrywana nowelizacja nie wzbudziła kontrowersji i w związku z tym pod głosowanie poddano wniosek o przyjęcie jej bez poprawek. Ustalono, ze stanowisko Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska w sprawie ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego zarekomenduje Izbie senator Jerzy Chróścikowski.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności rozpatrywano ustawę o ratyfikacji Umowy o przywilejach i immunitetach Międzynarodowego Trybunału Prawa Morza, przyjętej na VII Spotkaniu Państw-Stron Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza 23 maja 1997 r.

Po wysłuchaniu informacji na temat zawartości przedmiotowej konwencji, przedstawionej przez wicedyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Andrzeja Kremera, i zapoznaniu się z pozytywną opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu komisja postanowiła zaproponować Izbie przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Kosmę Złotowskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego komisja rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego.

Przyjęcie nowelizacji uchwalonej z przedłożenia rządowego rekomendował senatorom zastępca prokuratora generalnego Przemysław Piątek, któremu towarzyszyła prokurator Grażyna Stanek z Departamentu Legislacyjno-Prawnego w Ministerstwie Sprawiedliwości. Zapoznano się także z opinią senackiego biura legislacyjnego.

Ustawa - zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 26 lipca 2006 r. - wprowadza ogólną zasadę, zgodnie z którą koszty procesu karnego w razie uniewinnienia oskarżonego lub umorzenia postępowania ponosi w całości Skarb Państwa.

W głosowaniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Janusza Kubiaka.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw.

Przyjęcie ustawy uchwalonej na podstawie projektu wniesionego przez Radę Ministrów rekomendował senatorom sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Marek Surmacz. Ponadto na temat zapisów zawartych w nowelizacji głos zabrali dyrektor Departamentu Prawnego Marcin Własnowolski, Waldemar Popławski i Mirosław Kaźmierczak z Komendy Głównej Straży Granicznej, dyrektor Departamentu Prawnego w MSWiA Zbigniew Wrona.

Rozpatrywana nowelizacja zmierza do zwiększenia możliwości wykorzystania Straży Granicznej do ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego. Proponowane zmiany z jednej strony zwiększają uprawnienia Straży Granicznej, a z drugiej, nakładają na jej funkcjonariuszy większe wymagania i wprowadzają surowsze konsekwencje w wypadku naruszenia przez nich prawa.

W głosowaniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności postanowiła zaproponować wprowadzenie poprawek do ustawy o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Annę Kurską.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Rodziny i Polityki Społecznej przeprowadzono pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy, zgłoszonego przez Komisję Rodziny i Polityki Społecznej.

W imieniu wnioskodawców projekt przedstawiła i uzasadniła senator Ewa Tomaszewska.

Przedstawiona nowela kodeksu pracy zakłada wydłużenie od 2008 r. urlopów macierzyńskich o dwa tygodnie: z 18 do 20 tygodni przy pierwszym porodzie, z 20 do 22 tygodni - przy każdym następnym porodzie oraz do 30 tygodni w razie urodzenia więcej niż jednego dziecka przy jednym porodzie. W wypadku pracownicy wychowującej dziecko przysposobione lub przyjęte przez nią jako rodzinę zastępczą wymiar przysługującego jej urlopu macierzyńskiego, jeżeli urodzi dziecko, będzie wynosił 22 tygodnie przy pierwszym porodzie.

W opinii wnioskodawców, zapaść demograficzna w naszym kraju wymaga podjęcia różnorodnych działań wspomagających rodzinę w jej podstawowych funkcjach, w szczególności w zakresie ułatwienia opieki nad małym dzieckiem.

Propozycja nowelizacji spotkała się w z akceptacją połączonych komisji. Pozytywną opinię na ten temat przedstawiła również wiceminister pracy i polityki społecznej Elżbieta Rafalska, która oceniła, że propozycja senatorów wydłużenia urlopów macierzyńskich o 2 tygodnie wpisuje się znakomicie w propozycję planu rządu.

Drugim celem projektu ustawy było zwiększenie liczby dni (z 2 do 5 dni roboczych) usprawiedliwionej nieobecności w pracy, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia, pracownika - ojca z tytułu urodzenia się jego dziecka. Według projektu, te dni mogłyby być wykorzystane przez ojca w ciągu 14 dni od urodzenia się dziecka. Jak uzasadniała senator E. Tomaszewska, z urodzenia się dziecka wynikają w pierwszych dniach szczególne obowiązki dla ojca, m.in. załatwienie czynności urzędowych związanych z rejestracją dziecka, pomoc osłabionej po porodzie matce dziecka oraz opieka nad starszymi dziećmi.

W głosowaniu ta propozycja nie uzyskała poparcia połączonych komisji; senatorowie uznali, że ten zapis wymaga doprecyzowania, m.in. kto pokryłby koszty zmiany - pracodawcy czy Fundusz Ubezpieczeń Społecznych. Skłaniali się do tego, aby nie obciążać pracodawców, a nowelę sfinansować z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Wyrażali także wątpliwości, czy liczba tych dni nie powinna być zwiększona do czterech. Senatorowie postanowili, że propozycję wydłużenia urlopu okolicznościowego dla ojca zgłoszą ewentualnie w drugim czytaniu, po zapoznaniu się z możliwościami finansowania takiej zmiany.

Zdaniem wnioskodawców, wydłużenie urlopów macierzyńskich może nieznacznie wpłynąć na wzrost zatrudnienia, w szczególności zatrudnienia na czas zastępstwa. Łączny koszt, jaki z tytułu projektowanej ustawy ponieśliby budżet państwa i pracodawcy, oszacowano na 33 mln zł. Stwierdzono także, że projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Po przeprowadzeniu pierwszego czytania projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy połączone komisje postanowiły zaproponować Senatowi jego przyjęcie wraz zaproponowaną poprawką. Ustalono, że sprawozdanie komisji w tej sprawie przedstawi podczas drugiego czytania senator E. Tomaszewska.

Następnie Komisja Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisja Ustawodawcza przystąpiły do kontynuowania pierwszego czytania projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 24 stycznia br. W związku z podnoszonymi wówczas wątpliwościami komisje postanowiły zwrócić się do Komisji Zdrowia oraz do Ministerstwa Zdrowia z prośbą o wyrażenie opinii o projekcie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz o poprawkach zgłoszonych do tego projektu, w zakresie, w jakim nakłada obowiązki na przedstawicieli służby zdrowia.

Celem nowelizacji proponowanej przez Komisję Rodziny i Polityki Społecznej było wzmocnienie materialnego wsparcia dla ubogich rodzin wielodzietnych oraz wprowadzenie do ustawy nowego świadczenia z tytułu ciąży i połogu.

Podczas posiedzenia opinię Komisji Zdrowia o proponowanej nowelizacji przedstawił senator Władysław Sidorowicz. Komisja pozytywnie oceniła kierunki zmian zaproponowane przez wnioskodawców projektu. Zasugerowała uregulowanie zawarte w art. 15d w ust. 4 ustawy nowelizowanej: "4. Świadczenie przysługuje od 12 tygodnia ciąży, potwierdzonej oświadczeniem kobiety i okazaniem aktualnej karty przebiegu ciąży, do trzeciego miesiąca życia dziecka, jeżeli kobieta pozostaje przez czas trwania ciąży pod stałą opieką lekarską".

Senatorowie wysłuchali także opinii przedstawiciela Ministerstwa Zdrowia - dyrektora Departamentu Zdrowia Publicznego Krzysztofa Olszaka. Na temat proponowanej nowelizacji wypowiadali się także zastępca Narodowego Funduszu Zdrowia Jacek Grabowski, wiceminister pracy i polityki społecznej Joanna Kluzik-Rostkowska oraz dyrektor Departamentu Świadczeń Rodzinnych w tym resorcie Alina Wiśniewska.

W kolejnych głosowaniach połączone komisje postanowiły zaproponować trzy poprawki do rozpatrywanego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych. Na sprawozdawcę komisji podczas drugiego czytania projektu wybrano senatora Antoniego Szymańskiego.

Zgodnie z zaakceptowanym projektem najuboższe kobiety w ciąży i połogu (od 12 tygodnia ciąży do końca 3. miesiąca życia dziecka) otrzymywałyby świadczenie w wysokości 100 zł miesięcznie. Świadczenie dla kobiety w ciąży miałoby przysługiwać kobietom, w rodzinach których dochód na osobę nie przekracza 504 zł. Ponadto warunkiem otrzymania świadczenia byłoby oświadczenie kobiety o byciu w ciąży i pozostawanie pod opieką lekarską, co potwierdzać ma karta ciąży. Zaakceptowano również propozycję podniesienia z 80 do 100 zł dodatku z tytułu wychowania w rodzinie wielodzietnej. Przepisy te miałyby wejść w życie od września 2007 r.

Koszty wprowadzenia nowego świadczenia w skali roku to około 233 mln zł, a podniesienia kwoty dodatku dla rodzin wielodzietnych - około 192 mln rocznie.

Wiceminister pracy i polityki społecznej J. Kluzik-Rostkowska zwróciła uwagę, że dodatek dla najuboższych kobiet w ciąży i połogu byłby dla nich bardzo korzystny, jednak brak na to środków w budżecie. Dodała, że trzeba się zastanowić, czy udałoby się przesunąć na ten cel środki z innych działów.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrywano ustawę o ratyfikacji Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Międzynarodowej Organizacji Dna Morskiego, przyjętego w Kingston dnia 27 marca 1998 r.

Na temat ustaleń przyjętych w przedmiotowym protokole informacji oraz wyjaśnień udzielał wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Andrzej Kremer. Pozytywną opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Międzynarodowa Organizacja Dna Morskiego, zajmująca się kontrolą obszarów morskich leżących poza jurysdykcją państwową, została powołana Konwencją Narodów Zjednoczonych o prawie morza, sporządzoną w Montego Bay 10 grudnia 1982 r., a ratyfikowaną przez Rzeczpospolitą Polską 6 listopada 1998 r.

Prawidłowe funkcjonowanie Międzynarodowej Organizacji Dna Morskiego będzie możliwe tylko wówczas, gdy jej przywileje i immunitety będą respektowane przez możliwie największą liczbę państw. Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów organizacji przyznaje jej funkcjonariuszom oraz przedstawicielom Państw - Członków m.in. immunitet sądowy, zakaz aresztowania i zatrzymania w związku z wykonywaniem czynności służbowych, ułatwienia wizowe oraz nietykalność dokumentów.

Przystąpienie Polski do protokołu nie wymaga wdrożenia do systemu krajowego poprzez wydanie nowych aktów prawnych i nie spowoduje skutków dla budżetu państwa.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowił zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Jarosława Laseckiego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

W imieniu rządu przyjęcie ustawy rekomendowała senatorom sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Beata Kempa. Na pytania senatorów odpowiadali także i udzielali wyjaśnień członkowie Komisji kodyfikacyjnej prawa cywilnego Marcin Orlicki i Marcin Krajewski. Uwagi do ustawy omówił przedstawiciel senackiego biura legislacyjnego.

Rozpatrywana nowelizacja jest uzupełnieniem reformy prawa ubezpieczeń gospodarczych, którą przeprowadzono w 2003 r. Nowelizuje ona unormowania dotyczące umowy ubezpieczenia zawarte w kodeksie cywilnym i zmierza do zwiększenia ochrony interesów ubezpieczonego, w tym również w sytuacji gdy ubezpieczającym jest inna osoba. Ponadto ustawa doprecyzowuje niektóre przepisy w celu zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności.

Aby zwiększyć ochronę interesów konsumentów (w tym ubezpieczonych), w nowelizacji wyraźnie nakazano dostarczać wzorce umowy (ogólne warunki umów) przed jej zawarciem. Dotychczasowa regulacja, nakazująca doręczenie wzorca umowy przy zawarciu umowy, była interpretowana dosłownie, co czyniło możliwość zapoznania się z umową prawem iluzorycznym.

W nowelizacji doprecyzowano przepisy dotyczące zawierania umowy ubezpieczenia na cudzy rachunek. Obowiązek zapłaty składki ciąży wyłącznie na ubezpieczającym i tylko do niego może skierować swoje roszczenie ubezpieczyciel. Ponadto dodano przepis, zgodnie z którym ubezpieczony może żądać od ubezpieczyciela informacji o postanowieniach zawartej umowy w zakresie, w jakim dotyczą jego praw i obowiązków.

Podobnie jak w obowiązującym stanie prawnym, ubezpieczyciel ma obowiązek przedstawić ubezpieczającemu różnice miedzy treścią umowy a ogólnymi warunkami ubezpieczenia (oczywiście, zgodnie ze wspomnianymi postanowieniami dotyczącymi umów z konsumentami, przed zawarciem umowy). W razie niedopełniania tego obowiązku ubezpieczyciel nie może się powoływać na różnicę niekorzystną dla ubezpieczającego.

Doprecyzowano także przepis dotyczący zwrotu składki. W wypadku rozwiązania umowy przed upływem okresu, na jaki została zawarta, ubezpieczającemu przysługuje zwrot składki za okres niewykorzystanej ochrony ubezpieczeniowej.

Ograniczeniu uległy uprawnienia ubezpieczyciela w razie ujawnienia okoliczności, które pociągają za sobą zmianę ryzyka wypadku ubezpieczeniowego. Przede wszystkim dotyczą wszelkiej istotnej zmiany prawdopodobieństwa wypadku, a nie tylko zwiększenia prawdopodobieństwa wypadku. Uprawnienie do żądania zmiany wysokości składki przysługuje każdej stronie, a nie tylko ubezpieczycielowi. Uchylono przepis, zgodnie z którym ubezpieczyciel mógł - na skutek zmiany ryzyka - odstąpić od umowy lub nawet odmówić spełnienia świadczenia.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej opowiedziała się za skreśleniem art. 4 nowelizacji. Ustalono, że proponowaną poprawkę zarekomenduje Izbie senator Jerzy Szmit.

Następnie senatorowie przystąpili do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Przyjęcie ustawy, której projekt wniósł do Sejmu rząd, rekomendował senatorom wiceminister transportu Piotr Stomma. Informacji udzielał także zastępca głównego inspektora transportu drogowego Tomasz Połeć. Swoją opinię przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

Rozpatrywana nowelizacja zawiera przepisy mające na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej i zmierza do zapewnienia prawidłowego stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego. Zmiany dotyczą m.in. czasu pracy kierowców pojazdów używanych do regularnych przewozów osób, których trasa nie przekracza 50 km (np. kierowcy komunikacji miejskiej).

W dyskusji senator Bogdan Lisiecki zaproponował wprowadzenie 2 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej dotyczących wydłużenia do 11 godzin okresu odpoczynku kierowców oraz rozkładu czasu pracy.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej poparła proponowane zmiany. Ustalono, że ich wprowadzenie w imieniu komisji zarekomenduje senator B. Lisiecki.

Tematem ostatniej części posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej były kontrakty długoterminowe w energetyce.

Otwierając posiedzenie w tej sprawie, przewodniczący komisji senator Marek Waszkowiak zaznaczył, że zostało ono zwołane w związku z trwającymi w Sejmie pracami nad ustawą o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych w sprzedaży mocy i energii elektrycznej oraz ze względu na kontrowersje, jakie wzbudzają zapisy rządowego projektu dotyczące finansowych skutków rozwiązania istniejących kontraktów długoterminowych.

W posiedzeniu wzięli udział przedstawiciele jednej z zainteresowanych funkcjonowaniem KDT stron, a mianowicie przedstawiciele przedsiębiorstw sektora energetycznego, oraz poseł Zbigniew Kozak - przewodniczący Podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej.

W trakcie spotkania przedstawiono następujące informacje:

Podsumowując obrady, senator M. Waszkowiak stwierdził, że spotkanie miało charakter szkolenia przybliżającego członkom Komisji Gospodarki Narodowej problematykę kontraktów długoterminowych w energetyce. Podkreślił, że rozwiązania zawarte w rządowym projekcie ustawy o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej wywrą istotny wpływ na polską energetykę. Zaproponował, aby w najbliższym czasie Komisja Gospodarki Narodowej ponownie odbyła posiedzenie poświęcone tej tematyce, tym razem z udziałem przedstawicieli strony rządowej.

* * *

Senatorowie z Komisji Spraw Zagranicznych rozpatrywali ustawę o ratyfikacji Umowy o przywilejach i immunitetach Międzynarodowego Trybunału Prawa Morza, przyjętej na VII Spotkaniu Państw - Stron Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza w dniu 23 maja 1997 r.

Na temat ustaleń przyjętych w przedmiotowej umowie informację przekazał wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Andrzej Kremer. Pozytywną opinię o ustawie ratyfikacyjnej przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Prawidłowe funkcjonowanie Międzynarodowego Trybunału Prawa Morza jest możliwe tylko wówczas, gdy jego przywileje i immunitety będą respektowane przez możliwie największą liczbę państw. Umowa przyznaje jego funkcjonariuszom (członkom trybunału, sekretarzowi i urzędnikom Trybunału, jego ekspertom, agentom, doradcom i adwokatom) oraz innym osobom pełniącym misje z polecenia Trybunału m.in. immunitet sądowy, nietykalność pomieszczeń oraz dokumentów, zwolnienia celne i podatkowe.

Przystąpienie Polski do przedmiotowej umowy nie wymaga wdrożenia do systemu krajowego poprzez wydanie nowych aktów prawnych i nie spowoduje skutków dla budżetu państwa.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych nie zgłosiła zastrzeżeń do rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Ustalono, że jej przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Andrzej Jaroch.

W drugim punkcie porządku posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o ratyfikacji Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Międzynarodowej Organizacji Dna Morskiego, przyjętego w Kingston dnia 27 marca 1998 r.

Wysłuchano informacji na temat ustaleń przyjętych w przedmiotowej umowie przedstawionej przez wicedyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych A. Kremera. Pozytywną opinię wyraziło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek sejmowej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora A. Jarocha.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Spraw Zagranicznych rozpatrywano projekt stanowiska obu komisji w sprawie udziału Polski we Wspólnej Polityce Zagranicznej i Bezpieczeństwa Unii Europejskiej. Posiedzenie na ten temat odbyło się 20 lutego br.

Po zapoznaniu się z uwagami i opinią przedstawiciela Ministerstwa Spraw Zagranicznych, wicedyrektora Departamentu Unii Europejskiej Pawła Herczyńskiego senatorowie postanowili kontynuować prace nad stanowiskiem na kolejnym posiedzeniu komisji.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Praw Człowieka i Praworządności przeprowadzono pierwsze czytanie zgłoszonego przez grupę senatorów projektu ustawy o zmianie ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu oraz ustawy o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego.

O poparcie przedstawionego projektu w imieniu wnioskodawców zaapelował senator Jerzy Szmit.

Zgodnie z projektem Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencja Wywiadu, Służba Kontrwywiadu Wojskowego i Służba Wywiadu Wojskowego nie mogłyby zatrudniać, korzystać ze współpracy i tajnej współpracy parlamentarzystów, samorządowców, urzędników państwowych - oprócz resortów administracji i spraw wewnętrznych oraz obrony narodowej - oraz członków władz spółek z udziałem Skarbu Państwa.

Agencje nie mogłyby przy wykonywaniu swoich zadań korzystać również z tajnej współpracy tych osób oraz osób pełniących funkcje publiczne podlegające lustracji: nadawców, redaktorów naczelnych i dziennikarzy lub wydawców czy członków organów partii politycznych. Zezwolenie na taką współpracę w wyjątkowych wypadkach mógłby wydać szef danej służby, po uzyskaniu zgody premiera.

W opinii wnioskodawców, miałoby to służyć likwidacji powstałych patologii, uniknięciu ich w przyszłości i zlikwidowaniu nieformalnych układów i powiązań między służbami specjalnymi a aparatem państwowym oraz przywróceniu porządku konstytucyjnego, w szczególności zasad zawartych w art. 4 oraz w art. 10 Konstytucji RP.

W ocenie jednego z wnioskodawców, senatora Piotra Ł.J. Andrzejewskiego, proponowane zapisy doprowadzą do systemowego przecięcia możliwości powstania patologicznych powiązań. "Piętnujemy takie powiązania z przeszłości, na przykład w raporcie z weryfikacji Wojskowych Służb Informacyjnych. My chcemy doprowadzić, by już nigdy do takich sytuacji nie dochodziło" - powiedział.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się z opiniami o projekcie zaprezentowanymi przez przedstawicieli służb specjalnych.

Agnieszka Domasiewicz, w imieniu ministra koordynatora służb specjalnych Zbigniewa Wassermanna, opowiedziała się za odrzuceniem projektu. Zapowiedziała, że w najbliższych tygodniach rząd przedstawi propozycje zmian w ustawach dotyczących służb specjalnych, które w części zrealizują założenia przedstawionego projektu.

Przedstawiciele służb specjalnych, którzy uczestniczyli w posiedzeniu komisji, skrytykowali projekt. W ich ocenie, zapisy, gdyby weszły w życie, niepotrzebnie krępowałyby prace służb, a w kilku miejscach uniemożliwiłyby ją.

Zastępca szefa Agencji Wywiadu Tomasz Piechowiak podkreślał, że np. uniemożliwienie funkcjonariuszom służb pracy w dyplomacji i pozyskiwania tajnych współpracowników ze sfery spraw zagranicznych doprowadzi do tego, że służby nie będą mogły pracować.

Przedstawiciele służb specjalnych podkreślali, że ograniczenia w pozyskiwaniu współpracowników oraz pracy osób publicznych w służbach zawarte są w już obowiązujących przepisach.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania senatorowie zdecydowali o odrzuceniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu oraz ustawy o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego. Sprawozdanie połączonych komisji na ten temat przedstawi podczas drugiego czytania projektu senator Zbigniew Romaszewski.

Senatorowie zwrócili się do przedstawicieli rządu i służb o uwzględnienie ich propozycji w pracach nad rządowym projektem zmian.

W drugim punkcie porządku dziennego przystąpiono do pierwszego czytania projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego.

W imieniu wnioskodawców - Komisji Ustawodawczej i Komisji Praw Człowieka oraz Praworządności - projekt przedstawił senator Janusz Gałkowski. Projekt jest wykonaniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 28 listopada 2006 r., stwierdzającego niezgodność z konstytucją art. 416 k.p.c., w zakresie, "w jakim wyłącza dopuszczalność wznowienia postępowania w sytuacji, gdy podstawą skargi o wznowienie jest art. 4011 tego kodeksu".

W przedstawionym projekcie, mając na uwadze konieczność wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego (wywołuje on skutki prawne z dniem publikacji, tj. od 11 grudnia 2006 r.), kierując się brzmieniem sentencji wyroku oraz motywami jego uzasadnienia, zaproponowano, aby przesłankę wznowienia postępowania mającą podstawy konstytucyjne (art. 190 ust. 4 konstytucji) wyłączyć spod ogólnego zakazu dalszego wznawiania postępowań w sprawach cywilnych. W opinii wnioskodawców, zmiana ta pozwoli "wzruszyć" prawomocny wyrok sądu, wydany na podstawie przepisu uznanego przez trybunał za niekonstytucyjny, również wówczas, gdy wcześniej w sprawie było już wznawiane postępowanie w oparciu o inną przesłankę.

Podczas posiedzenia opinię o projekcie przedstawił wicedyrektor Departamentu Legislacyjno-Prawnego w Ministerstwie Sprawiedliwości Jan Bołonkowski.

W głosowaniu połączone komisje postanowiły przyjąć bez poprawek przedstawiony projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego. Sprawozdanie połączonych komisji podczas drugiego czytania projektu złoży senator J. Gałkowski.

W trzecim punkcie porządku dziennego przeprowadzono pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny.

Projektowana ustawa jest wykonaniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 11 października 2006 r., w którym orzeczono o niezgodności z konstytucją art. 226 § 1 kodeksu karnego w zakresie, w jakim przepis ten "penalizuje znieważenie funkcjonariusza publicznego lub osoby do pomocy mu przybranej dokonane niepublicznie lub dokonane publicznie, lecz nie podczas pełnienia czynności służbowych".

W przedstawionym projekcie zaproponowano nowelizację art. 226 § 1 k.k., przyjmując za punkt wyjścia konieczność ograniczenia zakresu penalizacji przestępstwa zniewagi funkcjonariusza publicznego. Pozwoli to - stosownie do ustaleń Trybunału Konstytucyjnego - wyeliminować te elementy aktualnego unormowania, które wbrew dyspozycjom art. 54 ust. 1 i art. 31 ust. 3 konstytucji nadmiernie ograniczają swobodę wypowiedzi w sferze publicznej i prywatnej.

W nowelizacji zaproponowano, aby art. 226 § 1 k.k. nadać następującą treść: "Kto znieważa funkcjonariusza publicznego albo osobę do pomocy mu przybraną, podczas i w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku".

W opinii wnioskodawców, w ten sposób wyłączona zostałaby możliwość inicjowania odpowiedzialności karnej z oskarżenia publicznego w wypadkach zniewagi funkcjonariusza publicznego, która nie miała miejsca podczas wykonywania przez niego obowiązków służbowych, ani też nie pozostawała z nimi w związku. Zmiana polegałaby więc na tym, że sprawca karany byłby tylko wówczas, gdy dopuścił się zniewagi podczas pełnienia przez funkcjonariusza publicznego (osoby przybranej mu do pomocy) obowiązków służbowych, i zarazem znieważenie to miało związek z ich pełnieniem. Zawsze musiałaby więc nastąpić kumulacja obu przesłanek prawnych z art. 226 § 1 k.k. (spójnik alternatywy rozłącznej "lub" zostałby zastąpiony przez spójnik alternatywy łącznej "i").

Podczas posiedzenia wicedyrektor Departamentu Legislacyjno-Prawnego w Ministerstwie Sprawiedliwości zaproponował inną redakcję nowelizowanego przepisu.

W wyniku dyskusji senatorowie uzgodnili, że wprowadzą do poprawkę do rozpatrywanego projektu, uzgodnioną w drodze konsensu między wersją zaproponowaną przez resort sprawiedliwości i zawartą w rozpatrywanym projekcie. W głosowaniu uzyskała ona poparcie połączonych komisji. Na sprawozdawcę podczas drugiego czytania projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny wybrano senator Annę Kurską.

* * *

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, podczas którego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Na temat zapisów zawartych w ustawie sejmowej wyjaśnień udzielał wiceminister edukacji narodowej Sławomir Kłosowski, któremu towarzyszyła dyrektor Departamentu Prawnego w tym resorcie Joanna Rozwadowska. Szereg uwag do nowelizacji zgłosiło w swojej opinii Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Zgodnie z nowelizacją prawa oświatowego, dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady rodziców będzie decydował o wprowadzeniu lub nie mundurków dla uczniów; rady rodziców będą obligatoryjne w szkołach publicznych. Ustawa zakłada także m.in. monitorowanie wejść za pomocą kamer. Nauczycielom i dyrektorom szkół ma być zagwarantowana ochrona prawną przewidzianą dla funkcjonariuszy publicznych. Szkoły mogą zostać zobligowane do zainstalowania i aktualizowania w komputerach szkolnych filtrów zabezpieczających przed dostępem w internecie "do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychicznego uczniów".

W nowelizacji wprowadzono też przepis, że raz na trzy lata rady pedagogiczne szkół będą wybierały jeden podręcznik i jeden program nauczania do danego przedmiotu na danym poziomie edukacyjnym. Wprowadzono też zmianę składu komisji przeprowadzającej konkurs na stanowisko kuratora oświaty, by wzmocnić głos administracji rządowej.

Zgodnie z przyjętym przez Sejm zapisem samorząd decyzję o powołaniu na stanowiska dyrektora szkoły miałby podejmować "w porozumieniu z organem prowadzącym nadzór pedagogiczny", czyli kuratorem. Oznacza to, że bez zgody kuratora osoba, która wygrała konkurs na stanowisko dyrektora szkoły, nie może być na nie powołana.

Ustawa przewiduje także modyfikację dotychczasowego systemu egzaminów eksternistycznych.

W dyskusji senatorowie zgłosili szereg propozycji poprawek; senatorowie Andrzej Owczarek i Zbigniew Szaleniec przedstawili wniosek o odrzucenie nowelizacji sejmowej w całości.

Ustalono, że połączone komisje będą kontynuowały rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw na posiedzeniu 15 marca br.

14 marca 2007 r.

Podczas posiedzenia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich przygotowano projekt uchwały Senatu w sprawie zmian w składach komisji senackich.

Zgodnie z projektem Senat, na podstawie art. 13 ust. 2 regulaminu Izby, odwołuje senatora Krzysztofa Cugowskiego z Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą, a senatora Władysława Mańkuta wybiera do Komisji Spraw Zagranicznych.

Ustalono, że wniosek Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich podczas posiedzenia plenarnego przedstawi senator Włodzimierz Łyczywek.

15 marca 2007 r.

Senatorowie z Komisji Ustawodawczej postanowili nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego.

W imieniu rządu przyjęcie nowelizacji, uchwalonej przez Sejm na podstawie projektu wniesionego przez Radę Ministrów, rekomendowali senatorom wiceminister sprawiedliwości Beata Kempa oraz zastępca prokuratora generalnego Przemysław Piątek. Przebieg prac sejmowych nad ustawą omówił poseł sprawozdawca Cezary Grabarczyk. Pozytywną opinię o ustawie przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Ustawa jest wykonaniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 26 lipca 2006 r. i wprowadza ogólną zasadę, zgodnie z którą koszty procesu karnego w razie uniewinnienia oskarżonego lub umorzenia postępowania ponosi w całości Skarb Państwa.

W dyskusji rozpatrywana nowelizacja nie wywołała żadnych kontrowersji. W przeprowadzonym głosowaniu senatorowie postanowili zaproponować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Janusza Gałkowskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Ustawodawcza rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Ustawę rekomendowali senatorom wiceministrowie sprawiedliwości B. Kempa oraz Andrzej Duda. Ponadto w dyskusji udział wzięli Marcin Krajewski z Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego, Bartosz Wojna z Departamentu Prawnego Komisji Nadzoru Finansowego oraz przedstawiciel Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Rozpatrywana nowelizacja uzupełnia reformę prawa ubezpieczeń gospodarczych, jakiej dokonano w 2003 r. W ustawie znowelizowano unormowania dotyczące umowy ubezpieczenia zawarte w kodeksie cywilnym, wprowadzając m.in. skuteczniejszą ochronę interesów ubezpieczonego oraz zapewniając większą przejrzystość umownego stosunku ubezpieczenia.

W głosowaniu Komisja Ustawodawcza opowiedziała się za wprowadzeniem 2 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora J. Gałkowskiego.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności wyraziła opinię w sprawie kandydatów do składu Kolegium Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.

Obowiązująca od 28 lutego br. ustawa lustracyjna zmieniła zasady wyboru członków Kolegium Instytutu Pamięci Narodowej. Obecnie 7 z 11 członków Kolegium wybiera Sejm, 2 - Senat, pozostałych 2 wskazuje prezydent.

Do składu kolegium zgłoszono trzy kandydatury: Andrzeja Gwiazdy, Marka K. Kamińskiego (PiS) oraz Benedykta Czumy (PO).

W głosowaniu tajnym wszyscy kandydaci uzyskali poparcie Komisji Praw Człowieka i Praworządności i zostaną zarekomendowani Izbie.

A. Gwiazda to jeden z założycieli "Solidarności", współautor 21 postulatów sierpniowych i sygnatariusz Porozumień Sierpniowych. Marek K. Kamiński jest historykiem z Instytutu Historii Polskiej Akademii Nauk. B. Czuma to jeden z członków organizacji "Ruch", którzy w 1971 r. zostali skazani na kilka lat więzienia za "utworzenie nielegalnej organizacji" i "przygotowania do obalenia przemocą ustroju".

Kolegium IPN nie pracuje od września 2006 r., kiedy wygasła 7-letnia kadencja jego poprzedniego składu.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Obrony Narodowej rozpatrzono, a następnie przyjęto stanowisko w sprawie udziału Polski we Wspólnej Polityce Zagranicznej i Bezpieczeństwa (WPZiB) Unii Europejskiej:

"Komisja Spraw Zagranicznych Senatu Rzeczypospolitej Polskiej i Komisja Obrony Narodowej Senatu Rzeczypospolitej Polskiej po wysłuchaniu w dniach 20 lutego i 13 marca 2007 r. informacji przedstawicieli rządu oraz ekspertów na temat udziału Polski we Wspólnej Polityce Zagranicznej i Bezpieczeństwa (WPZiB ) Unii Europejskiej wyrażają przekonanie, że w chwili obecnej Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa UE jest w stadium rozwoju. Polska powinna w zdecydowany sposób przyczyniać się do usprawnienia regulujących ją mechanizmów zawartych w projekcie Traktatu Konstytucyjnego bądź dokumentu, który ma go zastąpić. Chodzi zwłaszcza o te mechanizmy, które dotyczą uzgadniania wspólnego stanowiska w dziedzinach szczególnie istotnych dla rządów i parlamentów państw członkowskich.

Ze względu na zagrożenia wynikające z lokalnych konfliktów oraz rozprzestrzeniającej się fali terroryzmu i związanej z tym destabilizacji, w tym regionów sąsiadujących z UE, szczególnie ważne jest zaangażowanie krajów członkowskich UE w Europejską Politykę Bezpieczeństwa i Obrony (EPBiO).

Pod wpływem aktualnych wydarzeń - pomimo braku Traktatu Konstytucyjnego - nie powinny ustawać wysiłki na rzecz wypracowania wspólnego stanowiska państw członkowskich wobec bieżących problemów dotyczących wspólnych misji wojskowych i policyjnych szczególnie w wypadku planowanych operacji UE w Kosowie i Afganistanie, perspektywy jądrowej Iranu, bezpieczeństwa energetycznego, Europejskiej Polityki Sąsiedztwa i stosunków z Federacją Rosyjską.

Komisje zwracają uwagę, że dla realizacji optymalnych celów w ramach WPZiB niezbędne jest poszukiwanie przez Polskę państw reprezentujących podobne stanowisko do naszego w sprawie przyszłości WPZiB, wśród wszystkich państw członkowskich UE, przede wszystkim tych, z którymi łączą nas doświadczenia historyczne i wspólne rozumienie źródeł zagrożeń dla bezpieczeństwa.

Istotna rola dla aktywnego udziału Polski we WPZiB przypada nie tylko członkom polskiego rządu i dyplomatom, ale także polskim parlamentarzystom i eurodeputowanym oraz instytucjom i organizacjom pozarządowym, które mogą być istotnym źródłem inspiracji dla polityki europejskiej.

Komisje popierają wszystkie działania, których celem jest umacnianie UE oraz pozycji Polski w Unii, przezwyciężenie kryzysu związanego z zamrożeniem procesu ratyfikacji Traktatu Konstytucyjnego, a zwłaszcza wsparcie starań podjętych dla rozwiązania tego problemu przez Prezydencję Niemiecką. Szczególnie istotnym elementem europejskiego bezpieczeństwa jest bezpieczeństwo energetyczne wszystkich członków UE.

W związku z powyższym komisje wyrażają poparcie dla wszystkich działań rządu, które mają na celu:
1) wzmocnienie WPZiB: w aspekcie polityczno-instytucjonalnym poprzez:

2) wzmocnienie WPZiB: w aspekcie polityczno gospodarczym poprzez:

3) wzmocnienie WPZiB: w aspekcie bezpieczeństwa i obronności poprzez:

Biorąc powyższe pod uwagę komisje uznają, że skuteczność Wspólnej Polityki Zagranicznej
i Bezpieczeństwa, w tym Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony, będzie umacniać Unię Europejską. Polsce powinno zależeć, aby w trakcie rozwoju tych polityk zdobywać przychylność dla realizacji naszych narodowych interesów. Odwoływanie się do przynależnego każdemu państwu prawa zawetowania decyzji nie leżących w jego interesie, powinno być ostatecznością.

Należy pozytywne wpływać na sposób postrzegania naszych problemów przez pozostałe państwa członkowskie Unii Europejskiej i pozyskiwać je dla rozwiązań uwzględniających polski interes".

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej kontynuowano rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 13 marca br. i w dyskusji zgłoszono wówczas propozycje wprowadzenia zmian do sejmowej nowelizacji. Po uporządkowaniu rekomendowanych przez senatorów poprawek połączone komisje przystąpiły do ich głosowania. Akceptację komisji uzyskało 19 zmian; na ich sprawozdawcę wybrano senatora Kazimierza Wiatra.

Do stanowiska połączonych komisji zgłoszono 5 wniosków mniejszości. Wniosek o odrzucenie ustawy sejmowej w całości przedstawi Izbie senator Andrzej Owczarek, 4 pozostałe zarekomenduje natomiast w imieniu mniejszości senator Przemysław Alexandrowicz.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska rozpatrywano ustawę o zapobieganiu i naprawie szkód w środowisku.

Przyjęcie ustawy uchwalonej z przedłożenia rządowego rekomendował senatorom wiceminister środowiska Andrzej Szweda-Lewandowski. Przebieg prac legislacyjnych w Sejmie omówił poseł sprawozdawca Stanisław Gorczyca, który przedstawił także propozycje potrzebnych, jego zdaniem, zmian w sejmowej ustawie. Ponadto w posiedzeniu wzięli udział zastępca głównego inspektora ochrony środowiska Wojciech Stawiany, wiceprezes NFOŚiGW Artur Michalski, a także przedstawiciele Ministerstwa Finansów i Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych. Uwagi szczegółowe i propozycje poprawek zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa dokonuje transpozycji do prawa polskiego dyrektywy 2004/35/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 21 kwietnia 2004 r. w sprawie odpowiedzialności za środowisko w odniesieniu do zapobiegania i zaradzania szkodom wyrządzonym środowisku naturalnemu. Jej celem jest zapewnienie wdrożenia zasady, że sprawca szkód w środowisku powinien ponieść koszty ich naprawy a sprawca zagrożenia powstania szkody - na własny koszt podjąć działania prewencyjne.

W ustawie wprowadzono nowe definicje: bezpośredniego zagrożenie szkodą, działania naprawczego i zapobiegawczego, emisji, funkcji elementów przyrodniczych oraz szkody w środowisku. Wskazano rodzaje działalności powodujących ryzyko szkody w środowisku, organ kompetentny w sprawach zapobiegania i naprawy szkód w środowisku. Wprowadzono obowiązek podejmowania działań zapobiegawczych, a także obowiązek udzielania organowi ochrony środowiska informacji dotyczącej szkody i uzgadniania z nim zakresu, sposobu i terminu zakończenia działań naprawczych. W ustawie wprowadzono rejestr szkód w środowisku i zagrożeń szkodą, a także procedurę zgłaszania szkody w środowisku, rozpatrywania takich zgłoszeń i podejmowania działań egzekucyjnych wobec sprawcy.

Wprowadzenie do systemu krajowego nowych regulacji pociąga za sobą konieczność zapewnienia ich spójności z pięcioma innymi ustawami. Ustawa ma zastosowanie do zagrożenia szkodą lub do szkody w środowisku spowodowanych przez działalność podmiotu korzystającego ze środowiska, stwarzającą ryzyko szkody, przy czym ustawa wskazuje, jaką działalność z zakresu poszczególnych ustaw, należy zaliczyć do tego rodzaju działalności (art. 3).

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 7 poprawek do ustawy o zapobieganiu i naprawie szkód w środowisku. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Pawła Michalaka.

Drugim aktem prawnym rozpatrywanym przez komisję była ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw.

Sejm uchwalił rozpatrywaną nowelizację, zawierającą przepisy mające na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej na podstawie projektu wniesionego przez Radę Ministrów. W ustawie transponuje się przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 grudnia 2004 r. w sprawie arsenu, kadmu, rtęci, niklu i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych. Ponadto nowelizacja ma na celu uporządkowanie i ujednolicenie przepisów dotyczących postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko i ochrony środowiska przed hałasem oraz umożliwienie dalszego udzielania pomocy publicznej na ochronę środowiska.

Stanowisko rządu przedstawił wiceminister środowiska A. Szweda-Lewandowski. Przebieg prac sejmowych omówił poseł sprawozdawca Jerzy Gosiewski. Na temat sejmowej nowelizacji wypowiadali się także zastępca głównego inspektora ochrony środowiska W. Stawiany i wiceprezes NFOŚiGW A. Michalski. Szczegółowych wyjaśnień udzielała dyrektor Departamentu Ocen Oddziaływania na Środowisko w Ministerstwie Środowiska Irena Mazura. W posiedzeniu wzięli również udział przedstawiciele Ministerstwa Finansów i Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych, a także Polskiego Klubu Ekologicznego. Uwagi szczegółowe przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

W dyskusji zwracano uwagę na skomplikowaną materię rozpatrywanej nowelizacji i zbyt krótki, zdaniem senatorów, czas na przygotowanie stanowiska. W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska opowiedziała się za wprowadzeniem 1 poprawki do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Zgodnie z proponowaną zmianą w art. 1 w pkt 73 po wyrazach "Narodowego Funduszu" dodano wyrazy "i wojewódzkich funduszy". W wersji sejmowej pkt 73 miał brzmienie: "Przychodami Narodowego Funduszu mogą być środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, niepodlegające zwrotowi, inne niż środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej".

Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw wybrano senatora Jerzego Chróścikowskiego.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment