Poprzednia część, następna część, spis treści


Z PRAC KOMISJI SENACKICH

17 lipca 2007 r.

Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska rozpatrzyła ustawę o dotacji dla przedsiębiorstwa państwowego Zakłady Chemiczne "Tarnowskie Góry" w Tarnowskich Górach w likwidacji.

W posiedzeniu udział wzięli m.in.: Paweł Poncyljusz, sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki, Andrzej Szweda-Lewandowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska, Jerzy Wolski - zastępca prezesa NFOŚiGW, Małgorzata Szymborska, naczelnik Departamentu Gospodarki Odpadami Ministerstwa Środowiska, Małgorzata Tesarowicz, główny specjalista w Departamencie Prawnym Ministerstwa Środowiska, Maria Pokora, doradca techniczny NIK.

Przewodniczący komisji senator Jerzy Chróścikowski zgłosił wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Komisja przyjęła ten wniosek jednomyślnie, 5 głosami.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji na posiedzeniu plenarnym Izby wybrano senatora Józefa Łyczaka.

 

18 lipca 2007 r.

W pierwszym punkcie porządku posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrzono ustawę o dotacji dla przedsiębiorstwa państwowego Zakłady Chemiczne "Tarnowskie Góry" w Tarnowskich Górach w likwidacji.

Rząd reprezentował Krzysztof Zaręba - sekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska.

Ustawa przeznacza dotację dla Zakładów Chemicznych w Tarnowskich Górach w likwidacji na dofinansowanie prac związanych z unieszkodliwianiem odpadów chemicznych i rekultywacją terenów skażonych w zakresie prowadzenia eksploatacji oczyszczalni ścieków, monitoringu środowiska w rejonie zakładu oraz dozorowanie mienia i wykonywanie prac naprawczych.

Komisja jednogłośnie zaakceptowała wniosek senatora Marka Waszkowiaka o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji wyznaczono senatora Bronisława Korfantego.

W następnym punkcie porządku posiedzenia komisja rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Nowelizacja ma na celu usprawnienie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz zwiększenie dostępu do usług rynku pracy świadczonych na rzecz bezrobotnych, poszukujących pracy i pracodawców. Zmiany w ustawie wynikają również z konieczności umożliwienia pełniejszej realizacji zadań Krajowego Programu Reform na lata 2005-2008 na rzecz Realizacji Strategii Lizbońskiej (przyjętego przez Radę Ministrów 27 grudnia 2005 r.), a także potrzeby uporządkowania i doprecyzowania pojęć niezbędnych do skutecznej realizacji zadań na rzecz klientów urzędów pracy oraz kadry odpowiedzialnej za realizację zadań wynikających z ustawy.

W tej części posiedzenia wzięła udział Halina Olencka - podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej.

Komisja przyjęła ustawę z poprawkami senatora Marka Waszkowiaka, zaproponowanymi przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu, oraz poprawkami senatora Tomasza Misiaka.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji wyznaczono senatora T. Misiaka.

Następnie komisja przystąpiła do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Ustawa doprecyzowuje przepisy dotyczące zasad gospodarowania nieruchomościami należącymi do zasobów Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego oraz nowelizuje przepisy dotyczące działalności zawodowej w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami.

Rząd reprezentował Piotr Styczeń - sekretarz stanu w Ministerstwie Budownictwa.

Senator Andrzej Owczarek zgłosił poprawkę do nowelizacji, przewidującą podwyższenie opłaty za podział działki z 30 do 50% jej wartości. Komisja nie przyjęła tej poprawki.

Wiceminister P. Styczeń podkreślił, że wysokość opłaty powinna pozostać na poziomie 30% wartości nieruchomości, ponieważ w takiej wysokości opłata ta jest również zapisana w nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Gminy pobierają tzw. opłaty adiacenckie za wzrost wartości nieruchomości. Wartość działki budowlanej wzrasta m.in. w wyniku jej podziału, scalenia lub zainstalowania na niej urządzeń infrastruktury technicznej: wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych czy telekomunikacyjnych.

W opinii wiceministra, nowelizacja po raz pierwszy kompleksowo reguluje sprawy związane z gospodarowaniem nieruchomościami należącymi do Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego.

Jak napisano w uzasadnieniu do noweli, proponowane rozwiązania nie powinny "znacząco wpłynąć na wydatki i dochody budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz budżetu państwa. Zaproponowane zmiany nie powodują nowych dodatkowych obciążeń tych budżetów" .

Nowelizacja upraszcza też procedury związane z wykupem mieszkań komunalnych przez dotychczasowych najemców. Przewiduje m.in., że osoby, które wykupiły mieszkanie od gminy z bonifikatą i zdecydują się na ich sprzedaż przed upływem 5 lat, będą musiały zwrócić bonifikatę. Jeżeli jednak pieniądze ze sprzedaży w ciągu roku zostaną wydane na zakup drugiego mieszkania, bonifikaty nie trzeba będzie zwracać.

Nowelizacja skraca także okres zawieszenia postępowania podziału nieruchomości z 12 do 6 miesięcy. Do tej pory urząd gminy, na wniosek właściciela nieruchomości, mógł przerwać na rok postępowanie w sprawie podziału nieruchomości.

Nowela zawiera też regulacje dotyczące zawodu pośrednika i zarządcy nieruchomości. Zgodnie z nowymi przepisami kandydaci do tych zawodów nie będą musieli zdawać, jak dotychczas, państwowego egzaminu licencyjnego. Wystarczą studia magisterskie, np. ekonomiczne i półroczne praktyki w zawodzie.

Komisja po dyskusji przyjęła poprawki senatora Marka Waszkowiaka, przedstawione przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu, oraz zaproponowane przez stronę rządową.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji wyznaczono senatora Władysława Mańkuta.

Kolejny punkt porządku posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej dotyczył rozpatrzenia ustawy o zniesieniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych.

Ustawa znosi Wojewódzkie Kolegia Skarbowe - kolegialną instytucję o kompetencjach pomocniczych, mającą - w założeniu ustawy o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych - koordynować współdziałanie administracji podatkowej, służby celnej i kontroli skarbowej.

Podczas rozpatrywania tej ustawy rząd reprezentował Marian Banaś, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.

Komisja po dyskusji przyjęła poprawkę senatora Jacka Włosowicza do przepisów przejściowych.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji wyznaczono senatora Bogusława Lisieckiego.

Następnie rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o urzędach i izbach skarbowych.

Ustawa określa zasady tworzenia skarbowego zasobu kadrowego, w tym sposobu powoływania i odwoływania dyrektorów i wicedyrektorów izb skarbowych oraz naczelników urzędów skarbowych.

Rząd reprezentował M. Banaś, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.

Komisja przyjęła poprawki zaproponowane przez senatora Jacka Włosowicza, przedstawione przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji wyznaczono senatora B. Lisieckiego.

W ostatnim punkcie porządku posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrzono ustawę o ekwiwalencie pieniężnym z tytułu prawa do bezpłatnego węgla dla osób uprawnionych z przedsiębiorstw robót górniczych.

Ustawa określa zasady i sposób realizacji uprawnienia do ekwiwalentu pieniężnego z tytułu prawa do bezpłatnego węgla dla osób z przedsiębiorstw robót górniczych za lata 2002-2015.

Na posiedzeniu komisji ustawę przedstawił poseł sprawozdawca Rajmund Moric.

Rząd reprezentował Paweł Poncyljusz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki.

Komisja zaakceptowała wniosek senatora Jacka Włosowicza o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Sprawozdanie komisji o tej ustawie na posiedzeniu plenarnym Izby przedstawi senator Antoni Motyczka.

* * *

Komisja Spraw Unii Europejskiej i Komisja Spraw Zagranicznych na wspólnym posiedzeniu podsumowały prezydencję niemiecką w Unii Europejskiej.

Jak ocenił obecny na posiedzeniu ambasador Niemiec Reinhard Schweppe, najważniejsze osiągnięcia przewodnictwa jego kraju w UE w pierwszym półroczu tego roku to uzyskanie konsensusu w sprawie traktatu reformującego Unię Europejską oraz przyjęcie zobowiązań dotyczących polityki energetycznej i klimatycznej.

Ambasador Niemiec podkreślił, że udało się osiągnąć porozumienie co do wszystkich punktów merytorycznych nowego traktatu Unii. Jego zdaniem, podczas rozpoczynającej się 23 lipca konferencji międzyrządowej (która ma przygotować nowy traktat) nie pojawią się kwestie sporne. Mandat, będący podstawą prac konferencji międzyrządowej, przywódcy krajów UE przyjęli podczas czerwcowego szczytu UE.

Szef Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej Ewa Ośniecka-Tamecka zgodziła się z ambasadorem Niemiec, że wszystko co zostało uzgodnione podczas tego szczytu, zostało zapisane w mandacie na konferencję międzyrządową.

Ambasador R. Schweppe podkreślił znaczenie marcowego spotkania przywódców UE, na którym podjęto zobowiązania dotyczące polityki energetycznej i klimatycznej. Zaznaczył, że wówczas zostały jasno postawione cele dotyczące np. redukcji emisji gazów cieplarnianych. Podczas tego spotkania zdecydowano również, że do 2020 roku 20% energii produkowanej w UE będzie pochodziło ze źródeł odnawialnych.

Dzięki tym postanowieniom - stwierdził ambasador - również szczyt G8 (siedem najbardziej uprzemysłowionych państw świata i Rosji) zajął się sprawami klimatycznymi.

Ambasador przyznał, że nie wszystko udało się osiągnąć. Wśród porażek wymienił nierozpoczęcie negocjacji z Rosją w sprawie nowego porozumienia między tym krajem a Unią. Rozpoczęciu rozmów sprzeciwia się Polska, uzależniając swoją zgodę od tego, czy Rosja zniesie embargo na polskie mięso i produkty roślinne.

Gościem senackich komisji był także José Sequeira e Serpa, ambasador Portugalii, kraju, który objął przewodnictwo w UE od 1 lipca.

Ambasador szczegółowo przedstawił priorytety prezydencji portugalskiej w Unii Europejskiej. Podkreślił m.in., że niezbędna jest poprawa funkcjonowania UE poprzez reformę traktatów w celu zapewnienia lepszego wykonania Strategii Lizbońskiej oraz bardziej skutecznych działań zewnętrznych. W ten sposób bowiem kraje Unii mogą wpływać na swą pozycję w zglobalizowanym świecie.

W opinii ambasadora, reforma Unii powinna ułatwić wypełnienie istniejących zobowiązań w odniesieniu do procesu rozszerzenia. Korzyści płynące z tego wysiłku są oczywiste - polegają na przyczynianiu się do pokoju, stabilizacji oraz dobrobytu w Europie. UE powinna się rozwijać i zwiększać te korzyści.

Zapewnił też, że prezydencja portugalska zapewni niezbędne procedury do wprowadzenia do strefy euro państw członkowskich spełniających wymogi ustanowione w traktatach.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Spraw Unii Europejskiej senatorowie przyjęli ramowy plan pracy na drugie półrocze br.

Przewiduje on m.in. we wrześniu cykliczne spotkanie komisji do spraw europejskich parlamentów państw Grupy Wyszehradzkiej na Słowacji oraz komisji do spraw europejskich parlamentów Litwy, Łotwy, Estonii i Polski na Litwie, w październiku - konferencję na temat Traktatu Reformującego oraz wizytę studyjną w Parlamencie Europejskim w Strasburgu. Ponadto senatorowie omówią doświadczenia komisji w opiniowaniu dokumentów dotyczących środków ochronnych UE, a także stan przygotowań do wejścia do strefy Schengen.

* * *

W pierwszym punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw.

Przyjęcie nowelizacji, uchwalonej na podstawie projektu rządowego, rekomendowała senatorom sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Małgorzata Sadurska. Przebieg prac sejmowych omówił poseł sprawozdawca Artur Górski. Żadnych uwag do ustawy nie zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Ustawa miała na celu wyeliminowanie luki prawnej i objęcie mnożnikowym systemem wynagrodzeń osób zajmujących wysokie stanowiska państwowe niebędące kierowniczymi stanowiskami państwowymi.

W głosowaniu komisja jednomyślnie postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Andrzeja Jarocha.

Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

W imieniu rządu stanowisko na temat nowelizacji, będącej wynikiem prac sejmowych nad dwoma projektami - rządowym i poselskim, przedstawiła sekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Halina Olendzka. W swoim wystąpieniu zwróciła m.in. uwagę na uporządkowanie i uzupełnienie rynku pracy wynikające z przyjętych przez Sejm zapisów oraz na wprowadzenie przepisów unijnych. Wicedyrektor Departamentu Rynku Pracy w resorcie pracy Beata Czajka omówiła szczegółowo zmiany przewidziane w nowelizacji. Swoje uwagi i propozycje wprowadzenia poprawek przedstawiło senackie biuro legislacyjne. Do większości proponowanych zmian przychyliła się wiceminister H. Olendzka.

Rozpatrywana ustawa, uchwalona na podstawie dwóch projektów - rządowego i poselskiego, dokonuje zmian systemowych w celu usprawnienia funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz zwiększenia dostępu do usług rynku pracy świadczonych na rzecz bezrobotnych, poszukujących pracy i pracodawców. Ponadto wprowadza szereg zmian legislacyjnych i porządkowych.

Regulacja przewiduje m.in. wydłużenie do końca roku 2013 możliwości przekazywania samorządom powiatowym 7% kwoty Funduszu Pracy, ustalonej na rok poprzedni na realizację programów na rzecz promocji zatrudnienia i aktywizację bezrobotnych. Pieniądze te mają być przeznaczone na wynagrodzenia i składki ubezpieczeniowe pracowników powiatowych urzędów pracy.

W ustawie zwiększono stypendium przyznawane bezrobotnemu w okresie stażu do 80% minimalnego wynagrodzenia. Kwotę ta wypłacać ma starosta. Ponadto samorządy będą też zajmować się zadaniami związanymi z międzynarodowym przepływem pracowników.

Nowelizacja zakłada też, że koszty badań lekarskich bezrobotnego będą finansowane z Funduszu Pracy; wprowadzono też możliwość zwrotu bezrobotnym kosztów przejazdu na te badania. Doprecyzowano także przepisy, dotyczące zatrudniania cudzoziemców. Przewidziano też uchylenie przepisów dotyczących ulg w zatrudnianiu gosposi.

W nowelizacji wprowadzono także definicję "osoby będącej w szczególnej sytuacji na rynku pracy". Jest to bezrobotny do 25. roku życia, bezrobotny powyżej 50. roku życia, długotrwale bezrobotny. Definicja obejmuje także kobiety, które nie podjęły zatrudnienia po urodzeniu dziecka, bezrobotnych bez kwalifikacji zawodowych, samotnie wychowujących dziecko, bezrobotnych po odbyciu kary i niepełnosprawnych.

W dyskusji senator Elżbieta Rafalska poruszyła kwestię niekonstytucyjności zapisu dotyczącego działania wstecz terminu wejścia w życie ustawy. Jak wyjaśniła wicedyrektor B. Czajka, związane jest to z uzyskaniem funduszy unijnych.

Senator Janusz Kubiak interesował się rozliczeniami finansowymi z Unią Europejską. O koszty wdrożenia omawianej ustawy pytał senator Ryszard Ciecierski. Senator E. Rafalska poruszyła kwestię funduszu pracy i jego przyszłości, a także struktury wydatków.

Senator Przemysław Alexandrowicz zwrócił uwagę, że w pkt 17 i 28 znacznie rozszerzono kategorie osób uprawnionych i zaproponował ich ograniczenie. Z tą opinią nie zgodziła się senator E. Rafalska i stwierdziła, że nowelizacja jest oczekiwana i bardzo dobra.

Poprawki do ustawy zaproponował senator P. Alexandrowicz. W dyskusji zwrócono uwagę, że powodują one konsekwencje w innych zapisach nowelizacji. Zdaniem dyrektora Departamentu Funduszy w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Krzysztofa Kaczmarka, zaproponowane zmiany wprowadzają liczne komplikacje i zwiększają szarą strefę.

Senator P. Alexandrowicz nie zgodził się z opinią przedstawiciela rządu i zaproponował wykreślenie całego art. 49. Do tej propozycji odniósł się dyrektor K. Kaczmarek i wyjaśnił potrzebę zachowania istniejących zapisów ustawy.

Ponadto poprawki do ustawy zgłosili senatorowie Jerzy Szmit i E. Rafalska.

W kolejnych głosowaniach Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie ustawy z 14 poprawkami. W części to poprawki o charakterze legislacyjnym, zmierzające do tego, aby wyeliminować z ustawy błędne odesłania i skorelować przepisy przejściowe z przepisami merytorycznymi. Ponadto komisja wprowadziła zmiany w przepisach dotyczących odwoływania dyrektorów wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy. Przyjęte zmiany sprowadzają się do rezygnacji z obowiązku uzyskania zgody odpowiednio wojewódzkich i powiatowych rad zatrudnienia wyrażoną większością 3/2 składu rady. W takich wypadkach organy te wyrażałyby opinię. Komisja przyjęła poprawkę zmieniającą katalog osób uznanych za będące w szczególnej sytuacji na rynku pracy.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw wybrano senator E. Rafalską.

W trzecim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Założenia ustawy, uchwalonej z przedłożenia rządowego, przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Budownictwa Piotr Styczeń. Zaproponował także wprowadzenie poprawek do omawianego tekstu oraz omówił przebieg prac w Komisji Gospodarki Narodowej i przyjęte przez tę komisję zmiany. Propozycje zmian zgłosiło także senackie biuro legislacyjne. Poseł sprawozdawca Michał Wojtkiewicz zaproponował wprowadzenie poprawki do art. 23 pkt. 7 i uzasadnił swoją propozycję.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła rekomendować Senatowi wprowadzenie 8 poprawek do ustawy, w większości o charakterze legislacyjnym. Zaproponowana przez komisję poprawka o charakterze merytorycznym zmierzała do skreślenia przepisu, szczegółowo określającego zawartość planów wykorzystania zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, którym gospodarują starostowie, oraz okres, na jaki opracowuje się plan. Ustalono, że proponowane zmiany zarekomenduje Izbie senator J. Szmit.

Na zakończenie posiedzenia omówiono bieżących spraw organizacyjnych.

Senator Mariusz Witczak przedstawił program zagranicznych wyjazdów studyjnych senatorów i poprosił o przesyłanie pytań do ankiety, jaka powstanie, dotyczącej wyjazdów senatorów. Senator poinformował, że po odbyciu wszystkich wyjazdów do kilku krajów europejskich zostanie zorganizowana konferencja podsumowująca prace grup senatorów.

Senator J. Szmit poinformował o spotkaniu członków komisji z ambasadorem Szwajcarii.

Przewodniczący zaproponował powołanie podkomisji do przygotowania inicjatyw ustawodawczych, których propozycje były zgłaszane podczas wyjazdu senatorów do Poznania i Gorzowa. Poinformował tez, że prace stanowiące konsekwencję tego wyjazdu zakończy konferencja, na której zostaną zaprezentowane projekty inicjatyw ustawodawczych.

Senator M. Witczak zaproponował odbycie posiedzenia wyjazdowego komisji w Kaliszu.

Senator P. Alexandrowicz przedstawił sprawy proceduralne przy powoływaniu podkomisji i zaproponował przygotowanie projektu inicjatywy ustawodawczej dotyczącej ustawy o samorządzie gminnym.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 8 ustawy

  • Projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego nową klasyfikację statystyczną produktów według działalności (CPA) i uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3696/93 wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie; (COM(2006)655 końcowy), sygnatura Rady UE 14696/06.

Instytucja wiodąca: Główny Urząd Statystyczny.

Referent: senator Przemysław Berent.

Przedstawiciel rządu: prezes Halina Dmochowska.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

  • Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady przewidującej kary dla pracodawców zatrudniających obywateli państw trzecich nielegalnie przebywających na terytorium UE wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie; (COM(2007)249 końcowy), sygn. Rady UE 9871/07.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

Referent: senator Mieczysław Szyszka.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Kazimierz Kuberski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej nie poparła projektu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady i przyjęła opinię w tej sprawie.

  • Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady otwierającego i ustanawiającego zarządzanie wspólnotowymi kontyngentami taryfowymi na niektóre produkty rybołówstwa na okres od 2007 do 2009 r. wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie; (COM(2007)289 końcowy), sygn. Rady UE 10564/07.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Gospodarki Morskiej.

Referent: senator Edmund Wittbrodt.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Rafał Borutko.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Projekt rozporządzenia Rady ustanawiający Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo" wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie; (COM(2007)315 końcowy), sygn. Rady UE 10148/07.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Referent: senator Jerzy Szymura.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Olaf Gajl.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

  • Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie udziału Wspólnoty w programie badawczo-rozwojowym, którego celem jest podwyższenie jakości życia osób starszych poprzez zastosowanie nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych, podjętym przez kilka państw członkowskich wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie; (COM(2007)329 końcowy), sygn. Rady UE 10959/07.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Referent: senator Margareta Budner.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu O. Gajl.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

  • Wnioski nierozpatrywane - propozycja zaakceptowana przez komisję:

  • wnioski przekazane w trybie art. 6 ust. 1 pkt 2: COM(2007) 268, 277, 290, 292, 303, 309, 310, 319, 323, 325, 327, 333, 335, 337, 338, 345, 363, 382,
  • wnioski przekazane w trybie art. 6 ust. 4 ustawy: COM(2007) 388,
  • wnioski przekazane w trybie art. 10 ust. 2: COM(2006) 787.

19 lipca 2007 r.

Porządek dzienny posiedzenia Komisji Zdrowia przewidywał rozpatrzenie ustaw:

  • o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz niektórych innych ustaw,
  • o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym,
  • o zmianie ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
  • o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw

oraz

  • podsumowanie konferencji, która odbyła się 12 czerwca br., na temat: "Potrzeby
    i możliwości przeszczepiania narządów i szpiku w Polsce".

Obradom komisji przewodniczył senator Władysław Sidorowicz. Po wysłuchaniu opinii zaproszonych gości z Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej komisja postanowiła:

  • do ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz niektórych innych ustaw wprowadzić poprawkę; na sprawozdawcę komisji wyznaczono senator Janinę Fetlińską;
  • do ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz ustawy - Prawo
    o szkolnictwie wyższym wprowadzić poprawki; sprawozdawcą komisji będzie senator Waldemar Kraska;
  • ustawę o zmianie ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej przyjąć bez poprawek; sprawozdawcą komisji będzie senator Rafał Ślusarz;
  • do ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw wprowadzić poprawki; sprawozdawcą komisji będzie senator Władysław Sidorowicz.

Podsumowując debatę przeprowadzoną podczas konferencji transplantologicznej, senatorowie stwierdzili, że konieczne jest nasilenie działań informacyjno-edukacyjnych, skierowanych do wszystkich grup społecznych, w celu zwiększenia liczby zabiegów przeszczepienia narządów oraz rozwoju przeszczepów nerek od dawców żywych.

Uznano, że celowe jest wdrożenie nowych metod terapeutycznych w transplantologii, takich jak przeszczepianie płuca, przeszczepianie jelita, przeszczepianie kończyny, przeszczepianie komórek trzustki u chorych z cukrzycą, wskazane jest też wprowadzenie nowych metod przeszczepiania komórek krwiotwórczych.

Stwierdzono, że w planach resortu należy uwzględnić fundusze na uzupełnienie wyposażenia placówek w niezbędny sprzęt, warunkujący kontynuację metody transplantologicznego leczenia w Polsce.

Senatorowie podkreślili, że niezbędne jest zwiększenie nakładów na rozwój medycyny transplantacyjnej w naszym kraju. Z tego względu Komisja Zdrowia poparła starania ministra zdrowia o uwzględnienie w budżecie na przyszły rok odpowiednich funduszów na realizację Ogólnopolskiego Programu Rozwoju Medycyny Transplantacyjnej POLGRAFT.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych oraz ustawy o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Na temat sejmowej nowelizacji wypowiadały się Danuta Czarnecka - wicedyrektor Departamentu Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Renata Obidowska - główny specjalista w tym departamencie. Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu stwierdziło, że ustawa nie budzi zastrzeżeń pod względem legislacyjnym.

Nowelizacja, uchwalona na podstawie projektu rządowego, ma charakter dostosowawczy w związku z przystąpieniem Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej. Wprowadza zmiany, które uzupełniają wykaz kursów o specjalistycznym programie o kursy przygotowujące do zawodu sternika morskiego w Rumunii oraz uzupełniają wykaz tytułów zawodowych uzyskanych w państwach członkowskich Unii Europejskiej odpowiadających zawodowi adwokata lub radcy prawnego o tytuły obowiązujące w Bułgarii i Rumunii.

W głosowaniu komisja przyjęła ustawę bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Mariana Miłka.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela.

W imieniu rządu stanowisko przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Romuald Poliński, obecny był także podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Stanisław Sławiński, a ponadto Anna Kamińska - koordynator w Departamencie Ubezpieczeń Społecznych w resorcie pracy oraz Dorota Igielińska - radca w Departamencie Spraw Nauczycieli w resorcie edukacji. Swoje uwagi i propozycje poprawek zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Istotą zmian wprowadzanych nowelizacją jest modyfikacja zasad przechodzenia na emeryturę przez nauczycieli, w rozumieniu ustawy - Karta Nauczyciela, urodzonych po 31 grudnia 1948 r. a przed 1 stycznia 1969 r. Osoby te, zgodnie z rozwiązaniami proponowanymi w nowelizacji, mogą przejść na wcześniejszą emeryturę w terminie dotychczas przewidzianym ustawą (w ciągu 9 lat od dnia wejścia w życie ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, tj. do 31 grudnia br.), jeżeli najpóźniej do tego dnia spełnią warunki do uzyskania emerytury, określone w art. 88 ust. 1, dotyczące wymaganego stażu pracy, bez konieczności spełnienia wymogu rozwiązania stosunku pracy przed tą datą. Z prawa tego mogą skorzystać nauczyciele, którzy nie przystąpili do otwartych funduszy emerytalnych albo złożyli wniosek o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym na dochody budżetu państwa, za pośrednictwem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Zmiany te mają wejść w życie z dniem ogłoszenia ustawy.

W dyskusji senator M. Miłek zgłosił wniosek o skreślenie art. 2 nowelizacji. W głosowaniu komisja poparła tę poprawkę. Uznano, że zawarty w art. 2 przepis przejściowy budzi wątpliwości co do skutków wynikających z jego stosowania. Przepis ten zobowiązuje pracodawców do zatrudnienia na dotychczasowych stanowiskach nauczycieli, którzy spełniając warunki do przejścia na wcześniejszą emeryturę, rozwiązali stosunki pracy w okresie od 1 stycznia br. do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, jeżeli w ciągu 14 dni od dnia jej wejścia w życie wyrażą wolę powrotu na wcześniej zajmowane stanowisko.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela wybrano senatora Zbigniewa Szaleńca.

Podczas posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrzono także ustawę o nadaniu nowej nazwy Akademii Ekonomicznej w Krakowie.

Na temat ustawy wypowiadali się dyrektor Departamentu Szkół Wyższych w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego Katarzyna Małecka oraz rektor Akademii Ekonomicznej w Krakowie Ryszard Borowiecki.

Rozpatrywana ustawa zmierza do zmiany nazwy Akademii Ekonomicznej w Krakowie na Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.

W głosowaniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie ustawy bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Ryszarda Góreckiego.

Senatorowie rozpatrzyli także ustawę o zmianie ustawy o sporcie kwalifikowanym. W tej części posiedzenia udział wzięli podsekretarz stanu w Ministerstwie Sportu Grzegorz Schreiber, radca w Ministerstwie Finansów Janusz Woźniak, specjalista w Ministerstwie Transportu Krzysztof Błaszkiewicz, sekretarz generalny Polskiego Związku Żeglarskiego Zbigniew Stosio oraz Wojciech Kot i Marek Słodownik z Polskiej Izby Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych.

Rozpatrywana nowelizacja stanowi m.in., że Trybunał Arbitrażowy ds. Sportu będzie w przyszłości mógł zawiesić władze polskiego związku sportowego naruszające prawo. Dotychczas leżało to w gestii ministra sportu. Przyjęta przez Sejm poprawka reguluje sytuację, kiedy działalność polskiego związku sportowego jest niezgodna z prawem, postanowieniami statutów lub regulaminów. Dotychczas minister sportu mógł zawiesić władze związku. Po wejściu w życie nowelizacji ustawy będzie to mógł uczynić Trybunał Arbitrażowy ds. Sportu, działający przy Polskim Komitecie Olimpijskim, mający 24 członków.

Inna z ważniejszych zmian w ustawie umożliwia wspieranie finansowania sportu, w tym kwalifikowanego, przez jednostki samorządu terytorialnego.

W głosowaniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 7 poprawek do nowelizacji ustawy o sporcie kwalifikowanym, m.in. w art. 1 pkt 4 - przywracającą poprzedni otwarty katalog zadań polskiego związku sportowego. Pozostałe zmiany miały charakter porządkujący. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Marka Rockiego.

24 lipca 2007 r.

Podczas posiedzenia Komisji Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Kodeks pracy.

Stanowisko rządu w sprawie ustawy, uchwalonej na podstawie projektu poselskiego, przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Halina Olendzka. Ponadto senatorowie zapoznali się także z opiniami organizacji pracodawców oraz handlu. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Ustawa sejmowa wprowadza zakaz pracy w placówkach handlowych w 12 dniach świąt w ciągu roku, wymienionych w ustawie z 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy, nie zakazując pracy w pozostałe niedziele.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 2 poprawek. Pierwsza z nich w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości odnosi się do świąt przypadających w niedzielę: w wypadku święta państwowego lub kościelnego przypadającego w niedzielę pracownikom mają przysługiwać wszystkie prawa dotyczące świąt, co oznacza, że handel w placówkach wielkopowierzchniowych w tym dniu, mimo że jest niedziela, będzie zakazany. Ograniczenia te mają nie dotyczyć niektórych instytucji (szpitale, elektrownie, transport publiczny), które z ważnych przyczyn społecznych muszą działać i w niedzielę, i w święta. Poprawka druga wydłuża vacatio legis z trzydziestu dni do trzech miesięcy ze względu na czas potrzebny na dostosowanie.

Ustalono, że sprawozdawcą komisji na posiedzeniu plenarnym Izby będzie senator Ewa Tomaszewska.

W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Rodziny i Polityki Społecznej przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela.

W imieniu rządu nowelizację przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej H. Olendzka. W posiedzeniu uczestniczyli także przedstawiciele związków zawodowych. Uwagi szczegółowe zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Ustawa, będąca rządowym projektem, umożliwia przejście na wcześniejszą emeryturę nauczycielom urodzonym po 31 grudnia 1948 r. a przed 1 stycznia 1969 r. po spełnieniu warunku stażu pracy, bez konieczności rozwiązania stosunku pracy do 31 grudnia br.

W głosowaniu komisja wniosła poprawkę zmierzającą do skreślenia art. 2, w którym zawarto przepis przejściowy zobowiązujący pracodawców do zatrudnienia na dotychczasowych stanowiskach nauczycieli, którzy spełniając warunki do przejścia na wcześniejszą emeryturę, rozwiązali stosunki pracy w okresie od 1 stycznia br. do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, jeżeli w ciągu 14 dni od dnia jej wejścia w życie wyrażą wolę powrotu na wcześniej zajmowane stanowisko. Senatorowie uznali ten przepis za budzący wątpliwości co do skutków wynikających z jego stosowania, a także kontrowersyjny i potencjalnie wprowadzający chaos do organizacji pracy szkół po zakończonym w oświacie w maju okresie zmian kadrowych. Ustalono, że proponowaną zmianę zarekomenduje Izbie senator Zbigniew Trybuła.

Na zakończenie posiedzenia Komisja Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw.

W imieniu rządu stanowisko przedstawiła wiceminister pracy i polityki społecznej H. Olendzka. Zapoznano się też z opinią senackiego biura legislacyjnego.

Celem ustawy nowelizującej jest usprawnienie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz zwiększenie dostępu do usług rynku pracy świadczonych na rzecz bezrobotnych, poszukujących pracy i pracodawców.

W przyjętym stanowisku Komisja Rodziny i Polityki Społecznej poparła 9 poprawek. Senatorowie opowiedzieli się m.in. za utrzymaniem po 1 stycznia 2008 r. dotychczasowej zasady przekazywania samorządom powiatowym środków z Funduszu Pracy, a także za przywróceniem innej zasady, zgodnie z którą starosta może kierować bezrobotnego do odbycia stażu u każdego pracodawcy, a nie tylko u rolnika.

Ponadto komisja postulowała zwiększenie wysokości stypendium dla bezrobotnego w okresie odbywania stażu lub przygotowania zawodowego w miejscu pracy do wykonywania zawodu z 80% minimalnego wynagrodzenia za pracę do 175% zasiłku dla bezrobotnych.

Większość pozostałych poprawek miła charakter porządkujący i uściślający. Sprawozdawcą stanowiska komisji na posiedzeniu Izby został senator Antoni Szymański.

 

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Ustawodawczej kontynuowano pierwsze czytanie projektu ustawy o potwierdzeniu wygaśnięcia praw rzeczowych na nieruchomościach, które weszły w granice Rzeczypospolitej Polskiej po II wojnie światowej oraz zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające kodeks cywilny oraz ustawy o księgach wieczystych i hipotece.

W opinii wnioskodawców, rozpatrywany projekt powinien uregulować sytuację poniemieckich nieruchomości w Polsce oraz kwestie ewentualnych roszczeń ich dawnych właścicieli. Sprawa ochrony praw Polski i polskich obywateli do nieruchomości na Śląsku, Warmii i Mazurach oraz na Pomorzu wymaga natychmiastowych regulacji prawnych.

Projekt zakłada m.in. dokonanie z urzędu wpisów w księgach wieczystych. Mieliby to zrobić starostowie, występując do sądów o ujawnienie w księgach własności Skarbu Państwa. Kwestie szczegółowe pozostawiono rozporządzeniu ministra sprawiedliwości.

Autorzy projektu chcą ponadto, by dawni właściciele lub ich spadkobiercy nie mogli występować o wydanie odpisów z ksiąg wieczystych. Projekt ma na celu również zapewnienie bezpiecznego obrotu nieruchomościami.

W opinii reprezentującego wnioskodawców senatora Piotra Ł.J. Andrzejewskiego, ustawa ma spowodować, że stare zapisy, które są w księgach wieczystych, nie będą wywoływać skutków prawnych w orzeczeniach sądowych. Nowe przepisy pozwolą na wytrącenie argumentu, którym posługują się byli właściciele w odzyskiwaniu majątków. Chodzi o nieaktualne wpisy w księgach wieczystych, które na skutek zaniedbań administracji sądowej i rządowej stwarzają domniemanie ważności tych praw.

Podczas posiedzenia wiceminister sprawiedliwości Andrzej Duda poinformował, że projekt rządowy regulujący ten problem jest już po uzgodnieniach wewnątrzresortowych i trafi niedługo pod obrady Rady Ministrów.

W wyniku dyskusji połączone komisje postanowiły kontynuować prace nad projektem ustawy o potwierdzeniu wygaśnięcia praw rzeczowych na nieruchomościach, które weszły w granice Rzeczypospolitej Polskiej po II wojnie światowej oraz zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające kodeks cywilny oraz ustawy o księgach wieczystych i hipotece.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Ustawodawczej rozpatrzono wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 marca 2007 r. dotyczącego ustaw określających terminy składania oświadczeń majątkowych (ustawa - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, ustawa o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta, ustawa o samorządzie gminnym).

Komisje - po wysłuchaniu informacji przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu i przeprowadzeniu dyskusji, uwzględniając wniesione do Sejmu projekty rządowe, które w swej treści zawierają propozycje mające na celu wykonanie rozpatrywanego wyroku - uznały za niecelowe wnoszenie projektu inicjatywy ustawodawczej w wykonaniu wyroku.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Praw Człowieka i Praworządności rozpatrzono sprawozdanie "Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce oraz działania realizowane w tym zakresie w 2006 r.". Połączone komisje przyjęły przedłożone sprawozdanie bez uwag.

W 2006 r. w 47 tys. wypadków drogowych zginęło ponad 5 tys. osób, a ponad 59 tys. zostało rannych. Oznacza to, że liczba wypadków drogowych zmniejszyła się o 1224 w porównaniu z 2005 r. Jak stwierdzono w sprawozdaniu, mimo pewnej poprawy zagrożenie dla życia i zdrowia użytkowników transportu drogowego jest nadal wysokie.

Najczęstsze przyczyny tragedii to: niska kultura jazdy i lekceważenie przepisów ruchu drogowego, zły stan infrastruktury oraz mało skuteczny nadzór nad ruchem.

Większość wypadków - ponad 37 tys. - spowodowali kierowcy, którzy nie dostosowali prędkości do warunków ruchu, nie przestrzegali pierwszeństwa przejazdu lub nieprawidłowo wyprzedzali. W wypadkach tych śmierć poniosło ponad 3,7 tys. osób, a ponad 49,7 tys. zostało rannych.

Piesi spowodowali około 6,7 tys. wypadków. Zginęło w nich ponad 1 tys. osób, a 5,8 tys. odniosło obrażenia. Główne przyczyny to: nieostrożne wejście na jezdnię, przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym oraz wejście na jezdnię na czerwonym świetle. Nietrzeźwi kierowcy spowodowali 3,6 tys. wypadków; zginęły w nich 404 osoby.

Najwięcej wypadków zdarzyło się w grudniu, najmniej - w styczniu. Najczęściej do wypadków dochodzi w piątki.

W kwietniu 2005 r. Rada Ministrów przyjęła program "Gambit 2005", którego realizacja zakładała, że w 2013 r. liczba ofiar śmiertelnych nie może przekroczyć 2800, a w 2020 r. - 1500.

W sprawozdaniu stwierdzono, że w celu poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego należy m.in.: kontynuować edukację społeczeństwa z wykorzystaniem mediów, instytucji pozarządowych, fundacji i firm ubezpieczeniowych; wzmocnić świadomość kar za naruszanie przepisów ruchu drogowego i przyspieszyć działania penalizacyjne.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu zebrały się Komisja Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisja Ustawodawcza.

Senatorowie przeprowadzili pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy
o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.

Po wysłuchaniu reprezentującego ministra pracy i polityki społecznej podsekretarza stanu Romualda Polińskiego oraz przedstawiciela wnioskodawców - senatora Władysława Sidorowicza, wniosły o przyjęcie projektu bez poprawek. Wniosek w tej sprawie zaakceptowano jednomyślnie, 9 głosami.

Na sprawozdawcę połączonych komisji podczas drugiego czytania projektu wybrano senatora W. Sidorowicza.

Projektowana ustawa stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 6 marca 2006 r. W swoim wyroku trybunał orzekł o niezgodności z konstytucją art. 32 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, w części, w jakiej przepis ten zawiera słowo "obowiązkowo".

Technika orzecznicza zastosowana przez trybunał (tzw. wyrok zakresowy) spowodowała, że uchylona została norma prawna wyinterpretowana z zaskarżonego przepisu (w brzmieniu określonym w sentencji wyroku). W treści kodeksu pozostawiony został natomiast sam przepis (jednostka redakcyjna tekstu), który był podstawą do rekonstrukcji normy. Artykuł 32 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy obowiązuje więc tylko i wyłącznie w granicach, w jakich trybunał nie stwierdził jego niekonstytucyjności (częściowa niekonstytucyjność przepisu).

Mając na uwadze konieczność wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego i kierując się brzmieniem sentencji wyroku oraz motywami jego uzasadnienia, w projekcie zaproponowano, aby ze zdania wstępnego art. 32 ust. 1 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa wykreślić wyraz "obowiązkowy". Będzie to oznaczało zlikwidowanie zakwestionowanego przez trybunał zróżnicowania świadczeń w ramach ubezpieczenia chorobowego.

Projekt przewiduje, że nowelizacja wejdzie życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego pociąga za sobą koszty dla budżetu państwa (rozszerzony zostanie katalog osób mogących ubiegać się o zasiłek opiekuńczy).

Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia połączonych komisji rozpatrzono wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 28 marca 2007 r. dotyczący ustawy
o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

Komisje po wysłuchaniu pozytywnego stanowiska reprezentującej Ministra Pracy i Polityki Społecznej podsekretarz stanu Haliny Olendzkiej oraz przedstawicieli Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu zdecydowały o wniesieniu projektu inicjatywy ustawodawczej wykonującej rozpatrywany wyrok. Wniosek przyjęto jednomyślnie, głosami 10 senatorów.

Połączone komisje na przedstawiciela wnioskodawców wybrały senatora Antoniego Szymańskiego.

Wyrokiem z 28 marca br. Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności z konstytucją art. 2 pkt 1 oraz art. 8 ust. 2a ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych "w zakresie, w jakim przepisy te uniemożliwiają pracownikom skorzystanie z usług świadczonych przez pracodawcę na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej i sportowo-rekreacyjnej, jeśli są one świadczone poza terenem kraju".

Mając na uwadze konieczność wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego (wywołuje on skutki prawne z dniem publikacji, tj. od 18 kwietnia br.), kierując się brzmieniem sentencji wyroku oraz motywami jego uzasadnienia, w zaakceptowanym projekcie zaproponowano, aby wykonanie wyroku polegało na uchyleniu art. 8 ust. 2a, który wprowadzał ograniczenie w postaci zakazu finansowania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych "pozakrajowych" form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej.

Podobnie, zmiana w art. 2 pkt 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych ma na celu wyłączenie ww. ograniczenia (wykreśla się wyraz "krajowego").

Nadanie nowego brzmienia art. 8 ust. 2 ma charakter dostosowujący.

Proponowana nowelizacja eliminuje kategorię podmiotów, którą ustawodawca wyodrębnił w sposób wadliwy. Przyjął mianowicie, że relewantnym kryterium, decydującym o prawie uzyskania dofinansowania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, jest miejsce spędzania urlopu.

Ustawa nie powoduje skutków finansowych dla budżetu państwa. Usługi świadczone przez pracodawcę na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej i sportowo-rekreacyjnej (poza terenem kraju) finansowane będą w ramach aktualnych zakładowych funduszy świadczeń socjalnych.

Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.

* * *

Podczas swojego posiedzenia Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą przystąpiła do rozpatrywania projektu budżetu Kancelarii Senatu na rok 2008, w części dotyczącej opieki nad Polonią i Polakami za granicą.

Informację na temat projektu przedstawiła szefowa Kancelarii Senatu minister Ewa Polkowska. Minister zaproponowała, aby członkowie komisji zapoznali się z treścią materiałów, przygotowanych przez Kancelarię Senatu, zawierających zestawienia planowanych wydatków w zakresie budżetu polonijnego na rok 2008 oraz innych danych dotyczących projektu budżetu Kancelarii Senatu oraz aby na kolejnym posiedzeniu przyjęli stanowisko w tej sprawie.

W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotacje z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą:

  1. Wnioski Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" o zlecenie zadań o charakterze inwestycyjnym i przyznanie dotacji na ich wykonanie

  • Nazwa zadania: Remont Polskiego Ośrodka Młodzieżowego w Burzaco, w Argentynie (zadanie kontynuowane z lat ubiegłych), nakłady na zadanie według umowy z 29 marca br. - 160 176 zł, zwiększenie dotacji - 113 789 zł. Zespół Finansów Polonijnych proponuje przyznać 75 232 zł (bez kosztów pośrednich). Komisja przychyliła się do opinii zespołu.
  • Nazwa zadania: Rozbudowa Domu Polskiego w Rosario, w Argentynie (zadanie kontynuowane z lat ubiegłych), nakłady na zadanie według umowy z 29 marca br. - 102 809 zł, zwiększenie kwoty dotacji - 38 679 zł, łączna kwota dotacji w 2007 r. - 145 462 zł. Zespół Finansów Polonijnych proponuje przyznać 42 653 zł. Komisja zaopiniowała pozytywnie ograniczenie kwoty do 38 671 zł (bez kosztów pośrednich). Komisja jednocześnie postanowiła zarekomendować Prezydium Senatu ograniczenie zakresu rzeczowego robót zaproponowane przez Stowarzyszenie "Wspólnota Polska".

Wniosek Prowincji Św. Antoniego i Bł. Jakuba Strzemię Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych (Franciszkanów)

  • Nazwa zadania: Odbudowa polskiego klasztoru w Bołszowcach, na Ukrainie. Nakłady na zadanie według umowy z 11 lipca br. - 60 000 zł, zwiększenie kwoty dotacji - 52 234 zł. Zespół Finansów Polonijnych proponuje przyznać 52 234 zł. Komisja przychyliła się do opinii zespołu.

NOWE WNIOSKI

Wnioski Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie"

  • Nazwa zadania: Roboty budowlane zewnętrzne oraz zagospodarowanie terenu przy budynku przy ulicy Rylejewa 9 we Lwowie, na Ukrainie (zadanie nowo rozpoczynane). Wnioskowana kwota dotacji - 80 000 zł. Zespół Finansów Polonijnych proponuje przyznać 80 000 zł. Komisja przychyliła się do opinii zespołu.
  • Nazwa zadania: Remont Gimnazjum J. Śniadeckiego w Solecznikach, na Litwie (zadanie nowo rozpoczynane). Wnioskowana kwota dotacji na rok 2007 - 2 800 000 zł. Zespół Finansów Polonijnych proponuje przyznać 400 000 zł. Komisja przychyliła się do opinii zespołu.

  1. Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze programowym i przyznanie dotacji na ich wykonanie

  • Stowarzyszenie "Grześ" w Puławach: Kolonie letnie dla dzieci Polonii zamieszkałej w Serbii. Całkowity koszt realizacji zadania - 55 600 zł, wnioskowana kwota dotacji - 30 000 zł. Zespół Finansów Polonijnych proponuje przyznać 30 000 zł. Komisja przychyliła się do opinii zespołu.
  • Stowarzyszenie Przyjaciół i Wychowanków Zespołu Tańca Ludowego UMCS w Lublinie: "Spotkanie po latach - przeżyjmy to jeszcze raz". Całkowity koszt realizacji zadania - 77 500 zł, wnioskowana kwota dotacji - 42 500 zł. Zespół Finansów Polonijnych proponuje przyznać 14 000 zł. Komisja przychyliła się do opinii zespołu.
  • Wielkopolska Fundacja im. Ignacego Paderewskiego: Konferencja "Losy emigracji politycznej lat 80-tych - Polonia solidarnościowa". Całkowity koszt realizacji zadania - 164 500 zł, wnioskowana kwota dotacji - 153 500 zł. Zespół Finansów Polonijnych proponuje przyznać 42 258 zł. Komisja przychyliła się do opinii zespołu.

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą dyskutowano także na temat określenia kierunków działań oraz priorytetów finansowania zadań zleconych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą w 2008 r.

Wprowadzenie do dyskusji na ten temat przedstawił dyrektor Biura Polonijnego Kancelarii Senatu Artur Kozłowski. W dyskusji senatorowie przedstawili wstępne propozycje dotyczące omawianej kwestii.

Ponadto Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą powołała zespół
ds. spraw nowej migracji do krajów Unii Europejskiej, którego przewodniczącym został senator Roman Ludwiczuk. Do pracy w zespole zgłosili się senatorowie: Bronisław Korfanty, Piotr Zientarski i Tadeusz Maćkała.

Senatorowie zgłosili także zmiany w składzie zespołu ds. Białorusi. Weszła do niego senator Anna Kurska, natomiast z pracy w nim zrezygnował senator P. Zientarski.

* * *

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Spraw Zagranicznych.

Podczas posiedzenia senator Kosma Złotowski - członek Delegacji Sejmu i Senatu do Zgromadzenia Parlamentarnego OBWE przedstawił informację na temat 16. Dorocznej Sesji ZP OBWE, która odbyła się w Kijowie w dniach 5-6 lipca br. Senator omówił przebieg dyskusji towarzyszącej przyjęciu Kijowskiej Deklaracji ZP OBWE, m.in. zrelacjonował okoliczności powstawania zapisów deklaracji dotyczących monitoringu wyborów.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie zapoznali się z informacją dotyczącą stosunków polsko-amerykańskich.

Dyrektor Departamentu Ameryki w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Andrzej Jaroszyński przedstawił główne obszary stosunków polsko-amerykańskich. Informacja o stosunkach bilateralnych dotyczyła przede wszystkim systemu antyrakietowego oraz efektów polskich starań mających na celu przyznanie Polsce prawa do ruchu bezwizowego z USA.

Informację na temat polsko-amerykańskiej współpracy wojskowej przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bogusław Winid.

W dyskusji senatorowie skierowali do przedstawicieli obu resortów pytania szczegółowe dotyczące negocjacji związanych z lokalizacją w Polsce systemu tarczy antyrakietowej, perspektyw ruchu bezwizowego z USA oraz różnych aspektów polsko-amerykańskiej współpracy wojskowej. Interesowano się także docelowym modelem stosunków polsko-amerykańskich.

 


Poprzednia część, następna część, spis treści